-
Life of Brian46%
-
The Passion of the Christ17%
-
Jeg kan ikke lide Jesus-film15%
-
Jeg har ikke set en Jesus-film8%
-
Ben-Hur7%
-
The Last Temptation of Christ2%
-
Jesus Christ Superstar2%
-
Jesus of Nazareth1%
-
The Gospel According to St. Matthew1%
-
Anden film1%
-
Godspell0%
-
The Greatest Story Ever Told0%
-
Judas0%
-
The Miracle Maker0%
-
The King of Kings (1927)0%
-
King of Kings (1961)0%
-
The Robe0%
Stemmer i alt: 1290
Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning
Skriv ny kommentar:
#41 dslacker 10 år siden
Jeg mener stadig ikke jeg har sagt nogle usandheder :-)
http://www.imdb.com/mymovies/list?l=18871440
#42 Pécuchet 10 år siden
Nu var jeg så uheldig, at jeg deltog i diskussionen før #25, men nuvel. Jeg ser ingen grund til at diskutere Det Gamle Testamente i en tråd om Jesus, hvorfor jeg kommenterede på dine "originaler" (antageligvis af NT).
#43 BN 10 år siden
Okay. Men selv hvis du sigter til hvornår Bibelens KANON blev fastlagt, så er år 300 (eller deromkring) jo også forkert, som det fremgår af #28.
Det står fast, at de kristne på et tidligt tidspunkt samlede de inspirerede kristne skrifter.
I opslagsværket The International Standard Bible Encyclopedia hedder det at "Clemens, biskop i Rom, ved slutningen af det 1. århundrede var bekendt med Paulus’ brev til kirken i Korinth. Senere bekræftes det i breve fra både Ignatius, biskop i Antiochia, og Polykarp, biskop i Smyrna, at de paulinske breve var udbredte i det andet årti af det 2. århundrede". (The International Standard Bible Encyclopedia, redigeret af G. W. Bromiley, 1979, bind 1, side 603)
Disse mænd, der levede i de første århundreder e.v.t. — Clemens af Rom (30?-100?), Polykarp (69?-155?) og Ignatius af Antiochia (sidst i det 1. og først i det 2. årh.) — indflettede citater og uddrag fra flere forskellige af de nytestamentlige bøger i deres værker, hvilket viser at de var fortrolige med disse kanoniske skrifter. Justinus Martyr (død ca. år 165) brugte i sin "Dialog Med Jøden Tryfon" (XLIX) udtrykket "der står skrevet" når han citerede fra Mattæus-evangeliet, ligesom evangelieskribenterne selv gjorde når de citerede fra Gamle Testamente. Det samme er tilfældet i et ældre anonymt værk, "Barnabas’ Brev" (IV). I sit første forsvarsskrift (LXVI, LXVII) omtaler Justinus Martyr "Apostlenes Beretninger" som "Evangelier". (The Ante-Nicene Fathers, bind 1, siderne 220, 139, 185, 186). Theofilos af Antiochia (2. årh.) erklærede: "Angående den retfærdighed som [Mose]loven stillede krav om, findes der bekræftende udtalelser både hos profeterne og i evangelierne, idet de alle talte under inspiration af Guds ånd." Theofilos bruger derefter udtryk som 'der siges i evangeliet' (idet han citerer Mattæus 5:28, 32, 44, 46; 6:3) og "Guds ord vejleder os", hvorefter han citerer Første Timoteusbrev 2:2 og Romerbrevet 13:7, 8. (The Ante-Nicene Fathers, 1962, bind 2, side 114 og 115, "Theophilus to Autolycus" (XII, XIII).)
Ved slutningen af det 2. århundrede var Ny Testamentes kanon ubestrideligt fastlagt, og kirkefædrene Irenæus, Clemens af Alexandria og Tertullian tilskrev de bøger der udgjorde Ny Testamente, den samme autoritet som Gamle Testamente. Irenæus citerer i sine henvisninger til "Skrifterne" ikke mindre end 200 gange fra Paulus’ breve. Clemens siger at han vil svare sine modstandere ud fra "Skrifterne, som vi tror er ægte på grund af deres almægtige autoritet", d.v.s. "ved loven og profeterne, og desuden ved det velsignede evangelium". (The Ante-Nicene Fathers, bind 2, side 409, "The Stromata, or Miscellanies").
Hvis dét ikke er historisk bevis nok for, hvornår HELE Bibelen, som vi idag kender den, var samlet og/eller dens kanon fastlagt, så er der virkelig ikke mere jeg kan sige om sagen. ... Og det er der heller ikke uanset.
The End
#44 Stetso-G 10 år siden
Men vi er enige om, at gud ikke findes, ikke?
#45 BN 10 år siden
Er vi?
Med forlov, jeg skrev altså:
#46 Riqon 10 år siden
...
#47 dslacker 10 år siden
Vorherre bevares.
...
http://www.imdb.com/mymovies/list?l=18871440
#48 Riqon 10 år siden
Nøjagtigt det vi diskuterede.
#49 Lebrewski 10 år siden
#50 Gasivodo 10 år siden
Riqon! Please af-ignorer mig så jeg kan spørge; a man of the cloth om Monty P's vinkel på korsfæstelser mm.
..er kuns blevet brugt på teologi pigebørn i Aarhus indtil videre.
Mht. manglende: Jesus vender tilbage(1992) af gode gamle JJT;-D
'Life of Brian'(1979) = fra dengang, man GODT måtte... :-(