#1 19 år siden

Er det bare mig der er ved at blive for krævende, eller går der længere og længere mellem, at en virkelig action-/spændings-blockbuster rammer biograferne? Nu taler jeg ikke blot om film, der sælger godt, men om film der virkelig giver et sug i maven og som man husker flere år efter (HOST*ikke Superman*HOST).

Det er sgu længe siden, at jeg er kommet ud af biografen med en virkelig wow-oplevelse. Jeg har set mange udmærkede action-/spændings-film i de seneste år, men ikke så mange der virkelig rammer plet.

Der bliver produceret adskillige rigtig gode ikke-action film, men nu er det altså ikke det jeg efterlyser.

Hvor er arvtagerne til film som T2, The Abyss, Cliffhanger, Gladiator, Untouchables, Jurassic Park, Matrix eller Heat? (Og lad os lade LOTR og SW-prequels ligge i denne omgang, de er ligesom gennemdebatteret.)

Jeg har ledt lidt på Filmz, IMDb m.v. efter kommende releases, men jeg er ikke rigtig imponeret over det, som jeg har kunnet finde.

Grunden er selvfølgelig delvis, at man ikke længere bliver imponeret på samme måde over special effekterne, som man gjorde da de nye CGI- og morphing-teknikker først blev præsenteret i fx. T2 og Jurassic Park. Der skal derfor mere og mere til, før man taber kæben.

Og nu behøver alle filmskoletyperne ikke nødvendigvis skrive, at jeg har en afstumpet filmsmag, for jeg kan også godt lide mere skæve og stille film, men det er som nævnt ikke det jeg spørger til i denne omgang :-)

Er der nogen der ved noget interessant?
Gravatar

#2 HonoDelLoce 19 år siden

Denne her gang må jeg faktisk give dig ret..

Jeg har selv tænkt de samme tanker et par gange..

Men tror at roden til at blive tilfreds i denne sammenhæng, er at udvide sit synspunkt lidt, og godtage film som f.eks. Pirates of the Caribbean (som jeg personligt fandt rigtigt underholdende, og faktisk efterlod mig med lidt af et wow).. Nu har jeg ikke set efterfølgeren, og ved ikke, om den gør det samme, men forestiller mig det på ingen måde, da hele universet jo nu er kendt..

Men kan sagtens følge din tankegang, og synes faktisk, at der mangler rigtige action-blockbusters..
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!

#3 19 år siden

#2: 8-)

Jeg var lidt skuffet over Pirates - jeg havde ventet en knap så fjollet film - og da jeg derfor ikke havde de store forventninger til 2'eren blev jeg faktisk positivt overrasket. Der sker noget hele tiden, og effekterne/makeup'en er suveræn(e).

Men stadigvæk... Where's the REALLY good stuff? :-)
Gravatar

#4 filmz-Bruce 19 år siden

Blockbusters bliver idag bygget op omkring special effects, hvilket for 20 år siden var stunts og idag mest er CGI. Uanset hvor velpoleret det ser ud, er publikum idag så krævende, at der skal mere til end en T2 metal robot og lidt flydende metal, for at vi falder på halen over det. Det skal lugte af "the real thing", stuntmen!!!

Vi blev taget med bukserne nede med T2, men sidenhen er bukserne røget på igen og vi smider dem ikke for nyhedens skyld. Idag kræver vi i bund og grund, hvad publikum altid har krævet. En god historie, et godt plot og gode special effekts. Desværre tror mange Hollywood producenter stadig, at mere CGI gør det ud for manglende historie og skuespil, men isåfald er målgruppen under 15 år.

Pirates havde muligheden, men gjorde det kun hæderligt, fordi man også her troede man blot skulle proppe mere CGI i. Hvad var der galt med start fægtescenen i 1'eren? Den var jo mere vedkommende og spændende end 3 mands fægtescenen i 2'eren!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#5 HonoDelLoce 19 år siden

#3 - kan sagtens følge dig i det med Pirates.. Det var også derfor jeg nævnte det med, at man var nødt til at godtage den ;)

Men ja, the hardcore Schwarzenegger/Stallone-action, det mangler i nutidens reality-æra..
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!

#6 19 år siden

4:

"Hvad var der galt med start fægtescenen i 1'eren?"

Ingenting, den var super morsom. Jeg synes blot ikke at traileren lagde op til en nær så fjollet film, som tilfældet var.

Og når man forventer noget andet, så bli'r man (ofte) skuffet. (Se fx de problemer, som M. Night Shalablablablalbla er løbet ind i, fordi hans film bliver annonceret som gysere, efter at han havde gyser-succes med 6th Sense)

"tror mange Hollywood producenter stadig, at mere CGI gør det ud for manglende historie og skuespil"
Du har nok helt ret i, at det netop er der det går galt.

5:

"Men ja, the hardcore Schwarzenegger/Stallone-action, det mangler..."

Det er præcis det jeg efterlyser. Ak ja, Die Hard, Total Recall, hvor var det smukt.

- Hvilket minder mig om, at kort efter T2 lovede Schwarzenegger en stor korsridder-film med svulmende Conan-muskler og afhuggede lemmer. Den kom aldrig. Arnie, du skylder en korsridder-film!
Gravatar

#7 filmz-bullettooth 19 år siden

...x-men , batman , sin-city, xXx , Pirates, spiderman, the island, war off the worlds,Troya ... osv osv, syntes der er massere at tage fat i...men de er jo alle film med massere CGI. Jeg tror bare "blockbuster"genren har ændret sig...
--------- for rent ---------
Gravatar

#8 dyg 19 år siden

#7 - xXx??? Jeg må le.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind

#9 19 år siden

#7: The Island??? Jeg må ditto.

Men du nævner da et par, der rykkede meget godt: X-Men 1+2, Troy, Spider-Man.

Derimod er Sin City lidt for niche agtig til at være en egentlig block buster. Personligt fandt jeg den ubeskriveligt rodet - men film noir stemningen var udmærket.
Gravatar

#10 filmz-Kadann 19 år siden

#8 og 9 -

Jeg tror ikke at bullettooth snakker om kvaliteten på filmene, men blot nævner action blockbusters fra de senere år.. og selvom man ikke kan lide xXx og The Island, så har begge film vist tjent ganske habilt i biograferne.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org

Skriv ny kommentar: