• Ja, helt sikkert!
    58%
  • Måske
    23%
  • Jeg venter til dvd/Blu-ray-udgivelsen
    11%
  • Nej, filmen interesserer mig ikke
    4%
  • Jeg har allerede set den
    4%

Stemmer i alt: 2065

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#81 JannikAnd 14 år siden

#77 - Tak, det synes jeg, er stort af dig. Jeg skal heller ikke stå tilbage uden retssag og skal glædeligt indrømme, at min tone kan virke provokerende. Men det skyldes ikke lysten til at provokere, men derimod en skuffelse af dimensioner. Som dig, havde jeg enorme forventninger til denne film, for - som jeg siger - er Nolan (stadig) Hollywoods store håb og advokat for den magiske fortælling.

Men jeg må indrømme, at jeg ikke følte mig stimuleret - hverken intellektuelt eller visuelt. Jeg synes ikke, at den havde de mange lag, som mange ser. I mine øjne var det meget simpelt, hver gang de dykkede et niveau dybere, og jeg havde aldrig problemer med at holde overblikket. Men det er heller ikke min anke. Jeg havde gerne set Nolan vise større mod og vise noget mere grotesk, jo længere ind i underbevidstheden, vi kom. Det skulle ikke være som John Malkovich, der besøger sin egen bevidsthed, men det havde ikke skadet med lidt groteskhed. Jeg forstod ikke, hvorfor vi pludselig befandt os i snelandsskaber.

Og så var actiondelen desværre også under forventning, i lyset af de fremragende ditto i TDK. Der var dog en enkelt, der var fuldstændig mind-blowing. Og så synes jeg, Nolan dvæler i sit univers. Han bruger for lang tid på at forklare - hvilket er fint. Men det bruges ikke konstruktivt. Han kunne sagtens integrere plottet ind i forklaringen mere elegang og direkte. Følte lidt, at den første time virkede som en manual, der var nødvendig at se, før filmen for alvor gik i gang. Til sammenligning synes jeg, at "The Matrix" formåede dette betydeligt mere konsekvent.

Genssynsglæde? Hmm... Havde faktisk billetter til premieren på torsdag, da jeg var fuldstændig sikker på, at jeg ville ha ubesvarede spørgsmål og gemen gensynslyst efter forpremieren. Men desværre, så nu har jeg afbestilt. Selvom jeg i skrivende stund aldrig kan forestille mig få lysten til at gense den, vil jeg muligvis give den en chance til vinter når BD'en kommer. Indtil da vil jeg glæde mig til Batman 3 - som jeg stadig mener, at Nolan skal instruere. Når jeg siger, at jeg efterlyser en mere modig instruktør, er "instruktør" ikke den ubekendt. Ingen Nolan, ingen Batman. Men jeg vil se Nolan tage chancer og være mere skæv - præcis som han var med TDK.
Gravatar

#82 filmz-ab 14 år siden

Men der er jo mange instruktører derude, der er et "begreb" for visse målgruppe. Nu er det jo heller ikke sådan, at publikum, anmelderne og ja, sågar også fanboys (åh fuck nu det ord) står i kontrast til hinanden. Ja, de er faktisk ganske enige om, at Nolan sgu er en hot fyr :-) Jeg vil squ gerne ha' en kop kaffe med ham, og få hans stempel i min pande, hvor der står: Røvslikker :-)
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#83 filmz-Bruce 14 år siden

a@babo (79) skrev:
Bare rolig Bruce. Du vil også forstå inception. Man behøver nu ikke en professorgrad :-) Nolan er jo ikke ligefrem Lynch, og tak for det da. Men jeg tænkte faktisk flere gange på noget Hitchcock over filmen, men jeg vil da se frem til, hvad du vil synes. Men har du efterhånden ikke læst så mange anmeldelser af den?

Jeg glæder mig til torsdag til at se den. Jeg er bevidst gået udenom handling og spoiler, men jeg har ikke kunnet holde mig fra den mere overordnede dissekering af filmen :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#84 filmz-ab 14 år siden

Lad os da bare være hamrende uenige :-) Mere kan der vel ikke siges.

Hvorfor de pludseligt befinder sig i snelandskaber? Jamen det er da fordi, at drømmeren jo skaber den verden. Hardy siger; hvorfor pokker kunne drømmeren ikke ha' drømt om en strand :-) Der er ingen grænser for, hvor drømmen kan føre, akkurat som du ser toget køre igennem londons gader (tror det var London). I det tilfælde er det drømmerens "forsvar" i drømmen, som kom bag på Cobb, at Fisher var trænet til det. Det samme gælder locations, og hvis du ser nogle interviw med Nolan, så var det netop hans mission, at drømmen kunne bringe dig hvor som helst. Har du gjort dig nogle tanker om lucide drømme, eller Cobb's eksistens, og hele hans tilværelse med konen, børnene og scenen med alderdommen (ham og konen), slutningen, Fishers syge far og andre lækre visuelle detaljer?
Gravatar

#85 JannikAnd 14 år siden

Jeg forstod skam godt, at det var arkitektens ubevidste valg :) Men jeg tænker... når man kommer så dybt ind i den ukontrollerede underbevidsthed, havde det så ikke været mere spændende at se nogle mere mørke sider, nogle af menneskets fortiede tabuer? Det synes jeg. Nolan havde carte blanche og frihed til at forske mere psykologisk. Det er trods alt vores ufiltrerede, ucensurerede drømmeverden det her! Mine drømme er i hvertfald mere groteske end James Bond scener :) Mener desværre ikke, at Nolan viser nok mod.

Men men... Det er ikke min hovedanke, så langtfra :)
Gravatar

#86 filmz-Bruce 14 år siden

a@babo (82) skrev:
Men der er jo mange instruktører derude, der er et "begreb" for visse målgruppe. Nu er det jo heller ikke sådan, at publikum, anmelderne og ja, sågar også fanboys (åh fuck nu det ord) står i kontrast til hinanden. Ja, de er faktisk ganske enige om, at Nolan sgu er en hot fyr :-) Jeg vil squ gerne ha' en kop kaffe med ham, og få hans stempel i min pande, hvor der står: Røvslikker :-)

Ork ja, der er mange fanboys. Jeg er selv en af dem og har da både mine yndlingsinstruktører og film, som jeg hæger om. Men jeg forsøger nu såvidt som muligt at gøre det ved at argumentere for det jeg finder godt ved "dem" og ikke blot afvise modargumentation ved at sætte spørgsmålstegn ved mine med debattørers sunde fornuft :)

Jeg er således ingen Nolan fanboy, men jeg var meget tæt på efter Memento og jeg håber da, at han fortsætter sin "stream" med at lave lutter gode film. Men som Jannikand håber jeg på "mere" fra hans hånd.

Nolan er én af de meget få, som nærmest har (for at bruge Janniks ord) carte blanche til at lave hvad han nu måtte have lyst til. I den henseende har han opnået en status som ganske ung, som Hitchcock og Kubrick også havde og det giver altså seriøse muligheder for at skrive sig ind i filmhistorien med unikke værker. Hans potentiale er der og al ære og respekt for gode tegneseriefilmatiseringer og lysten til at lege rundt med hjernevridninger, men parallelt med hans genialiteter løber også det konventionelle, som netop gør, at så mange fanges af Nolan.

Det kan man så mene er genialt, at man således kan kombinere og få det bedste fra alle verdener, generere boxoffice og være en af de mest eftertragtede instruktører for et studie, fordi han er den mest sikre aktie der findes. Et meget stort brand!

I sport er præstationsangst synonym med, at man er bange for at fejle og derfor tager man ikke de store chancer, men modsat opnår man ikke det exceptionelle. Er man modsat ligeglad med at fejle, så udvider man sit område opad for at performe.

Når Nolan en dag føler, at han ikke skal please storpublikummet, så tror jeg vi kommer til at se film, som han vil komme til at blive husket for.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#87 JannikAnd 14 år siden

#86 - Spot on! Nolan opnåede fortjent gudestatus med TDK, indenfor mainstreamgenren. Men med "Inception" havde han mulighed for at tage skridtet videre. Det gjorde han bare ikke, selvom han dannede de perfekte rammer for det. Jeg frygter dog, at de næsten ubestridte gode modtagelser, fører ham endnu længere bort fra hans egentlige potentielle. Jeg mener stadig, at The Prestige og TDK blot gav os et lille hint om hans faktiske talent. Men med "Inception" begynder jeg at tvivle.

Det ville vare være så ærgerligt, om han aldrig tør vove pelsen og undviger fra at sælge skindet, før bjørnen er skudt.
Gravatar

#88 filmz-ab 14 år siden

Jeg synes så, at alt taler for, at han netop er husket for stort set alle hans film. Mange vil dræbe for det CV han allerede har. Indiefilmen Memento, såvel som blockbusteren TDK. Når man bruger 8 år på et manuskript som Inception, så vidner det for mig om, at der er både passion og glæde ved alt det han laver - please publikum eller ej - jeg vil aldrig måle det således op. Emma Thomas har sagt, at hans mest personlige projekt netop er Inception, og hvis du også ser på Nolans yndlings-top 10 liste, som egentlig illustrerer meget godt de film, Nolan selv laver idag.
Gravatar

#89 JannikAnd 14 år siden

#88 - Kan du evt. linke til den top 10?

Men ellers har du ret; hans CV er imponerende og vidner om en mand, der er ude af stand til at skuffe det brede publikum. Men jeg ser mere potentielle i ham. Jeg tror, han kan lave noget, der stikker frem og adskiller sig fra hans hidtige værker. Det er muligt, at jeg overvurderer ham, og at "Inception" er et parameter udfra hvilken vi skal vurdere hans kunne. Jeg håber det bare ikke.
Gravatar

#90 filmz-ab 14 år siden

På imdb, under hans profil.

Skriv ny kommentar: