• The Dark Knight Rises
    30%
  • The Avengers
    19%
  • Hobbitten: En uventet rejse
    18%
  • Prometheus
    6%
  • Anden film
    5%
  • Shame
    3%
  • Life of Pi
    3%
  • Dame, Konge, Es, Spion
    2%
  • Dredd
    2%
  • The Artist
    2%
  • En kongelig affære
    2%
  • Take Shelter
    2%
  • The Cabin in the Woods
    2%
  • Operation Argo
    1%
  • Kapringen
    1%
  • Amour
    1%
  • Holy Motors
    0%

Stemmer i alt: 2813

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#111 Driver 11 år siden

cnr (12) skrev:

.. Og hvis historien skulle foregå i Gotham city, hvorfor er det så New York? I Bat1/Bat2 havde man en helt anden fornemmelse af at det var et særligt sted.

Ved godt jeg bitcher lidt lige nu.. :-)

Fordi Gotham City ifølge mange er en lettere kopi af New York, især med dets kæmpemæssige arkitektoniske bygninger. On a sidenote, så bliver New York faktisk af mange kaldt for Gotham, men det er alt sammen noget, man kan Google sig frem til.

Men er Chicago da et særligt sted? Det skyldes vel kun, at du ikke kender Chicago, hvorimod alle har en idé om, hvordan New York ser ud.

Rises foregår i øvrigt, foruden New York, også i Pittsburgh, Los Angeles og vidst også New Jersey. En af grundende til, at man flyttede fra Chicago var jo, at Gotham dels skal ligne en aflukket ø ala Manhattan, men også at den skal kunne portrætere almindelige arbejderkvarterer og dem er der ikke mange af i Chicago, dertil fungerede Pittsburgh langt bedre. Så Nolan har i bund og grund prøvet at tage dele af forskellige locations til at gøre Gotham til noget helt specielt.

Det meste af Begins foregår derimod i en hangar, hvori de byggede Gotham op.
“Of course, it’s a friendly call. Listen, if it wasn’t friendly, you probably wouldn’t have even got it.”
Gravatar

#112 Driver 11 år siden

Kruse (44) skrev:
Da han mistede sine forældre, dræbt lige foran ham, så han det som et kald til at bekæmpe kriminalitet og ondskab og blive batman. Da kvinden han elskede døde, dropper han alle sine principper og idealer og surmuler i 8 år.

Han dropper at være Batman, fordi der ikke er brug for Batman og fordi, han er mistænkt for mordet på flere mennesker, deriblandt politimænd og Harvey Dent - Du har vel set The Dark Knight?!?

Man ser sågar i Rises (som du jo har set lyder det til), at de taler om, at borgmesteren vil fyre Gordon, fordi der ikke er brug for en krigshelt længere.

"The Mayor's dumping him in the spring." "Really?" "Mmmhmmm." "But he's a hero" "A war hero. This is peace time"

Følger du ikke med når du ser film? :S
“Of course, it’s a friendly call. Listen, if it wasn’t friendly, you probably wouldn’t have even got it.”
Gravatar

#113 Kruse 11 år siden

Driver (112) skrev:
Følger du ikke med når du ser film? :S

Jo, og hvis du læste alle mine indlæg, så har jeg også forklaret mit syn på det punkt.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#114 Pécuchet 11 år siden

JannikAnd (102) skrev:
Celan-øl

Hvad er det? :)

Jeg har aldrig rigtig læst Celan, men har netop fået muligheden for at skrive en 20 siders analyse af hans "Todesfuge" til eksamen... og hvilket smukt digt! Han er næsten ligeså musikalsk som Pound. Mine alternativer er hhv. Baudelaires "Le crépuscule de soir", Kafkas "Das Urteil" og Woolfs "Kew Gardens", så man kan roligt sige, at jeg frydes.
Der burde have været Roser.
Gravatar

#115 Driver 11 år siden

Kruse (113) skrev:
Jo, og hvis du læste alle mine indlæg, så har jeg også forklaret mit syn på det punkt.

Men det giver jo nada mening, hvis du tror, han surmuler og giver op. Dels er der jo ingen kriminalitet at bekæmpe og dels forklarer den "fremragende" Katie Holmes i Begins, at Bruces ansigt er hans maske og at hans virkelige jeg er Batman. Derfor forsvinder han for verden og gemmer sig væk. Der ikke længere er brug for ham og playboyen Bruce Wayne er jo kun en facade udadtil.

Det er bare rystende, at du kan drage sådanne "konklusioner", når alle tre film hænger så fremragende sammen og man igennem dele af alle tre film, får svaret på, hvorfor Batman er væk.

"...he's the hero Gotham deserves, but not the one it needs right now."

Det er ligedele af disse ting og Rachels død, der gør, at Batman forsvinder, inden helvede bryder løs i Rises.
Gravatar

#116 Muldgraver 11 år siden

Pécuchet (114) skrev:

Sort mælk Jeg forventer den har nuancer af aske, fascisme, afmagt og massegrav... eller al smagløshed til side, må jeg nok hellere forvente den smager noget i stil med, hvor sublim en bedrift Todesfuge er.

Lyder knagme som en interessant opgave der kan komme ud af det, uanset hvilken tekst du vælger. Hvilken vælger du dog, og hvor mange dage har du til at skrive den?

Jeg har egentlig heller ikke læst vildt meget Celan, men det jeg har læst har været interessant, formmæssigt flot, og ofte lidt af en udfordring.
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#117 JannikAnd 11 år siden

Pécuchet (114) skrev:

Det er en øl fra mikrobryggeriet To Øl kaldet Sort Mælk, med undertitlen Døden er en Mester fra Tyskland. Det er en imperial stout med tilsat laktose, så den fyldes og afrundes. Dernæst er den fadlagret på skotske single malt fade. Øllen er en hyldest til Paul Celan og Dødsfuga:

Gryets sorte mælk vi drikker den om aftenen
vi drikker den om middagen og om morgenen vi drikker den om natten
vi drikker og drikker
vi graver en grav i luften der ligger man ej tæt
En mand bor i huset han leger med slangerne som skriver
som skriver når det skumrer til Tyskland dit gyldne hår Margarete
han skriver det og træder udenfor huset og der blitzer stjernerne han fløjter
efter sine hunde
han fløjter sine jøder frem lader dem grave en grav i jorden
han befaler os spil op nu til dans

Gryets sorte mælk vi drikker dig om nætten
vi drikker dig om morgenen og om middagen vi drikker dig om aftenen
vi drikker og drikker
En mand bor i huset og leger med slangerne som skriver
som skriver når det skumrer til Tyskland dit gyldne hår Margarete
Dit askehår Sulamith vi graver en grav i luften der ligger man ej tæt

Han råber stik dybere i jorden I dér I andre syng og spil
han griber efter jernet i remmen han svinger det hans øjne er blå
stik dybere med spaden I dér I andre spil op til dans

Gryets sorte mælk vi drikker dig om natten
vi drikker dig om morgenen og om middagen vi drikker dig om aftenen
vi drikker og drikker
en mand bor i huset dit gyldne hår Margarete
dit askehår Sulamith han leger med slangerne
Han råber spil Døden sødere Døden er en mester fra Tyskland
han råber stryg violinen dunklere så stiger I som røg i luften
så får I en grav i skyerne der ligger man ej tæt

Gryets sorte mælk vi drikker dig om natten
vi drikker dig om middagen Døden er en mester fra Tyskland
vi drikker dig om aftenen og om morgenen vi drikker og drikker
Døden er en mester fra Tyskland blåt er hans øje
han træffer dig med en kugle af bly han træffer dig nøje
en mand bor i huset dit gyldne hår Margarete
han jager sine hunde efter os han skænker os en grav i luften
han leger med slangerne og drømmer Døden er en mester fra Tyskland

dit gyldne hår Margarete
dit askehår Sulamith

Muldgraver og jeg har længe villet smage de celanske dråber, men har endnu ikke fundet en anledning :)

Gravatar

#118 Kruse 11 år siden

Driver (115) skrev:
Dels er der jo ingen kriminalitet at bekæmpe

Hvilket vi får at vide med et par linjers dialog, men det har jeg som sagt også svaret på tidligere. Jeg har sagt alt hvad jeg vil sige i denne her sag, og jeg ser ingen grund til at gentage mig selv, når jeg får de samme spørgsmål jeg allerede har besvaret.

Og angående udtrykket om at han surmuler, så var det sagt for at prikke lidt til Batsy, og skal ikke tages så bogstaveligt. Som sagt, så er disse ting noget jeg sidenhen har tænkt over, men ikke noget der har så meget vægt til at de trækker ned overhovedet. Det er eksempler hvor jeg ikke 100 % køber det, men måske nærmere 60 % køber det :)

Sagt på en anden måde: jeg acceptere deres forklaringer, men jeg synes ikke at det bliver visualiseret helt godt nok.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#119 Driver 11 år siden

@ Krus:

At de ikke bliver visualiseret helt godt nok er jo så en anden ting end at pådutte forklaringer, der ikke holder stik med den egentlige film. Det fremstod for mig som om, at du slet ikke havde forstået, hverken Begins, TDK eller Rises, derfor tog jeg til genmæle.

Apropo den der ben-tings-halløj (den er lidt kryptisk, men hvad pokker når han kan nedlægge al strøm med et gevær eller overvåge hele Gotham via sonar, så kan den vel også købes) - ser vi nogensinde at han bærer den iført sin Batman dragt. Det er jo ikke utænkeligt, at den blot fungerer som støtte indtil benet har helet sig, ligesom når du får gips på et brækket ben. Jeg tror, han har den på under aktie-heistet, men dernæst er det jo ikke til at vide. Desuden må den da gøre nas at have på under en så stram dragt, han render rundt i.

@ Batsy:

Jeg tror nu ikke, at han brækker ryggen. Tror du det? Jeg tror, han kommer voldsomt til skade, men jeg tror Nolan er for stor en realist til at decideret brække ryggen på ham, omend Bane tror, det var tilfældet. Er det kun mig, der har den teori?
Gravatar

#120 Batsy 11 år siden

Kruse (118) skrev:
Og angående udtrykket om at han surmuler, så var det sagt for at prikke lidt til Batsy, og skal ikke tages så bogstaveligt.

Driver (119) skrev:
@ Krus:

@ Batsy:

Jeg tror nu ikke, at han brækker ryggen. Tror du det? Jeg tror, han kommer voldsomt til skade, men jeg tror Nolan er for stor en realist til at decideret brække ryggen på ham, omend Bane tror, det var tilfældet. Er det kun mig, der har den teori?

Bane er kendt for at brække batmans ryg, og jeg kan hører det der knæk i scenen, så jeg kan ikke se hvorfor Bruce ikke skulle have brækket ryggen, og han havde jo en læge(fangeren) med sig som sagde at hans ryg var brækket så vidt jeg husker.
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".

Skriv ny kommentar: