• "Heat"
    48%
  • "Collateral"
    23%
  • "The Last of the Mohicans"
    10%
  • "The Insider"
    8%
  • "Miami Vice"
    7%
  • "Ali"
    4%

Stemmer i alt: 1319

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#81 filmz-Le Samouraï 18 år siden

#80 - Heat er også bygget over en virkelig historie. Den foregik i 1960'erne.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#82 filmz-jonasgr 18 år siden

#81 Ok det var jeg så ikke klar over.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#83 zombieman 18 år siden

Jep og heat er faktisk et remake af mann´s egen LA takedown http://www.dvdoo.dk/dvdoo/film.asp?Command=10163
Lick my plate you dog dick
Gravatar

#84 filmz-Le Samouraï 18 år siden

#83 - Mja, hvis man skal være helt korrekt, så er det en genfilmatisering af det samme manuskript, som Mann skrev allerede i starten af 1980'erne.

L.A. Takedown kan bedst ses som en slags generalprøve på Heat. Det interessante ved den ar, at Mann vægter anderledes: Han vælger at bruge scener fra manuskriptet i L.A. Takedown, som han undlader at bruge og kun omtaler i Heat (historien om chaufføren og hans kæreste fx.)
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5

#85 18 år siden

#83 + #84: L.A. Takedown (eller Made in L.A. som den kaldes visse steder) stod for ganske nylig i Fona til en rund tyver. Jeg købte den for den historiske interesse.

Den blegner selvsagt voldsomt sammenlignet med milepælen Heat, særligt på casting, men den er ganske morsom at se til sammenligning. Det er helt utroligt, så meget den er identisk med Heat (eller omvendt er det vel), lige ned til replikker. De to film følger hinanden ganske trofast lige indtil scenen i slutningen, hvor Niell aflægger Waingro et "visit" på hotellet. Derfra går de i helt forskellig retning. (Heat er endvidere mere kompleks med flere sidehistorier end L.A. Takedown.)

Et kuriosum er, at Xander Berkeley, der spiller Hannahs kones elsker i Heat, spiller Waingro i L.A. Takedown. Det var klogt af Mann kun at give ham en mindre rolle i Heat, for Kevin Gage er så meget mean'ere som Waingro end Berkeley (en ellers udmærket skuespiller, specielt da han får et sværd gennem hovedet i Terminator 2 eller en krog gennem tarmene i Candyman 1 :-D ).

L.A. Takedown er en udmærket ældre actionfilm, hvis man ikke sammenligner den med Heat. Og hvis man gør, så er den stadig et syn værd, fordi man kan nikke samtykkende til alle de forbedringer, som Mann har gennemført i Heat.
Gravatar

#86 filmz-Le Samouraï 18 år siden

Som tv-produktion er den dog klasser under Michael Manns anden tv-film "Løb for livet", der kom op i de europæiske biografer.
Gravatar

#87 NightHawk 18 år siden

73 -

Ok, mht. det sjove vdr. Al Pacino's skuespil og hans måde at udtale sine replikker på i de scener. De er ved et gensyn nu ret morsomme på en ,gætter jeg på, ufrivillig facon.

Og tjoe, man kan vel med lidt go vilje godt finde "Heat" sjov, hvis man vælger ikke at ta' den seriøst, hvilket jeg dog syntes den fortjener.

Jeg vil nu stadigvæk, trods de ting du nævner, vælge at se "Heat", som en meget moden og seriøs skildring af underverdenen vs. politiet. :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#88 jessup 18 år siden

Nu gør et par sjove scener i Heat det ikke til en komedie - lidt komedie i en film gør det ikke til en komedie - lige så lidt som seksløber ikke gør en film til en western.
This is just until June
Gravatar

#89 NightHawk 18 år siden

# 88 -

Helt enig. "Heat" har jeg heller aldrig set som en morsom film. Heller ikke på den ufrivillige måde. Den er en drønspændende og intens action/krimi og bør da også betragtes som så'n.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."

Skriv ny kommentar: