-
Alien39%
-
Jurassic Park14%
-
Dødens gab5%
-
The Thing (1982)5%
-
Pans Labyrint5%
-
Pacific Rim5%
-
Cloverfield5%
-
28 Days Later3%
-
World War Z3%
-
Gremlins2%
-
Anden film2%
-
Super 82%
-
A Nightmare on Elm Street (1984)2%
-
Reptilicus1%
-
Gojira (1954)1%
-
Troldjægeren1%
-
King Kong (2005)1%
-
Dawn of the Dead (1978)1%
-
Nosferatu (1922)1%
-
King Kong (1933)1%
-
Frankenstein (1931)0%
-
Night of the Living Dead (1968)0%
-
The Host (2006)0%
Stemmer i alt: 1859
Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning
Skriv ny kommentar:
#61 Alex- 10 år siden
Savner selv at se følgende på listen: The Mist, Cabin in the Woods, Starship Troopers, Predator, War of the Worlds og ja, selvfølgelig Godzilla.
#62 Thomsen 10 år siden
Jeg ved det ikke, men du har sikkert ret. Jeg skal huske at spørge, næste gang, jeg svømmer ind i en. :-)
Jurassic Park er der vist lige så stor uenighed om som Jaws. Det kommer igen an på definitionen. Tager man ordbogsdefinitionen for pålydende, kan dinosaurer fint passe ind i bøtten. Men der findes også mange, der hælder til at definere "monster" udfra det overnaturlige/ unaturlige aspekt - og så falder de naturligvis udenfor.
Din definitionen lægger sig i nærheden af filosoffen og filmteoretikeren Noël Carrolls, der bl.a. handler om at "blande kategorier" - fx menneske/ dyr, menneske/ fantasivæsen. Carroll går bare en tak længere og inkluderer også kategorier som levende/ død, hvilket dækker både vampyrer, zombier og spøgelser.
Der er en hel del, der anser monsteret som en forudsætning for, at man kan kalde noget for "horror". Altså uden monster = ikke horror.
Jeg er selv ikke en af dem, selvom jeg gerne vil indrømme, at hvis man har en bred definition på ordet monster, så kan langt de fleste horrorfilm siges at indeholde et. Fx kan man se slashermorderen som et "monster" i overført forstand pga. hans afvigende psykologi, og i nogle tilfælde er han jo oven i købet udstyret med overnaturlige egenskaber, som fx Jason og Freddy.