• Lars von Trier
    24%
  • Anders Thomas Jensen
    16%
  • Anden instruktør
    13%
  • Per Fly
    9%
  • Nicolas Winding Refn
    9%
  • Susanne Bier
    9%
  • Thomas Vinterberg
    7%
  • Bille August
    6%
  • Ole Bornedal
    5%
  • Christoffer Boe
    2%

Stemmer i alt: 1086

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#51 NightHawk 18 år siden

Stemte på Nicolas Winding Refn. Og det rager mig en papand om manden er gået fallit osv. Det ændrer intet IMO på, at manden er en genial instruktør, der tør og prøve noget nyt, og hvad der er ligså vigtigt for nyskabelsen i dansk film, at caste sine historier med nye ansigter.

Så er der nok straks nogen der vil sige.."ja, men NWR lavede jo blot Pusher 2 & 3" for at redde sin egen røv og score kassen". "Det havde jo intet med kreativitet eller nyskabelse at gøre".

Det mener jeg så er noget vrøvl fra folk, der kun er ude på at stemple ham som one hit wonder og som burde ta' og se dokumentarfilmen Gambler hvor man får et særdeles godt indblik i hvor kaotisk og stresset en periode det var for ham og familien efter Fear X. Med konstante pengeproblemer og altafgørende folks meninger hængende over sig, der afgør om han var købt eller solgt formår NWR trods det, at få skabt så to helsøbte værker som Pusher 2 og 3 hvor jeg vil mene, at førstnævnte må betragtes som et mesterværk i dansk filmhistorie.

Det er så ikke blot pga. hele Pusher affæren og konkurskampen jeg roser ham til skyerne. Ud over de tre film har han også IMO vist formatet i de flot filmede, redigerede og instruerede værker Bleeder, der ud over at være knald godt kruet sammen også er en teknisk perle, samt den ligså flot producerede Fear X, som viser at han også mestrer thriller genren og fornemmelsen for at forføre og forundre publikum på en ny måde.

Hallelujah, så er lovprisningen slut! og armene skal ned igen. :)

2. pladsen går til Lars Von Trier. Ingen tvivl om at hans film har langt større kunstnerisk pondus over sig og mere finurlighed i manuskripterne end NWR's har. Men jeg sku' jo vælge en og det blev så NWR, fordi hans personer mere rammer ens følelser end Von Triers storladne værkers figurer gør, hvor selve historien ofte vægter tungere end skuespillet. Det er dog ikke tilfældet med Breaking The Waves eller Dogville hvor henholsvis Watson og Kidman leverer storspil. Ville gerne ha' stemt på begge to, men det er jo desværre ikke muligt!

Og så kan jeg altså ikke snuppe dem, der ikke bryder sig om hans film alene pga. hvordan Von Trier er som person. Det kan da være fuldstændig ligegyldigt om manden så konstant løb nøgen rundt med ordene "Fuck Bush"! tatoveret på ballerne, så længe filmene er af så høj kvalitet som de er!

På 3.pladsen :

Thomas Vinterberg. Ikke så meget pga. Festen men mere pga. hans internationale film It's All About Love og Dear Wendy, som jeg begge mener er en både historiemæssig samt visuel fryd for øjet.

# 30 -

Jeg syntes nu nok, at Von Triers Idioterne var elendig ud over alle grænser. Et pinligt, umorsomt, fortænkt og rodet makværk som, så vidt jeg husker, selv Peter Ålbæk hadede som pesten.

Det er så også den eneste fra Von Triers side, jeg syntes der er desideret dårlig. :)

# 46 -

Folk stemmer vel på Anders Thomas Jensen, fordi han i den nyere generations øjne er blevet synonym med fortidens folkekomedies mester Erik Balling. Det er mere råt og kontant i hans film, hvilket klart nok svarer til tidsånden, men i bund og grund er det samme formel og det er der åbenbart mange der stadig gerne vil se.

Personligt syntes jeg kun han har lavet to gode film og det er vel at mærke kun som manuskriptforfatter, nemlig - Elsker Dig For Evigt og Brødre hvor de forudsigelig komiske optrin og karl smart bemærkninger næsten er lagt på hylden. Man blir dog desværre ikke helt fri for de elementer ved dels Niels Olsen som comic relief i "Elsker... samt et malplaceret indslag med Lars Hjortshøj som tømrer i "Brødre...! :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#52 HonoDelLoce 18 år siden

#51..

Kære Guf..

Normalt er dine lange indlæg og overbevisende retorik nok til at jeg egentlig bliver tilbøjelig til at give dig ret et langt stykke hen ad vejen..

Men her må jeg s'gu desværre sætte bremsen i ;)

Jeg har ikke set Pusher 3, af den simple grund, at 2'eren imo simpelthen skuffede så fælt, som en film kan.. Og det er ikke for at sprede had og nedgøre nogen instruktør, men blot en kendsgerning af, at jeg følte mig snydt som en sædcelle i et røvhul, efter den fænomenale første Pusher.. Jeg synes overhovedet ikke, at der var noget specielt og teknisk vidunderligt over filmen, og for at være helt ærlig, så kan jeg simpelthen ikke tage en film seriøst, der gør brug af musik lavet i Magix Music Maker med free samples..

Jeg ved godt, at Refn var en presset mand, og at pengene ikke ligefrem hang på træerne.. Men så i det mindste at betale 1500kr for ordentligt software, så folk som mig ikke sidder og griner vores røv i laser, når vi hører musik, som 99% minder om det, vi selv lavede, da vi var 15år gamle..

Jeg siger ikke, at bedre produceret musik ville have reddet filmen for mig, men den fik dælme bægeret til at flyde over, i en film, jeg i forvejen synes virkede som noget rodet miks-makseri og bar præg af, at det var en produktion, der skulle færdiggøres hurtigt..

Ærgeligt..
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#53 NightHawk 18 år siden

# 52 -

Nu behøver du jo heller ikke at være enig med mig hver gang ;)

Det er jo smag og behag om man kan li' 2'eren og 3'eren, der jo med vijle ligger langt fra den originale Pusher i både tempo og rytme . Jeg syntes omvendt andre, at det er befriende at han har mod på, at ændre så radikalt i hans filmsprog, når man tænker på Pusher 1's store fanbase og deres forventninger til mere af samme skuffe.

Kører han videre i samme spor ? Nop han skifter derimod retning i stil med sine figurer og måden at beskrive dem på med fare for at ødelægge sin franchise og dermed sin egen karriere, grundet det store økonomiske press han var under.

Det kan jeg kun ta' hatten af for. At NWR så ud over det lykkedes med, at lave en historie der trods sin enkelthed, har mere tyngde end 1'eren, syntes jeg klart viser hans format.

Jeg tror også du blander det lidt sammen, når du snakker om at jeg roser Pusher 2 for sin tekniske side. Det gør jeg rent faktisk ikke. Det er Bleeder og Fear X jeg fremhæver i den sammenhæng, som eksempler på hans flair for det tekniske aspekt, vdr. fotografering lyssætnig, score/soundtrack osv.

Det har Pusher serien aldrig haft, hvilket jo er med vilje for at skabe et mere realistisk billede og stemning af det kriminelle københavske miljø. Så nej, på det tekniske område vdr. de film kan vi godt blive enige. Historien/manuskriptet og skuespillet mener jeg derimod er helt i top og på fuld højde med 1'eren.

Og så er jeg vild med den åbne slutning i 2'eren og som går igen i 3'eren og på den måde følger 1'erens formel. Det er fedt fordi man på den måde selv kan tolke hvordan fremtiden ser ud for hovedpersonerne.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#54 Åkepool 18 år siden

#48 - Måske kan han bare li' dem fordi de er pisse skægge, kunne det være en mulighed?? Og så er det iøvrigt fløjtende ligemeget hvem der er med, for de bliver gode i hans univers :)
So, at last we meet for the first time for the last time.

Skriv ny kommentar: