• På indkøbte dvd'er
    33%
  • I biografen
    18%
  • På anden vis
    16%
  • På indkøbte Blu-ray
    10%
  • På internettet
    10%
  • På lejede dvd'er
    6%
  • Via tv-kanalerne
    5%
  • På lejede Blu-ray
    2%

Stemmer i alt: 1605

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#21 Antlion 15 år siden

1. På indkøbte DVD'er / På indkøbte Blu-ray: Hvis den pågældende film ikke findes på BD, hvor kvaliteten er bedre, så køber jeg den på DVD.

2. I biografen: Hvis jeg muligheden for at se en god film i biografen, fremfor derhjemme, vil jeg selvfølgelig gøre det. Desværre er det oftest et øretæveindbydende publikum, som skræmmer mig væk. Og selvfølgelig pga. den ekstrem manglende interesse for dé film der vises i biografen.

3. På anden vis: Jeg downloader film illegalt, hvis de af ophavsmæssige årsager eller lign. aldrig er blevet udgivet.

4. Via tv-kanalerne: Det er sjældent, men nogen gange bliver der vist nogle fremragende film på TV, uden reklamer.
Gravatar

#22 Michael Andersen 15 år siden

Problemet for biograferne er til at få øje på. Allerede for 5 år siden proklamerede biograferne den store digitale revolution med Star Wars III og I Robot som de store trækplastre i Imperial. Syn som lovede godt. Siden har selvsamme biograf industri givet fingeren til sit publikum. Jo ordet "Digital" reklameres der stadig for, men stadig går man i Imperial og ser nye top Oscar film i en analog kvalitet, som ikke engang kan konkurrere med indie udgivelser af artfilm på blu-ray, som er 40 år gamle.

Og så forsøger man at snakke om 3D istedet. Ingen tvivl om at 3D booster antallet af biografbilletter i USA og at det er en sjov fornemmelse. Men 3D brillerne modvirker samtidig det, som er HD 's force. En visuel fantastisk kvalitet. Tager man 10 kroners 3D brillerne på, så ser man ikke længere en film, som en film skal se ud. Det rød/grønne filter fjerner det originale look og detaljegrad, sortniveau etc. ryger i skoven. Uden tvivl er det morsomt at se Monsters and Aliens og opleve nogle af de indlagte 3D effekter og mærke dybde i billedet, men 3D film hænger for mig helt og aldeles sammen med en speciel slags film, som er lavet med øje for at udnytte 3D. For at give publikum en anden oplevelse. Jeg gider sgu da ikke se Star Wars i 3D, eller Alien. De er ikke lavet mhb. på 3D og de små gimmicks man kan få ud af et par scener, er ikke værd at miste den nyvundne HD kvalitet over.

Når Avatar kommer, så lad os se. Så er der måske mening med galskaben, hvis den nye teknologi bringer andre fordele med sig, men idag vil jeg langt foretrække at kunne se en film i digital kvalitet fremfor i 3D. Men den glæde vil monopolet Nordisk Film så altså ikke investere i, andet end at sætte ordet op i reklamer. Så spørgsmålet er, om jeg hellere vil nyde en sprød HD kvalitet af No Country for Old Men i hjemmebioen med perfekt lyd, eller jeg vil se noget der ligner lort i Imperial? Valget er ikke svært og det bliver lettere og lettere for publikum at komme til samme konklusion og investere i hjemmefronten.

Sandkornene løber hurtigt gennem timeglasset nu og den digitale revolution udebliver.

Jeg forstår ikke pessimismen. Der har aldrig været så mange digitale film i Danmark som der er nu. Nu hvor der efterhånden er så mange biografer, som takket være 3D har fået digitale maskiner, så kan jeg ikke se andet end det også bliver naturligt at de også vil presse på for at få gang i de almindelige digitale film.

Men når publikum er så dårlige til at støtte op om de "små" film som de er, vil det naturligvis være de store film som kommer i første række. Jeg kan ikke huske hvor mange kopier "No Country for Old Men" var i, men det var meget lavt. "There Will Be Blood" var vist helt ned på 7 kopier, så selv top Oscar-film kan man ikke (endnu i hvert fald) forvente at selskaberne udsender i digitalversioner.

Ang. brillen så er det rigtig at den dæmper lyset, men det kan man kompensere for. Der sidder en big ass lampe i de digitale maskiner som man kan skrue op for, og det rigtige lærred er også en hjælp. Der er en forskel, men særligt slemt er det ikke.

#16 og #19
3D er hvad man gør det til. I "The Journey To the Center of the Earth" er det en gimmick, hvor man for det meste bare får smidt en masse lort i hovedet, men i "Coraline" er det en del af filmen. I starten hvor filmen foregår i den almindelige verden, er det ret nedtonet, men ovre i den anden verden er det en medspiller, som f.eks. når hun åbner døren og tunnelsen udvider sig så tilskueren oplever den samme dragende effekt som Coraline.

Jeg kan ikke se at 3D er anderledes end f.eks. sourround sound, CGI-effekter eller den slags "gimmicks", som i de forkerte hænder netop ikke er mere end det, men som i de rigtige bliver en del af filmoplevelsen.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#23 David Munch 15 år siden

Indkøbte DVD'r står helt klart for den største del, og ellers går jeg i biografen 1-2 gange om måneden. Sidstnævnte ville jeg *meget* gerne gøre mere, da jeg ser biografoplevelsen som noget af det bedste man kan lave..
Men eftersom priserne er blevet syge høje efterhånden, så går kæreste jeg og jeg desværre langt fra så tit som vi ville, og det bliver kun til de helt store block-busters..

Men som Castiel (#8) også så smukt skriver, så er biografoplevelsen også ved at falde så drastisk, at det måske alligevel ikke bliver til flere ture når post-studie-økonomien virker om nogle år.. Er bare *så* træt af folks attitude i biografen nutildags.. >_<
Gravatar

#24 filmz-Bruce 15 år siden

Michael Andersen (22) skrev:
Jeg forstår ikke pessimismen. Der har aldrig været så mange digitale film i Danmark som der er nu. Nu hvor der efterhånden er så mange biografer, som takket være 3D har fået digitale maskiner, så kan jeg ikke se andet end det også bliver naturligt at de også vil presse på for at få gang i de almindelige digitale film.

Jamen hvor ser jeg, hvilke film som vises digitalt i København? Hvis jeg går ind på Kino, kan jeg ikke finde nogen referencer ved de forskellige film. Søger jeg på ordet "digital" får jeg 39 film resultater op:

Ice Age 2, Die Hard 4, Pusher 2, Blade Runner Final Cut, Robotter, Poseidon, Pirates 2, Sunshine, X Men Last Stand, Robots, 300, Fantastic Four 2, Pirates 3, High School Musical 3, Shrek 3, Garfield 2, Cars, Simpsons, Harry Potter 5, Harry Potter 4, Star Wars 3, Sentinel, Lille Kylling, Stor Ståhej, Narnia, National Treasure, Oliver, Fugle på Rejse, Dinosaurerne, Digimon 1, Dødens Gab, Digimon 3, Digimon 2.

Fint hvis man lever i en tidskapsel, men jeg ville også gerne se digitale film i København, som er nye. Er det hemmeligt hvor de vises, eller skal jeg virkelig til Klovborg eller provisen, og det ender med jeg gør det en dag :), for at nyde en film i god kvalitet? Sidste gang jeg så en digital film i København var Pirates 3.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#25 Michael Andersen 15 år siden

He he det er et godt spørgsmål. 3D-filmene er selvfølgelig altid digitale, men der er nok ikke nogen almindelige digitale visninger for øjeblikket så :)
Gravatar

#26 the_paki_don 15 år siden

Biograferne skal bare sætte mobile scramblers i deres sale. Jeg ved godt, at der er "sikkerhedsrelaterede komplikationer" med det, men så må de ansatte i biografen få langet nogle flere opgaver ud. Hvis man har sin mobil tændt i biografen, så er man det dummeste lort på planeten, lige en tand under George W. Bush. Og ja, jeg ved godt, at han har en MBA. :) Han er stadigvæk dum.

Jeg sad ved siden af en fyr, som to gange begyndte at ville føre samtale, mens jeg var inde og se Transformers 2. Anden gang sagde jeg (jeg var lamslået over hans idioti første gang, derfor sagde jeg intet) "Seriøst?". Resten af de 2 timer, sad han og famlede panisk i sin bukselomme omtrent hver 10. minut for at sige nej til en samtale, da han havde den på vibrator. Så sluk den dog, idiot!

Så havde jeg en fyr ved siden af mig, der decideret snakkede med sin kæreste under Sorte Kugler, men han var skater/Nik & Jay klon, så jeg vidste, at han ikke stod til at forklare noget som helst uden at jeg blev nødt til at slå ham, så lod være.

Jeg elsker stadigvæk biografen og ser flest film der, men HOLD KÆFT, hvor er der bare nogle aber inde og se film. Jeg synes, at det er pinligt på deres vegne. Hvor forkrøblet er man i virkeligheden, når man ikke kan klare at være udenfor kontakt i 2 timer? Hvil i dig selv, for helvede, eller hvil i fred under 6 meters jord.
Gravatar

#27 filmz-Bruce 15 år siden

#25 Hmmm så er det faktisk værre end jeg troede. Jeg havde godt nok regnet med der var digitale forestillinger indimellem, men hvis der ikke er vist nogle digitale forestillinger siden Die Hard 4 og Pirates 3 i København, så står det godt nok slemt til i hovedstaden :(

Nu har jeg oprettet et spørgsmål på Kinos debatforum, så er jeg spændt på, om der kommer svar eller man blot vil lade den "sive ud" :)
Gravatar

#28 Ericmase 15 år siden

Jeg plejer at se film i biffen og på DVD. Selvfølgelig ser jeg også film på BD! :) Jeg stemte blankt. Ikke så meget på TV. Kun hvis der er gode film. :)
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#29 filmz-Bruce 15 år siden

#25 En skriver på Kino:

Problemet er ikke, at de forskellige biografer ikke er villige til at vise film digitalt - Problemet er, at der ikke længere er nogen af udlejerne, der udgiver filmene digitalt til biograferne.

Og biograferne kan ikke vise et produkt, som der ikke er nogen, der vil sælge til dem.

Kan det virkelig passe? Er det noget I også oplever i Klovborg Kino?
Gravatar

#30 Michael Andersen 15 år siden

#29 Vi har vist en masse digitale 3D-film, men vi har stadig vores første almindelige digitale filmvisning til gode, så det oplever vi også, men der er en masse politik i det.

Skriv ny kommentar: