-
Ocean's Eleven26%
-
The Italian Job14%
-
The Ring13%
-
The Mummy10%
-
Vanilla Sky8%
-
Andet remake7%
-
Red Dragon5%
-
Insomnia5%
-
Planet of the Apes5%
-
The Time Machine3%
-
Thomas Crown Affair3%
-
Psycho1%
-
A Perfect Murder1%
Stemmer i alt: 1798
Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning
Skriv ny kommentar:
#51 Kalle Ferm 20 år siden
#52 filmz-andersmp 20 år siden
Be careful of your thoughts, they may become words at any moment!
#53 MadMartigan 20 år siden
#54 filmz-nemesis 20 år siden
#55 filmz-nemesis 20 år siden
Men mens jeg er her, så falder min stemme på Red Dragon da jeg ikke har set andre orginale film end den. Ellers ville Ocean's Eleven højst sandsyneligt havde fået stemmen, da den er top notch.
#56 filmz-Le Samouraï 20 år siden
Det er klart, at Brett Ratner har meldt ud, at hans film er en genindspilning af bogen og ikke af Michael Manns film. Ikke desto mindre er det en tilsnigelse!
Red Dragon er ganske rigtigt en mere tekstnær filmatisering af romanforlægget, men hvis man holder den op mod bogen og mod Manhunter, så er det temmeligt tydeligt, at Ratner har mere end kigget til Michael Manns film undervejs. Det er åbenlyst, fordi han undervejs mange gange vælger den samme forvaltning af materialet som Michael Mann. Red Dragon genbruger simpelthen de samme løsninger, som Mann kom frem til, for at adaptere teksten til lærredet. Det kan bl.a. ses i den måde, Ratner formidler essentiel information til tilskueren på.
Hvor man i bøger har langt bedre muligheder for at arbejde med tanker og "intern monolog", så er man i film normalt nød til at finde på et påskud for at viderebringe de oplysninger, som tilskuerne skal have for at kunne forstå handlingen. Et gammelt kneb er, at lade to personer stå og tale om det skete. Men det kan meget nemt komme til at virke kunstigt, hvis vi får den mindste fornemmelse af, at personerne fylder ud med detaljer, som de begge to udmærket burde kende. Grænsen er hårfin.
Michael Mann vælger at lade sig hovedperson indtale en stor del af de nødvendige oplysninger i sin diktafon. Dermed virker det som en naturlig del af hans arbejdsproces, selvom han taler højt, for at vi, som publikum, kan blive indviet i det skete. Det er en superelegant løsning på et svært problem, og det er derfor ikke underligt, at andre har genbrugt den senere, bl.a. Twin Peaks og naturligvis også Brett Ratner i Red Dragon. Det er bare én af de mange ting, som Ratner tager fra Manhunter og ikke fra bogen. Ser man de to "ryg mod ryg", så opdager man endda, at kopieringen nogle gange går så langt ned som framingen af den enkelte indstilling. Det er måske ikke så underligt, for Ratner sørgede meget bekvemt for at hyre den samme fotograf, Dante Spinotti, som også skød Michael Manns film.
Ja, Brett Ratners Red Dragon er en genindspilning af bogen. Men den er også en genindspilning, der slet ikke ville have set sådan ud, hvis ikke Michael Manns Manhunter havde eksisteret. Dermed er den også, mere eller mindre direkte, et remake af sin forgænger.
#57 skittlez 20 år siden
Mht. afstemningen stemte jeg på Oceans 11, et andet Soderbergh remake, det er den eneste af filmene der faktisk er bedre end originalen. (af dem jeg har set)
#58 filmz-Martin Schou 20 år siden
Øhh ... jeg går ud fra, du ikke har set den originale Thomas Crown Affair ...
Ikke en specielt god film imho. Nu så jeg den så efter remaken, hvilket nok gjorde en forskel, men specielt god var den nu ikke.
#59 VonDoom 20 år siden
Auric Goldfinger: No, Mr. Bond. I expect you to die.
#60 Captain Vallo 20 år siden
...ingen kommentarer
then why is my arse
the perfect height for kicking?