Gravatar

#21 Kruse 11 år siden

Ispep (19) skrev:
Oslo, 31. August, 2011

Endnu en fantastisk film! Har du set "Reprise"? Den kan i hvert fald stærkt anbefales :)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#22 Ispep 11 år siden

Den har jeg faktisk næsten lige lånt på biblioteket, hvor jeg tit finder gode film, så den skal helt klart ses :D
Gravatar

#23 Ispep 11 år siden

Paprika, 2006

Jeg var lidt i tvivl om, hvilken udenlandske animationsfilm jeg foretræk, ihvertfald i TOP-20, men valget faldt på Satoshi Kon's formidable hjernevrider, Paprika, fra 2006. Og det er der selvfølgelig nogle grunde til. Filmen inviterer os på en herlig omgang fantasi, fantastisk drømmeunivers med både universelle drømme (som fald og forfølgelser) men også uhyre abstrakte og intime scenarier, som fascinerer tilskueren (mig). Handlingen er svær at gengive, men hvis man har set Inception, så er vi nogenlunde derhen af, selvom de to film rent stilistisk er milevidt fra hinanden. Indholdet og filmen i det hele taget er primært henvendt til et voksent publikum, der elsker et bizart syretrip, udfordringer og herlig fantasi. Filmen er tilmed en R-Rated version over drømme, som indeholder voldeligt og seksuelt indhold, hvilket ofte ikke er muligt at udforske i mildere versioner og særligt ikke amerikanske film (med mindre man hedder David Lynch eller Charlie Kaufman). Superunderholdende film!

Gravatar

#24 Ispep 11 år siden

Das Boot, 1981

Ægte tysk storfilm (af den type som jeg elsker) med stort persongalleri, storproduktion og fantastisk omhyggelig og velopbygget fortælling om besætningen, klaustrofobien, frygten og viljestyrken. Det er faktisk et regulært mesterværk Petersen har skabt med neglebidende spænding og dramatik, som fortjener en plads i historiebøgerne. Det er samtidig et nuanceret portræt af besætningen, som mere har de menneskelige aspekter i centrum end de politiske. På trods af filmens lange spilletid, så fungerer den helt optimalt alligevel. Petersen, der også har instrueret flere amerikanske film, opnåede desværre aldrig de samme højder, selvom flere film har været fornøjelige.
Gravatar

#25 Neranders 11 år siden

Ispep (23) skrev:
Paprika, 2006

Jeg var lidt i tvivl om, hvilken udenlandske animationsfilm jeg foretræk, ihvertfald i TOP-20, men valget faldt på Satoshi Kon's formidable hjernevrider, Paprika, fra 2006. Og det er der selvfølgelig nogle grunde til. Filmen inviterer os på en herlig omgang fantasi, fantastisk drømmeunivers med både universelle drømme (som fald og forfølgelser) men også uhyre abstrakte og intime scenarier, som fascinerer tilskueren (mig). Handlingen er svær at gengive, men hvis man har set Inception, så er vi nogenlunde derhen af, selvom de to film rent stilistisk er milevidt fra hinanden. Indholdet og filmen i det hele taget er primært henvendt til et voksent publikum, der elsker et bizart syretrip, udfordringer og herlig fantasi. Filmen er tilmed en R-Rated version over drømme, som indeholder voldeligt og seksuelt indhold, hvilket ofte ikke er muligt at udforske i mildere versioner og særligt ikke amerikanske film (med mindre man hedder David Lynch eller Charlie Kaufman). Superunderholdende film!

Formidabel film! Vil der være flere anime at finde blandt de 20 her? :)
"My first girlfriend turned into the moon."
"That's rough, buddy."
Gravatar

#26 Ispep 11 år siden

Måske én mere, men der er jo rift om pladserne :D Det er svært at presse alt ned på en top tyve - men jeg vil til slut også nævne et par "boblere" som var tæt på at komme med.
Gravatar

#27 Ispep 11 år siden

Cidade de Deus (City of God), 2002

Ualmindelig barsk og gribende film (gangster)film om bandekriminalitet i slumkvarterene i Rio. Det er en af den type film, der virkelig rusker tilskueren med sin hårde, direkte og ofte frastødende (men ærlige) fortælling om mord, ugerninger og rædslen, som er en del af hverdagen hos de involverede. Den stilsikre instruktør Fernando Meirelles leverer et knockout af en film, et sanse bombardement af det store, én der umuligt kan ryge i glemmebogen når man har set den. Det er en rejse ud i det absurde. Sjældent har film formået at ramme så hårdt og kontant miljøbeskrivelsen, som City of God. Det er en klasse film, ganske enkelt. Visuelt ekstrem udmattende i sine kraffulde farvenuancer, heftig i sin klipning, sublim i sin struktur. Mesterligt!! Der spilles i øvrigt glimrende af samtlige medvirkende, som leverer dybfølte præstationer.
Gravatar

#28 Kruse 11 år siden

Det er en film jeg længe har haft lyst til at gense. Jeg har kun set den en enkelt gang, og det er efterhånden lang tid siden, men jeg havde præcis den samme store oplevelse som dig. Fantastisk film!
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#29 Ispep 11 år siden

Jeg er oppe på to gange, men mange scener stod klart allerede første gang.

Noget andet er; det er en meget lille brugerpanel tråden her kan tiltrække af de faste skiderikker der er på filmz :D
Gravatar

#30 Kisbye 11 år siden

Det er også en del år siden jeg så den sidst. Det er svært. Der er så mange film man skal have set og så lidt tid :)

Filmz er jo godt nok blevet meget mainstream med tiden, men der er da alligevel et par stykker der herinde der ser den slags film. Kan være de ikke er så hurtige eller bare ikke har noget at tilføje :)
Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)

Skriv ny kommentar: