• Saving Private Ryan
    36%
  • Schindlers liste
    26%
  • Inglorious Basterds
    10%
  • Das Boot
    6%
  • En anden film
    6%
  • Den tynde røde linje
    4%
  • Broen over floden Kwai
    3%
  • Casablanca
    3%
  • Livet er smukt
    3%
  • Pianisten
    2%
  • Patton
    1%

Stemmer i alt: 414

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#1 Geekalot 9 år siden

Das boot :)
Gravatar

#2 Elvira39 9 år siden

Hvordan har i udvalgt titlerne? Der findes jo tusindvis af film om 2. verdenskrig. De fleste ikke specielt gode tror jeg. Der findes nu også en del rigtig gode film om dette tema og mange flere end dem i har valgt.
Gravatar

#3 Morten Vejlgaard Just 9 år siden

#2 Der findes helt sikkert mange flere gode film om emnet, som du meget gerne må dele. Til inspiration for os andre. Vi prøver ikke at være en autoritet, der siger, at disse er de bedste, men det er et bud på et udvalg, som kunne være blandt de bedste. Alle manglerne overlader vi trygt til forum-brugerne at fylde ud.

Og så er der et rent praktisk element: Der er en grænse for, hvor lang listen kan være :)
Gravatar

#4 cain 9 år siden

Band of Brothers slår dem alle, men ellers Shaving Ryans Privates og The Longest Day....
Gravatar

#5 Elvira39 9 år siden

#3

Jeg spurgte nu kun ind til hvordan i havde udvalgt dem. Tak for svaret om alt det andet jeg ikke spurgte om:-)
Gravatar

#6 Aiz 9 år siden

Der mangler da film som Ørneborgen og Navarones Kanoner på den liste :)
Gravatar

#7 Geekalot 9 år siden

Er vel de film, dem der "arbejder" på siden lige tænker på, vel også derfor Morten skriver der findes mange flere en lige dem de har valgt.
Gravatar

#8 Kisbye 9 år siden

uhha der er jo mange gode film i den genre. Det bliver ikke fære af at i også inkludere Holocaust film.

