Gravatar

#81 Ispep 11 år siden

Jeg starter på min top 3 i morgen med en enkelt film, som afsløres. Lige kort om de tre udvalgte. De er alle tre betragtet som mesterværker og de absolutte favoritter, som lige hæver sig over de andre på listen af flere grunde. De er alle tre 1'ere for mig og må derfor dele første pladsen :0
Gravatar

#82 Ispep 11 år siden

En lille bemærkning til filmen "En Separation".
Filmen tegner et meget fint portræt af det stædige menneske, som vi mere eller mindre alle bærer med sig og indimellem må man betale den høje pris, som de centrale figurer tydeligvis også ender med at betale.
Gravatar

#83 Ispep 11 år siden

Oldboy, 2003

Det her er en film lige efter min bog. Brutal, dyster, overraskende, stilistisk innovativ, plot/karakterer drevet og forrygende underholdning. Historien om en mand der blev holdt fange i 15 år og slippes pludseligt fri danner en fantastisk ramme for en spændende og barsk historie om hævnens bevæggrunde og pris. Det er samtidig også en smertelig film om jalousi, begær og de menneskelige omkostninger, som alt sammen er med til at løfte denne film over den gængse hævn-thriller. Min-sik Choi er fuldstændig forrygende i hovedrollen og det samme gælder for det øvrige cast. Det intelligente plot er yderst velkonstrueret med en chokerende twist/slutning på lige fod med storværker som David Finchers Se7en. En film der utvivlsomt efterlader dig med en mavepuster. Sjældent har den tekniske side gået godt i spænd med det indholdsmæssige og derfor er Oldboy (sammen med Nolans Memento) de mest foretrukne film om hævntemaet og i det hele taget nogle af de bedste film lavet.

Filmen indeholder blandt de bedste ”one-take” slåsscener set på film:

Gravatar

#84 Muldgraver 11 år siden

Pécuchet (67) skrev:
Hans bedste film:

http://www.amazon.co.uk/dp/B005SDDD1W/

Enig. Se den, Ispep :)
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#85 Ispep 11 år siden

Will do når chancen byder sig.
Gravatar

#86 Big Daddy 11 år siden

Vi kan se den sammen på BD når i kommer her forbi.
Os, De Konforme
Gravatar

#87 Ispep 11 år siden

Jup, lyder godt.
Gravatar

#88 Ispep 11 år siden

El Laberinto del Fauno (Pan's Labyrinth), 2006

Del Toros fortryllende og foreløbig eneste mesterværk på cv’et, Pans Labyrint, er et magisk og tragisk vokseneventyr af den fineste karat. Sjældent, hvis nogensinde, har et eventyr ramt så hårdt hele følelsesregistret. Det er en ufattelig gribende historie om uskyld og ondskab som ramme for en knusende stærk og velspillet fortælling om en lille piges kamp og flugt fra virkeligheden. Teknisk mere end flot konstrueret film, flotte (og ofte) praktiske effekter, sublim fotografering, som indfanger perfekt det mørke og skæve univers. Fornem afrunding som endda giver noget plads til eftertænksomhed. Del Toro har bestået med bravur og skabt en overvældende filmisk bedrift, en nyklassiker og i sandhed en af de bedste film nogensinde skabt – og ikke blot i genren.

Traileren:

Javier Navarrete har også skabt et vidunderligt score.
Gravatar

#89 Ispep 11 år siden

Og så mangler jeg én film... seriøse bud må I gerne komme med - såfremt i måske skriver det som spoiler-tekst, hvis nogle intet vil vide :D I kan også bare holde jeres beskidte fingre fra tastaturet :D
Gravatar

#90 Big Daddy 11 år siden

Ahhhh synes godt om. En af mine all-time favoritter. Et bud på den næste og sidste film? Må man få en ledetråd:)
Os, De Konforme

Skriv ny kommentar: