• "Eternal Sunshine of the Spotless Mind"
    26%
  • "Passion of the Christ"
    20%
  • Anden Film
    15%
  • "Collateral"
    15%
  • "Sky Captain and the World of Tomorrow"
    6%
  • "Phantom of the Opera"
    5%
  • "Alexander"
    5%
  • "The Machinist"
    3%
  • "The Polar Express"
    2%
  • "De fem benspænd"
    2%

Stemmer i alt: 2599

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#41 coolflash 19 år siden

Ang. The Passion:

Jeg ser The Passion som en menneskelig historie, med religiøst indpakningsparpir. Tror ikke nødvendigvis man skal være religiøs for at lide med Jesus - eller for den sags skyld indse at manden lider for os (!!) Er selv ikke troende kristen, og føler virkelig at Jesus lider for "mennesket" - og dermed mig. Så den argumentations-kiste kan man hermed banke et stort fedt søm i. Gad vide hvordan filmen ville have blevet modtaget, hvis Mr. Gibson havde fortalt en episk historie, om en rebel med en inderlig vision, der mod alle odds trodser overmagten - for til sidst at opnå martyr-status - efter at have gennemgået et smerte-helvede fysisk og psykisk? Og, kunne det ikke være vildt fedt hvis han optog den i det Skotske Højland og udstyrede vor helt med et potent sværd og en hær af tilbedere i ryggen?? Hov vent...!? U get the point =) Indpakningsparpiret variere, men kernen kan jo sagtens være den samme.

Det er den samme gamle melodi med, at folk PLUDSELIG hægtes af ligeså snart at religion flettes ind i en given historie/operere som indpakningsparpiret. Synd for dem - siger jeg bare :)

Mit "kampråb" - træd skridtet længere ud, og nyd æstetikken - som jo er universel. For God's sake people... ,-)
"Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don't need."
Gravatar

#42 ks 19 år siden

#41 - Jeg vil godt lige gøre det klart, at jeg ikke blev "hægtet af" fordi den er religiøs, jeg syntes simpelthen bare den var dødkedelig, og jeg så ikke meget i den udover en kraftpræstation af Jim og flot fotografering, og så synes jeg det er modigt af en film at skildre volden så brutalt. Jeg ville dog ønske, at jeg kunne blive betaget ligeså meget af dem, som så mange andre gør, men fængede simpelthen bare ikke.
Gravatar

#43 Martindan 19 år siden

#42 fair nok, det er din mening, men de ting du nævnte var blot nogle af de ting jeg blev fanget af....

Synes Passion er en fantastisk film fordi: Den skildrer biblen i en ægte version (oftest er Jesus film meget kunstige og meget blide omkring hans straf) denne viser virkelig hvor hårdt folk som han blev behandlet den gang. Jim spiller fantastisk, selvom man kan påstå rollen er ens det meste af filmen, men han spiller fantastisk. Personligt da jeg havde religion undevrisning i skolen og skulle læse biblen har Gibson skabt de billeder jeg fik i hovedet, hvilket er flot synes jeg. Flotte billeder. Volden er meget ærlig og Gibson viser den ubarmhjertligt...
og som nævnt andet steds tænker man over at han går alt det her igennem for os...
samt at den blev filmatiseret på original sprog og ikke engelsk/amerikansk (hader de tidligere Jesus film hvor Jesus og alle taler engelsk, synes det er så fedt at de taler original sprog fra den gang)

ellers må den mest oversete oscar kandidat være Richard Dean Anderson (ej joke - er godt nok en stor RDA fan, men tror næppe hans rolle i SG-1 er nok til en oscar nominering *lol*)
for cryin' out loud......
Gravatar

#44 lagoni 19 år siden

Det er ikke en af de nævnte film, men jeg opdagde lige at Don Cheadle er blevet nomineret for bedste mandlige hovedrolle i Hotel Rwanda (i alt 3 nomineringer til den). Jeg er måske bare ikke opmærksom nok, men den lader til at være blevet overset (den er dog allerede på imdbs top250)
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#45 The Duck 19 år siden

#38 og 39, ja ok "WOW THATS DEEP", det er biblens budsbab med fortælingen, men derfor kan det budskab jo godt gå tabt i filmen... og det syntes jeg det gør, ligenetop fordi der er så meget blod... FX vil jeg sige at der ikke er knap så meget blod i Spartacus, og den ramte mig meget dybere(meget poetisk aye?). Sammenhængen er måske ikke helt tydelig hvis vi siger at det er krisendommen vi sammenligner, MEN min pointe er at Spartacus var en meget bedre og mindre blodig film, en film der ellers, hvis man bare læser historierne, skulle være noget mere blodig end fortællingen om jesu korsfæstelse.... Det er sådan jeg ser på, men jeg kan også godt se hvorfor religiøse mennesker kan komme til at føle at det er meget smukt med hans opofrelse, men jeg syntes det er makabert..

Skriv ny kommentar: