Noge andet jeg bed mærke i var, at begge ameldelser beskrev drengen med sækken over hovedet som værende ekstrem skræmmende.
Man kan selvf. ikke udelukke sammenfald ved forskellige anmeldelser af samme film, jeg syntes bare, at der er lidt for stor sammenfald, og de to anmeldelser fokuser meget på de samme aspekter.
Kan begge anmeldelser være inspireret af den samme orginaltekst?
Altså afskrift er jo hvis man skriver fx. en sætning med de præcis samme ord, hvor man sådan set bare har copy/pastet, hvis det ikke er tilfældet her kan du jo ikke beskylde nogen for noget? Det er vel ikke fuldstændig usandsynligt at to anmeldere drager de samme konklusioner og fremhæver de samme specifikke ting i filmen.
Man bør være lidt varsom, når man slynger sådan en rimelig alvorlig anklage ud ... ellers risikerer man at anklagen vender tilbage som en boomerang og rammer en selv i nakken.
Direkte afskrift kan jeg i hvert fald ikke få øje på :-)
There are two types of people that I can't stand in this world. People who are insensitive of other people's culture, and the Dutch
Copy/paste kan der aldrig være tale om når det er på to forskellige sprog, og det er absolut iorden at blive inspireret af andre.
Grænsen mellem afskrift og inspiration kan ikke sættes objektivt, men begynder et eller andet sted i nærheden af at man skære ned på den selvstændige tænkning og begynder at kopier de samme holdninger og konklutioner som orginalteksten.
Jeg skal ikke udelukke at jeg er blevet en paranoid stodder på mine gamle dage, men jeg har altså stadigvæk svært ved at æde, at det er et tilfælde med den slutning.
Altså jeg mener sgu godt at "afskrift" kan defineres objektivt. Hvis man tager en tekst, lægger den ved siden af sig og skriver den af, eventuelt med små ændringer indført for at maskere forfalskningen, så er det afskrift. Jeg har gået i skole og husker tydeligt hvordan det virkede :)
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Hvis der er mange ting som skal skrives om fx ved festivaller og ligende sker det jo at man skiver filmens handling af fra pressekittet, så man kan bruge tiden på at skive om selve filmen, dens indhold og fremførelse, hvilket jo er det vigtigste.
En anden faktor er jo også at alle har sine "læremæstre" og finder dem man er enige med, både med hensyn til holdninger, analysemetoder, men også med hensyn sprog, så kan det jo ikke udgås at det komme til at lyde ens. Men i takt med at man skriver mere og mere, udvikler man jo også sin egen stil.
#11 cnr 17 år siden
Man kan selvf. ikke udelukke sammenfald ved forskellige anmeldelser af samme film, jeg syntes bare, at der er lidt for stor sammenfald, og de to anmeldelser fokuser meget på de samme aspekter.
Kan begge anmeldelser være inspireret af den samme orginaltekst?
#12 Fable 17 år siden
Det er vel ikke fuldstændig usandsynligt at to anmeldere drager de samme konklusioner og fremhæver de samme specifikke ting i filmen.
#13 wimmie 17 år siden
#14 filmfan 17 år siden
Direkte afskrift kan jeg i hvert fald ikke få øje på :-)
#15 cnr 17 år siden
Grænsen mellem afskrift og inspiration kan ikke sættes objektivt, men begynder et eller andet sted i nærheden af at man skære ned på den selvstændige tænkning og begynder at kopier de samme holdninger og konklutioner som orginalteksten.
Jeg skal ikke udelukke at jeg er blevet en paranoid stodder på mine gamle dage, men jeg har altså stadigvæk svært ved at æde, at det er et tilfælde med den slutning.
#16 filmz-Kadann 17 år siden
Nå ja, men det er ikke god stil at hoppe til konklusioner, før modparten har fået lov til at forsvare sig.
#17 filmz-Le Samouraï 17 år siden
#18 gi-jones 17 år siden
#19 filmz-DocDoom 17 år siden
#20 filmz-Crystalstar1200 17 år siden
En anden faktor er jo også at alle har sine "læremæstre" og finder dem man er enige med, både med hensyn til holdninger, analysemetoder, men også med hensyn sprog, så kan det jo ikke udgås at det komme til at lyde ens. Men i takt med at man skriver mere og mere, udvikler man jo også sin egen stil.
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***