-
Ja, helt sikkert!58%
-
Måske23%
-
Jeg venter til dvd/Blu-ray-udgivelsen11%
-
Nej, filmen interesserer mig ikke4%
-
Jeg har allerede set den4%
Stemmer i alt: 2065
Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning
Skriv ny kommentar:
#91 filmz-Bruce 14 år siden
Hvem vil han blive husket af? Og hvilke af hans film er indprentet i filmhistorien om 30 år, på linie med 2001, Vertigo, Seven Samurais og La Dolce Vita? The Dark Knight? Jeg vil blive meget imponeret, hvis den nævnes i samme åndedrag som f.eks. Star Wars, Raiders of the Lost Ark og E.T, når årene er gået. Jeg troede Memento havde en chance for at komme på top lister, men jeg ser også flere tegn på, at den ikke har den samme styrke i dag som dengang den udkom, selvom jeg personligt stadig synes voldsomt godt om den.
At der foretages stormløb på IMDB's rating knap, så tusinder kan vurdere en film før forpremieren, er og bliver ikke den parameter, som får fremtidens instruktører og top kritikere til at vurdere deres valg, når top listerne skal skrives.
Jeg skal ikke udtale mig om Inception, men hvis han fortsætter i samme boldgade som nu, så tror jeg han vil blive husket som en succesfuld mainstream instruktør, hvis boxoffice mange instruktører ville dræbe for. Men værket der kan definere ham som "den store instruktør" værdig at blive nævnt i samme åndedrag som Kubrick, Hitchcock og Spielberg, det er der ikke endnu.
Jeg er ikke i tvivl om, at han har det i sig og jeg er ikke i tvivl om, at vi får det at se. Spørgsmålet er blot, hvornår.
Jeg har så godt nok svært ved at få øje ret mange ligheder mellem Nolans film og de film hans yndlingsliste repræsenterer.
#92 filmz-ab 14 år siden
I så fald, valgte du at se den forkerte film. Inception er altså også en stor underholdningsfilm, og Nolan ville ikke lave en grotesk film på den måde, selvom den afgjort dykker ned i nogle mørke temaer. Jeg gad ærligt ikke stene til en eller anden røvsyg film om groteske indslag og hvad ved jeg - så valgte jeg ærligt ikke Inception.
#93 JannikAnd 14 år siden
Men som sagt, det er ikke en stor anke og ej heller noget vi behøver debattere yderligere :)
#94 filmz-ab 14 år siden
Af hvem? Vel mennesker, og folk der vil vende tilbage til hans film. Men der er vel ikke andet for at bare vente og se tiden an. Jeg er ikke i tvivl om, at manden har flere helstøbte film, som jeg tror vil danne skole for de kommende amerikanske filminstruktører, og i det hele taget placere ham blandt legender, når vi engang tager snakken om nogle år frem. Pudsigt som du også havde lidt travlt med at afvise Avatar's status, som værende død efter 10 år frem. Jeg synes alt tyder på, at det kører for Nolan i den historiske retning - vi mangler bare tiden til at bekræfte det. Men nu er det ca 10 år siden Memento kom frem, og hvor mange gange pupper den ikke op blandt folks lister, roser etc.
#95 filmz-Bruce 14 år siden
"Folks lister" er sådan et godt ord og jeg tvivler på, at f.eks, min liste kan bruges til en prut i en global sammenhæng over tid :)
En liste der dog er sammensat af "2,041 critics, filmmakers, reviewers, scholars and other likely film types" er dog faktisk en ganske god pegepind, selvom en del sikkert vil stritte mod, eftersom den ikke lige er indbegrebet af IMDB universet, men ser man på listen er det ganske svært at komme udenom, hvor mange af disse film, som konstant nævnes af andre filmskabere som værende symboler på store klassiske værker.
Nolan har to film nævnt. Memento kommer op på en 790. plads og Dark Knight 890. Det er faktisk ret højt, så det bliver spændende at se igen om 10 år. Jeg er mere spændt på, om Nolan får banket en film op i top 100, hvilket han vitterligt har potentialet til.
Det er da ikke travlt. Der er 10 år endnu at løbe på. Rigeligt! Hornlygten mister fisen, ligeså snart teknologien den bygger på taber pusten. Der er jo intet andet, der er mindeværdigt i den film.
#96 filmz-ab 14 år siden
Nu tager jeg tilfældigvis filmelskeres lister seriøst. Det er ligesom også OS, der ser filmene, dyrker filmene, ligesom "eksperterne" gør. Men vi har vist været forbi emnet "filmhistorien" før. Men alle lister, roser og placeringer til side, så er den personlige vurdering nu den, jeg har størst plads til i hjertet :-)
#97 filmz-Bruce 14 år siden
Så er vi to. Jeg tildeler dem blot ingen betydning, i filmhistorisk øjemed, eftersom der er stor forskel på filmelskeres baggrund for at se film. I den henseende lader jeg eksperterne skrive historien, uanset om jeg så måtte være enig eller uenig heri.
Man kan jo spørge sig selv, om 2001 A Space Odyssey, havde siddet på filmhistoriens Pantheon og tronet som et ikon 42 år efter dens premiere, havde det været folks lister, som havde fået det sidste ord.
#98 Skeloboy 14 år siden
#99 Lord Beef Jerky 14 år siden
#100 filmz-Bruce 14 år siden
Lav en Gallup over 1000 repræsentative danskeres top lister i Skælskør og få 2001 nævnt i filmhistorien :)