#2: Ifølge Imdb ikke bare godkendte han det, han gjorde det selv: The full-length version runs approx. 145 minutes and is the U.S. theatrical version, available in the USA on VHS, DVD and laserdisc. All the other versions, however, run just under two hours (115), omitting about half an hour of footage. This is beacuse Kubrick cut some scenes from his film, which he thought were unnecessary.
Så det er en af de få tilfælde, hvor man skal vælge mellem instruktørens endelige udgave og en længere udgave. Og derfor et sjovt eksempel at diskutere med alle dem, der higer efter længere udgaver med "instruktørens vision" argumentet :-)
Det samme gælder vist i øvrigt Tarkovskys Solaris.
"The Shining" undergik ikke blot én klippeproces, men blev rent faktisk udsat for flere, hvilket er ganske interessant. Den originale US-release i 1980 havde en spilletid på 146 min, der af Kubrick selv blev klippet ned til 143 min, hvilket er udgaven, man i dag kan købe på reg.1 dvd.
Scenen, der blev klippet ud, foregår på et hospital, hvor Wendy er indlagt og taler med mr. Ulmann, altså manden, der i starten hyrede Jack. Kubrick fandt ganske enkelt scenen nytteløs.
Efterfølgende blev den europæiske version godkendt til ikke mindre end et 24 minutters klip, der altså efterlod filmen med dens nuværende spilletid.
Det er ganske rigtigt, at det sætter begrebet "Director's Cut" i et helt nyt lys, da man normalt får mere spilletid, når instruktøren har været inde over klippebordet. I dette tilfælde er det dog lige omvendt.
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
#1 filmz-kain 19 år siden
Er det en ok. udgave?
#2 Yoda 19 år siden
Reg. 2 og 4 udgaverne er klippet ned til ca. 115 min. Tjek DVDCompare
Dog skal det siges, at Kubrick i sin tid godkendte, at man klippede filmen med 30 min. - hvis det betyder noget for dig!
Reg.1 udgaven er udsolgt hos mange forhandlere, men DVDboxoffice har den stadig til ca. 124 dkr.
Personligt ville jeg se, om jeg kunne få fat i en reg.1 udgave, hvis jeg var dig. Men det er jo smag og behag!
#3 filmz-kain 19 år siden
#4 Yoda 19 år siden
#5 filmz-kaotmus 19 år siden
The full-length version runs approx. 145 minutes and is the U.S. theatrical version, available in the USA on VHS, DVD and laserdisc. All the other versions, however, run just under two hours (115), omitting about half an hour of footage. This is beacuse Kubrick cut some scenes from his film, which he thought were unnecessary.
Så det er en af de få tilfælde, hvor man skal vælge mellem instruktørens endelige udgave og en længere udgave. Og derfor et sjovt eksempel at diskutere med alle dem, der higer efter længere udgaver med "instruktørens vision" argumentet :-)
Det samme gælder vist i øvrigt Tarkovskys Solaris.
#6 Yoda 19 år siden
Scenen, der blev klippet ud, foregår på et hospital, hvor Wendy er indlagt og taler med mr. Ulmann, altså manden, der i starten hyrede Jack. Kubrick fandt ganske enkelt scenen nytteløs.
Efterfølgende blev den europæiske version godkendt til ikke mindre end et 24 minutters klip, der altså efterlod filmen med dens nuværende spilletid.
Det er ganske rigtigt, at det sætter begrebet "Director's Cut" i et helt nyt lys, da man normalt får mere spilletid, når instruktøren har været inde over klippebordet. I dette tilfælde er det dog lige omvendt.
#7 Patriarch 19 år siden
#8 filmz-kaotmus 19 år siden
#9 Yoda 19 år siden
Jeg må bryde sammen og tilstå, at jeg nød "King Kong" all the way - den måtte gerne være længere ;-)
#10 Yoda 19 år siden
Hvilket jeg vidst også skriver??
Er det i øvrigt ikke på tide, at vi snart får en deluxe udgave af denne mesterlige gyser?