Sidste århundrede har både været præget af udfordrende og unikke filmoplevelser, og plaget af undværligt og gennemskueligt genbrugsbras. Nogle mener 00’erne er et af de værste filmårti nogensinde, mens andre (inklusiv mig selv) har mange personlige favoritfilm fra, hvad der med rette, kan kaldes for den ”digitale filmalder”. Uanset hvad man synes, kan man ikke komme udenom at årene fra 2000-2009 har ændret filmsproget en hel del. Denne tråd er en hyldest til de fim, der gjorde 00’erne uforglemmelige. Kom med jeres favoritter og lad verden høre hvorfor netop jeres valg, kan kaldes for en af ”00’ernes bedste film”. Bare fyr den af. Alle må nævne flere end en film og alle film er værdige, bare der argumenteres for valget. Jeg starter med min absolutte yndlingsfilm, der tilfældigvis også udkom i 00’erne.
PS: Jeg håber denne tråd vil medføre fortsættelser (altså tråde dedikeret til de bedste film fra andre årtier)
Oldboy (2003) Instrueret af Chan-wook Park
Oldboy er anden film i Chan-wook Park’s hævntrilogi (bestående af etteren Sympathy for Mr. Vengeance og treeren Lady Vengeance) og er uden tvivl, den bedste af de tre. For Oldboy er ikke blot en koreansk thriller, det er en filmisk tour de force og et mesterligt hævnepos.
Filmen omhandler synderen Oh Dae-Su, der bliver bortført og låst inde i en besynderlig celle. Under hans indespærring, prøver Oh Dae-Su af finde ud af hvem, der står bag det hele og begynder at planlægge sin flugt, som en koreansk Greve af Monte Cristo. Efter fem år, bliver vor helt lukket ud og finder ud af at han har fem dage til at finde sin bortfører. Herfra tager Oldboy, hurtigt fart og forvandler sig til en hæmningsløs voldsoperette om hævnens anatomi. Filmen er som en Shakespeareansk tragedie krydret med noir, action og sort humor. Min-sik Choi leverer en mindeværdig kraftpræstation, i rollen som den forpinte Oh Dae-Su og filmens soundtrack er simpelthen så uendeligt cool. Oldboy er den filmoplevelse jeg husker bedst og den film jeg altid vender tilbage til.
Jeg vil nøjes med den "neddroslede" version, tidspunktet in mente :) Har stor sympati for dit valg. En film der også i lang tid havde mig "helt oppe at ringe" og hvis soundtrack er sublimt.
1) Il Consequence dell'amore 2) There Will Be Blood 3) Summer Hours 4) Mulholland Drive 5) In the Mood for Love 6) Certified Copy 7) A Single Man 8) Zodiac 9) Untergang 10) The Pianist
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
1) As I Was Moving Ahead Occasionally I Saw Brief Glimpses of Beauty (Jonas Mekas) 2) Mulholland Drive (David Lynch) 3) Goodbye, Dragon Inn (Tsai Ming-liang) 4) Tropical Malady (Apichatpong Weerasethakul) 5) Inland Empire (David Lynch) 6) Lost in Translation (Sofia Coppola) 7) Enter the Void (Gaspar Noé) 8) Synecdoche, New York (Charlie Kaufman) 9) Import/Export (Ulrich Seidl) 10) Eureka (Shinji Aoyama) 11) Tie Xi Qu: West of the Tracks (Wang Bing) 12) Melancholia (Lav Diaz) 13) In Vanda's Room (Pedro Costa) 14) I Am So Proud of You (Don Hertzfeldt) 15) Zodiac (David Fincher)
1. Narnia 2. Ratatouille 3. Ice Age 3 4. Paranormal Activity 5. Bambi 2 6. Irreversible 7. A Very Long Engagement 8. Finding Nemo 9. Big Fish 10. Corpse Bride 11. Monster House 12. Bolt 13. Fortryllet 14. Hero 15. Wu Ji 16. Since Otar Left 17. The Curious Case of Benjamin Buttom 18. The Aviator 19. Walk the Line 20. Home on the Range 21. Zavet 22. Bjørne Brødre 23. The Queen 24. Young Victoria 25. Donkey Xote 26. Shrek 2 27. Børnehjemmet 28. Pan's Labyrinth 29. Boog & Elliot 30. Frida
Twilight Sparkle: "Real friends don't care what your cover is. Friendship is a wondrous and powerful thing.
Det bliver bare lige et par korte ord om de forskellige film. Jeg starter med en top 5 for år 2000, så kommer de følgende år på et andet tidspunkt.
2000
Almost Famous Instr.: Cameron Crowe En film man ikke kan undgå at blive i godt humør af. Cameron Crowe har fanget en rigtig dejlig stemning og lavet et persongalleri man holder af filmen igennem. Man kan mærke at Crowe brænder for historien og ikke mindst musikken og personerne. Jeg ser meget frem til Crowes "We Bought a Zoo", der får premiere senere på året.
Dancer in the Dark Instr.: Lars von Trier En tragisk,rørende og rå fortælling med fantastisk musik.
O Brother Where Art Thou Instr.: Joel Coen & Ethan Coen Jeg elsker denne film, og det er en af mine favoritter fra Coen brødrene. Den er meget morsom, meget flot filmet og sangene i filmen er rigtig gode.
Unbreakable Instr.: M. Night Shyamalan En anderledes superhelte-historie, der med et langsomt tempo og god karakteropbygning bygger op til et uventet twist. For mig er det dog ikke twistet der gør historien god, men selve opbygningen til det. Det er dog en film, der trænger til et gensyn, da jeg ikke har set filmen i 8 år.
Memento Instr.: Christopher Nolan Endnu en film som jeg burde gense, da jeg ikke har set den i mange år, og ikke husker den så godt. Men jeg kan da huske at jeg var meget begejstret da jeg så den, og elskede den måde den legede med filmens kronologi.
#1 sluppermand 13 år siden
PS: Jeg håber denne tråd vil medføre fortsættelser (altså tråde dedikeret til de bedste film fra andre årtier)
Oldboy (2003)
Instrueret af Chan-wook Park
Oldboy er anden film i Chan-wook Park’s hævntrilogi (bestående af etteren Sympathy for Mr. Vengeance og treeren Lady Vengeance) og er uden tvivl, den bedste af de tre. For Oldboy er ikke blot en koreansk thriller, det er en filmisk tour de force og et mesterligt hævnepos.
Filmen omhandler synderen Oh Dae-Su, der bliver bortført og låst inde i en besynderlig celle. Under hans indespærring, prøver Oh Dae-Su af finde ud af hvem, der står bag det hele og begynder at planlægge sin flugt, som en koreansk Greve af Monte Cristo. Efter fem år, bliver vor helt lukket ud og finder ud af at han har fem dage til at finde sin bortfører. Herfra tager Oldboy, hurtigt fart og forvandler sig til en hæmningsløs voldsoperette om hævnens anatomi. Filmen er som en Shakespeareansk tragedie krydret med noir, action og sort humor. Min-sik Choi leverer en mindeværdig kraftpræstation, i rollen som den forpinte Oh Dae-Su og filmens soundtrack er simpelthen så uendeligt cool. Oldboy er den filmoplevelse jeg husker bedst og den film jeg altid vender tilbage til.
#2 Bruce 13 år siden
1) Il Consequence dell'amore
2) There Will Be Blood
3) Summer Hours
4) Mulholland Drive
5) In the Mood for Love
6) Certified Copy
7) A Single Man
8) Zodiac
9) Untergang
10) The Pianist
#3 Fellaheen 13 år siden
2) Mulholland Drive (David Lynch)
3) Goodbye, Dragon Inn (Tsai Ming-liang)
4) Tropical Malady (Apichatpong Weerasethakul)
5) Inland Empire (David Lynch)
6) Lost in Translation (Sofia Coppola)
7) Enter the Void (Gaspar Noé)
8) Synecdoche, New York (Charlie Kaufman)
9) Import/Export (Ulrich Seidl)
10) Eureka (Shinji Aoyama)
11) Tie Xi Qu: West of the Tracks (Wang Bing)
12) Melancholia (Lav Diaz)
13) In Vanda's Room (Pedro Costa)
14) I Am So Proud of You (Don Hertzfeldt)
15) Zodiac (David Fincher)
#4 BN 13 år siden
#5 Fellaheen 13 år siden
#6 Sweetiebellefan 13 år siden
2. Ratatouille
3. Ice Age 3
4. Paranormal Activity
5. Bambi 2
6. Irreversible
7. A Very Long Engagement
8. Finding Nemo
9. Big Fish
10. Corpse Bride
11. Monster House
12. Bolt
13. Fortryllet
14. Hero
15. Wu Ji
16. Since Otar Left
17. The Curious Case of Benjamin Buttom
18. The Aviator
19. Walk the Line
20. Home on the Range
21. Zavet
22. Bjørne Brødre
23. The Queen
24. Young Victoria
25. Donkey Xote
26. Shrek 2
27. Børnehjemmet
28. Pan's Labyrinth
29. Boog & Elliot
30. Frida
#7 The Insider 13 år siden
#8 Åkepool 13 år siden
Det er vist femten år han er spærret inde. Bare en lille detalje.
#9 Herrguth 13 år siden
Jeg starter med en top 5 for år 2000, så kommer de følgende år på et andet tidspunkt.
2000
Almost Famous
Instr.: Cameron Crowe
En film man ikke kan undgå at blive i godt humør af. Cameron Crowe har fanget en rigtig dejlig stemning og lavet et persongalleri man holder af filmen igennem.
Man kan mærke at Crowe brænder for historien og ikke mindst musikken og personerne.
Jeg ser meget frem til Crowes "We Bought a Zoo", der får premiere senere på året.
Dancer in the Dark
Instr.: Lars von Trier
En tragisk,rørende og rå fortælling med fantastisk musik.
O Brother Where Art Thou
Instr.: Joel Coen & Ethan Coen
Jeg elsker denne film, og det er en af mine favoritter fra Coen brødrene.
Den er meget morsom, meget flot filmet og sangene i filmen er rigtig gode.
Unbreakable
Instr.: M. Night Shyamalan
En anderledes superhelte-historie, der med et langsomt tempo og god karakteropbygning bygger op til et uventet twist.
For mig er det dog ikke twistet der gør historien god, men selve opbygningen til det.
Det er dog en film, der trænger til et gensyn, da jeg ikke har set filmen i 8 år.
Memento
Instr.: Christopher Nolan
Endnu en film som jeg burde gense, da jeg ikke har set den i mange år, og ikke husker den så godt.
Men jeg kan da huske at jeg var meget begejstret da jeg så den, og elskede den måde den legede med filmens kronologi.
#10 Herrguth 13 år siden
X-Men
Italiensk for begyndere
The Cell
Requiem for a Dream
High Fidelity
Bænken
Chocolat
Titan A.E.