• There Will Be Blood
    37%
  • Jeg har ikke set nogen af de film
    32%
  • Boogie Nights
    14%
  • Magnolia
    11%
  • The Master
    3%
  • Punch-Drunk Love
    2%
  • Sydney
    0%

Stemmer i alt: 1999

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#41 Muldgraver 11 år siden

The Master, som jeg finder væsentligt mere moden i sin tematik end hvad jeg husker There Will Be Blood som, omend jeg ser frem til et gensyn snarligst, og måske nuancerer min holdning.

Angående drøftelsen om karakter-dyderne i The Master, er jeg enig med JannikAnd desangående Freddie. Han er ikke blot romantiker, han er det utæmmelige, og dermed afslørende menneske-dyr, som udgør den anden side af rorschach, hvor Dodd (straks) er den afslørede. Jeg blev ret overrasket over, hvor og-dog-sympatisk jeg finder Dodd. Selve den spænding mellem det åbenlyst charletanske og den hengemte længsel som Anderson og Hoffman får givet karakteren er eminent, tydeligst vel i sangen mod slutningen, men bestemt også til stede undervejs, og scenen hvor Freddie kommer tilbage efter kachotten og de to tumler omkring på græsset er næsten tårefremkaldende rørende i sin naivitet og frygtløse hengivenhed. Dodd er ikke ond, a la djævelen, han er blot (bl.a.) desperat, dum og frygtsom.
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#42 MMB 11 år siden

JannikAnd (39) skrev:
Ispep (36) skrev:

Master kan du roligt springe over, hvis du ikke var vild med TWBB. Den er mere eller mindre "i samme stil" med karakterer, der ikke videre gør sympatiske ting.
Huh? Du følte vel sympati for Phoenix' karakter??? Han er jo en ensom romantiker...

Hvilke sympatiske træk fandt du, at hans karakter havde, som du kunne identificere dig med?
Gravatar

#43 Ispep 11 år siden

Jeg tror vi skal være lidt varsomme med udtrykket "identificere" sig med, og sætte lighedstegn mellem det og filmisk kvalitet. For det første, så behøver jeg ikke at identificere mig med tegnede personligheder på film, før jeg finder det godt. De må for min skyld gerne være skiderikker hele vejen igennem, eller blot gode folk. Jeg har ingen krav. Dog har jeg ét alligevel. De skal være interessante på en eller anden måde. Bare så vi slår det fast :D

Som sådan, fandt jeg netop den del med Phoenix's længsel efter kærlighed tilpas rørende og oprigtig, uden at være rørstrømsk. Jeg havde sympati for karakteren. Han er lidt den ensomme romantiker, som Jannik så passende skrev det. Men udover det, så følte jeg også, at manden blev forsømt af flere parter, som filmen subtilt kommer indover. Samtidig fremstilles han også som et dyrisk menneske, og filmen fremhæver hans inderste lyster/drifter, som altså er ret så dystre
.
Gravatar

#44 Muldgraver 11 år siden

Hvordan er hans drifter dystre?
Gravatar

#45 Ispep 11 år siden

Måske forkert ordvalg.
Drifter er hvad de er. Men de er lidt udenfor "det normale" hvis man kan sige det sådan, uden at det skal misforstås eller mistolkes. Han dyrker jo blandt andet sex med familiemedlem.
Gravatar

#46 SublimeKen 11 år siden

Jeg fandt The Master langt mere interessant og spændende end den kedelige There Will Be Blood!
Gravatar

#47 JannikAnd 11 år siden

#42 - Du kan læse min anmeldelse, skulle det have interesse:

http://www.cinefil.dk/?p=4567
Gravatar

#48 Muldgraver 11 år siden

Ok, så forstår jeg bedre, og er sådan set enig :)
Det er dog spændende, at han udvikler sig mod større selverkendelse i mødet med Dodd, og at drifterne ikke kommer så desperat til udtryk (som i tilfældet med tanten), så om end drifterne netop ikke udvikler sig, gør Freddies måde at udleve dem på. På en måde bliver Dodd vel Freddies redning, men på en måde der ender med at få Freddie til at måtte tage afsked?
Gravatar

#49 psmadsen 11 år siden

Tæt valg mellem There Will Be Blood og Magnolia, som TWBB nok i sidste ende vinder takket være Daniel Day Lewis.

The Master er en gang ævl (om end Joaquin Phoenix - som altid - er fantastisk)...
Gravatar

#50 psmadsen 11 år siden

TWBB 6/6
Magnolia 6/6
Boogie Nights 4/6
Punch Drunk Love 3/6
The Master 3/6

Skriv ny kommentar: