Lækkert med Wonder Boys på listen, den holder jeg rigtig meget af. Douglas er simpelthen pisse god i den rolle og filmen har en super stemning, som jeg ikke rigtigt kan finde i andre film, den er dejligt afslappet og morsom. Har set den en 5-6 gange efterhånden og jeg nyder den hver gang.
#309 Har desværre aldrig fået set Man on the Moon med Carrey! Jeg kunne godt lide Eternal ... som endnu engang var et godt Kaufman manuskript og med godt skuespil. Tror du vil elsker Half Nelson!
#312 Ja det er en skøn film og så har den en af mine alletiders bedste sangnumre, som vandt Oscar'en! Video'en er ligeså fantastisk!
Lækkert med Wonder Boys på listen, den holder jeg rigtig meget af. Douglas er simpelthen pisse god i den rolle og filmen har en super stemning, som jeg ikke rigtigt kan finde i andre film, den er dejligt afslappet og morsom. Har set den en 5-6 gange efterhånden og jeg nyder den hver gang.
Enig, Wonder Boys er herlig og iøvrigt en utrolig god roman af Michael Chabon. Han er yderst anbefalelsesværdig. Jeg er igang med at læse hans seneste bog "The Yiddish Policemens Union", som er helt ustyrlig morsom.
I don't love you, but you are the only women for whom I have no contempt.
#314 Jep, hans bøger rangerer fra gode til fremragende. Min personlige favorit er "Kavalier & Clay", hvilket nok influeres af, at den omhandler et emne, der interesser mig ganske meget. "Yiddish" tager 2. pladsen. "Wonder Boys" står som både en rigtig god roman og værdig filmatisering.
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
Enig, Wonder Boys er herlig og iøvrigt en utrolig god roman af Michael Chabon. Han er yderst anbefalelsesværdig. Jeg er igang med at læse hans seneste bog "The Yiddish Policemens Union", som er helt ustyrlig morsom.
Har også læst den og kan helt klart anbefales. Synes også filmen er fantastisk!
Der er dårlig nyt på vej, til de læsere, som troede jeg havde set lyset i form af flere nutidige film på listen. Der er MEGET lidt opmuntring at hente, ca. en trediedel, hvis man er person af typen "nyere er lig bedre", nu hvor jeg bevæger mig ind i top-40.
40 - A Matter of Life And Death - 1946 Fra The Archers, Powell og Pressburger, her i mine øjne deres største film. Piloten Peter Carter (Niven) vender tilbage i sit Lancasterfly over kanalen den 2. maj 1945 efter et bombetogt over Tyskland. Alle er døde, undtagen Peter. Han kalder en base op og de sidste sætninger han udveksler, er med en kvindelig amerikansk radiooperatør, June, inden han hopper ud, uden faldskærm. Men den korte dialog er så intens, at de fatter mere end sympati for hinanden, inden Peter hopper i døden.
Men noget går "galt", eller skal jeg rettere sige, "godt"! For der er meget mere under overfladen på denne film, nemlig himmelsk forveksling a la "Heaven can wait" fra 43 og 78, som dog ikke kan sammenlignes. Enestående smuk, opfindsom, vittig og meget intelligent film for sin tid. Dialogen er skarp og jeg fandt mig totalt opslugt over det univers der blev skildret og kan ikke vente til denne optræder i HD! Det er efterhånden sjældent at støde på en uset film, af denne karakter.
39 - The Apartment - 1961 Billy Wilders klassiske og velrenomerede komedie med Jack Lemmon og vidunderlige Shirley MacLaine samt ikke at forglemme, Fred MacMurray i en birolle. Modtog 5 Oscars i 1961, deriblandt bedste film. Blot endnu et af mange eksempler på Wilders utroligt fleksible talent. Wilder kører som sædvanligt i et gear over normale menneskers opfattelsesformåen og til den opgave er Jack Lemmon et godt valg. Åhh det er bare en af den slags komedier, hvor alt går galt, men det hele er så vidunderlige koreograferet og replikkerne ligeså, at man må overgive sig.
38 - Harvey - 1950 "I wrestled with reality for thirty-five years, and I'm happy to say I won out over it." Dette er blot et eksempel på det tankesæt Elwood P. Dowd udviser, spillet af skuespillernes ukronede konge James Stewart, i filmatiseringen af den berømte komedie. Elwood bor i eget hus med sin ældre søster og dennes datter efter at have arvet en sum penge fra moderen. Der er også en fjerde beboer, Harvey. En 1.90m høj hvid kanin, som dog kun findes i Elwoods fantasi. Elwood besidder hele menneskeracens mest sympatiske karaktertræk, men det er ikke nok for omgivelserne, som tillægger Elwoods syner karakter af sygdom. Hvilket det vel egentlig også er. Men Elwood lever et dejligt liv og alle mennesker han kommer i kontakt med bliver positivt inspireret. Er "normalen" så noget at stræbe efter, hvis "unormalen" i nogle tilfælde er bedre? Som med "It's a wonderful life", bliver denne film nødt til at blive set mindst een gang årligt. Allerhelst i dårligt humør, for 1½ time senere har man et smil på læben og lovet sig selv at blive et bedre menneske. Bedre rollemodel findes ikke på film.
37 - 12 Angry Men - 1957 Der optræder HELE 3 retssalsdramaer blandt disse 10 film, fire, hvis man medtager A Matter of Life and Death. Det absolut genren har at byde på.
Denne, med Henry Fonda i hovedrollen, er nok den mest kendt og mest berømmede af slagsen. Én jury, 12 mænd, én anklaget og 12 meninger, som skal give sig udslag i et skyldig eller uskyldig udsagn. En utrolig instruktør debut af Sidney Lumet og en decideret grusom historie om ikke kun svagheden ved demokratiets retssystem, men også styrken. Uanset denne films slutning, så er spørgsmålet, hvor mange justitsmord er der ikke begået igennem tiden, ene og alene pga. situationer skildret som denne?
39 - Anatomy of a Murder - 1959 Otto Premingers retssalsdrama er på højde med Lumets, men vækker umiddelbart ikke så stærke følelser som førnævnte. James Stewart viser her skuespilskunst udenfor sit velkendte "the all american good guy" image, som advokaten, som skal forsvare en løjtnant, der står anklaget for mord. Historien er på overfalden en klassisk "opklar mysteriet" sag, men historien udvikler sig løbende og bliver aldrig forudsigelig eller traditionel. George C. Scott har en af sine første store roller, men det er dommeren i filmen, som nærmest stjæler billedet. Han spilles af Joseph N. Welch, dommeren som gav Joseph McCarthy nådestødet i TV i 50'erne, da han under endnu en af dennes klapjagter på kommunister sagde:
"Let us not assassinate this lad further, Senator. You've done enough. Have you no sense of decency, sir? At long last, have you left no sense of decency?".
McCarthy var færdig. Welch viser i denne rolle ikke den traditionelle dommer, vi kender fra disse dramaer, men en dommer med humor, ironi og intellekt til situationen. Ja man formoder, at han blot spiller sig selv. En bundhæderlig person.
35 - Memories of Murder - 2003 Denne koreanske krimi af Joon-ho Bong, lader sig ikke så let karakterisere. Menneskelig formåen udi det at fejle, sættes her under lup i en filmatisering af sande begivenheder i Korea ifbm. en seriemorders hærgen i et landdistrikt. Sort humor, som til tider nærmest bliver surrealistisk i lyset af begivenhederne i historien og en opbygning af en sælsom skæv atmosfære, gør filmen til et studie i det at skabe spænding med utraditionelle virkemidler. En meget stærk thriller!
34 - Citizen Kane - 1944 Spørgsmålet vil jo uden tvivl komme. Er Citizen Kane med på listen fordi jeg kan lide den, eller fordi den nærmest er blevet en institution på alle filmkenderes lister? Kunne jeg ikke lide filmen, kan jeg garantere for, at den ikke var blevet nævnt. Men der er mange måder at nyde en film og sætte pris på den og oplevelser er f.eks. helt og aldeles anderledes, end f.eks. et syn af The Third Man.
Citizen Kane er en ekstrem bedrift i filmhistorien, så kompleks en vision af en instruktør, at det ikke giver mening at forsøge og forklare dette på denne plads. Det er et værk af en ung instruktør, så intelligent at hans visioner overgår filmmediets stadie i sin samtid, så han ender op med at skræmme den hånd der fodrer ham og derfor ender med nærmest at blive sat under administration af producenterne.
Citizen Kane kan vel siges at være Orson Welles eneste hele vision, uspoleret af andres uvidenhed. Teknologisk, fortællemæssigt og cinematografisk er det så stor en bedrift, hvis man nøje ser filmen igennem ifht. perioden, at intet siden helt har formået at sætte samme størrelse fodaftryk. Citizen Kane kan ses igennem uden at forstå noget som helst af al hurlumhejet. "Hvad fanden snakker de om?". Eller den kan betragtes igennem et filter, som vil finde perfektion, fuldkommenhed og ikke mindst originalitet i hver eneste sekvens. Det er blot at kigge nøje efter.
Nummer 34 på min liste ja. Men jeg vil være FULDKOMMEN enig med de mennesker, som vælger at sætte den som nummer 1!
33 - Singin in the Rain - 1952 Verdens bedste musical! ikke verdens bedste musical stjerne eller verdens bedste musical sekvenser. Disse tilkommer ene og alene Fred Astaire, som er og bliver den største musical troldmand i Hollywoods historie. Men Stanley Donens film er som et stort hele, den fuldkomne perfekte musical. Som film uden musikken, er den et hit. Lytter man til musikken alene, er det vidunderligt. Og ser man på koreografien så er det simpelthen uladsiggørligt at lave noget så smukt i dag over halvtres år senere. Kan man ikke blive i godt humør af denne, så er man mentalt degenereret. Når denne udkommer på blu-ray, så bliver dette verdens flotteste film i HD!
32 - Monty Python & The Holy Grail - 1975 Hvad kan man dog tilføje omkring Monty Python og deres indflydelse på humor igennem 40 år? Denne film var blot med til at opbygge det forrygende image, gruppen allerede havde formået kloden rundt i starten af 70'erne. Ligeså stilskabende som Marx Brothers og en humor helt uden sidste salgsdato. The Holy Grail er humor i Bunuel format, på samme tid surrealistisk og ekstremt folkeligt og en leg med genrens konventioner på alle mulige og umulige måder. Hvem kan dog lave en fem minutters tekstsekvens omkring elge, svenske søer og viik? One for the ages!
31 - Inherit The Wind - 1960 Hvilket fører os frem til den sidste film i denne omgang, Stanley Kramers retssalsdrama, hvor selveste evolutionen er på anklagebænken. Filmen omhandler et lille samfund i USA i 1925, byen Hillsboro, hvor en lærer begynder at undervise i Darwins evolutionsteori. Dette vil det stærkt kristne religiøse samfund ikke finde sig i og arresterer ham.
Filmen er bygget over en sand historie, hvor to dygtige advokater, med en lærer på anklagebænken, skal argumentere for og imod evolutionsteorien og hvor de stærkt religiøse argumenter er en hindring mod selvstændig tankegang. Temaet er mere end nogensinde sørgelig aktuel, med en verden så politisk korrekt, at demokratier er begyndt at tillade uvidenhed og dogmer at blive sidestillet med fornuft.
I filmen giver Spencer Tracy en af de største skuespilspræstationer i filmhistorien og argumentationerne mellem ham og modparten spillet af Fredric March, udvikler sig til et af de vigtigste replikskifter på film. Filmen burde være pensum for alle mennesker, som vil have en uddannelse.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
A Matter of Life and Death er også min favorit blandt P&Ps film, fremragende. The Apartment er en af de bedste romantiske komedier. Sammenspillet mellem de to er fantastiske og altså hvem ville ikke falde for Shirley MacLaine i den film.
Resten er også allesammen gode. Det er langtfra alt britisk humor jeg er til, men Monty Python er rigtig gode, men jeg foretrækker dem i små doser.
"I was afraid, I'd eat your brains 'Cause I'm evil"
Dejligt at se 12 Angry Men og Citizen Kane ganske højt på denne liste. Som jeg selv nævnte i min egen tråd er det film som tog pusten fra mig og som jeg værdsætter højt. The Apartment, Anatomy of a Murder og Inherit the Wind er alle film som jeg står højt på min liste over film der skal købes og ses. The Apartment vil jeg gerne ses på grund af Billy Wilder som jeg kun lige er taget hul på, og de to sidst nævnte vil jeg gerne se da jeg elsker et godt retssalsdrama :)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
#311 jessup 15 år siden
#312 inflector 15 år siden
#313 filmz-Bruce 15 år siden
#312 Ja det er en skøn film og så har den en af mine alletiders bedste sangnumre, som vandt Oscar'en! Video'en er ligeså fantastisk!
Things have changed
#314 sluppermand 15 år siden
#315 rockysds 15 år siden
Jep, hans bøger rangerer fra gode til fremragende. Min personlige favorit er "Kavalier & Clay", hvilket nok influeres af, at den omhandler et emne, der interesser mig ganske meget. "Yiddish" tager 2. pladsen. "Wonder Boys" står som både en rigtig god roman og værdig filmatisering.
#316 Wangsgaard 15 år siden
Har også læst den og kan helt klart anbefales. Synes også filmen er fantastisk!
#317 filmz-Bruce 15 år siden
Der er dårlig nyt på vej, til de læsere, som troede jeg havde set lyset i form af flere nutidige film på listen. Der er MEGET lidt opmuntring at hente, ca. en trediedel, hvis man er person af typen "nyere er lig bedre", nu hvor jeg bevæger mig ind i top-40.
40 - A Matter of Life And Death - 1946
Fra The Archers, Powell og Pressburger, her i mine øjne deres største film. Piloten Peter Carter (Niven) vender tilbage i sit Lancasterfly over kanalen den 2. maj 1945 efter et bombetogt over Tyskland. Alle er døde, undtagen Peter. Han kalder en base op og de sidste sætninger han udveksler, er med en kvindelig amerikansk radiooperatør, June, inden han hopper ud, uden faldskærm. Men den korte dialog er så intens, at de fatter mere end sympati for hinanden, inden Peter hopper i døden.
Men noget går "galt", eller skal jeg rettere sige, "godt"! For der er meget mere under overfladen på denne film, nemlig himmelsk forveksling a la "Heaven can wait" fra 43 og 78, som dog ikke kan sammenlignes. Enestående smuk, opfindsom, vittig og meget intelligent film for sin tid. Dialogen er skarp og jeg fandt mig totalt opslugt over det univers der blev skildret og kan ikke vente til denne optræder i HD! Det er efterhånden sjældent at støde på en uset film, af denne karakter.
39 - The Apartment - 1961
Billy Wilders klassiske og velrenomerede komedie med Jack Lemmon og vidunderlige Shirley MacLaine samt ikke at forglemme, Fred MacMurray i en birolle. Modtog 5 Oscars i 1961, deriblandt bedste film. Blot endnu et af mange eksempler på Wilders utroligt fleksible talent. Wilder kører som sædvanligt i et gear over normale menneskers opfattelsesformåen og til den opgave er Jack Lemmon et godt valg. Åhh det er bare en af den slags komedier, hvor alt går galt, men det hele er så vidunderlige koreograferet og replikkerne ligeså, at man må overgive sig.
38 - Harvey - 1950
"I wrestled with reality for thirty-five years, and I'm happy to say I won out over it." Dette er blot et eksempel på det tankesæt Elwood P. Dowd udviser, spillet af skuespillernes ukronede konge James Stewart, i filmatiseringen af den berømte komedie. Elwood bor i eget hus med sin ældre søster og dennes datter efter at have arvet en sum penge fra moderen. Der er også en fjerde beboer, Harvey. En 1.90m høj hvid kanin, som dog kun findes i Elwoods fantasi. Elwood besidder hele menneskeracens mest sympatiske karaktertræk, men det er ikke nok for omgivelserne, som tillægger Elwoods syner karakter af sygdom. Hvilket det vel egentlig også er. Men Elwood lever et dejligt liv og alle mennesker han kommer i kontakt med bliver positivt inspireret. Er "normalen" så noget at stræbe efter, hvis "unormalen" i nogle tilfælde er bedre? Som med "It's a wonderful life", bliver denne film nødt til at blive set mindst een gang årligt. Allerhelst i dårligt humør, for 1½ time senere har man et smil på læben og lovet sig selv at blive et bedre menneske. Bedre rollemodel findes ikke på film.
37 - 12 Angry Men - 1957
Der optræder HELE 3 retssalsdramaer blandt disse 10 film, fire, hvis man medtager A Matter of Life and Death. Det absolut genren har at byde på.
Denne, med Henry Fonda i hovedrollen, er nok den mest kendt og mest berømmede af slagsen. Én jury, 12 mænd, én anklaget og 12 meninger, som skal give sig udslag i et skyldig eller uskyldig udsagn. En utrolig instruktør debut af Sidney Lumet og en decideret grusom historie om ikke kun svagheden ved demokratiets retssystem, men også styrken. Uanset denne films slutning, så er spørgsmålet, hvor mange justitsmord er der ikke begået igennem tiden, ene og alene pga. situationer skildret som denne?
39 - Anatomy of a Murder - 1959
Otto Premingers retssalsdrama er på højde med Lumets, men vækker umiddelbart ikke så stærke følelser som førnævnte. James Stewart viser her skuespilskunst udenfor sit velkendte "the all american good guy" image, som advokaten, som skal forsvare en løjtnant, der står anklaget for mord. Historien er på overfalden en klassisk "opklar mysteriet" sag, men historien udvikler sig løbende og bliver aldrig forudsigelig eller traditionel. George C. Scott har en af sine første store roller, men det er dommeren i filmen, som nærmest stjæler billedet. Han spilles af Joseph N. Welch, dommeren som gav Joseph McCarthy nådestødet i TV i 50'erne, da han under endnu en af dennes klapjagter på kommunister sagde:
"Let us not assassinate this lad further, Senator. You've done enough. Have you no sense of decency, sir? At long last, have you left no sense of decency?".
McCarthy var færdig. Welch viser i denne rolle ikke den traditionelle dommer, vi kender fra disse dramaer, men en dommer med humor, ironi og intellekt til situationen. Ja man formoder, at han blot spiller sig selv. En bundhæderlig person.
35 - Memories of Murder - 2003
Denne koreanske krimi af Joon-ho Bong, lader sig ikke så let karakterisere. Menneskelig formåen udi det at fejle, sættes her under lup i en filmatisering af sande begivenheder i Korea ifbm. en seriemorders hærgen i et landdistrikt. Sort humor, som til tider nærmest bliver surrealistisk i lyset af begivenhederne i historien og en opbygning af en sælsom skæv atmosfære, gør filmen til et studie i det at skabe spænding med utraditionelle virkemidler. En meget stærk thriller!
34 - Citizen Kane - 1944
Spørgsmålet vil jo uden tvivl komme. Er Citizen Kane med på listen fordi jeg kan lide den, eller fordi den nærmest er blevet en institution på alle filmkenderes lister? Kunne jeg ikke lide filmen, kan jeg garantere for, at den ikke var blevet nævnt. Men der er mange måder at nyde en film og sætte pris på den og oplevelser er f.eks. helt og aldeles anderledes, end f.eks. et syn af The Third Man.
Citizen Kane er en ekstrem bedrift i filmhistorien, så kompleks en vision af en instruktør, at det ikke giver mening at forsøge og forklare dette på denne plads. Det er et værk af en ung instruktør, så intelligent at hans visioner overgår filmmediets stadie i sin samtid, så han ender op med at skræmme den hånd der fodrer ham og derfor ender med nærmest at blive sat under administration af producenterne.
Citizen Kane kan vel siges at være Orson Welles eneste hele vision, uspoleret af andres uvidenhed. Teknologisk, fortællemæssigt og cinematografisk er det så stor en bedrift, hvis man nøje ser filmen igennem ifht. perioden, at intet siden helt har formået at sætte samme størrelse fodaftryk. Citizen Kane kan ses igennem uden at forstå noget som helst af al hurlumhejet. "Hvad fanden snakker de om?". Eller den kan betragtes igennem et filter, som vil finde perfektion, fuldkommenhed og ikke mindst originalitet i hver eneste sekvens. Det er blot at kigge nøje efter.
Nummer 34 på min liste ja. Men jeg vil være FULDKOMMEN enig med de mennesker, som vælger at sætte den som nummer 1!
33 - Singin in the Rain - 1952
Verdens bedste musical! ikke verdens bedste musical stjerne eller verdens bedste musical sekvenser. Disse tilkommer ene og alene Fred Astaire, som er og bliver den største musical troldmand i Hollywoods historie. Men Stanley Donens film er som et stort hele, den fuldkomne perfekte musical. Som film uden musikken, er den et hit. Lytter man til musikken alene, er det vidunderligt. Og ser man på koreografien så er det simpelthen uladsiggørligt at lave noget så smukt i dag over halvtres år senere. Kan man ikke blive i godt humør af denne, så er man mentalt degenereret. Når denne udkommer på blu-ray, så bliver dette verdens flotteste film i HD!
32 - Monty Python & The Holy Grail - 1975
Hvad kan man dog tilføje omkring Monty Python og deres indflydelse på humor igennem 40 år? Denne film var blot med til at opbygge det forrygende image, gruppen allerede havde formået kloden rundt i starten af 70'erne. Ligeså stilskabende som Marx Brothers og en humor helt uden sidste salgsdato. The Holy Grail er humor i Bunuel format, på samme tid surrealistisk og ekstremt folkeligt og en leg med genrens konventioner på alle mulige og umulige måder. Hvem kan dog lave en fem minutters tekstsekvens omkring elge, svenske søer og viik? One for the ages!
31 - Inherit The Wind - 1960
Hvilket fører os frem til den sidste film i denne omgang, Stanley Kramers retssalsdrama, hvor selveste evolutionen er på anklagebænken. Filmen omhandler et lille samfund i USA i 1925, byen Hillsboro, hvor en lærer begynder at undervise i Darwins evolutionsteori. Dette vil det stærkt kristne religiøse samfund ikke finde sig i og arresterer ham.
Filmen er bygget over en sand historie, hvor to dygtige advokater, med en lærer på anklagebænken, skal argumentere for og imod evolutionsteorien og hvor de stærkt religiøse argumenter er en hindring mod selvstændig tankegang. Temaet er mere end nogensinde sørgelig aktuel, med en verden så politisk korrekt, at demokratier er begyndt at tillade uvidenhed og dogmer at blive sidestillet med fornuft.
I filmen giver Spencer Tracy en af de største skuespilspræstationer i filmhistorien og argumentationerne mellem ham og modparten spillet af Fredric March, udvikler sig til et af de vigtigste replikskifter på film. Filmen burde være pensum for alle mennesker, som vil have en uddannelse.
#318 filmz-jonasgr 15 år siden
Resten er også allesammen gode. Det er langtfra alt britisk humor jeg er til, men Monty Python er rigtig gode, men jeg foretrækker dem i små doser.
'Cause I'm evil"
#319 Kruse 15 år siden
#320 filmz-Bruce 15 år siden
#319 Du vil ikke blive skuffet! :)