Kan serien evt. købes i en samlet bog, eller kan man kun købe dem enkeltvis ?
# 169 -
Ligsom hos slayer vil jeg også lige rose dig for en flot og detaljeret gennemgang :)
Selvom der, som du skriver, er et par af historierne der falder igennem, så lyder det overordnet stadigvæk interessant nok til, at jeg får lyst til at købe Tales of The Vampires.
Mht. til "Buffy vs. Dracula" afsnittet i sæson 5, så var det også det samme indtryk jeg fik, af den måde Whedon har valgt at udstille Dracula på. Tiden er løbet fra ham og Buffy har i det hele taget svært ved at tage ham seriøst på nogen måde. Dog har han en ret vigtig funktion i det afsnit, som har stor bedtydning for resten af serien, nemlig at Buffy i sin duel mod greven blir nød til erkende sin mørke side, studere den og endelig lære at kontrollere den, så den fungere symbiot med resten af hendes evner, hvilket i sidste ende betyder, at hun blir en langt mere magtfuld slayer.
Ang. "Numb", så lyder det noget a'la den historie i
Angel : sæson 4, "Orpheous", der gav et ret detaljeret view over Angels fortid, efter han fik sin sjæl. Og som også byggede over konflikten med Angelus.
Da det afsnit var et af mine all time favoritter, glæder jeg mig til at få læst "Numb".
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
# 171: Tak:o) Serien kan købes i en samlet udgivelse for omkring 10 $ på TFAW.com og til en noget dyrere pris i DK...
Jeg synes nok også Tales of The Vampires er interessant nok, og jeg har ikke fortrudt mit køb, selvom jeg ikke ser det som en perle i samlingen. Tales of The Vampires har da også et noget højere niveau en den gamle Buffytegneserie, som bliver genudgivet i Omnibus'erne.
Nå, når nu Tales of The Vampires er blevet gennemgået, så synes jeg også lige, at Tales of The Slayers skal en tur gennem maskinen.
Til forskel fra Tales of The Vampires er der ikke i denne samling af historier en rammefortælling, hvilket kunen være positivt, da det kunne give mere plads til de enkelte historier; samlingen er dog bare tilsvarende kortere end Tales of The Vampires. Dog er der en historisk ramme om fortællingen, da den starter ved den første slayer, og slutter med en historie om Melaka Fray.
Prologue (der ikke er navngivet) er en ultra kort lille historie om den første slayer, og om hendes udstødelse fra samfundet. Historien er ret ligegyldig, men tjener sit formål, der som nævnt er at skabe en historisk ramme for de øvrige historier.
[/b]Righteous[/b] er den tragiske fortællig om en slayer, som bliver kaldt i middelalderen. Historien er fortalt fra hendes Watcher's synspunkt og han fortæller om hendes liv
fra hun bliver kaldt, trænet og nedlægger sin første vampyr, og indtil hun bliver brændt som en heks på bålet
En meget Whedon'sk historie, og slayerens hvide kjole er da også klart en reference til Buffys kjole i finale på den første sæson. En af samlingens bedste historier.
The Innocent er skrevet af Amber 'Tara' Benson og er en ganske interessant historie om udnyttelsen af en slayer under den fraske revolution.
Presumption vil jeg ikke rigtigt afsløre noget om udenfor en spoilervoks, da historien så går helt i vasken.
Det er historien om, hvordan en slayer ikke passer ind i gamle dages kønsroller og derfor må klæde sig ud som en mand
Denne historie er skrevet af Jane Espenson, og den er også en af samlingens bedste.
The Glittering World handler om en indiansk slayer, der jagter en vampyr, som har gjort det af med hendes Watcher. Jagten går blandt andet igennem en lille på med usædvanlig høj vampyraktivitet.
Byen viser sig at ligge, der hvor Sunnydale kommer til at ligge. Og det viser sig også, at det er byens grundlægger Richard Wilkens, der fortæller historien
Sonnenblume handler om en tysk slayer under Hitlers storhedstid, og man ser, hvordan hun i puberteten udvikler sig på lidt flere måder en gennemsnitsteenageren og hvilke tanker, dette sætter i gang hos hende.
Nikki Goes Down er i mine øjne den mindt interessante historie i samlingen. Den handler om Nikki Wood (den slayer som var Robin Woods mor) og hendes forsøg på at beskytte sin mand (der arbejder indenfor politiet) fra et møde med vampyrer.
Tales handler om Melaka Fray og er en lille, kort historie (der igen mest bare sætter en historisk ramme) om, hvordan en abe stjæler hendes Scythe, og om hvordan jagten på denne fører hende frem til historierne om fortidens slayere,
som hun jo ikke kender, da hun ikke har haft de mareridt, som har plaget de øvrige slayer.
Jeg synes væsentligt bedre om denne samling af historier; det passer mig fint, at der er færre historier, da den enkelte får mere plads. Man kan dog sige, at denne udgivelse ikke tager de chancer, som Tales of The Vampires gør, og derfor ikke skiller sig ret meget ud. Det samme gælder visuelt; den eneste historie, der skiller sig ud der er Nikki Goes Down. Og udgivelsen har da også af de fleste fået væsentligt mindre ros end Tales of The Vampires. For mig er det afgørende, at bundniveauet er så meget højere i Slayers end det er i Vampires
#170 Ja, smag og behag spiller selvfølgelig væsentligt ind. Og kan godt følge dig i, at bundniveauet er sat meget lavt. Brett Matthews er generelt heller ikke min favorit. Hans manuskript til Serenity: Those Left Behind efterlader også meget tilbage at ønske (pun intended).
Indtil videre har jeg endnu ikke fået læst hverken Fray eller Tales of the Slayers. Sidstnævnte er dog bestilt over amazon marketplace, og Fray bliver købt hjem til samlingen, så snart jeg kan finde den til en ordentlig pris. Jeg glæder mig rigtig meget til at få læst, og når jeg får gjort det, kan det jo være, jeg bliver nødt til at revurdere Tales of the Vampires ;)
Har du forresten læst Angel: Long Night's Journey? Generelt har jeg ikke de helt store planer med at begynde at indkøbe enkle Buffy og Angel-tegneserier (dyrt og for svingende kvalitet), men når den nu er skrevet af Joss Whedon (og Brett Matthews, øv) så... Derudover er der jo Jane Espensons Haunted, som også kunne være interessant.
#171 Takker, det var "hårdt" arbejde, men en fornøjelse at skrive om. :) Nu mangler bare lige resten af Omnibus'en - som gerne skulle ligge klar i aften.
Det har lykkedes bogen, at få mig overbevist om, at jeg også skal købe Vol. 2. Hovedsageligt på grund af den sidste historie: Slayer, Interrupted og min nysgerrighed :)
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
# 176: Haunted Kommer i en af Omibus'erne, så hvis du samler dem, så kan du ligeså godt styre udenom.
Hvis det har interesse kan jeg skrive lidt om Omnibus 2, som jeg også faldt i og købte.
Angel: Long Night's Journey Har jeg læst et resume af, og historien strider imod mange oplysninger, som man får i serien, så den har jeg tænkt mig at styre udenom
Det viser sig nemlig, at Angel ikke fik sin egen sjæl tilbage, da han fik en sjæl; han fik en sjæl fra en udvalgt Champion
Joss Whedon skulle eftersigende heller ikke beskrive den som "canon", og det er mest det der falder ind under denne kategori, som interesserer mig...
#177 Lækkert, at Haunted er med i en Omnibus'erne. Jeg ender nok med at købe dem alle sammen, da de jo ikke koster alverden. (Ca. 90 kr. på bookdepository) - og det ville nok koste næsten det samme at skulle investere Haunted alene.
Mht. Vol. 2 Når du nu ligefrem tilbyder det, så siger jeg da "Ja, tak." med det samme. ;) Altid interessant at få en andens vurdering.
Træls mht. Angel: Long Night's Journey - den bliver lige skubbet et par (mange) pladser ned af indkøbslisten, men hvis jeg kender mig selv, ender jeg nok alligevel med at købe den før eller siden. Jeg er for nysgerrig.
Endnu en lille udfritning (lidt off-topic): Hvad med Joss Whedons Astonishing X-Men? Generelt har den fået gode anmeldelser + flere Eisner Awards-nomineringer, og jeg ville høre, om du havde læst dem, og hvad du i givet fald synes om dem?
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
Angel fortsætter sin kamp mod Illyara, der giver ham tæv, mens hun hopper lidt i tiden (ligesom hun gjorde i afsnittet Time Bomb). Spike afbryder kampen, og Conner ankommer og fortæller Angel, at Spike er på deres side; han leder kun en del af LA som et cover for sine gode gerninger; faktisk redder Spike så mange mennesker, så Conner har pladsproblemer. Efter en samtale med Wesley opsøger Angel de øvrige territorieledere og han udfordrer dem alle til kamp.
Advarsel - formentlig den største spoiler i After the fall overhovedet:
Angel aner dog ikke, hvordan han skal overvinde de forskellige dæmonledere, han er stadig hårdt såret efter kampen mod Illyara, og sårerne heler ikke bare med det samme mere. Han er ikke længere vampyr
Så er jeg sgu ved at blive glad for, at jeg køber serien. Der er ved virkelig at komme gang i historien, og den begydner at have finesser som plot-twists og lave andre ændringer i forhold til serien, end dem der er lavet i forhold til LA. Tegnestilen vil jeg ikke længere kommentere; jeg kommer aldrig til at kunne lide Urrus tegninger, og jeg har sagt nok om den ovenfor.
Angående Astonishing X-Men, så har jeg et lidt dårligt forhold til X-Men tegneserierne. Jeg samlede på alt X-Men, jeg kunne komme i nærheden af fra jeg var helt lille og indtil 13- eller 14-årsalderen, og da jeg stoppede var det fordi, alle persoenrne ændrede sig til ukendelighed undervejs, og fordi alle de døde blev evd med at genopstå, så jeg bliver nok aldrig suget ind af X-Men igen.
Jeg har lsæt de første 6-12 numre på mit arbejde (jeg arbejder i en lille kiosk ved siden af mine studier)og de bærer da præg af at være skrevet af Whedon: Shadowcat kommer nærmest til at tale som Buffy og bliver derved én af de vigtigste figurer i Whedons X-Men; hun bliver en typisk Whedon-kvinde. Det er også Whedons fortjeneste, at Cyclops er en af marvels mest populære figurer lige nu; han udvikler Cyclops fra at være en boyscout og til at være en rigtig leder, der kræver respekt og tager de hårde beslutninger. Figurerne har godt af Whedons uvikling, men på den anden side er det endu et eksempel på, at figurerne ændrer sig for meget, alt efter hvem der skriver historierne. Whedon genopliver også hurtigt en figur, hvilket jeg jo ikke bryder mig om, og i det jeg har læst, ændrer han generelt på lidt for mange ting efter min smag.
Jeg kan godt se kvaliteterne i Whedons historier i X-Men universet, men generelt har jeg det sådan, at enhver god historie har en slutning, og X-Men kører jo nærmest for evigt og det fører til høj- og lavkonjunkturer i forhold til kvaliteten. Serien er ganske tydeligt indenfor højkonjunkturerne i det moderne marvelunivers, men det var det klassiske der interesserede mig i sin tid. Det gør det heller ikke bedre for mig, at mine to yndligsfigurer er fraværende: Storm er blevet gift med Black Panther og fungerer som støtte figur i hans serie og i Fantastic Four, mens Phoenix er død (igen).
Min mening om denne serie er nok ikke alt for meget værd, da den tydeligvis bærer præg af, at jeg mistede tålmodigheden med X-Men universet, som nærmest kørte i ring, da jeg stoppede med at lsæe tegneserier.
#171 NightHawk 17 år siden
Super gennemgang du har lavet af Fray serien. :)
Kan serien evt. købes i en samlet bog, eller kan man kun købe dem enkeltvis ?
# 169 -
Ligsom hos slayer vil jeg også lige rose dig for en flot og detaljeret gennemgang :)
Selvom der, som du skriver, er et par af historierne der falder igennem, så lyder det overordnet stadigvæk interessant nok til, at jeg får lyst til at købe Tales of The Vampires.
Mht. til "Buffy vs. Dracula" afsnittet i sæson 5, så var det også det samme indtryk jeg fik, af den måde Whedon har valgt at udstille Dracula på. Tiden er løbet fra ham og Buffy har i det hele taget svært ved at tage ham seriøst på nogen måde. Dog har han en ret vigtig funktion i det afsnit, som har stor bedtydning for resten af serien, nemlig at Buffy i sin duel mod greven blir nød til erkende sin mørke side, studere den og endelig lære at kontrollere den, så den fungere symbiot med resten af hendes evner, hvilket i sidste ende betyder, at hun blir en langt mere magtfuld slayer.
Ang. "Numb", så lyder det noget a'la den historie i
#172 Slettet Bruger [897279910] 17 år siden
Jeg synes nok også Tales of The Vampires er interessant nok, og jeg har ikke fortrudt mit køb, selvom jeg ikke ser det som en perle i samlingen. Tales of The Vampires har da også et noget højere niveau en den gamle Buffytegneserie, som bliver genudgivet i Omnibus'erne.
#173 NightHawk 17 år siden
Det lyder godt og tak for heads up. :)
Kan se på coveret at den klassiske Scythe også er med :
http://www.tfaw.com/Profile/Fray%3A-Future-Slayer-...
Kan man andet end at elske det våben.
#174 Slettet Bruger [897279910] 17 år siden
Til forskel fra Tales of The Vampires er der ikke i denne samling af historier en rammefortælling, hvilket kunen være positivt, da det kunne give mere plads til de enkelte historier; samlingen er dog bare tilsvarende kortere end Tales of The Vampires. Dog er der en historisk ramme om fortællingen, da den starter ved den første slayer, og slutter med en historie om Melaka Fray.
Prologue (der ikke er navngivet) er en ultra kort lille historie om den første slayer, og om hendes udstødelse fra samfundet. Historien er ret ligegyldig, men tjener sit formål, der som nævnt er at skabe en historisk ramme for de øvrige historier.
[/b]Righteous[/b] er den tragiske fortællig om en slayer, som bliver kaldt i middelalderen. Historien er fortalt fra hendes Watcher's synspunkt og han fortæller om hendes liv
En meget Whedon'sk historie, og slayerens hvide kjole er da også klart en reference til Buffys kjole i finale på den første sæson. En af samlingens bedste historier.
The Innocent er skrevet af Amber 'Tara' Benson og er en ganske interessant historie om udnyttelsen af en slayer under den fraske revolution.
Presumption vil jeg ikke rigtigt afsløre noget om udenfor en spoilervoks, da historien så går helt i vasken.
The Glittering World handler om en indiansk slayer, der jagter en vampyr, som har gjort det af med hendes Watcher. Jagten går blandt andet igennem en lille på med usædvanlig høj vampyraktivitet.
Sonnenblume handler om en tysk slayer under Hitlers storhedstid, og man ser, hvordan hun i puberteten udvikler sig på lidt flere måder en gennemsnitsteenageren og hvilke tanker, dette sætter i gang hos hende.
Nikki Goes Down er i mine øjne den mindt interessante historie i samlingen. Den handler om Nikki Wood (den slayer som var Robin Woods mor) og hendes forsøg på at beskytte sin mand (der arbejder indenfor politiet) fra et møde med vampyrer.
Tales handler om Melaka Fray og er en lille, kort historie (der igen mest bare sætter en historisk ramme) om, hvordan en abe stjæler hendes Scythe, og om hvordan jagten på denne fører hende frem til historierne om fortidens slayere,
Jeg synes væsentligt bedre om denne samling af historier; det passer mig fint, at der er færre historier, da den enkelte får mere plads. Man kan dog sige, at denne udgivelse ikke tager de chancer, som Tales of The Vampires gør, og derfor ikke skiller sig ret meget ud. Det samme gælder visuelt; den eneste historie, der skiller sig ud der er Nikki Goes Down. Og udgivelsen har da også af de fleste fået væsentligt mindre ros end Tales of The Vampires.
For mig er det afgørende, at bundniveauet er så meget højere i Slayers end det er i Vampires
#175 Slettet Bruger [897279910] 17 år siden
Har lige fundet en grim skrivefejl i mit overstående indlæg: "En lille på" betyder altså "en lille by":o)
#176 rockysds 17 år siden
Ja, smag og behag spiller selvfølgelig væsentligt ind. Og kan godt følge dig i, at bundniveauet er sat meget lavt.
Brett Matthews er generelt heller ikke min favorit. Hans manuskript til Serenity: Those Left Behind efterlader også meget tilbage at ønske (pun intended).
Indtil videre har jeg endnu ikke fået læst hverken Fray eller Tales of the Slayers.
Sidstnævnte er dog bestilt over amazon marketplace, og Fray bliver købt hjem til samlingen, så snart jeg kan finde den til en ordentlig pris. Jeg glæder mig rigtig meget til at få læst, og når jeg får gjort det, kan det jo være, jeg bliver nødt til at revurdere Tales of the Vampires ;)
Har du forresten læst Angel: Long Night's Journey?
Generelt har jeg ikke de helt store planer med at begynde at indkøbe enkle Buffy og Angel-tegneserier (dyrt og for svingende kvalitet), men når den nu er skrevet af Joss Whedon (og Brett Matthews, øv) så...
Derudover er der jo Jane Espensons Haunted, som også kunne være interessant.
Takker, det var "hårdt" arbejde, men en fornøjelse at skrive om. :) Nu mangler bare lige resten af Omnibus'en - som gerne skulle ligge klar i aften.
Det har lykkedes bogen, at få mig overbevist om, at jeg også skal købe Vol. 2. Hovedsageligt på grund af den sidste historie: Slayer, Interrupted og min nysgerrighed :)
#177 Slettet Bruger [897279910] 17 år siden
Hvis det har interesse kan jeg skrive lidt om Omnibus 2, som jeg også faldt i og købte.
Angel: Long Night's Journey Har jeg læst et resume af, og historien strider imod mange oplysninger, som man får i serien, så den har jeg tænkt mig at styre udenom
#178 rockysds 17 år siden
Lækkert, at Haunted er med i en Omnibus'erne. Jeg ender nok med at købe dem alle sammen, da de jo ikke koster alverden. (Ca. 90 kr. på bookdepository) - og det ville nok koste næsten det samme at skulle investere Haunted alene.
Mht. Vol. 2 Når du nu ligefrem tilbyder det, så siger jeg da "Ja, tak." med det samme. ;) Altid interessant at få en andens vurdering.
Træls mht. Angel: Long Night's Journey - den bliver lige skubbet et par (mange) pladser ned af indkøbslisten, men hvis jeg kender mig selv, ender jeg nok alligevel med at købe den før eller siden. Jeg er for nysgerrig.
Endnu en lille udfritning (lidt off-topic):
Hvad med Joss Whedons Astonishing X-Men?
Generelt har den fået gode anmeldelser + flere Eisner Awards-nomineringer, og jeg ville høre, om du havde læst dem, og hvad du i givet fald synes om dem?
#179 Slettet Bruger [897279910] 17 år siden
Handling:
Efter en samtale med Wesley opsøger Angel de øvrige territorieledere og han udfordrer dem alle til kamp.
Advarsel - formentlig den største spoiler i After the fall overhovedet:
Så er jeg sgu ved at blive glad for, at jeg køber serien. Der er ved virkelig at komme gang i historien, og den begydner at have finesser som plot-twists og lave andre ændringer i forhold til serien, end dem der er lavet i forhold til LA.
Tegnestilen vil jeg ikke længere kommentere; jeg kommer aldrig til at kunne lide Urrus tegninger, og jeg har sagt nok om den ovenfor.
#180 Slettet Bruger [897279910] 17 år siden
Jeg har lsæt de første 6-12 numre på mit arbejde (jeg arbejder i en lille kiosk ved siden af mine studier)og de bærer da præg af at være skrevet af Whedon: Shadowcat kommer nærmest til at tale som Buffy og bliver derved én af de vigtigste figurer i Whedons X-Men; hun bliver en typisk Whedon-kvinde. Det er også Whedons fortjeneste, at Cyclops er en af marvels mest populære figurer lige nu; han udvikler Cyclops fra at være en boyscout og til at være en rigtig leder, der kræver respekt og tager de hårde beslutninger.
Figurerne har godt af Whedons uvikling, men på den anden side er det endu et eksempel på, at figurerne ændrer sig for meget, alt efter hvem der skriver historierne. Whedon genopliver også hurtigt en figur, hvilket jeg jo ikke bryder mig om, og i det jeg har læst, ændrer han generelt på lidt for mange ting efter min smag.
Jeg kan godt se kvaliteterne i Whedons historier i X-Men universet, men generelt har jeg det sådan, at enhver god historie har en slutning, og X-Men kører jo nærmest for evigt og det fører til høj- og lavkonjunkturer i forhold til kvaliteten. Serien er ganske tydeligt indenfor højkonjunkturerne i det moderne marvelunivers, men det var det klassiske der interesserede mig i sin tid. Det gør det heller ikke bedre for mig, at mine to yndligsfigurer er fraværende: Storm er blevet gift med Black Panther og fungerer som støtte figur i hans serie og i Fantastic Four, mens Phoenix er død (igen).
Min mening om denne serie er nok ikke alt for meget værd, da den tydeligvis bærer præg af, at jeg mistede tålmodigheden med X-Men universet, som nærmest kørte i ring, da jeg stoppede med at lsæe tegneserier.