Jeg beklager, at jeg er røget med på vognen nu, men er blevet inspireret af de sidste par dages tråde, så satte mig ned og begyndte at nedfælde film og timerne tog hinanden og vupti, så måtte jeg til at skære ned. Der blev IKKE plads til New Moon på listen, men der kommer altid en pige og en film til!
Desværre må jeg indse, at der er relativt tomt på hylderne, når det kommer til japanske film og desværre også fransk nouvelle vague, men en sådan liste vil jo også se anderledes ud, blot man sætter sig ned en time senere og tænker over sagerne.
Top 191-200
191 - Waterloo Bridge - 1940 Mervyn LeRoys genindspilning af 1931 klassikeren (jo dette er et ægte Hollywood Golden Age remake), med "nu" superstjernen Vivien Leigh og Robert Taylor i hovedrollerne. Et drama uden for meget "melo", som desværre er svundet lidt ud i glemselen, men som er et "must see". Græd du over Titanic, vil du starte en flodbølge over denne.
192 - My Man Godfrey . 1936 Screwball i topklasse. William Powell og Carole Lombard havde forrygende kemi sammen og kickstartede en genre, som desværre fik en kort levetid. Intelligent komik.
193 - Revolutionary Road - 2008 Søreme så. En film i farver! Sam Mendes 60'er drama var en hård fortælling, hvor Kate Winslett i den grad fortjente sin Oscar. Hun fik den blot for den forkerte film.
194 - Grave of the Fireflies - 1988 Denne japanske anime film, rammer dybt i hjertehulen. Børn og krig er en kedelig blanding.
195 - Rebecca - 1940 Hitchcocks første samarbejde med filmmogulen David O. Selznick. Nomineret til 11 Oscars og vandt for bedste film. Hitchcock træder igennem og sætter standarden for atmosfærisk uhygge i film, ikke mindst understøttet af klasseskuespil fra Laurence Olivier og Joan Fontaine
196 - Le Samurai - 1967 Jean Pierre Melville fortsatte sin imponerende perle filmrække, med Alain Delon i trenchcoat og hat. Tarantino kigger stadig misundeligt på.
197 - Sullivans Travels - 1941 Preston Sturges var vel nærmest screwball genrens mester. Dette var blot en i rækken af små mesterværker. Uvist af hvilken grund, er manden i dag ret ukendt for de fleste, selvom han på sine bedste dage, næsten kom op i Billy Wilder klasse.
198 - Heaven Can Wait - 1943 Jeg har altid haft en svaghed for stemningen i denne Ernst Lubtisch film, som jeg første gang så i en ung alder. Vittig og sarkastisk og hurtig dialog.
199 - Star Wars - 1977 Søreme så, om der ikke blev plads til en George Lucas film. Jo, jeg kan bedst lide 2'eren, men synes gamle George skal have cadeauet.
200 - Jaws - 1975 Spielberg på toppen og med et soundtrack i ryggen, der kører showet hjem.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Kan desværre kun udtale mig om Star Wars og Jaws, så jeg vælger at udtale mig omrking Jaws. Er meget enig, og havde nok faktisk haft den længere oppe af min liste. Det var dengang, Spielberg havde gnisten. Og med et af de mest skræmmende soundtrack til dato, efter min mening.
Har det ligesom Filmzkim, jeg har kun set "Jaws" og "Star wars" (shame on me) og de ville begge ligge meget tæt på toppen af min evt. liste. Men godt at se, at du overhovedet har dem med :)
Skal helt sikkert se "Revolutionary Road" og så må jeg en dag også til at få set nogle af alle de Hitchcock film.
Men rart med endnu en liste at følge og blive inspireret af.
So, at last we meet for the first time for the last time.
#1 - supersweet:) og ja, det er megasvært, og nej listen kan jo aldrig laves rigtig...
Bliver spændende at følge den her, og kan se nu, at jeg nok kopiere din måde at lave resten af mine top100 på. Dog lige en lille ting: kan du ikke vende den om, så nr. 200 er den man læser først?
Har også et par stykker utrolig meget højere(hvilke vil jeg ikke sige;).
Heaven Can Wait har jeg kigget på flere gange. Kunne være man skulle få den købt snart.
ligesom Filmzkim og Åkepool har jeg også kun set Jaws og star wars.
Star wars ville jeg ihvertfald have længere ned fx120 (bare så i ved hvad jeg mener) jeg går ud fra at det er den som jeg kalder for Star wars episode IV du mener? det er den bedste sci fi film jeg har set nogensinde.
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
#5 Jeps jeg skal nok sortere i omvendt rækkefølge fremover :)
#7 Jeg mangler vist en herre ved navn Ozu og så var der en dobbelt-feature omkring et drama omkring 2. verdenskrig jeg fornylig så en anmeldelse af, som gaijin anbefalede, men som jeg nu har mistet navnet på :( Jeg er begyndt på nouvelle vague og har bl.a. Masculin Feminin, Jules & Jim, 400 blows og Le Mepris på nærmeste syn.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
#1 filmz-Bruce 15 år siden
Desværre må jeg indse, at der er relativt tomt på hylderne, når det kommer til japanske film og desværre også fransk nouvelle vague, men en sådan liste vil jo også se anderledes ud, blot man sætter sig ned en time senere og tænker over sagerne.
Top 191-200
191 - Waterloo Bridge - 1940
Mervyn LeRoys genindspilning af 1931 klassikeren (jo dette er et ægte Hollywood Golden Age remake), med "nu" superstjernen Vivien Leigh og Robert Taylor i hovedrollerne. Et drama uden for meget "melo", som desværre er svundet lidt ud i glemselen, men som er et "must see". Græd du over Titanic, vil du starte en flodbølge over denne.
192 - My Man Godfrey . 1936
Screwball i topklasse. William Powell og Carole Lombard havde forrygende kemi sammen og kickstartede en genre, som desværre fik en kort levetid. Intelligent komik.
193 - Revolutionary Road - 2008
Søreme så. En film i farver! Sam Mendes 60'er drama var en hård fortælling, hvor Kate Winslett i den grad fortjente sin Oscar. Hun fik den blot for den forkerte film.
194 - Grave of the Fireflies - 1988
Denne japanske anime film, rammer dybt i hjertehulen. Børn og krig er en kedelig blanding.
195 - Rebecca - 1940
Hitchcocks første samarbejde med filmmogulen David O. Selznick. Nomineret til 11 Oscars og vandt for bedste film. Hitchcock træder igennem og sætter standarden for atmosfærisk uhygge i film, ikke mindst understøttet af klasseskuespil fra Laurence Olivier og Joan Fontaine
196 - Le Samurai - 1967
Jean Pierre Melville fortsatte sin imponerende perle filmrække, med Alain Delon i trenchcoat og hat. Tarantino kigger stadig misundeligt på.
197 - Sullivans Travels - 1941
Preston Sturges var vel nærmest screwball genrens mester. Dette var blot en i rækken af små mesterværker. Uvist af hvilken grund, er manden i dag ret ukendt for de fleste, selvom han på sine bedste dage, næsten kom op i Billy Wilder klasse.
198 - Heaven Can Wait - 1943
Jeg har altid haft en svaghed for stemningen i denne Ernst Lubtisch film, som jeg første gang så i en ung alder. Vittig og sarkastisk og hurtig dialog.
199 - Star Wars - 1977
Søreme så, om der ikke blev plads til en George Lucas film. Jo, jeg kan bedst lide 2'eren, men synes gamle George skal have cadeauet.
200 - Jaws - 1975
Spielberg på toppen og med et soundtrack i ryggen, der kører showet hjem.
#2 filmzkim 15 år siden
Er meget enig, og havde nok faktisk haft den længere oppe af min liste.
Det var dengang, Spielberg havde gnisten. Og med et af de mest skræmmende soundtrack til dato, efter min mening.
#3 Åkepool 15 år siden
Men godt at se, at du overhovedet har dem med :)
Skal helt sikkert se "Revolutionary Road" og så må jeg en dag også til at få set nogle af alle de Hitchcock film.
Men rart med endnu en liste at følge og blive inspireret af.
#4 filmz-jonasgr 15 år siden
'Cause I'm evil"
#5 Skeloboy 15 år siden
Bliver spændende at følge den her, og kan se nu, at jeg nok kopiere din måde at lave resten af mine top100 på. Dog lige en lille ting: kan du ikke vende den om, så nr. 200 er den man læser først?
Har også et par stykker utrolig meget højere(hvilke vil jeg ikke sige;).
Heaven Can Wait har jeg kigget på flere gange. Kunne være man skulle få den købt snart.
Rebecca er for mig den bedste af Hitchcocks film.
#6 MOVIE1000 15 år siden
ligesom Filmzkim og Åkepool har jeg også kun set Jaws og star wars.
Star wars ville jeg ihvertfald have længere ned fx120 (bare så i ved hvad jeg mener) jeg går ud fra at det er den som jeg kalder for Star wars episode IV du mener? det er den bedste sci fi film jeg har set nogensinde.
#7 Skeloboy 15 år siden
Japanske film er virkelig værd at samle på. Nouvelle vague har en masse fede film, men der er få af de dem, hvor jeg virkelig er begejstret
#8 filmz-Bruce 15 år siden
#7 Jeg mangler vist en herre ved navn Ozu og så var der en dobbelt-feature omkring et drama omkring 2. verdenskrig jeg fornylig så en anmeldelse af, som gaijin anbefalede, men som jeg nu har mistet navnet på :( Jeg er begyndt på nouvelle vague og har bl.a. Masculin Feminin, Jules & Jim, 400 blows og Le Mepris på nærmeste syn.
#9 Skeloboy 15 år siden
#10 filmz-Bruce 15 år siden