• "The Ninth Gate"
    23%
  • "Pianisten"
    20%
  • Kan ikke lide Polanski
    19%
  • "Rosemary's Baby"
    14%
  • "Chinatown"
    14%
  • "Frantic"
    4%
  • Anden film
    4%
  • "Chok"
    1%
  • "Tess"
    1%
  • "Blind vej - Cul-de-sac"
    0%
  • "Kniven i vandet"
    0%

Stemmer i alt: 1231

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#51 johndoe 17 år siden

Rent objektivt kan det KUN være Chinatown :)

Gravatar

#52 johndoe 17 år siden

Pirates med Walter Matthau var nu også en yderst værdig kandidat til afstemningen
Gravatar

#53 MadMartigan 17 år siden

Chinatown herfra...
I'm your huckleberry...
Gravatar

#54 filmz-Is 17 år siden

Det er helt vildt, at der er så mange der stemmer for The Ninth Gate. Tror ikke at de fleste har set Chinatown...
Gravatar

#55 filmz-DocDoom 17 år siden

Jeg har aldrig set Chinatown som anden en en ok film. Jeg kan ikke dens store seværdighed. Jeg har den dog stående på hylden. Næ, Vampyrenes Nat, se dét er en god film! Den har jeg selvfølgelig også stående.
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#56 NightHawk 17 år siden

Det blev en stemme til Rosemary's Baby, som jeg stadig finder usansynlig creepy og ubehagelig. Fantastisk atmosfære Polanski får opbygget hér, der modsat en film som The Ninht Gate, formår at være oprigtigt spændende hele vejen. Sidstnævntes problem, trods altid suveræne præstationer fra Johnny Depp og Lena Olin, er at den gennemgående virker for fjollet. Flere af de såkaldt uhyggelige scener fremstår, imo, langt mere komiske og altså som en slags spoof frem for, hvad der højst sansynligt har været Polanskis intention, at gi' svedige håndflader og chock. Ta' fx scenen med den gamle dame i rullestolen der ender i flammer eller Depps "slåskamp" med Lena Olin. Slutningen er ud over alle grænser håbløs elendig og indikerer med al tydelighed, at Polanskis ellers så kølige overblik slet ikke er til stede i den her film, desværre.

2. Chinatown - Vel nok en af de bedste og mest kringlede krimiplots ud over "The Big Sleep". Nicholson's præstation er genneført karismatisk og helt igennem fremragende.

3. Pianisten - Utroligt stærkt og medrivende krigsdrama der, imo, er klasser bedre end Spielbergs "Shindlers Liste". Og kan man være andet end imponeret over Adrian Brodys præstation. Det er så overbevisende spillet, at det gør helt ondt at se på.

4. The Fearless Vampire Killers - Den film, ligsom dens humor, er stadig den dag idag utrolig morsom og lykkedes på samme eminente måde som Mel Brooks Frankenstein Junior, med at inkorporere samme homageånd via sine kulisser, der på den måde gør, at parodien blir den "tand" ekstra herlig.

5. Death and The Maiden - En personlig favorit iblandt hans mange perler. Det er et godt gammeldags kammerspil der hér er tale om, med kun tre skuepillere, Sigourney Weaver, Ben Kingsley og Stuart Wilson samlet i et trekantsdrama i Weaver og Wilsons sommerhus. Stærk og barsk film der bæres hele vejen frem til den pænt overaskende slutning af tre skuespilspræstationer helt i top.

I kølvandet ligger Tess, Frantic, The Tennant og Bitter Moon, der alle er rigtigt gode. Dog ikke gode nok til at ryge i min top 5.

Har ikke set hans tre første film, Chock, Kniven i Vandet, Cul-De-Sac endnu.

Den eneste dårlige film på Polanski's cv, imo, er surprise...The Ninth Gate.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#57 Yoda 17 år siden

Altid super at læse dine velbegrundede og udførlige argumenter :-)

I øvrigt helt enig i dine placeringer af filmene!
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#58 filmz-DocDoom 17 år siden

56: Godt indlæg - delvist enig.
Gravatar

#59 filmz-Phelodivia 17 år siden

Hm synes det bliver The Ninth Gate
Gravatar

#60 filmz-DocDoom 17 år siden

59: Du kan umuligt have set de øvrige film! :-)

Skriv ny kommentar: