-
Jeg bryder mig ikke om slasher-film22%
-
A Nightmare on Elm Street16%
-
The Texas Chain Saw Massacre15%
-
Psycho11%
-
Halloween9%
-
Scream9%
-
Friday the 13th5%
-
Anden film3%
-
Child's Play3%
-
Freddy vs. Jason3%
-
I Know What You Did Last Summer2%
-
Black Christmas1%
-
Prom Night0%
Stemmer i alt: 1117
Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning
Skriv ny kommentar:
#21 filmz-Cerebrum 16 år siden
#22 filmz-yoshimura 16 år siden
#23 Queequeg 16 år siden
Det ville jeg ikke mene. Selve "Slasher-formlen" er den i hvertfald et stykke fra!?
#24 jesperhp 16 år siden
#25 filmz-Le Samouraï 16 år siden
Jeg kan selv godt lide den indgangsvinkel, der siger, at en filmgenre først opstår i det øjeblik, at en films kommercielle appel medfører imitation - altså at andre stjæler med arme og ben og laver deres egen variation over de samme grundelementer for at hægte sig på den oprindelige films succes. Hvis vi ser på de film, der fulgte i kølvandet på PSYCHO, så var det netop ikke slasheren, der dukkede op, men den psykologiske gyserfilm, som kom til at fylde meget gennem 1960'erne og op i 1970'erne.
Med den indgangsvinkel er heller ikke MOTORSAVSMASSAKREN eller BLACK CHRISTMAS "rigtige" slashere, fordi de ikke umiddelbart blev efterlignet af andre (selvom man senere tog fra dem begge, da genren først var etableret). Den første egentlige slasher er så HALLOWEEN, der blev en meget stor og meget overraskende succes, på trods af at den var produceret for peanuts. Den fik alle andre filmselskaber med på vognen for at lave noget lignende.
Alt det kan selvfølgelig diskuteres. Andre vil måske inkludere "Saven", netop fordi den indeholder den typiske gruppe af teenagere som ofre eller BLACK CHRISTMAS af samme grund. Det afhænger helt og aldeles af, hvordan man udlægger genrebegrebet. Og jeg ville være en idiot, hvis jeg lagde mig skråsikkert fast på det ovenstående. Der kan være masser af gode argumenter for at gøre det på en anden måde.
Mht. CHILD'S PLAY, det er et godt spørgsmål. Jeg tror også selv, at jeg ville placere den hos de dæmoniske gysere, men så kan man jo modsat spørge, hvorfor NIGHTMARE ON ELM STREET så skal kaldes for en slasher, hvis CHILD'S PLAY ikke skal? I begge tilfælde overlever morderen jo ved hjælp af overnaturlige kræfter (som ellers ikke rigtigt er en del af genren). Jeg synes selv, at den skrider udenfor formlen ved ikke at have den typiske gruppe af unge ofre, men det er et lidt tyndt argument, ved jeg godt.
#26 fuskak 16 år siden
Ellers bryder jeg mig slet ikke om slasher film
#27 Kruse 16 år siden
#28 I-love-Horror-movies 16 år siden
#29 Riqon 16 år siden
#30 Collateral 16 år siden