Her er lidt anbefaldinger:
Der Untergang. Den mangler på listen syntes jeg. Bruno Ganz gør det fortræffeligt som Føreren.
Stalingrad (1993) Der er generelt lavet for få film om østfronten.
Holocaust (1978 Mini-Series) Virkelige begivenheder blandet med fiktive. Var så godt, at jeg ikke kunne løsrive mig fra det igen, så alle 4 afsnit i en sitting. Michael Moriarty spiller uhyggelig godt som den kolde skrivebordsmorder.
Idi i smotri (1985) Hviderussisk klassiker om en dreng der tilslutter sig partisanerne. Det er barske løjer. Så er i advaret.
Shoah (1985) Claude Lanzmann's 9½ timers lange holocaust dokumentar, er sammen med nat og tåge, nok det vigtigste film der er lavet om emnet.
Den er specielt ved at intet arkivmateriale bruges, men består istedet af interviews med overlevende, gerningsmænd og civile vidner, samt billeder af gerningsstederne som det så ud da filmen blev lavet. Anbefales selvom den er lang. man behøver heller ikke se den i en sitting.
Hotaru no haka (1988)
Animationfilm nok bedre kendt som Grave of the Fireflies. Handler om en forældre og hjemløs dreng og hans lillesøster der forsøger at overleve i Japan under 2 verdenskrig.
Det er måske nok den mest dystre og deprimerende film jeg har set. Her er intet håb eller fortrøsting at komme efter.
The Great Dictator (1940) Chaplins Hitler film, hvor han spiller både Hitler og en jødisk barber.
Kocár do Vídne (1966) - En det meste film fra den tjekkoslovakiske nybølge. En østrigsk soldat på flugt fra den røde hær, tvinger sig til et lift af en bondekone. Med tiden udvikler de varme følelser for hinanden, men det er der ikke plads til i en krig.
Went the Day Well? (1942) - En søvnig engelsk by besættes af tyske faldskærmssoldater i engelske uniformer, som en forberedelse til en kommende invasion.
Sorstalanság (2005) endnu en seværdig holocaustfilm om en 14 årig dreng der ender i koncentrationslejr.
Au revoir les enfants (1987) En jødisk dreng forsøger at gemme sig på en kostskole.
Elle s'appelait Sarah (2010) En journalist der er ved at skrive om en af de mørkeste kapitler i fransk historie, Vel' d'Hiv opsamlingen, begynder at grave i en deporteredes skæbne, efter hun flytter ind i deres tidligere lejlighed. Stærkt og rørende holocaust drama.
Judgment at Nuremberg (1961) en klassiker, som man bør se.
Tora! Tora! Tora! (1970) klart den bedste film om pearl Harbor jeg har set.
Conspiracy (2001 TV Movie) dramatisering af Wannsee konferencen, hvor det systematiske folkemord på de europæiske jøder blev planlagt. Der er noget meget uhyggeligy over skrivebordsmordere.
Nobi (1959) vi følger nogle omringedde japanske soldater i slutningen af anden verdenskrig. Hungersnøden er så slem, at kanibalisme er udbredt.
Hadashi no Gen (1983) Animationsfilm, men absolut ikke for børn og sarte sjæle. Tegneren Mori Masaki oplevede selv bombningen af Hiroshima som lille. Denne film er hans selvbiografiske fortælling om hvad han oplevede. Fordi det er animerede, at det muligt at vise uhyrlighederne med en realistisk brutalitet, som jeg tvivler på det muligt at gøre på almindelig film. Bombescenen kan ses på [url=]youtube[/url] ADVARSEL: Meget brutalt
Pasazerka (1963) Andrzej Munk's holocaust film. Desvære døde han i en bilulykke under optagelserne, så filmen er ikke komplet. Der er nogle ret flotte scener i.
Jeux interdits (1952) en lille hjertevarm film om en forældreløs piges venskab med en jævnalderende dreng under 2 verdenskrig.
Lacombe Lucien (1974) en ung knægt vælger så at sige at spille på de forkerte heste i det besatte frankrig.
Hunde, wollt ihr ewig leben (1959) Handlingen er stort set identisk med filmen Stalingrad, men er visualt anderledes.
Kapò (1960) En jødisk pige der overlever sit ophold i en koncentrationslejr, ved at tage en andens identitet og indlede et forhold til en tysk officer.
Kanal (1957) anden del af den polske instruktør Wajdas mesterlige krigstrilogi. en gruppe mænd forsøger at flygte igennem kloakerne i de sidste dage af oprøret i Warszawa.
Casablanca (1942) En udødelig klassiker med Bogart.
Defiance (2008) Nogle jøder er flygtet ud i de store hviderussiske skove og forsøger at overleve der. Iben Hjele spiller en lille rolle i den.
Empire of the Sun (1987) Steven Spelberg har lavet den her film om en dreng der ender i japansk koncentrationslejr.
The Great Escape (1963) nogle fanger forsøger at flygte fra en tysk krigsfangelejr.
Patton (1970) film om den noget excentriske amerikanske general. fandt den disideret morsom.
Swiadectwo urodzenia (1961) Består i virkeligheden af tre kortfilm, der alle viser krigen fra børnenes synspunkt. Specielt den sidste del, om en jødisk pige der flugter fra en ghetto, går lige i hjertekuglen. Kan man finde den, vil jeg anbefalde den, men det er nok helt nemt.
Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)
Gravatar

#9 rolfkrak 9 år siden

Helt klart "Den længste dag" er den bedste film der udspiller sig under WW 2
Gravatar

#10 BSP1984 9 år siden

Jeg har kun en ting at sige:

KELLYS HELTE! :-D
I'll be back !

Skriv ny kommentar: