-
Nej, jeg har ingen Blu-ray-afspiller28%
-
Ja, helt sikkert!24%
-
Måske21%
-
Nej, jeg er ikke interesseret i "Star Wars"15%
-
Nej, jeg har efterhånden rigeligt med "Star Wars"-udgaver11%
Stemmer i alt: 2486
Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning
Skriv ny kommentar:
#51 Coffey Mug 14 år siden
#52 filmz-Claudius 14 år siden
#53 filmz-Bruce 14 år siden
#54 HonoDelLoce 14 år siden
Her skal det dog lige huskes, at en tredjedel af stemmerne er fordi personerne ikke har en blu-ray-afspiller..
Ingen aner hvor stor en andel af dem der alligevel får købt sig en afspiller på et tidspunkt og køber filmene..
Kun 15% svarer, at de ikke er interesserede, mens 11% svarer, at de har rigeligt med udgaver af filmene..
#55 Hr. Nielsen 14 år siden
#56 wiseguy 14 år siden
Det ska sku nok ende med at jeg køber dem, men det bliver ikke til fuld pris lige når de ryger på gaden! (tror jeg ikke)
#57 Bony 14 år siden
Hvorfor er det selvmodsigende? Den lavere pris viser blot en almindelig udvikling, endvidere vil en lavere pris også tiltrække flere købere.
Og mener du stadig, at blu-ray mediet er dødt fra starten, når du ser de foreløbige salgstal af "Avatar" på blå..? 1 1/2 million solgte blu-rays første dag er ikke ligefrem et "dødt medie".
#58 filmz-Claudius 14 år siden
Det stemte jeg selv, men det betyder ikke, at jeg ville købe filmene, hvis jeg havde en blu-ray afspiller. Jeg vil ikke betale for de samme film for femte eller sjette gang eller hvor meget nu efterhånden er oppe på.
Jeg har stadig en vis interesse for Star Wars, men en ny udgave bare fordi Lucas har lyst til flere penge, vil jeg ikke være med til. Men det var der ikke mulighed for at vælge som svar.
Lavere pris er ofte et tegn på efterspørgslen er lav. Dvd var de første mange år frygteligt dyre, og det var først da markedet var så stor, at der begyndte at blive reel konkurrence på prisen, at den kom lidt ned. Faktisk er dvd'er stadig for dyre. På VHS kostede nye film omkring 150 kr., men på dvd er vi stadig oppe omkring de 200. Og hvis jeg husker korrekt, så er dvd-skiver faktisk billigere at masseproducere, end videobåndene var.
Blu-ray har endnu ikke nået så stor masseappel, at det vil presse prisen ned, så når den falder, så skyldes det snarere, at efterspørgslen er lav.
Mht. til salg af Avatar, så er det jo bare alle de mange fanboys, der købte filmen fra dag et. "The Dark Knight" satte også rekorder i blu-ray salg, da den kom på gaden. Bemærk at begge disse film var rekord-sættende blockbusters i biffen. Så det er ikke overraskende, at de sælger skiver. Men det fortæller os også, at tendensen i blu-ray salg åbenbart er helt afhængigt af biograf-salget. Måske ikke så overraskende, men det viser trods alt, at det kun er det, der i forvejen er populært, der kan sælge blu-ray. Jeg har i hvert fald ikke set nogen som helst tegn på, at folk vil udskifte deres dvd-samler med blu-ray.
Eller sagt omvendt, hvis Avatar og TDK kan sætte rekorder på første dag, så er resten af blu-ray salget vel egentlig ret sløjt, ikke? Jeg mener, det er salg på meget kort tid, og alligevel slår det alt.
Jeg læste et eller andet sted, at TDK's blu-ray salg sidste år nærmest reddede blu-ray salget det år alene. Hvis blu-ray har succes, hvorfor sætter udgivelser af klassiske film som LOTR, Star Wars, Godfather eller whatever så ikke rekorderne?
Hvis formatet har succes, så burde det vel være de store klassikere, der primært sælger, efterhånden som de dukker op på blu-ray. Men det sker bare ikke. Når folk køber blu-ray skiver, så er det åbenbart snarere i stedet for på dvd, fordi de nu engang har købt afspilleren. Og dermed er hele projektet på afveje. Ny teknologi med øget salg som mål giver jo kun mening, hvis folk vil købe produktet. Hvis du ikke kan overbevise folk om, at blu-ray er så meget bedre end dvd, at de skal købe deres elskede film igen i det format, så er fremtidsudsigterne vel særdeles begrænsede.
#59 Åkepool 14 år siden
Fordi dem har folk i forvejen, "Avatar" og "The Dark knight" var jo ligesom ikke udgivet før på et andet medie.
#60 filmz-Bruce 14 år siden
NTSC og PAL formaterne dominerede TV i 50 år, formater hvorpå DVD er bygget. HD gør sit indtog, ikke kun med nye fladskærme, som kan udnytte formatet, men også med udbygningen af en infrastruktur, som kan sende TV udsendelser i det. Erfaringsmæssigt befinder vi os stadig i en intro fase, hvor den store forbruger masse påvirkes langsomt, men på et tidspunkt svinger den tunge bagdel ganske voldsomt.
Denne gang er det fysiske format presset af internettet og mulighederne for download og derfor vil blu-ray aldrig blive den succes, som DVD var. Men mindre kan nu også gøre det, når man ser, hvorledes den indtjeningskilde har bragt velfærd til studiernes slunkne kasser.
Volumen og her og nu salg af titler, er ikke det altafgørende for studiernes succes. Blu-ray er blot et format for udbredelse af film til forbrugerne og jeg tvivler stærkt på, at det er underskudsgivende. Den omkostningstunge del, er restaurering af gamle bagkatalogs titler til HD. Disse titler er investeringsobjekter, som enten tjener sig hjem over tid, med et løbende salg, eller vurderes som en uvurderlig kunstskat, som ikke tjener sig hjem. Vil A Star Is Born tjene sig hjem, efter den million dollar store restaurering i 8K, snart udsendes? Formentlig ikke de første år. Men filmen vil stadig blive vist på TCM og om 10 år, når alt er HD kanaler og blive købt på enten fysisk eller downloadbart format og derfor være et produkt, som skæpper i kassen, sammen med tusinder af andre produkter, som aldrig bliver for "gamle", eller skal vedligeholdes så meget mere, end den "første gang". Mange bækks små, giver en stor å.
Er blu-ray formatet dødt? Jeg kunne ikke være mere ligeglad. Formatet er her. Der udsendes flere og flere film i det. Der kommer flere og flere klassikere til. Kvaliteten bliver bedre og bedre. Jeg elsker det døde format og det er formentlig nok dødt, succesfuldt ... i mange år endnu.
Sålænge Criterion kan blive ved med at overleve med at udgive kvalitets udgivelser af kunstfilm i små oplag, så må der være mere forretning i salg ved lave volumen tal, end de milliontal, som vi går rundt og tror skulle være kriterierne for succes.