• På indkøbte dvd'er
    33%
  • I biografen
    18%
  • På anden vis
    16%
  • På indkøbte Blu-ray
    10%
  • På internettet
    10%
  • På lejede dvd'er
    6%
  • Via tv-kanalerne
    5%
  • På lejede Blu-ray
    2%

Stemmer i alt: 1605

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#11 Kruse 15 år siden

Jeg ville gerne gå mere i biografen, men mine venner gider ikke se det samme som mig, og så er det i forvejen en kostelig affære. Så de fleste film jeg får set er på dvd derhjemme. Og en gang i mellem bliver der også smækket en Blu-Ray på.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#12 filmz-Bruce 15 år siden

Hjemmebio'en har fået mere fokus de sidste par år. Da jeg røg på vognen for 5 år siden, var man en af pionererne med en LCD projektor og et rammelærred. Nu 5 år senere, ser jeg en omgangskreds venner, som kollegaer, samt film fora deltagere, som i stadig højere grad fokuserer på hjemmebio, ikke kun med fladskærm, men projektor. I dag har ti af mine deciderede venner projektor og lærred.

En LCD projektor kostede for 5 år siden 20K. En top klasse HD projektor for 2 år siden 50K og i dag kan den selvsamme projektor købes for under 20K. For den samme pris som B&O's nyeste 40" TV med indbygget blu-ray afspiller 63K, kan man få en super HD projektor, et super lærred, en super receiver og et super 7.1 lydsystem. Og kvinderne bag mændene er langsomt ved at overgive sig til denne bastion af testosteron. Det kræver for de mindst standhaftige blot lidt PR og et par afteners hygge med et par film, nøjagtig som samtalekøkkenet og lignende situationer før denne.

Problemet for biograferne er til at få øje på. Allerede for 5 år siden proklamerede biograferne den store digitale revolution med Star Wars III og I Robot som de store trækplastre i Imperial. Syn som lovede godt. Siden har selvsamme biograf industri givet fingeren til sit publikum. Jo ordet "Digital" reklameres der stadig for, men stadig går man i Imperial og ser nye top Oscar film i en analog kvalitet, som ikke engang kan konkurrere med indie udgivelser af artfilm på blu-ray, som er 40 år gamle.

Og så forsøger man at snakke om 3D istedet. Ingen tvivl om at 3D booster antallet af biografbilletter i USA og at det er en sjov fornemmelse. Men 3D brillerne modvirker samtidig det, som er HD 's force. En visuel fantastisk kvalitet. Tager man 10 kroners 3D brillerne på, så ser man ikke længere en film, som en film skal se ud. Det rød/grønne filter fjerner det originale look og detaljegrad, sortniveau etc. ryger i skoven. Uden tvivl er det morsomt at se Monsters and Aliens og opleve nogle af de indlagte 3D effekter og mærke dybde i billedet, men 3D film hænger for mig helt og aldeles sammen med en speciel slags film, som er lavet med øje for at udnytte 3D. For at give publikum en anden oplevelse. Jeg gider sgu da ikke se Star Wars i 3D, eller Alien. De er ikke lavet mhb. på 3D og de små gimmicks man kan få ud af et par scener, er ikke værd at miste den nyvundne HD kvalitet over.

Når Avatar kommer, så lad os se. Så er der måske mening med galskaben, hvis den nye teknologi bringer andre fordele med sig, men idag vil jeg langt foretrække at kunne se en film i digital kvalitet fremfor i 3D. Men den glæde vil monopolet Nordisk Film så altså ikke investere i, andet end at sætte ordet op i reklamer. Så spørgsmålet er, om jeg hellere vil nyde en sprød HD kvalitet af No Country for Old Men i hjemmebioen med perfekt lyd, eller jeg vil se noget der ligner lort i Imperial? Valget er ikke svært og det bliver lettere og lettere for publikum at komme til samme konklusion og investere i hjemmefronten.

Sandkornene løber hurtigt gennem timeglasset nu og den digitale revolution udebliver.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#13 mr gaijin 15 år siden

bruce (12) skrev:
rød/grønne filter

Det er jo ikke længere rød/grønt i digital 3D.

bruce (12) skrev:
idag vil jeg langt foretrække at kunne se en film i digital kvalitet fremfor i 3D.

Det hænger jo sammen. Biograferne beskylder jo netop distributørerne for at bruge 3D som en undskyldning for, at de skal digitalisere deres sale.

Derudover er jeg i bund og grund er jeg enig. 3D, som det er nu, vil ikke sikre biografernes fremtid.

Biografernes eksistensgrundlag er måske snarere, at det er et let og åbenlyst valg for social aktivitet for især unge. Teenagere, der bor hjemme, kan bruge biografer og lignende til at mødes uden opsyn af forældre og lignende. Kærestepar kan gå på dates. Det gode gamle koncept med dinner and a movie. Filmen er for den type biografgængere ikke andet end en undskyldning for et samtaleemne til cafe-turen bagefter.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#14 database 15 år siden

Mine venner deler desværre heller ikke min filmsmag (senest blev jeg hevet med ind og se Transformers 2 FØJ) så det bliver for det mest derhjemme på dvd.
Gravatar

#15 Åkepool 15 år siden

1. Indkøbte dvd'er.
2. Biffen.
3. Film i tv.
4. Indkøbte Blu-ray.

Da jeg er ret ny i blu-ray gamet, vil den jo inden for en overskuelig periode, stige fra sin nuværende 4. plads, til en 1. eller 2. plads.

Har lige nu kun 4 blu-ray film.

Jeg har forresten ikke lejet film i mindst 6 år.
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#16 filmz-Bruce 15 år siden

mr gaijin (13) skrev:
Det er jo ikke længere rød/grønt i digital 3D.

Du har ret. Min pointe er blot, at filteret er med til at ændre det "ægte look" af en film og forringe den visuelle kvalitet indenfor områderne korrekte farver, kontrast og sortniveau. Det var da helt sikkert en bedre oplevelse at se "The Journey To the Center of the Earth" i 3D end uden, for den film var intet uden 3D.

Men kunne man fastholde den digitale kvalitet OG tilføje 3D, så ville jeg være hooked, selvom jeg desværre tror, at 3D fremover vil blive påført en masse film som en gimmick for at få publikum til at se dem, selvom disse film egentlig ikke har behov herfor.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#17 tranberg 15 år siden

Film skal ses i biografen!
The end is closest to the beginning
Gravatar

#18 Benway 15 år siden

Det er nok nogenlunde ligeligt fordelt mellem biografen og dvd. Nyere film ser jeg absolut helst i biografen, mens det derhjemme mest er indkøbte dvd'er af ældre film den står på.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#19 mr gaijin 15 år siden

#16 Jeg deler din frygt. Den eneste 3D-film, jeg har set, er "Coraline", og jeg havde egentlig mest lyst til at se den uden 3D. Nu er digital 3D relativt nyt, så måske vil det engang blive mere end en gimmick. Men i øjeblikket ser det ikke sådan ud.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#20 filmz-Is 15 år siden

Store blockbusters ser jeg helst i biffen, da det er der man får den bedste oplevelse. Hvis de er rigtig gode køber jeg dem på dvd når de udkommer.

Ellers er for det meste indkøbte dvd'er. Det er meget sjældent jeg lejer film. Jeg har generelt set de fleste af de nye film, og de gamle film køber jeg , da det i sidste ende koster næsten det samme.
Eksempel: Heat - 50 kr køb, 30 kr leje.

Skriv ny kommentar: