Gravatar

#51 BN 11 år siden

Ispep (50) skrev:
Er der noget der tiltrækker ud fra den foreløbige liste, BN??

Jo, det gør især Fritz langs "M" (+ selvfølgelig "Nic'ija Zemlja"), og så er jeg også ret nysgerrig m.h.t. "City of God", som jeg ofte har set folk anbefale.

"Das Boot" og "Der Untergang" kender jeg jo. Sidstnævnte er på min egen top 200.
http://beautifulnight.aurovine.com/
Gravatar

#52 Ispep 11 år siden

City of God er også en af de bedste gangsterfilm lavet, så skynd dig at få den set.
Gravatar

#53 Benway 11 år siden

"M" er bare så stor filmkunst. Pure Cinema som en af mine venner ville kalde det. :)

Det er for øvrigt ironisk, at Iran tog så hårdt imod "En separation", for hvis filmen har en lille svaghed, så er det nok, at at selve rettergangen er fremstillet i et lige lovligt positivt lys. Filmskaberne prøvede nok på at undgå at støde nogle i systemet - men gjorde det så alligevel. Fremragende film ellers. Jeg er også meget tæt på at smide "mesterværk"-betegnelsen efter den. :)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#54 Big Daddy 11 år siden

Tror aldrig vi har været så enige om så mange film på en gang. Det er vildt:) Jeg har ikke set N. Hemmelighed (jeg ville gerne) og Oslo filmen betog og greb mig rigtigt meget oprindeligt. Jeg gav den sgu 8/10 først. Det har jeg sat ned til 7/10, da den ikke har sat dybere spor. Men god er den da bestemt.
Os, De Konforme
Gravatar

#55 Ispep 11 år siden

Det er muligt at rettergangen er meget mere hård, men jeg fik faktisk det indtryk i nogle scener, hvor dommeren slet ikke udviser hverken forståelse eller respekt for de berørte. Men ellers er det godt nok en dybt bevægende film.

Og ja - M er sgu helt fantastisk.

Tror det bliver bedre endnu :0 Oslo ramte mig ret hårdt i sit portræt af denne unge mand der prøver at komme ud af problemer.
Gravatar

#56 Ispep 11 år siden

Shichinin no samurai (Seven Samurai), 1954

Den er jo ikke til at komme uden om. Og det meste er allerede sagt om Akira Kurosawa's episke værk, som på overfladen er en simpel fortælling om det gode og det onde. Men filmen er menneskelig, vittig og afsindig underholdende med drabelige kampscener (særligt slutkampen), som faktisk stadig ser ret godt ud. Gennemført og stramt fortalt med uhyggeligt overblik, er Seven Samurai bestemt en af de storladne film jeg foretrækker at se. Burde næsten indgå på alles lister.
Gravatar

#57 Ispep 11 år siden

L'Armée des ombres (En hær af Skygger), 1969

Jean-Pierre Melville har virkelig instrueret en fabelagtig film om den franske modstandskamp under Anden Verdenskrig. Det er en fornemt afbalanceret film, som opbygger sit drama og karakterer godt, men byder samtidig også på elementær spænding med en medrivende eksekvering. Det er en kraftfuld film om forræderi, desperation, svære beslutninger i svære situationer og ensomhed. Fermt lavet, skrevet og spillet film, som burde ses. Mesterligt!! Det er desværre den eneste Melville film jeg har set, men flere skal have en chance, selvom denne her bliver svær at overgå.
Gravatar

#58 Kruse 11 år siden

#57: "Le Samouraï", "Le Cercle Rouge", "Le Doulos" og "Bob le Flambeur" kan i hvert fald alle stærkt anbefales :)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#59 Big Daddy 11 år siden

#58 Bestemt og enig!
Os, De Konforme
Gravatar

#60 Ispep 11 år siden

Super. Le Samourai har jeg længe haft i kikkerten.

Skriv ny kommentar: