Jeg har desuden kun set en film af Noe, nemlig Irreversible, som jeg ikke helt var så begejstret for og hans nyeste Enter the Void gik jeg lidt fra igen, da flere af mine filmvenner fandt den dårlig, så røg lysten lidt. Muligt jeg støder på den alligevel en skøn dag.
(Jeg skrev kort om filmen i "what we saw" tråden for nylig) Man forstår fuldt ud, hvorfor filmen har været stort forbillede for mange (gode) thrillers siden, inkl. Alfreds Psycho og endda selv David Finchers Zodiac. M virker derfor stadig som en frisk pust med særdeles interessant tematik og en kompleks diskussion om (u)retfærdighed og hvor langt man skal gå i jagten på en morder. Det er en fornemt fortalt og spillet krimifilm, psykologisk spændende og underbygget, teknisk stadig værd at bide mærke i - anvendelse af kameraet, lys, lyd og skygge, er bare eminent. Filmens klimaks har jeg stadig i tankerne og Peter Lorre er mindeværdig og rystende god. En velfortjent plads på denne TOP-Liste.
Sammen med filmen ”Incendies” er ”En Separation” en nyset film. Men denne film strøg til tops øjeblikkeligt over et af de bedste og mest intelligente dramaer, ikke blot fra udlandet, men i det hele taget. Der er tale om en nyklassiker, folkens. Derfor har jeg glædet mig til at skrive en kort anbefaling. Det er en sønderknusende film om almindelige menneskers tilværelse i Iran med dagligdags konflikter, som eskalerer noget voldsomt (efter en hændelse) for ægteparret og deres pårørende. Herfra går der faktisk ”thriller” i dramaet, selvom filmen ikke anvender de gængse dramatiske virkemidler såsom musik eller lignende til at fortælle og understrege, at noget spændende /dramatisk er i gære. Det er en uhyre alsidig film, stramt fortalt, moralsk kompleks, twisty-turny og sønderrivende følelsesmæssigt. Filmen udforsker nogle dilemmaer, også de religiøse, som ofte undertrykkes i film af fare for at støde bestemte grupper, men her har man haft modet til at gå mod strømmen. Der spilles i verdensklasse af samtlige medvirkende og fuldfortjent filmen høstede samtlige store priser, for jeg tror sgu, at dette er et mesterværk.
Emnet er fortærsket. Men denne perle fra 2004 gjorde noget anderledes og havde en tysk vinkel som omdrejningspunkt, som resulterede i en forfriskende og bomstærk krigsfilm. Hitler, måske for første gang, fremstilles som et menneske af kød og blod, selvom han også var et monster, men altså ikke så ensidig som man måske tit har gjort ham i film. Oliver Hirschbiegel instruerer med sikker hånd og har stor fokus på detaljer og troværdighed. Ufattelig barsk, men ærlig krigsfilm uden glorificeringer og lette løsninger. Bruno Ganz leverer en enestående præstation, en af de allerbedste i historien. Og så nyder jeg ekstra meget, at denne film kom fra en tysk hånd med tysk sprog :D
"Udenlandske dramaer" og "udenlandske film" er i grunden pudsige betegnelser, set i forhold til, at der f.eks. ikke er amerikanske film på din liste. Hvis man bor i Danmark, er ALLE film fra andre lande, inklusiv USA og England (m.fl.), vel "udenlandske". ;-)
Betegnelsen "Ikke-engelsk-sprogede", som du også bruger i #1, er vist mere præcis.
Du mener ikke at alle de film du har nævnt, er mesterværker?
Godt spørgsmål :D Jeg er lidt varsomt med begrebet, også selvom de fleste udvalgte er genset. Nogle har jeg lettere ved at udråbe som mesterværker, mens andre "blot" er fantastiske.
Det har du helt ret i. Filmisk har jeg dog altid, et eller andet sted i hovedet, betragtet det amerikanske marked som hjemland, da jeg er opvokset med disse. Men ja, der er tale om ikke-engelsk-sprogede film :D
Er der noget der tiltrækker ud fra den foreløbige liste, BN??
