• "Ace Ventura: Detektiv"
    23%
  • "Dum og dummere"
    19%
  • "Evigt solskin i et pletfrit sind"
    14%
  • "The Truman Show"
    11%
  • "Masken"
    7%
  • "Man on the Moon"
    6%
  • "Bruce den Almægtige"
    6%
  • "Jeg, mig og Irene"
    5%
  • "Fuld af løgn"
    5%
  • "Hybridmanden"
    2%
  • Anden film
    1%
  • "Batman Forever"
    1%

Stemmer i alt: 1691

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#41 Riqon 18 år siden

Majestic er da en kedelig forbier. Det er, som om den prøver at sige noget, vi vist har hørt hundrede gange før (har glemt hvad). Netop Jim Carrey's karakter er i den film også kedeligt naiv, sårbar og frem for alt: flad. Hans egentlige baggrund forbliver nemlig en gåde. Den når på ingen måde op på siden af "Shawshank Redemption" eller "Green Mile", ikke i historie og ikke i personskildring.

Selv stemte jeg The Truman Show, ikke fordi det er hans bedste præstation, men fordi det er den bedste af filmene, når man tager ide, score og manuskriptet i betragtning. Hans bedste præstation er nok egentlig i "Eternal Sunshine", som da også er ganske god.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#42 chandler75 18 år siden

Hans egentlige baggrund forbliver nemlig en gåde.

I hele filmens start ser man da hans baggrund...
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#43 BN 18 år siden

#41 - riqon:

Det er, som om den prøver at sige noget, vi vist har hørt hundrede gange før ...... Hans egentlige baggrund forbliver nemlig en gåde.

"The Majestic" er en god, klassisk filmfortælling. Dens tema er ikke McCarthy-heksejagten - nej, den handler om en mand, der ikke har nogen særlig identitet eller personlighed. Han skriver upersonlige, uoriginale b-films-manuskripter, ja, samlebånds-produkter. Og hans kæreste er ligeså overfladisk og naiv som de film, han står bag. Så hans baggrund kunne ikke være mere tydelig, riqon.

M.h.t. hvad filmen "prøver at sige": McCarthy-processen og den anklage for kommunist-virksomhed han får smasket i ansigtet, er slet ikke hovedtemaet eller hoved-handlingen i filmen, men fungerer udelukkende som igangsætter eller motivation for hans vej til en egentlig identitet; han finder simpelthen ud af hvem han i virkeligheden er SOM MENNESKE.

Mulig SPOILER følger: Forvekslings-historien bruges kun som katalysator for hans liv og dets indhold (eller mangel på samme). Fra at være en "crowd pleaser", der lader et helt team foreslå og bestemme hvad hans filmmanuskripter skal indeholde, og som derfor skriver standardiserede, upersonlige filmhistorier for at tækkes publikum, bliver han en mand med egne meninger (jævnfør hans sidste møde med det team, han skriver historier sammen med) og en mand med sine MENINGERS MOD.

Kraftig spoiler:
Han lader sit uinspirerede liv i Hollywood bag sig og starter et nyt liv som biograf-bestyrer og med en ny og ÆGTE kærlighed i sit liv, modsat den overfladiske "kærlighed" forholdet til Hollywood-kæresten kunne byde på.
Og det er filmens VIRKELIGE budskab: at man skal finde sig selv som menneske og følge sit hjerte.

Ikke noget særlig dybsindigt budskab måske, men ikke desto mindre mere menneskeligt og sympatisk end et eller andet højtravende politisk budskab.

"The Majestic" er et virkelig godt romantisk, stille drama fra Hollywood, når Hollywood er bedst.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#44 dolphinfriendly 18 år siden

#43 Netop budskabet om at "finde sig selv" på den kulørte Hollywood facon som "The Majestic" udlægger, er efter min mening alt for honningdryppende søgt og blåøjet. Særligt slutningen er for meget, men filmen i det hele taget finder jeg i den grad fladpandet.

Filmen er nemlig ikke særlig dybsindig og tager sig selv alt for selvhøjtidig. Der går ren Spielberg pathos i den, hvilket meget få instruktører kan slippe afsted med - og dét mener jeg er Hollywood , når Hollywood er værst. :)

Gravatar

#45 Slettet Bruger [59012825] 18 år siden

Well... Jeg er ikke den store fan, men hvis jeg skal vælge en film, må det blive "The Mask"...
Gravatar

#46 BN 18 år siden

#44 - dolphinfriendly:

Filmen er nemlig ikke særlig dybsindig og tager sig selv alt for selvhøjtidig

Filmen er fortalt som et moderne eventyr, hvilket er præcist det samme prædikat man må sætte på "Shawshank Redemption" og "The Green Mile", der begge også fortæller en usædvanlig historie om usædvanlige begivenheder.

"The Majestic" er en feel good-film med en del humor og masser af menneskelig varme. Det er en gammeldags film i stil med de bedste gamle Hollywoodklassikere.

Og netop humoren og den afslappede tone hele filmen igennem gør, at jeg slet ikke kan forstå at du kan få øje på nogetsomhelst 'selvhøjtideligt' ved filmen.

Men ok, det sete afhænger af øjnene der ser. ;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#47 Kram 18 år siden

Stemte på Dumb & Dumber.

Den film kan stadigvæk give mig mavekramper fra grineanfald.
Selvom Jeff Daniels givetvis bærer filmen - som sådan - så er det Jim Carreys sjoveste film. Men ja, Ace Ventura kommer tæt på, dog ikke for tæt. Der er bare noget ved Dum & Dummere som får mig til at grine hver gang.

...
If winning isn't everything, why do they keep score?
Gravatar

#48 stefsims 18 år siden

The Truman Show.
Fordi jeg nogle gange føler at blive overvåget.
That movie has warped my fragile little mind.
Gravatar

#49 davenport 18 år siden

Hvem gad overvåge dig?? ;D
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#50 dolphinfriendly 18 år siden

#46 Jeg bryder mig så heller ikke om "The Green Mile", hvilket nok er en anden grund til "The Majestic" ikke falder i min smag :)

Jeg mener nu bare at "The Majestic" går en tand over det de "gode gamle" Hollywood film tilbyder hvis man skal se på "feel good" udtrykket, hvilket giver det hele et gennemgnasket feel. Mest af alt virker filmen alt for klichéfyldt og gennemgående kedeligt. Du mener det er med et ironisk glimt i øjet, hvilket er muligt, men den fangende jeg ikke - sikkert fordi filmen mest af alt irriterede mig. :)

Desuden er man ikke et sekund i tvivl om hvordan fortællingen forløber, hvilket oven i købet gør den til en af de meget forudsigelige af sin slags. Overraskelser (nu taler jeg nødvendigvis ikke om decideret twists) kan være med til at forstærke "feel good" stemingen med en forløsende slutning, i en så langsomt fortalt historie som "The Majestic" nu er. Men den er lige ud ad landevejen, søvndyssende og uinteressant.

Men som du selv bemærker, kommer det jo an på de øjne der ser filmen. :)

#48 ...vi holder øje med dig...Steffen...:)

Skriv ny kommentar: