Jeg sad lige og kiggede på en dvd hvor der står at den ikke er anamorphic, og så slår det mig at jeg ikke aner hvad det vil sige at den er anamorphic (widescreen).
Anamorphic betyder at man har lavet dvd'en således at man ikke skal bruge 'plads' på skiven til de sorte bjælker i toppen og bunden af skærmen. Disse bliver skabt af dvdafspilleren, således har man på en film i ratio 2.35:1 (hvor bjælkerne fylder mest) næsten 100% ekstra udnyttelse af pladsen på dvd skiven. Dette kan således give plads til bedre transfer eller mere ekstramateriale.
Om en film er Anamorphic eller ej, bliver tydeligst vist på et widescreen tv, hvor en non-anamorphic film vil blive vist som 4:3, hvor man manuelt skal zoome ind på billedet for at få blæst billedet helt op. Dette giver (ihvertfald på mit tv) nogle bittesmå vandrette linier i billedet og dermed en forringelse af billedkvaliteten.
På et 4:3 tv vil du ikke se forskel, bortset fra en mulig ringere bitrate som jeg lagde ud med at forklare.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Abyss er et godt eksempel på en film der, på trods af en helt ny udgivelse her i slutningen af 2003, stadig kun er at finde i non-anamorphic, men som Patriarch skriver er anamorphic for det meste en selvfølge på ordentlige nyere udgivelser.
www.dvdcompare.net er et godt site til at sammenligne udgivelser, der kan man også se om filmene er anamorphic eller ej.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Det kan måske hænge sammen med at Abyss var optage i 4:3 og bare efter på blev masket af til 2.35:1 - Jeg ved det ikke men jeg er nu glad for min DVD ;)
#1 ks 21 år siden
Et eksempel:
http://www.dvdcompare.net/comparisons/film_results...
Her skriver de i bunden at R1 anbefales da den er anamorphic, og så er det bare jeg undrer mig over hvad fordelen er?
Nogle der har et svar?
#2 filmz-Le Samouraï 21 år siden
http://www.thedigitalbits.com/articles/anamorphic/
#3 El vez 21 år siden
Om en film er Anamorphic eller ej, bliver tydeligst vist på et widescreen tv, hvor en non-anamorphic film vil blive vist som 4:3, hvor man manuelt skal zoome ind på billedet for at få blæst billedet helt op. Dette giver (ihvertfald på mit tv) nogle bittesmå vandrette linier i billedet og dermed en forringelse af billedkvaliteten.
På et 4:3 tv vil du ikke se forskel, bortset fra en mulig ringere bitrate som jeg lagde ud med at forklare.
#4 ks 21 år siden
#5 filmz-Kadann 21 år siden
Jeps, men desværre sker det alligevel, at nogle narkomaner vælger at udgive filmene i ikke-anamorphic udgave alligevel.
#6 Patriarch 21 år siden
#7 El vez 21 år siden
www.dvdcompare.net er et godt site til at sammenligne udgivelser, der kan man også se om filmene er anamorphic eller ej.
#8 The Insider 21 år siden
#9 El vez 21 år siden
Det er ærgerligt, nu hvor Cameron ellers er så glad for ny teknik.
#10 filmz-Crystalstar1200 21 år siden
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***