#41 Mikkel Abel 11 år siden
#42 Ispep 11 år siden
#43 Åkepool 11 år siden
Du er ikke alene.
#44 Pécuchet 11 år siden
#45 Ispep 11 år siden
(Jeg skrev kort om filmen i "what we saw" tråden for nylig) Man forstår fuldt ud, hvorfor filmen har været stort forbillede for mange (gode) thrillers siden, inkl. Alfreds Psycho og endda selv David Finchers Zodiac. M virker derfor stadig som en frisk pust med særdeles interessant tematik og en kompleks diskussion om (u)retfærdighed og hvor langt man skal gå i jagten på en morder. Det er en fornemt fortalt og spillet krimifilm, psykologisk spændende og underbygget, teknisk stadig værd at bide mærke i - anvendelse af kameraet, lys, lyd og skygge, er bare eminent. Filmens klimaks har jeg stadig i tankerne og Peter Lorre er mindeværdig og rystende god. En velfortjent plads på denne TOP-Liste.
#46 Ispep 11 år siden
Sammen med filmen ”Incendies” er ”En Separation” en nyset film. Men denne film strøg til tops øjeblikkeligt over et af de bedste og mest intelligente dramaer, ikke blot fra udlandet, men i det hele taget. Der er tale om en nyklassiker, folkens. Derfor har jeg glædet mig til at skrive en kort anbefaling. Det er en sønderknusende film om almindelige menneskers tilværelse i Iran med dagligdags konflikter, som eskalerer noget voldsomt (efter en hændelse) for ægteparret og deres pårørende. Herfra går der faktisk ”thriller” i dramaet, selvom filmen ikke anvender de gængse dramatiske virkemidler såsom musik eller lignende til at fortælle og understrege, at noget spændende /dramatisk er i gære. Det er en uhyre alsidig film, stramt fortalt, moralsk kompleks, twisty-turny og sønderrivende følelsesmæssigt. Filmen udforsker nogle dilemmaer, også de religiøse, som ofte undertrykkes i film af fare for at støde bestemte grupper, men her har man haft modet til at gå mod strømmen. Der spilles i verdensklasse af samtlige medvirkende og fuldfortjent filmen høstede samtlige store priser, for jeg tror sgu, at dette er et mesterværk.
#47 Ispep 11 år siden
Emnet er fortærsket. Men denne perle fra 2004 gjorde noget anderledes og havde en tysk vinkel som omdrejningspunkt, som resulterede i en forfriskende og bomstærk krigsfilm. Hitler, måske for første gang, fremstilles som et menneske af kød og blod, selvom han også var et monster, men altså ikke så ensidig som man måske tit har gjort ham i film. Oliver Hirschbiegel instruerer med sikker hånd og har stor fokus på detaljer og troværdighed. Ufattelig barsk, men ærlig krigsfilm uden glorificeringer og lette løsninger. Bruno Ganz leverer en enestående præstation, en af de allerbedste i historien. Og så nyder jeg ekstra meget, at denne film kom fra en tysk hånd med tysk sprog :D
#48 Big Daddy 11 år siden
#49 BN 11 år siden
Betegnelsen "Ikke-engelsk-sprogede", som du også bruger i #1, er vist mere præcis.
#50 Ispep 11 år siden
Godt spørgsmål :D Jeg er lidt varsomt med begrebet, også selvom de fleste udvalgte er genset. Nogle har jeg lettere ved at udråbe som mesterværker, mens andre "blot" er fantastiske.
#49
Det har du helt ret i. Filmisk har jeg dog altid, et eller andet sted i hovedet, betragtet det amerikanske marked som hjemland, da jeg er opvokset med disse. Men ja, der er tale om ikke-engelsk-sprogede film :D
Er der noget der tiltrækker ud fra den foreløbige liste, BN??