-
"Leon"45%
-
"Den femte element"41%
-
"Nikita"5%
-
"The Big Blue"5%
-
Anden film2%
-
"Arthur og Minimoyserne"1%
-
"Subway"1%
-
"Den sidste kamp"0%
-
"Angel-A"0%
Stemmer i alt: 1194
Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning
Skriv ny kommentar:
#21 filmz-DocDoom 17 år siden
Har aldrig forstået euforien over Leon. Jovist, udmærket actionflick, men en hel film over en figur, der er skåret over cleaneren i Nikita - endog spillet af samme skuespiller - virker ikke så godt, synes jeg. Og der spildes for meget krudt på blomster-redning m.v.
Jeg har det også svært med børn og kvinder som rapkæftede og/eller hysteriske bifigurer i actionfilm. Jeg håber altid, at actionhelten bliver træt af dem og giver dem en kugle!
Filmen bæres oppe af Oldman. Fuck, hvor er han chefen, når han tager sine piller og knækker nakken! :-D
At jeg er så meget gladere for Nikika end for Leon, skyldes måske også kronologien. Nikita bragte virkelig noget nyt på banen. Leon kom bagefter og var lidt af et opkog, synes jeg. Og så er det bare noget med fransk-sprogede action-film, der er super cool. (Blodrøde Floder, Mand Bider Hund m.fl.)
Det Femte Element starter rigtig godt. Men så bliver det for fjoldet. Besson skulle hellere have lavet en direkte filmatisering af John Difool-tegneserien, som filmen tydeligvis er inspireret af.
Dét ville i øvrigt være velkomment. En af de bedste tegneserier ever! jeg kan lige se en storslået, episk trilogi for mig baseret på de seks album og manden med den lange næse og hans talende papegøje.
#22 Ash 17 år siden
Synes The Big Blue er helt uhørt kedelig, og de andre er ikke helt oppe på siden af de 3 førstnævnte...
#23 filmz-DocDoom 17 år siden
#24 filmz-Is 17 år siden
#25 Mercadian 17 år siden
Men som film, er Det Femte Element klart den bedste.
#26 Michael Andersen 17 år siden
#27 duuk74 17 år siden
#28 filmz-DocDoom 17 år siden
Har du læst JDF? (Det har alle tegneserie-elskere vel :-D)
Linda & Valentin dækker trods alt et mere vidtfavnende univers.
Men 5. Element er vel inspireret af flere ting. Der er vel også en del Metropolis og Blade Runner i den.
Jeg synes dog, at der er mange lighedstræk med JDF-historien.
1) Niveau-byen.
2) Skyggen / mørket, der består af uangribeligt antistof.
3) Der er en præsident.
4) Den afdankede, uheldige detektiv / chauffør, der hvirvles ind i et universelt opgør.
5) Titlen. Det 5. Element / Den 5. Substans (bind 5+6 i JDF)
6) Stenene / inkalerne.
Særligt teasertraileren til 5. Element virker meget inspireret af JDF. Da jeg så den trailer i bio i sin tid, troede jeg decideret, at det var en filmatisering af JDF.
#29 dslacker 17 år siden
http://www.imdb.com/mymovies/list?l=18871440
#30 filmz-DocDoom 17 år siden