-
"Full Metal Jacket"29%
-
"Ondskabens hotel"22%
-
"A Clockwork Orange"11%
-
"2001: A Space Odyssey"11%
-
"Dr. Strangelove"10%
-
"Spartacus"5%
-
"Eyes Wide Shut"4%
-
Anden film3%
-
"Lolita"2%
-
"Det store gangsterkup"2%
-
"Ærens vej"1%
-
"Barry Lyndon"0%
Stemmer i alt: 1601
Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning
Skriv ny kommentar:
#11 Yoda 18 år siden
#12 Jakobsen 18 år siden
#13 Bobby Singer 18 år siden
Min af de to film som jeg har set falder stemmen på Ondskabens hotel.
#14 MadMartigan 18 år siden
Har aldrig fået mig taget sammen til at se Barry Lyndon og Lolita, selvom de står hjemme på hyllen!
Det er godt nok heller ikke de store stemmeslugere...
#15 Yoda 18 år siden
#16 filmz-Kadann 18 år siden
#17 mr gaijin 18 år siden
#18 chuck 18 år siden
#19 filmz-Solevad 18 år siden
#20 BN 18 år siden
"The Shining" (='Ondskabens hotel') er i teknisk henseende (klipning, lys, fotografering, lyd, brug af underlægningsmusik) en sand tour-de-force, men jeg bryder mig ikke så meget om gyser-genren, og derfor vinder den ikke.
"Full Metal Jacket" er med sin ekstremt kølige blotlægning af militærtræningens ensretning og afstumpethed en virkelig god anti-krigsfilm. Men igen: heller ikke krigsfilm-genren er den jeg ynder mest. Og derfor vinder dén heller ikke.
"Barry Lyndon" er en af de billedmæssigt smukkeste film, der nogensinde er lavet, et mesterligt tidsbillede og en vellykket ond satire over en svindlerkarls karriere. På et tidspunkt skal jeg have genset "2001" og "Barry Lyndon", og da kan det meget vel tænkes, at "Barry Lyndon" snupper førstepladsen fra "2001".
De fire ovennævnte Kubrick-film er dem som har gjort det største indtryk på mig, og det er derfor blandt dem jeg har valgt min favorit. Men de øvrige på listen er jo også særdeles vellavede film.