Gravatar

#21 filmz-Bruce 15 år siden

#18 Jeg er heller ikke den store Mendes fan, men lige efter to sæsoner af Mad Men, så fandt jeg mig med det samme tilpas i fortællingen og dens periode med dens fordomme og værdier og det var så absolut den film i år (sammen med The Wrestler), som bedst formåede at få mig til at føle med karaktererne og deres drømme og ikke mindst følelsen af, at de brister.

#19 Tusind tak, det var lige netop den :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#22 filmz-jonasgr 15 år siden

#16 Ja det gør jeg som sådan også, på nær hvis det er en instruktør som gør et meget stort indtryk på mig - som f.eks. Haneke.

Angående Revolutionary Road så synes jeg også den var god. En ting som gør at det ikke bliver alt for sentimentalt og giver den lidt kant er Michael Shannons rolle i filmen. Det gør at det ikke blot bliver til et stort skænderi.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#23 filmz-Bruce 15 år siden

Top 190-181

190 - JFK - 1991
En overgang var jeg besat af konspirationsteorierne omkring JFK mordet og læste alt, der omhandlede attantatet. Oliver Stones film JFK, tog udgangspunkt i bogen skrevet Jim Garrison, som i filmen spilles af Kevin Kostner. Oliver Stones serverer teorien særdeles overbevisende, selvom denne nok er længst væk fra sandheden på min egen lystavle. I mine øjne det bedste film håndværk, som hr. Stone har leveret.

189 - Hotel Rwanda - 2004
En særdeles hård og realistisk fortælling omkring det skandaløse folkemord i Rwanda og det endnu mere skandaløse i, at omverdenen vendte landet ryggen. Don Cheadle spiller overbevisende, men filmens styrke er intensiteten og at man finder sig selv presset ud på sædekanten undervejs.

188 - Requiem For A Dream - 2000
Darren Aronofsky gav mig ikke nogen feel good oplevelse med denne film og jeg har ikke nogen stor lyst til at gense denne, pga. dens enormt dystre og tragiske skildring. Ikke desto mindre er den købt på blu-ray, for hvordan kan man undsige sig filmens umiskendelige kvalitet?

187 - The Grapes of Wrath - 1940
Tom Joad. Så stor en del af amerikansk folklore, at Bruce Springsteen har lavet et album med hans navn. John Steinbecks klassiske roman er her udsat for John Fords kyndige instruktør hånd og Henry Fonda er perfekt i rollen som Tom Joad, i filmen som bedst af alle, har formået at skildre den amerikanske depression.

186 - Dr. Strangelove - 1964
Kubrick. Sig det med ærefrygt i stemmen! Et vidunderligt vanvittigt og sarkastisk koldkrigs portræt, på toppen af USA og USSRs had-had forhold og i kølvandet på Cuba krisen. Peter Sellers skinner i denne film, men Sterling Haydens portræt som General Jack Ripper, rammer dybest med en uhyggelig psykotisk karisma. Forstå det hvem der kan, at denne film blev overgået af en anden i samme år, om det samme emne.

185 - Raging Bull - 1980
Scorseses svendebrev med en Robert De Niro på toppen af sin karriere i en biografisk film om bokseren Jake La Motta. Fra narret en Oscar af Ordinary People.

184 - Apocalypse Now - 1979
Vanvidsportræt af en vanvittig krig. En til tider surrealistisk skildring af Vietnamkrigen, som svarer godt overens med de oplevelser, som soldater og civile blev udsat for i den tragiske konflikt. Endnu engang ser vi Brando og Robert Duvall i en Coppola film og det kan ikke gå galt.

183 - Wild at Heart - 1990
Nicolas Cage må lide alverdens kvaler nu om stunder, pga. hårpragt og for mange og for ringe filmrolle valg. Desværre glemmer mange så også, at manden i sin ungdom havde fabelagtige præstationer på sit CV, bl.a. i denne David Lynch film. I'd like to apologize to you gentlemen for referring to you all as homosexuals.

182 - Cool Hand Luke - 1967
Paul Newman kunne have kigget ind i en kameralinse i 1967 i to timer og lavet en blockbuster. Med det udseende og de øjne, hvordan kunne man så holde kvinder væk fra biografen. Dette er en af legendens bedste præstationer.

181 - Thirteen Days - 2000
Jeg holder meget af en god politisk thriller og når de serveres så veloplagt som denne, så er 145 minutter ikke et minut for langt. Bruce Greenwood har det med at dukke op i familie Disney film, men manden har en fantastisk karisma omkring sig og det er synd, han ikke har fået flere roller som denne. Han er helt perfekt i rollen som JFK og Kevin Kostner gør det han er bedst til.
Gravatar

#24 jessup 15 år siden

En meget fin liste - har ikke set Hotel Rwanda og Waterloo.... Nok den liste jeg indtil videre bedst har kunne identificere mig med. Jeg ville i hvert fald have Grave.., Dr Strangelove og Raging Bull med på min egen top 200.
This is just until June
Gravatar

#25 MOVIE1000 15 år siden

jeg har ikke set nogen af dem, men gad godt at se Reqium for a dream engang,
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#26 filmz-Utyske 15 år siden

bruce (23) skrev:
181 - Thirteen Days - 2000
Jeg holder meget af en god politisk thriller og når de serveres så veloplagt som denne, så er 145 minutter ikke et minut for langt. Bruce Greenwood har det med at dukke op i familie Disney film, men manden har en fantastisk karisma omkring sig og det er synd, han ikke har fået flere roller som denne. Han er helt perfekt i rollen som JFK og Kevin Kostner gør det han er bedst til.

Ja, det er en stærkt overset film, virkelig intens, selvom man ved hvad den slutter med.
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#27 Benway 15 år siden

Fin liste so far. Vi deler - ikke overraskende - smag. :)

Raging Bull, Dr. Strangelove, Cool Hand Luke, Le Samurai, Jaws og Grave of the Fireflies ville utvivlsomt også være at finde på min top 200.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#28 jessup 15 år siden

Jeg håber dog Lady Eve kommer lidt længere nede af listen:)
This is just until June
Gravatar

#29 filmz-Bruce 15 år siden

#26 Nemli'!

#27 Ja, det er vist ikke til at komme udenom :)

#28 Follow the yellow brick road :)
Gravatar

#30 filmz-jonasgr 15 år siden

Ja det er også film der falder i min smag og for en gang skyld har jeg set størstedelen (på nør de to i den første). Den eneste "overraskelse" er "Thirteen Days" som nok ikke vil være på manges lister, men som jeg også er enig i er en rigtig god film. Historien kender de fleste, men dens største styrke er den intensitet som historien bliver serveret på. I den film får man fornemmelsen af hvor intenst det var og hvor tæt det var på et sammenstød og også hvor tilfældigt og heldigt politik nogle gange kan være. Og for dem som ikke kender til den historiske begivenhed er dette en god måde at få den serveret på.

Jeg tror jeg har det lidt på samme måde som dig med JFK. Alle de teorier der var vedrørende mordet på JFK med at det var en helt anden som stod bag mordet, muligvis FBI/CIA, har jeg også slugt. Og denne film gør meget for at argumentere endnu mere for dette. At jeg ikke så meget tror på denne teori, gør dog ikke filmen dårligere. Den er ualmindelig spændende og man kan ikke lade være med at føle med Garrison, selv i dag hvor man måske ikke helt køber alle hans teorier. Men dette var en sag som var virkelig hård ved ham og når man ser filmen, bliver man alligevel lidt i tvivl om han måske alligevel har en pointe.

The Grapes of Wrath kan jeg også rigtig godt lide, ikke mindst fordi jeg synes bogen er fremragende. Og filmen formidler bogens materiale glimrende.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"

Skriv ny kommentar: