• The Dark Knight
    38%
  • En verden udenfor
    32%
  • The Godfather
    29%
  • Jeg kan ikke lide nogen af dem
    2%

Stemmer i alt: 1160

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#71 filmz-Bruce 16 år siden

#69 Jeg vil påstå, at "TDK" ikke ville vinde denne afstemning om 5 år.

Om en måned har man Godfather i HD og måske det er de ekstra pixels klarsyn der skal til. For ingen tvivl om, at I og II er i en anden klasse.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#72 Åkepool 16 år siden

#71 - Mmm, "Godfather" i HD. Jeg må altså snart til at få købt en Blue-ray afspiller.
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#73 Zabriskie 16 år siden

Det er sjovt som de ligeså stille begynder at dukke op i ly af mørket, alle de folk som alligevel ikke finder TDK så pokkers fantastisk. Hypen er ved at lægge sig, og fanboysene er igen ved at krybe ned i deres huler, og overlade hverdagen til de almindelige forumdeltagere igen. Folk får genset filmen, og får den lidt på afstand fra Heath Ledgers død og hype, og fra Imax, og fra omsætningstal og store ord og himmelstormende formuleringer. Og pludselig er det bare en god actionfilm. En dag om ti år når man viser den stolt til sin søn, og han ikke rigtig finder den interessant, går det pludselig op for en at kunsten ikke gemte sig under Batmans kappe.

Jeg glæder mig til at se den droppe endnu længere ned af top 250. For kun det retrospektive publikum kan i sandhed genkende et mesterværk.
Le temps détruit tout
Gravatar

#74 BN 16 år siden

#73 - lolmanden:

Hypen er ved at lægge sig, og fanboysene er igen ved at krybe ned i deres huler, og overlade hverdagen til de almindelige forumdeltagere igen.

Ja, der var megen hysteri omkring den film, især forud for premieren. Personligt fandt jeg det latterligt at nogle lovpriste, ja, ligefrem skamroste Heath Ledger's skuespilpræstation, uden at have set andet end nogle korte klip fra filmen!

Folk får genset filmen, og får den lidt på afstand fra Heath Ledgers død og hype, og fra Imax, og fra omsætningstal og store ord og himmelstormende formuleringer.

Hvis nogen virkelig lader deres mening om TDK påvirke af, at det var Heath Ledgers sidste (færdiggjorte) film, er det rent til grin. Til sammenligning regner jeg selv Alfred Hitchcock for en af verdens bedste instruktører, men jeg tøver ikke med at sige, at hans sidste film 'Family Plot' var den værste gang bras jeg har set fra mesterens hånd.

Heath Ledger var da en god skuespiller, men ikke noget særligt. Faktisk er det kun hans rolle som The Joker der decideret har imponeret mig.

Og med hensyn til at lade sig imponere af ANDRES "store ord og himmelstormende formuleringer", så er dette ikke noget jeg forfalder til. Det eneste der tæller, er MIN oplevelse af filmen. Og kun MIN. Hvad nytter det at andre falder bagover af benovelse, hvis jeg selv sidder og dødkeder mig og føler mig som tilskuer til 'Kejserens nye klæder'?

Og pludselig er det bare en god actionfilm.

I min bog behøver en film kun at underholde for at være et mesterværk. Og jeg fandt TDK vildt underholdende. Det er den mest vellykkede superhelte-film jeg nogensinde har set, og dens kraftige stænk af "rigtig" kriminalfilm var en perfekt gennemført genialitet. ... Så den vil aldrig blive "bare en god actionfilm" for mig. Nej, den forbliver en milepæl indenfor sin egen genre.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#75 Slettet Bruger [273651881] 16 år siden

Det er den mest vellykkede superhelte-film jeg nogensinde har set, og dens kraftige stænk af "rigtig" kriminalfilm var en perfekt gennemført genialitet. ... Så den vil aldrig blive "bare en god actionfilm" for mig. Nej, den forbliver en milepæl indenfor sin egen genre.

Helt enig.

Nu er den allerøverste del af listen heller ikke spækket med rene actionfilm, og det er nok også sjældent, at folk oplever disse, som de allerstørste mesterværker, men et mesterværk er nøjagtigt, hvad The Dark Knight må siges at være indenfor sin genre, og så kunne jeg i øvrigt ikke være mere ligeglad med, hvilken placering den har på en f****** dum* liste.

I øvrigt er der ikke plads til filmen på min egen top-10, men jeg for forstår jeg stadigvæk ikke helt, hvorfor folk har så travlt med at svine filmen; faktisk finder jeg det lidt ækelt, at folk har så travlt med at 'pille den ned'.

* Jeg ser dette som værende indiskutabelt; listen er dum, fordi den handler om popluartitet og ikke kvalitet.
Gravatar

#76 filmz-Bruce 16 år siden

#75 ... faktisk finder jeg det lidt ækelt, at folk har så travlt med at 'pille den ned'.

Personligt kunne jeg ikke finde på "at pille" TDK ned, men når en film er omgærdet af så megen virak og hyldest, at den starter med 9.5/10 på IMDB (uanset at jeg er helt enig i, at listen er og bliver en skod liste ... selvom det er et uundværligt værktøj, hvis man kan 'læse tallene') og man til tider nærmest forventer, at Chris Nolan måske vil gå barfodet på Gennesaret søen, så er det også på sin plads, at man kigger filmen efter i sømmene, om den ER al 'hypen' værd.

Jeg har selv givet filmen en 'lille 8'er' af 10, hvilket i min bog, er en succes. Første gennemsyn var man nærmest forpustet, men ved andet, så begyndte filmen da at vise sine svagheder. Faktisk finder jeg Batman Begins værende et mere helstøbt værk, mens TDK trods det, at der er flere scener som tørrer røv med BB også har flere 'nedture'.
Gravatar

#77 Slettet Bruger [273651881] 16 år siden

# 76
så er det også på sin plads, at man kigger filmen efter i sømmene, om den ER al 'hypen' værd

Når det er med den tilgangsvinkel, så kan jeg også bedre forstå det; jeg forstår bare ikke det kick, som nogle mennesker tilsyneladende får ud af, at en film falder eller stiger i placering på listen; slet ikke når det er en popularitetsliste og ikke en kritikerliste.

Mht. The Dark Knight og Batman Begins, så synes jeg klart The Dark Knight er bedst.

- Skurken(e) er mere interessant(e)
- Maggie Gyllenhall er meget bedre end Katie Holmes
- Sidste fjerdedel af Batman Begins er lidt tam (synes jeg i hvert fald)
Gravatar

#78 filmz-Bruce 16 år siden

#77 Faktisk er jeg helt enig i dine betragtninger omkring det som er bedre i TDK. Tilgengæld finder jeg følgende svagere i TDK:

- Chicago Gotham som stand-in for gotiske Gotham er en fejltagelse af proportioner. Fint nok at Bond genopfindes i en mere hardcore realistisk udgave, men det her ER altså en swinger i flagermus tøj og BB's Gotham passede perfekt ind i dette univers.

- Nolan vil så meget, at empatien for mennesker ryger sig en tur. Der er simpelthen ikke
tid til at dvæle ved situationer og menneskeskæbner, for vi skal videre i programmet. Det betyder, at Caine og Freeman reduceres til charismatiske sidefigurer, med mere vægt på deres oneliners end deres potentiale for at kunne levere seværdige birolle præstationer. Synd og skam!

- Batmans personlige Echelon udstyr udviklet på ingen tid fra en mobiltelefon udgave er i mine øjne en slags deux ex machina og den stort opsatte actionsekvens på baggrund af denne virkede alt for tilrettelagt og velkomponeret, ved andet gennemsyn.
Gravatar

#79 filmz-gofferoffer 16 år siden

Er faktisk meget enig i dine betragtninger. The Dark Knight er i mine øjne ikke bedre end Batman Begins, men er på samme niveau. Personligt mener jeg, at hver film har fejl og mangler, men de overskygges af de positive elementer.

Det største minus ved TDK er helt klart, at filmen ikke længere fokuserer på personernes følelser. Der sker simpelthen bare for meget, og jeg ville personligt, hvis Nolan havde valgt at beholde handlingsforløbet, som David Goyer havde forklaret det, nemlig:

At The Joker var skurken i denne film og Two-Face i tredje film

På den måde ville der være plads til langt mere personudvikling. Det er efter min mening Nolans største fejltagelse med The Dark Knight. Der sker i bund og grund bare alt for meget. Der er næsten ikke engang plads til, at

Bruce sørger over Rachels død. Det ender med at blive en lille sidekommentar, hvor han sidder i en stol, men derefter viser han ikke de store tegn på hverken savn eller sorg.

En skam. Men filmen er stadig en triumf i sig selv og er stadig fantastisk. Den kunne bare have været meget bedre. Måske var der så mange begivenheder med, fordi Nolan simpelthen ikke gad at arbejde på en tredje film?
Men at some time are masters of their fates: The fault, dear Brutus, is not in our stars, but in ourselves, that we are the underlings.
Gravatar

#80 BN 16 år siden

#79:

Øv, jeg kan ikke åbne nr. 2 spoiler-tekst i dit indlæg!

Er der nogen der kan forklare, hvorfor dette ofte sker for nogle af os?
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: