-
"Full Metal Jacket"29%
-
"Ondskabens hotel"22%
-
"A Clockwork Orange"11%
-
"2001: A Space Odyssey"11%
-
"Dr. Strangelove"10%
-
"Spartacus"5%
-
"Eyes Wide Shut"4%
-
Anden film3%
-
"Lolita"2%
-
"Det store gangsterkup"2%
-
"Ærens vej"1%
-
"Barry Lyndon"0%
Stemmer i alt: 1601
Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning
Skriv ny kommentar:
#101 PredatorX 18 år siden
#102 filmz-Kadann 18 år siden
Hehe, der er ingen der direkte har afskrækket mig, men "2001" finder jeg direkte kedelig, "A Clockwork Orange" finder jeg fjollet og "Lolita" skuffede mig en del.
#103 BN 18 år siden
Er bare i orden. ;-)
"Barry Lyndon" har både nogle vildt flotte billeder (som ganske rigtigt er sat op som malerier) og en god og stærk fortælling. ... "2001" har strengt taget kun flotte billeder. Historien i den er så skrabet enkel og uklar, at al tolkning er overladt til tilskueren selv.
Under en forestilling engang i slutningen af tresserne var skuespilleren Rock Hudsen inde og se den, og efter sigende rejste han sig op midt under filmen og sagde højlydt: "Er der nogen der kan fortælle mig, hvad fanden den film handler om?!"
;-)
"2001" er i mine øjne mere en oplevelse og stemninger, der bygger på en fascination af det uendelige univers og livets mirakel, og derfor fremstår den som mystisk og uforståelig. Nogen egentlig fortælling er der ikke i den. (Fundene af monolitterne og HAL's oprør mod astronauterne er to små usammenhængende spændingsmomenter uden nogen egentlig efterfølgende forklaring eller forløsning.)
Søg efter fremmed liv længst muligt væk fra jorden, og du vil ende med at finde dig selv i en klinisk og kold kopi af et jordisk hjem fra 1700-tallet. ... hmm...
#104 filmz-Bruce 18 år siden
Er man ikke til den vil denne gennemgang, om ikke andet indgyde respekt overfor Kubricks arbejde.
2001 explained
#105 BN 18 år siden
rigtig god side!
#106 filmz-Bruce 18 år siden
#107 The Duck 18 år siden
Full Metal Jacket
Dr. Strangelove
Clockwork Orange
2001
The Shinning
Barry Lyndon
Men alle er fantastiske, jeg var dog ikke specielt imponeret over hans filmatisering a Lolita, måske fordi jeg læste den før jeg så filmen, det kan man vel aldrig undgå at blive påvirket af :X.
#108 filmz-Business Monkey 18 år siden
Det store overflod af stemmer på en film, der ikke engang er formet ordentligt, idet den klart mangler en gennemsyret/syrende stemning i den anden halvdel, som første halvdel nu har. Krigs"masikeriet" forsvinder i anden halvdel for at udvise meget mere usikker hed med hensyn til hvad filmen handler om.
Bla, bla, bla, men Full Metal Jacket udviser ikke den (søgen efter) perfektion Kubrick har i næsten alle sine film (der derfor også gør valget af den bedste film ret svært). Full Metal Jacket er en rigtig god film, men den fejler og "reddes" dermed kun af sine fabelagtige scener i starten, som de fleste brugere her på filmz.dk ikke har kunnet sætte ind i en form for transcenderende tankegang. De har blot en perverteret oplevelse af filmen, der fortrænger enhver mulig tankegang/tankestrøm med hensyn til filmen.
Men nok om det. Jeg stemte selv på den smukke Rumrejsen 2001, da den er et cinematisk mesterværk, der lever på netop den uforklarlige fantasi mennesket har. Ingen kan tolke den rigtigt, og det er synd at prøve på at finde et svar som f.eks. den FLASH animation...
Rumrejsen 2001 er en FILM, og det er netop hvad film er. Det er den bedste udnyttelse af muligheden for at vise billeder i bevægelse. Den går op i så mange enheder, og dette gør den så dynamisk, storslået og fascinerende.
Rumrejsen 2001 er Stanley Kubricks bedste film, selv om min yndlings er A Clockwork Orange, men denne poll handler om bedste, og derfor kan man ikke komme uden om Rumrejsen 2001's betydning for filmgenren.
Barry Lyndon ville komme på en anden plads ifølge mig, idet den gør mange af de samme ting Rumrejsen 2001 gør, men den er dog mere bundet, og er derfor ikke så universel som 2001.
Bla, bla, bla... Jeg prøver bare at gøre det hele mere om "Det Gode/Skønne" i stedet for manges fordummende sofistiske snak...
(Går i 3.g og har old... ;-))
http://www.zentropa.dk/videohilsen/
#109 PredatorX 18 år siden
#110 filmz-WSTE_M 18 år siden
descend on us all this day, and for evermore.