Gravatar

#11 BN 11 år siden

Ispep (8) skrev:
Ničija zemlja (No Man's Land), 2001

Argh, den anbefaler du bare for at give mig dårlig samvittighed over, at jeg ikke har fået den set endnu!!

;-)
http://beautifulnight.aurovine.com/
Gravatar

#12 Ispep 11 år siden

Funny Games, 1997

Valget stod mellem Heneke's Funny Games og Det Hvide Bånd. Et eller andet sted rent objektivt betragter jeg Det Hvide Bånd som en anelse bedre film (uden at undskylde den anden), men Funny Games har gjort størst indtryk. Heneke's skildring af meningsløs vold, psykisk terror og ubehag er sjældent set mere rystende, hvor vi som seere nærmest tvinges til at tage stilling til emnerne og bliver ligeledes holdt fanget, som den stakkels familie. Heneke er nådesløs her, så filmen er bestemt ikke for sarte sjæle, selvom den eksplicitte vold ikke er så dominerende. Jeg så faktisk remaket først, men måtte naturligvis før eller siden se originalen, hvilket jeg er glad for, at jeg gjorde. Høj klasse thriller med dybde, godt spil og neglebidende sekvenser.
Gravatar

#13 Ispep 11 år siden

hehe!! Se at komme i gang, den er ret go' :D
Gravatar

#14 Kruse 11 år siden

"Låt den rätte komma in" er fantastisk og "Funny Games"(1997) er også fremragende. De andre har jeg ikke set. Men fed tråd du har gang i, Ispep :)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#15 Ispep 11 år siden

Incendies (Nawals Hemmelighed), 2010

Filmen er næsten lige blevet set. Ikke desto mindre gjorde den et stærkt indtryk på mig og efterlod mig nærmest sønderknust. Men det gør de udenlandske dramaer ofte og denne er bestemt ingen undtagelse. Jeg vil ikke komme dybere ind på historien - i så fald skulle jeg lave SPOILERS, men rent tematisk er vi over i krig og religion og konsekvenserne heraf. Filmen opnår stor følelsesmæssig pondus (afsindigt godt spillet) og visse steder er filmen blevet kritiseret for at være en smule søgt eller manipulerende i sin konstruktion af historien, men det er nu engang hvad filmkunst gør, og Incendies er en berigende film, visuelt nedslående og grusom, men ikke uden snert af poesi, som jeg faldt for. En af de bedste fotograferede film jeg længe har set. Musikken af Radiohead er spot on. Men endnu et drama af stærke ingredienser, som jeg foretrækker det. At Hævnen vandt for bedste film over, blandet andet denne, kan jeg kun kalde ufortjent, men sådan er der jo så meget.
Gravatar

#16 Ispep 11 år siden

Takker, mate!
Gravatar

#17 Kisbye 11 år siden

Jeg har set alle dem du har nævnt indtil videre, men mon ikke der kommer en jeg ikke har set :)
Det er altid godt med nogle gode anbefalinger.

Incendies er jeg også vild med. Udover at den efterlader et stort følelsesmæssigt indtryk, så syntes jeg også plottet var skruet intelligent sammen.
Jeg måtte da lige fundere lidt over den bagefter.
Har givet den 9/10 på IMDb

Skal jeg give en anbefaling, så syntes jeg den minder lidt om den franske film Elle s'appelait Sarah (De kaldte hende Sarah).
IMDb
Se Filmz anmeldelse
Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)
Gravatar

#18 Ispep 11 år siden

Kisbye (17) skrev:
men mon ikke der kommer en jeg ikke har set :)

Det kan jeg ikke love dig og med din baggrund (ud fra din profil) så skal du nok ikke forvente for meget i den retning :D Men lad os se om der ikke gemmer sig en overraskelse. En snæver top-liste vil altid, for mig i hvert fald, bestå af de mere kendte film, selvom de er udenlandske.

Kisbye (17) skrev:
Udover at den efterlader et stort følelsesmæssigt indtryk, så syntes jeg også plottet var skruet intelligent sammen

Helt enig!

Kisbye (17) skrev:
Skal jeg give en anbefaling

Og tak for den. Kender ikke filmen, men lyder interessant nok.
Gravatar

#19 Ispep 11 år siden

Oslo, 31. August, 2011

Vi drager en tur til Norge. Uhyre stærk film om en rådvild ung mand, der ikke kan finde fodfæste i et samfund efter et liv med misbrug. Hele filmen centrerer omkring ham, hvor han opsøger venner og bekendte, søger jobs og forsøger at få livet til at fungere, men der er ingen nemme løsninger eller nemme udveje her, som instruktøren Joachim Trier så fornemt skildrer. En film om hvor vanskeligt det er at hviske tavlen ren og starte forfra. Filmen holdes i en meget hverdagsagtig stil, som fornemt indfanger realismen. Flere af filmens scener går dybt ind i hjertet på mig. Filmen blev endnu kraftigere ved gensyn, så en klar anbefaling herfra.
Gravatar

#20 Ispep 11 år siden

Indtil videre:

Grbavica
Ničija zemlja
Låt den rätte komma in
Funny Games
Incendies
Oslo, 31. August

Skriv ny kommentar: