Det er det jeg så godt ka li' ved Rhonda Wilcox, altså den måde hun skriver på. Hun er hamrende seriøs og ekstremt bredt vidende, men hun formår samtidigt at kombinere det med en god dosis humor og glimt i øjet, så bogen ikke får en alt for højtragende tone. Og teksten er til at forstå hele vejen igennem modsat Fighting The Forces, hvor der er et par af kapitlerne, især i første halvdel, der kører lidt for meget på inforstået akademisk jargon, desværre. Overordnet er bogen dog stadig et must own.
Har du evt. læst det jeg skrev om i # 137 ? Ku' nemlig godt tænke mig at høre lidt fra jer andre om, hvad i synes/hvordan i ser på Whedons subtext i serien. :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
- Irland, byen Calwary 1753. - Langt ud på aftenen slentrer Angel ud fra den lokale pub i en pæn brandert og får kort tid efter øje på en barmfærg lady, (Darla) et stykke ned af gaden, der straks fanger hans opmærksomhed. Som den gentleman han er, ser han sig straks nødsaget til at ta’ kontakt til hende og forklare at hun befinder sig i et farligt kvarter. Det er hun nu ikke så bekymret for og smiler blot tilbage til Angel, som hurtigt svømmer hen i hendes øjne og afslører så, stadig halvfuld, at han langtfra er lykkelig med sit liv. Det problem kan hun dog sagtens løse for ham og forvandler sig til vampyr, inden hun bider ham og efterfølgende la’ ham drikke blod fra hendes bryst.. Nutid Sunnydale. På kirkegården battler Buffy på fuld knald mod et par vampyrer, mens Angel lurer lige i nærheden og morer sig over hvor meget, han har fået hende op i det røde felt på det sidste. Buffy får hurtigt has på blodsugeren og vrisser efterfølgende til sig selv, at hun nu er klar til at ta’ Angel an, inden hun hjælper Xander der ligger halvt bevidstløs bag en gravsten, på fødderne igen. Efter lidt småsludren bliver de enige om, at de hellere må ta’ hjem så de kan nå at læse til eksamen næste dag, selvom ingen af dem rigtig gider.
Xander : "Oh yeah, finals! Why didn't you let me die?"
Angel smiler for sig selv og glæder sig til det endelige opgør med sin ærkefjende. Imens på Sunnydales museum er inspektøren og et par arkæologer i gang med at undersøge et mystisk fund fra en udgravning i udkanten af byen. Da de er usikre på hvad de har med at gøre, er Giles, som ekspert i bizarre ting, blevet indkaldt til at gi’ sit syn på sagen og han har ikke været der særligt længe, før han opdager en række oldgamle tegn på siden af den enorme stenblok, samt det at stenen viser sig at være hul. Da inspektøren hører det bliver han straks interesseret i at få den åbnet, men Giles maner til ro og anbefaler at de venter til han har oversat teksten. Næste dag i skolens cafeteria viser Xander sine evner som instruktør i sin helt egen udgave af Buffys duel mod Angel i form af kartoffelsnitter.
Oz : "I was a little unclear about some of the themes."
Buffy : "The theme is Angel's too much of a coward to take me on face-to-face."
Xander : "And the other thing was 'buy American', but it, uh, got kind of buried."
Efter benovelsen fra de andre omkring bordet har lagt sig, spørger Willow om Buffy nu også er sikker på om hun kan klare både Angel og eksamen, men det er Buffy nu sikker på ikke bliver noget problem. Mens Willow fortsætter med at snakke om sin begejstring over sine vikar timer og Xander joker med deres fremtidige karriere muligheder, dukker Snyder pludselig op bag dem og sender gruppen et ondt skulende blik, mens han gør Buffy opmærksom på at hun er under opsyn. Alle hader ham bare.
Snyder : "Are we having a chair shortage?"
Willow : "I didn't read anything about...oh, I get it."
Snyder : "This isn't an orgy, people. It's a classroom."
Buffy : "Yeah. Where they teach lunch."
Snyder : "Just give me a reason to kick you out, Summers. Just give me a reason."
Da nazisten har forladt dem, spørger Willow om Buffy kigger forbi computerlokalet for at studerer, men Buffy vil hellere forberede sig mod Angel. - London 1860. - Den stilfærdige Drusilla er taget i kirke for at be’ og få et godt råd fra den lokale præst. Inde i skriftestolen er hun så opsat på at fortælle om sine egne problemer, at hun ikke ænser at præsten lige er blevet dræbt i boksen ved siden af. Mens Angel agere alfaderlig forklarer Drusilla at hun er blevet udstødt af sin egen familie, der tror hun er forbandet pga. sin evne til at se ud i fremtiden. Hun ber derfor om tilgivelse, hvilket Angel er klar med….and then some. - Nutid. Sunnydale. - Drusilla dukker op ved mausoleet efter endnu et drab og valser forbi Spike der skuler irriteret mod hende bag sin avis. Drusilla forklare at hun ved noget stort er ankommet til Sunnydale museum og Angel bliver straks interesseret i at høre hvad det mon kan være. Spike er dog knap så imponeret, da det allerede har stået i avisen. Imens på skolen er Buffy irriteret på sig selv over at hun ikke kan forstå pensummet og er på randen til at opgive. Willow må derfor se sig nødsaget til at gi ’ hende en moralsk opsang, så hun ikke falder igennem. Pludselig taber Buffy sin blyant på gulvet og får en følelse af Deja vu fra en drøm tidligere. Da hun bøjer sig for at samle den op, finder hun en disc på gulvet. Willow er sikker på at det må være en af Jenny Calendars og smider den straks i computeren for at se hvad der er på. Kort efter kan de chokeret konstatere, at det er intet mindre end Angels sjæleformular.
- Rumænien 1898. - I de store skovområder nær sigøjnernes lejer er Angel på vild flugt inden han ender i selv samme lejr, falder om og får via en forbandelse kastet af en gammel magiker sin sjæl tilbage. Angel er i store smerter og helt forvirret over hvad der foregår, indtil sigøjnernes leder dukker op og forklare ham at sjælen og alle de følelser der følger med den, er deres hævn over ham og alle hans utallige drab ikke mindst på lejren, hvor flere kvinder og børn har måtte lade livet. - Nutid. Sunnydale. - Buffy og Willow er taget hen på biblioteket for at fortælle de andre om deres opdagelse. Giles er noget overrasket over at det rent faktisk lykkedes for Jenny at få oversat teksten, men er stærkt i tvivl om de overhoved har magt nok til selv at ku’ udføre det. Willow forklare at hun gerne vil gøre et forsøg, også selv om hun kun er en novice i wickamæssig sammenhæng. Xander derimod kan slet ikke forstå hvorfor de overvejer at hjælpe Angel og mener modsat at de bør rydde ham af vejen, jo før jo bedre, især oven på Jennys mord. Buffy er ikke enig og la’ sit tidligere forhold til Angel spille ind, hvilket Xander, der får opbakning fra Cordelia, straks bemærker og nævner så igen Calendar, hvilket får Giles til at be ham om at holde kæft.
Xander : "So this spell might restore Angel's humanity? Well, here's an interesting angle: who cares?"
Giles : "Let's not lose our perspective here, Xander."
Xander : "I'm Perspective Guy. Angel's a killer."
Buffy : "What happened to Angel wasn't his fault."
Xander : "Yeah, but what happened to Ms. Calendar is. You can paint this any way you want, but the way I see it is that you wanna' forget all about Ms. Calendar's murder so you can get your boyfriend back."
De ender hurtigt i et større skænderi inden Buffy går imellem og bestemmer sig for, at de gir Willow chancen for at udføre ritualet, inden hun forlader dem for at ta’ på patrulje. Xander er irriteret over beslutningen, men bliver nød til at indordne sig under den. Da både Giles og Willow bakker hende op. Imens på museet dukker Angel og Drusilla op for at kapre stenblokken og dræber lige inspektøren samtidig for sjov skyld. Hjemme på værelset snakker Buffy i telefon med Willow, der stadig er overrasket over Xanders vredesudbrud tidligere. Under samtalen finder hun pludselig Claddagh ringen på sin kommode og kan straks mærke i sit hjerte, at selv om hun er sikker på hvad hun bliver nød til at gøre, langtfra bliver nogen walkover følelsesmæssigt. Efter hun har lagt på igen, beslutter Buffy sig for at ta’ på kirkegården og patruljere lidt rundt. Her har hun ikke trådt mange skridt før, hun hører mistænkelige lyde i buskadset. Buffy skuler skummelt ud i natten, men kan intet se og bliver derfor noget overrasket, da Kendra højst uventet dukker op foran hende. Hurtigt finder Buffy dog ud af at hendes vogter Sambuto har sendt hende til Sunnydale for at hjælpe til, da den ondskab der sku’ ankomme til byen mindst kræver to slayers styrke at besejre. Imens i mausoleet samler Angel tropperne og Drusilla samt Spike foran stenblokken der ifølge legende sku’ indeholde intet mindre end dommedagsdæmonen Acatcla, hvis sværd placeret i den forstenede dæmons hjerte skal fjernes for at udløse armagedon. Tilbage på biblioteket er Giles via en telefonopringning blevet klar over Angel og Drusillas røveri og ved nu, fra det der stod i skrifttegnene, hvad de vil bruge Acathla til. Hvis det lykkedes Angel at fjerne sværdet vil alle ikke dæmoner blive suget lige lukt i helvede.
Buffy : "And you're sure this was the tomb of Alfalfa?"
Willow : "Okay, somebody explain the whole 'He will suck the whole world into Hell' thing 'cause that's the part I'm not loving."
Buffy : "So that would be the literal kind of 'sucked into Hell'. Neat."
Willow : "I don't wanna' be our only hope. I crumble under pressure. Let's have another hope."
Buffy der indser at tiden er knap beordrer straks Willow til at forsøge sig med ritualet selv om Xander og Kendra, der har taget et magisk sværd med til netop det formål, hellere så at de slog Angel ihjel. Det har Buffy nu også tænkt sig, men kun hvis Willow fejler. For hun kan komme i gang, må hun først ha’ fat i Orb of thesulah og heldigvis har Giles en på sit kontor, som han plejer at bruge som brevvægt. På mausoleet er Angel i mellemtiden selv i færd med sit ritual til at løsne sværdet i statuen. Et forsøg der kræver blod fra en stakkels uskyldig. Angel smører hans blod på sin hånd og begir sig hen imod Acahtla. - 1996 Manhattan. - Angel vader rundt i de triste gader downtown, forhutlet og møgbeskidt på jagt efter rotter i de små sidegader, for at få stillet sin stadige store trang efter blod. Efter et forgæves forsøg på at fange aftensmaden, læner Angel sig opgivende op ad muren, da han pludselig bliver kontaktet af en mand der kender alt til hans fortid. Angel vælger at gå med ham hen til en nærliggende hotdogbod på den anden side af gaden og får her forklaret af manden der præsenterer sig som dæmonen Whistler, at han er der for at tilbyde ham at ændre sit liv fra ingenting til at ku gøre en forskel. Kort og godt at blive en vaskeægte helt. Men Angel er tøvende og stadig tynget af sin dårlige samvittighed og sin sjæl, der konstant minder ham om hvilket monster han tidligere har været og er ikke meget for det. Whistler beslutter derfor at vise ham noget der måske kan få ham til at ændre mening. Et par dage senere i L.A. kører Whistler og Angel op foran skolen ligesom eleverne får fri og ud vandrer en blond skønhed omgivet af sine veninder. Angel bliver straks småforelsket og mens hen betragter hende fra bilen, bliver Buffy pludselig kontaktet af en bredskuldret ældre mand, der præsenterer sig som hendes vogter Merrick der er udset til at lede hende the chosen one til en større skæbne end fester og tyggegummi.
Merrick : "Your destiny awaits."
Buffy : "I don't have a destiny. I'm destiny free, really."
Merrick : "You are the Chosen One. You alone can stop them."
Buffy : "Who?"
Merrick : "The vampires."
Buffy : "Huh?"
Buffy fatter nada af hans mumleri og tror Merrick er lettere bims. Hun lader sig dog alligevel overtale til at mødes med ham senere på kirkegården, da Merrick detaljeret kan beskrive nogle drømme hun har haft tidligere og beviser hermed at han taler sandt, hvor Buffy kort efter må kæmpe for sit gode liv og sin forstand, da en glubsk vampyr angriber hende. Med Merricks vejledning får hun dog alligevel besejret den og må nu indse, efter at være kommet sig over chokket, at hendes fremtid ser noget anderledes ud end hun havde forestillet sig.
Ikke langt derfra overvåger Angel hele forløbet og kan ikke undgå at være en smule imponeret. Meget senere en lovet vender Buffy hjem og må straks stå skoleret foran sin mor, der er rasende på at hun dukker op midt om natten. Mens Buffy går på toilettet for at vaske sine skrammer, fortsætter hendes forældre med at skændes indbyrdes hvilket Angel, der forsat holder øje med hende fra den anden side af gaden, hurtigt spotter påvirker hende hårdt. Da han lidt senere mødes med Whistler i kloakken, er han sikker i sin sag og er fast besluttet på fremover at kæmpe for det gode og assistere Buffy når hun har brug for ham. Whistler advarer ham om ikke at ta’ for let på det og forbereder Angel på et langt og sejt træk får at komme bare nogenlunde i balance i forhold til sin fortid. - Nutid. Sunnydale. - I mausoleet placere Angel sin blodige hånd på sværdet i Acathla og er sikker på at han nu vil sætte gang i dommedagsprofetien. Problemet er at der bare intet sker, til stor irritation for ham, men stor morskab for Spike, der nyder synet af hans bommert. Næste dag på skolen er Buffy og co. i fuld gang med eksamen, da en af Angels håndlagere dukker op i klassen og ber Buffy om at møde sin Angel senere på kirkegården, inden vampyren brænder op for øjnene af de skræmte elever.
Efterfølgende på biblioteket får Buffy fat på Willow og sætter hende straks til at gå i gang med sjæleritualet og tager derpå af sted til sit rendevouz. På vej ud af døren viser Kendra sin støtte trods deres uoverensstemmelser og gir Buffy hendes yndlings stake Mr. Pointy med som våben og good luck charm. Kort efter står Buffy atter face to face med Angel, der igen som sædvanlig viser sig fra sin værste verbale side. Imens på biblioteket hjælper Giles, Xander og Cordelia til med sjæleritualet, da en gruppe af Angels håndlangere og Drusilla overrumpler dem. Under den hæsblæsende kamp, bliver Willow slået bevidstløs, Xander brækker armen alt imens Giles og Kendra gør hvad de kan for at holde blodsugerne på afstand. Tilbage på kirkegården går det pludselig op for Buffy at mødet med Angel har været en fælde lige fra starten af til at lokke hende væk fra de andre på biblioteket og skynder sig straks af sted tilbage.
Angel : "You are the one thing in this dimension I will miss."
Buffy : "This is a beautiful moment we're having. Can we please fight?"
Angel : "Maybe I'll just go home, destroy the world."
Buffy : "Yeah, I think Mr. Pointy will have something to say about that."
Angel : "You never learn, do you? This wasn't about you. This was never about you. And you fall for it every single time!"
I mellemtiden har Drusilla fået held til at hypnotisere Kendra der intet kan stille op, da hun sekunder senere får skåret halsen over og falder om på gulvet, inden Drusilla og håndlangerne flygter med Giles som gidsel. Få minutter efter kommer Buffy løbende i fuld fart ned af gangen og ind på biblioteket, hvor hun chokeret finder Kendra død og stedet raseret. Men det skal blive værre endnu og øjeblikket efter har Buffy et par pistoler rettet mod sig fra politiet, der tror at hun er den skyldige...
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Buffy The Vampire Slayer : Sæson 2, afsnit 22, (season finale)
Becoming – Part 2 :
Buffy er i chok og målløs over at sig selv tilbageholdt af politiet, der viser sig at være der på foranledning af den evigt emsige Snyder, som fryder sig over endelig at ha’ grebet Buffy med fingrene i kagedåsen.
Snyder : "Buffy Summers. If there's trouble, she's behind it."
Buffy : "You stupid little troll. You have no idea."
Snyder : "Attitude problem. Serious."
Lige som betjentene er ved at lægge hende i håndjern, får Buffy dog vristet sig løs, skubbet Snyder af vejen og tar prompte flugten ned af gangen med projektilerne flyvende om ørene, alt imens hun nu bliver efterlyst over hele byen. Lidt senere kigger Buffy forbi hospitalet for at finde de andre og møder Xander der straks må omfavne hende, for at undgå politiet lægger mærke til hende. Da betjentene er ude af syne igen, lister de ind på en stue lidt længere nede hvor Willow ligger stadig bevidstløs efter sit slag tidligere. Buffy har det elendigt over at se sin bedste ven på den måde og midt i den smertelige stund kommer Xander pludselig i tanke om, at han har glemt at ringe til Oz om hvad der er sket og farer ud til telefonen forbi Cordelia, der kigger forbi. Efter lidt mumlen kommer hun pludselig i tanke om, at ingen af dem ved hvad der skete med Giles under angrebet og så bliver Buffy for alvor nervøs. I mellemtiden på mausoleet vågner en forslået og fortumlet Giles op for øjnene af Angel og statuen Acahtla. Angel sender Giles et truende blik og beordre ham til at fortælle løsningen på Acatlas magi, men Giles nægter pure.
Giles : "What do you want?"
Angel : "I want to torture you. I used to love it. It's been a long time. I mean, the last time I tortured somebody, they didn't even have chain saws."
Hjemme hos Buffy bliver Joyce noget overrasket da politiet pludselig dukker op og fortæller at hendes datter er eftersøgt i en skudepisode på skolen og mistænkt for at ha’ overfaldet Willow. Imens tager Buffy forbi Giles lejlighed for at se om han gemmer sig der og render i stedet på en kryptisk fætter ved navn Whistler.
Buffy : "What are you doing here?"
Whistler : "Waiting for you."
Buffy : "Why?"
Whistler : "'Cause I need a date to the prom."
Buffy : "I've had a really bad day, okay? If you have information worth hearing, then I am grateful for it. If you're gonna crack jokes, then I'm gonna pull out your rib cage and wear it as a hat."
Whistler : "Hello to the imagery! Very nice."
Han fortæller hende om sin forbindelse til Angel hvis mission det oprindeligt var selv at stoppe Acahtla. Men pga. Angel og Buffys uventede kærlighed er der nu vendt op og ned på den profeti. Buffy bliver irriteret over at høre hans anklager, selv om hun godt ved han har ret og tager af sted igen. På vej ud af døren når Whistler at minde hende om, at Kendras sværd kan bruges til at stoppe Angel med. Lidt efter da Buffy er på vej hen over kirkegården, bliver hun pludselig omringet af politiet, men så dukker der højst uventet hjælp op fra ingen ringere end ærkefjenden Spike, der hurtigt sender betjentene ud som et lys.
Spike : "Hello, cutie."
Buffy pander per refleks Spike én på kassen, inden han får forklaret at han vil lave en alliance med hende og få stoppet Angels dommedagsplaner. Den tror Buffy sgu ikke helt på og så står den på et par ekstra klaps før det går op for hende, at Spike’s gode hjerte bunder i hans kærlighed til Drusilla som han vil gøre alt for at fjerne fra Angels greb. Buffy er stadig noget skeptisk, men går alligevel med til et samarbejde. Tilbage på hospitalet, mens Cordelia er smuttet ud efter kaffe, våger Xander over Willow og visker til hende, at han elsker hende. Som ramt af lynet vågner Willow pludselig fra sit koma men tror, stadig omtåget, at det er Oz hun hører. Xander bliver lidt skuffet, men får ikke sagt mere da Oz i det samme slentrer ind på stuen. På mausoleet er Giles næsten ved at miste bevidstheden af Angels totur, men nægter stadig at gi’ efter for presset. Imens følges Buffy og Spike hjem til hende og lige som de når frem til huset kommer Joyce hjem, får parkeret bilen og render straks Buffy i møde svært bekymret over, hvad hun nu har rodet sig ud i. Spike tror allerede at Joyce er klar over hvad Buffy laver, men finder hurtigt ud af at hun intet aner om sin datters hemmelige liv, da Buffy fortæller at hende og Spike spiller i et rockband sammen.
Spike : "What, your Mom doesn't know?"
Joyce : "Know what?"
Buffy : "That I'm, uh...in a band. A rock band...with Spike here."
Spike : "Right. She plays the-the triangle..."
Buffy : "...Drums."
Spike : "Drums, yeah. She's hell on the old skins, you know."
Kort efter må Buffy dog bekende kulør, da en flok af Angels håndlagere overfalder hende og Spike der ved fælles hjælp pulverisere dem for øjnene af en målløs Joyce. Indenfor mens Spike venter i stuen med Joyce, (ur komisk scene), ringer Willow og forklare Buffy at sjæleritualet mislykkedes tidligere, men at hun gerne vil gi’ det chance til og fortæller at Giles er missing in action. Buffy beroliger Willow med at hun nok skal finde Giles og ber hende sende Xander af sted for at hjælpe med at befri ham. Buffy undlader dog at nævne sin nye makker Spike i samtalen. Inden de begir sig af sted aftaler Buffy og Spike spilleregler for hans hjælp og Buffy må modvilligt acceptere at Spike stikker af med Drusilla, når han har hjulpet hende med deres snigangreb. Imens de to lægger taktik, kan Joyce kun måbende se på og forstår intet af hvad Buffy har gang i. Spike bliver sendt af sted for at holde et vågent øje med Giles og da han er smuttet ud af døren synes Joyce at det er bedst hvis de kontakter politiet og får forklaret Buffys uskyld. Men det har hun hverken tid eller lyst til og ender i stedet i en heftig diskussion med sin mor, der ikke kan acceptere at hendes datter sku’ være en slags superhelt og overbeviser sig selv om at Buffy må ha’ fået et tilbagefald af skizofreni, fra da hun var indlagt tilbage i L.A.
Joyce : "Honey, are you sure you're a vampire slayer? I mean, have you tried not being a slayer?"
Buffy : "Do...do you think I chose to be like this? Do you have any idea how lonely it is, how dangerous? I would love to be upstairs watching TV or gossiping about boys or...God, even studying! But I have to save the world...again."
Buffy bliver rasende over at blive betragtet som tosset og ender til sidst med i en kombination af frustration og trods at forlade sin mor og sit hjem. På hospitalet sætter Willow sig for at forsøge igen med ritualet trods Xanders advarsel om at hun er for svag og sender Oz og Cordelia til biblioteket for at hente sine bøger, alt imens Xander bliver sendt af sted for at forklare Buffy hvad de er i færd med. Ved mausoleet fortsætter Angel sin totur af Giles men kommer stadig ingen vegne indtil Spike dukker op og afbryder ham og foreslår at de i stedet la’ Drusilla hypnotiserer den hårdføre vogter. I mellemtiden er Buffy taget på biblioteket og finder kort efter Kendras taske med det magiske sværd i. I samme sekund dukker Snyder irriterede nok op kun for, næsten med julelys i øjnene, at fortælle hende at hun er bortvist fra skolen.
Snyder : "These are moments you want to savor. You wish time would stop so that you could live them over and over again. You're expelled."
Buffy : "You never ever got a single date in high school, did you?"
Snyder : "Your point being?"
Snyder : "It's Snyder. Tell the Mayor...I have good news."
Buffy ku’ ikke være mere ligeglad da hun har langt vigtigere ting at sku’ ta’ sig til og skubber ham bare til side, inden hun forlader skolen. Efterfølgende ringer Snyder til borgmesteren, (som først viser sit ansigt i sæson 3), for at fortælle at første led i deres plan er sat i værk :
På mausoleet har Drusilla fanget Giles i sit hypnotiske spin og forvandler sig nu til Jenny Calendar. Giles tror pludselig at hans livs kærlighed e i live og fortæller hende langsomt hvordan Achtlas armageddon kan træde i kraft via Angels blod, der er nøglen til at fjerne sværdet i statuen. Hjemme hos Giles render Buffy atter på Whistler og spørger ham om hvordan Kendras sværd kan hjælpe hende med at afværge dommedag. Whistler forklare at ligesom Angels blod kan åbne helvedesporten, ligeså kan det lukke det igen og Buffy er nu klar over at våbnet i hendes hænder er lig med Angels endeligt. Da Buffy lidt senere nærmer sig mausoleet kaster solen så småt sine første stråler henover Sunnydale. Pludselig springer Xander ud foran hende og forklare han er der for at hjælpe, men vælger med vilje ikke at informere hende om at Willow prøver at redde Angel ved at gi’ ham hans sjæl igen.
Xander : "Cavalry's here. Cavalry's a frightened guy with a rock, but it's here."
Indenfor på mausoleet går Angel i gang med at læse skriften op igen og lader herefter blodet fra sit friske snit i hånden dryppe ned over sværdet. Ligesom han skal til at trække det fri dukker Buffy og Xander op, hvilket Angel, nu mere arrogant end set før, kun kan trække på smilebåndet over. Han lægger derfor ikke mærke til at hans ”ven” Spike sniger sig ind på ham og resolut hamrer ham i gulvet til stor overraskelse for Drusilla, der er forfærdet over hans bedrag. Spike er ikke meget for det, men bliver nød til at slå luften ud af hende så hun besvimer i han arme. Mens Buffy har travlt med et par af håndlangerne, får Xander befriet Giles og skynder sig at flygte på ordre fra Buffy. Mens hun stadig er travl optaget med en vampyr, får Angel held med at trække sværdet ud og retter dernæst al sin vrede mod Buffy i en vild og voldsom fægteduel. På hospitalet bliver Willow nærmest besat af den enorme magi hun fifler med og ender med at tale i tunger, alt imens Angel så småt får overtaget mod Buffy og Spike forsigtigt lister af sted med Drusilla. Lige som alt håb synes ude for Buffy og Angel gør klar til at sætte dødsstødet ind, lukker hun ned for alle hans nedladende kommentarer og vælger i stedet at koncentrere al sin energi på sig selv og sine evner og når med millimeters præcision at gribe klingen før den gennemborer hendes hals.
Angel : "My boy Acathla here is about to wake up. You're going to Hell."
Buffy : "Save me a seat."
Angel er målløs over hendes viljestyrke og mister et kort sekund overblikket, hvilket Buffy udnytter prompte til at få fægtet ham baglæns ud af mausoleet og tvunget ham i knæ for endeligt at sætte en stopper for ham. I samme øjeblik får Willow held med ritualet, opløser orb of thesulah og bringer atter Angels sjæl retur og Angel tilbage til sit gamle jeg. Han ser forvirret på Buffy og omfavner hende straks for at få tilgivelse, hvilket kun gør situationen endnu værre for hende følelsesmæssigt. Buffy kan næsten ikke mærke sit hjerte slå længere så stor er smerten og tankerne flyver igennem hendes sind. Men da helvedesdimensionen langsomt åbner sig bag dem, ved hun at der er intet andet alternativ end at ræbe den mand hun elsker. Hun kysser ham en sidste gang og Angel aner derfor ingen farer, da hun resolut borer sværdet igennem hans krop og sender ham i portalen, der lukker sig igen sekunder senere. Da den absolutte stilhed rammer hende bryder hun grædende sammen og har svært ved at fatte hvad det er hun har gjort. Det lykkedes hende dog at få samlet nok kræfter til at ta’ hjem igen, hvor hun pakker en taske med tøj og efterlader et afskesbrev til sin mor. Imens mødes de andre foran skolen og venter blot på at Buffy dukker op. Hvad de ikke ved er at Buffy allerede har taget en helt anden beslutning og ikke langt ser hun sørgmodigt på dem en sidste gang, inden hun går mod bussen og rejser væk fra Sunnydale, da hun har behov for at få det hele på afstand og komme sig over tabet af Angel.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Efter at ha’ etableret sit univers sæson 1, lægger Joss Whedon ikke blot yderligere lag til sine karakterer og historie men markere allerede fra første afsnit af et stilskifte i serien, som sku’ vise sig at gi’ ”Buffy The Vampire Slayer” det afgørende drive og den intensitet der gjorde sæson 2 og dermed resten af serien til en perlerække af uforglemmelige oplevelser med et samlet niveau sjældent set mage. Whedon lægger ud i vanlig humoristisk stil med Willow og Xander introen til ”When She was Bad”, men viser allerede kort inde i afsnittet at Buffy selv ligesom forrige sæson ikke længere er sit samme muntre jeg, men derimod en traumatiseret og mere følelsesladet størrelse. Hvor sæson 1 gjorde en dyd ud af kontrasten mellem ung og gammel/teenager og voksen, går sæson 2 i stedet ind og bliver personlig således det er figurernes følelsesliv der driver handlingen fremad og udstilles i lyset af det nye hav af fjender the scoobygang bliver introduceret for, efter den forrige hovedskurk The Master meget symbolsk bliver knust til atomer, efterladende Sunnydale til yngre kræfter via Spike & Drusilla, senere Angel. En foryngelseskur der også forgrener sig ud i standalone skurkene, hvis temaer understreger Whedons øgede fokusering på de indre linjer i følelsesregistret for alle involverede. Ved introduktionen af disse skurke udnyttes samtidig muligheden for at kreere en stak af referencer til film og eventyrsverden så som Frankensteins monster i ”Some assembly Requirred!”, Mumien i ”Inca Mummy Girl”, dræberrobotten i ”Ted” der også referer til ”Stepford Wives”. Parasitterne i ”Bad Eggs” er en udgave af ”Invasion of The Body Snatchers”, vi har varulven i ”Phases”, hekse i ”Bewitched, Bothered & Bewildered"”, den Freddy Krueger inspirerede Kindestod i ”Killed By Death”, poltergejsten i ”I Only Have Eyes For You” og endelig fiskemonstret i det ”Creature from The Black Lagoon” inspirerede afsnit ”Go Fish”.
Selv om vi får budskaber om både vold i hjemmet, (Ted) og steroider, (Go Fish) bla., ja så er omdrejningspunktet i sæson 2 ; den store kærlighed, det store svigt og den store sorg, først og fremmest symboliseret i Buffy og Angels spirende kærlighed der når højdepunktet i ”Surprise”, hvor Buffy har sin debut på de bløde lagner, og efterfølgende sit absolutte lavpunkt da Angel, grundet sin forbandelse, mister sin sjæl og forvandler sig til en yderst ubehagelig og kølig stodder, der psykisk sender Buffy i knæ. Episoden er noget Buffy aldrig kommer sig over før sæson 3’s ”Beauty and The Beast” og er et typisk træk fra Whedon om ikke at la’ sine karakterer miste troværdighed ved at problemerne overstås i løbet af et eller to afsnit. Når man bliver såret hård i kærlighedslivet i virkelighed, er det heller ikke noget man bare klarer med en krammer fra vennerne og så er det glemt. Den slags tager tid og det er Whedon så udmærket klar over. Buffy og Angels skæbnesvangre nat sammen går dog ikke kun ud over dem selv, men forgrener sig videre til både Xander og Cordelia som mod alle odds danner par og via konfrontationerne med den nu onde Angel, modsat Buffy, bliver forstærket i deres forhold. Også Willow finder kærligheden i den kryptiske men hyggelige nye figur i serien, Oz, der dog senere viser sig ligesom Angel at ha’ en dyrisk og ondskabsfuld side. Modsat Angel gør Oz dog alt hvad han kan for at holde den side nede og søger Willows hjælp og får på den måde skabt et stærkere bånd imellem de to. Og såmænd om goe gamle Giles ikke også falder i kærlighedens fælde, da han indser at han er forelsket i Jenny Calendar som heldigvis, og man under ham det, gengælder hans følelser. Forholdet får dog aldrig ro til at forplante sig, for først skaber Giles et åbent sår imellem dem, da seriens fjerde nye ansigt Ethan Rayne besøger Sunnydale for at hævne sig på sin gamle ven af to omgange i ”Halloween” og senere og der hvor det får store konsekvenser i ”The Dark Age”, hvor alle inkl. Jenny bliver klar over Giles mildt sagt skumle fortid. En fortid der betyder mistro og senere brud mellem dem i en kort periode.
Lige som de igen har fundet sammen vender det hele 180 grader, da Giles opdager at Jenny har gået bag hans og Buffys ryg i et bedrag om kendskabet til Angels forbandelse, der via hendes passivitet får lov til at ødelægge Buffys liv og sat alle andre i livsfare. Dette svigt kommer Buffy sig aldrig over, forståeligt nok, mens Giles trods at føle sig forrådt stadig håber på, at det ikke er helt forbi. Igen som sidst lykkedes det dem at finde gnisten, men så træder Whedons ubarmhjertige no happy end regel i kræft og Jenny må lade livet som en slags straf for hendes forræderi tidligere. Dette afgørende punkt i afsnittet ”Passions” sender efterfølgende alle men især Willow, hvor Jenny har været den mor for hende som hendes egen fraværende aldrig har været, og Giles, hvis smertelige ansigtsudtryk da han indser at hans livs kærlighed er tabt, er ligeså hårdt at se på som Buffys, da Angel ydmyger og forkaster hende lige som hun er allermest lykkelig. Angels fald to the dark side får på skurkesiden afslutningsvis uventede konsekvenser, da hans arrogante, provokerende, pågående og forførende indblanding i hovedskurkenes og Angels tidligere partnere Spike & Drusillas planer om at overtage Sunnydale, skaber intern splid og masser af jalousi fra Spike som paradoksalt nok, for at redde sit eget kærlighedsforhold med Drusilla, sender ham i armene på hans ærkefjende Buffy og en alliance i ”Becoming – Part 1”, der set retrospektivt danner rammen, og et klassisk Whedons forvarsel, om at den blonde vampyr og den blonde slayer efter utallige forhindringer ender dybt forelskede i hinanden i sæson 6.
Går man ind tidligere i sæson 2, finder man desuden et par forvarsler yderligere først i ”Ted”, hvor Buffy tror hun har slået et rigtigt menneske ihjel og hele spørgsmålet om slayers er hævet over loven kommer op at vende. Dette problem kommer til fuldt udtryk i sæson 3’s ”Bad Girls” vdr. Faiths mord på en uskyldig, hvor netop overbevisningen om at hun er bedre en andre træder i kræft efterfølgende for, at hun kan glemme sin udåd. Forskellen mellem Faith og Buffy er at sidstnævnte har en gruppe af loyale folk hun kan støtte sig til og som ku’ ha’ hjulpet hende igennem krisen havde Ted været et rigtigt menneske. I ”Whats my Line – Part 1 & 2” ser man for første gang konsekvenserne af Buffys ændring af sin skæbne, da den nye Slayer Kendra dukker op for at overtage efter hende. Kendra er alt hvad Buffy ikke er, nemlig en slayer der ikke stiller nogle spørgsmål mht. ordrer og som følger watcherkodexet til punkt og prikke. Kort og godt den perfekte soldat, hvilket er i direkte strid med Buffys rebelske natur. Med præsentationen af den følelseskolde Kendra, gir Whedon igen et indblik i hvordan Buffy ville ha’ været uden familie og venner, noget som man senere får at se i sæson 3 afsnittet ”The Wish” med det alternative univers, hvor Buffy dukker op som iskold og militær slayer, der er blevet tilkaldt fra Cleveland. Byen går for øvrigt igen i sæson 7, hvor Giles nævner den og igen i sæson 8, hvor Faith har slået sig ned og lever sit liv. Endeligt er der Willow som i sæson 2 langsomt bliver grebet af det wicka universet hvor Jenny Calendars død, makabert nok, for alvor sætter skub i Willows fascination af magi og udvikling af sig selv. Et forløb der strækker sig med store opture via forholdet til Tara startende i sæson 4 og stor nedtur af to omgange, først med et misbrug af sin magi og siden sammenbruddet efter Taras død. I den mindre afdeling er der referencen fremad til Amys forvandling til rotte, da hun forvandler Buffy til selv samme i ”Bewitched, Bothered & Bewildered”.
Afslutningsvis er Buffys anden sæson set i forhold til sæson 1 klart mere dyster og barsk og byder på op til flere smertelige nederlag på stribe end sjældent set før på tv for et hold af unge rollemodeller. Det vil nogen måske finde for deprimerende, men det er det langtfra og med skiftet til melankoli i sæson 2, får Whedons fremvisning af sine karakterers personlige problemer gjort dem endnu mere troværdige og relaterbare end før. Man føler med disse figurer hele vejen igennem det kulørte scenarie hvis monstre og magi hele tiden kun er med til at understrege deres indre og ydre kamp med de største følelser, kærlighed, sorg, svigt og jalousi, som er sæson 2’s hjerteblod. Modsat sæson 1’s positive finale sætter Whedon en tyk streg under med ”Becoming – Part 2”, at det er mest interessant at følge en karakter når denne er i størst krise og det må man sige Buffy er, da hun for et redde verden mister alt. Smidt ud hjemmefra, bortvist fra skolen og værst af alt må hun slå den person hun elsker allerhøjest ihjel, inden hun desillusioneret ud over alle grænser forlader Sunnydale.
Man sku’ tro at sådan en omgang ville sende de fleste ud af kurs for evigt, men som set så mange gange før er Buffy the comeback kid of all times selv når det ser allersortest ud og man sidder derfor fortrøstningsfuld om, at hun kommer stærkt tilbage. Det gør hun altid. Hun er nemlig ikke bare endnu end helt i rækken, hun er noget unikt, hun er...Buffy The Vampire Slayer.
Musikvideo : Fix You – A Look Back :
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Det ser helt klart cool ud og lader umidelbart til, det er mit førstehåndsindtryk, at ha' potientale til at blive noget stort. Tror dog ikke at Whedon overgår "Buffy" og "Angel", men mindre kan bestemt også gøre det.
Og så glæder det mig at se Dushku igang igen. Hendes forsøg på at skabe sig en filmkarriere efter "Buffy"/"Tru Calling" har jo ikke ligefrem været nogen succes borset fra den glimrende gyser Wrong Turn.
Jeg sidder stadig og skriver på Souhtland Tales The Complete Story og da det er en kompliceret størrelse, så blir den samlede anmeldelse først lagt op i næste weekend. Næste ret på menuen blir Master At Play DVD'en, interview med Joss Whedon og SMG's The Air I Breathe. Og så holder jeg et vågent øje med hendes kommende gyserversion af Alice In Wonderland, der stadigvæk sku' ha' Marcus Nispel, Texas Chainsaw Massacre remaket, som instruktør. Det er jeg ikke så vild med, men han får en chance til og så må man håbe han har forbedret sig siden sidst. :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
#148 Det lyder godt. Jeg glæder mig til at få læst/set Southland Tales, selvom den jo har fået en noget mixet modtagelse - dog har jeg spøjst nok ikke har fået læst noget om de tre første tegneseriekapitler endnu, så det bliver interessant at læse, hvad du synes om dem. Venter desuden selv på The Air I Breathe BD i posten.
Buffy The Vampire Slayer Season 8 # 14: Wolfes At The Gate 3 of 4
Starten af det her nummer slår for alvor fast, hvor forkert jeg var på den, da jeg sad med en følelse af, at Wolfes At The Gate ikke var andet end en lys og sjov fyldhistorie. Hæren af slayere bliver budt velkommen til Japan med synet af en myrdet Aiko, der er spændt op på en bygning. Buffy bærer Aikos lig hen til slayernes "lejr", hvor Willow på trods af deres uoverensstemmelser er der for hende, når hun har det svært - det er rart at se, at deres forhold stadig er intakt, selvom de har større uoverensstemmelser, som formentlig vil blive behandlet på et tidspunkt. Xander, Renee og Dracula kommer også frem til Japan, hvor Dracula fortæller Willow, hvordan hun gennem sin magi kan være nøglen til at besejre vampyrene.
Herefter begynder slayerne at skaffe informationer om vampyrerne; Renee leger fortabt lille skolepige, hvorved hun lokker en vampyr ind i et baghold. Til forskel fra anmelderen i Fætter Gufs link mener jeg ikke, at denne scene bliver ødelagt af panelopsætningen; vi ved allerede, at det er en fælde, når Renee, der er helt og aldeles upåvirket af Dracula, render hjælpeløst rundt i en skolepigeuniform. Buffy lokker vampyren til at tale ved at love ham hans frihed som belønning, men hun gør det klart, at der nu er decideret krig, da hun sætter ild til ham i stedet.
Efter et par romatiske pust mellem Xander og Renee samt Buffy og Satsu (mellem hvilke der stadig er en gnist) begynder den store kamp, hvor den gigantiske Dawn fungerer som afledningsmanøvre (hvilket er sjovt, men var der ikke noget med at hendes styrke ikke var vokset proportionelt med hendes størrelse??). Slayerne angriber vampyrernes leder, men overraskes af det faktum, at der blot er tale om et hologram, hvorefter lederen i en mere koporlig form
Spider Renee med Buffys scythe i den mest grusomme Buffyscene overhovedet. Denne scene chokerede mig virkelig; Renee virkede som en cool figur, som jeg gerne ville se mere til, ligesom Xander vel nok havde fortjent et lykkeligt, langt forhold. Jeg ser kun en mulig frelse for Renee; at Dracula blander blod med hende og giver hendes sjæl tilbage til hende ud af respekt for Xander, så ville Xander også være sammen med en "dæmonkvinde" igen:o/
Denne mørke historie klæder virkelig universet, og jeg har efterhånden lige så stor respekt for Goddard, som jeg har for Whedon og Espenson...
#141 NightHawk 17 år siden
Det er det jeg så godt ka li' ved Rhonda Wilcox, altså den måde hun skriver på. Hun er hamrende seriøs og ekstremt bredt vidende, men hun formår samtidigt at kombinere det med en god dosis humor og glimt i øjet, så bogen ikke får en alt for højtragende tone. Og teksten er til at forstå hele vejen igennem modsat Fighting The Forces, hvor der er et par af kapitlerne, især i første halvdel, der kører lidt for meget på inforstået akademisk jargon, desværre. Overordnet er bogen dog stadig et must own.
Har du evt. læst det jeg skrev om i # 137 ? Ku' nemlig godt tænke mig at høre lidt fra jer andre om, hvad i synes/hvordan i ser på Whedons subtext i serien. :)
#142 NightHawk 17 år siden
Buffy The Vampire Slayer : Sæson 2, afsnit 21
Becoming - Part 1 :
- Irland, byen Calwary 1753. - Langt ud på aftenen slentrer Angel ud fra den lokale pub i en pæn brandert og får kort tid efter øje på en barmfærg lady, (Darla) et stykke ned af gaden, der straks fanger hans opmærksomhed. Som den gentleman han er, ser han sig straks nødsaget til at ta’ kontakt til hende og forklare at hun befinder sig i et farligt kvarter. Det er hun nu ikke så bekymret for og smiler blot tilbage til Angel, som hurtigt svømmer hen i hendes øjne og afslører så, stadig halvfuld, at han langtfra er lykkelig med sit liv. Det problem kan hun dog sagtens løse for ham og forvandler sig til vampyr, inden hun bider ham og efterfølgende la’ ham drikke blod fra hendes bryst.. Nutid Sunnydale. På kirkegården battler Buffy på fuld knald mod et par vampyrer, mens Angel lurer lige i nærheden og morer sig over hvor meget, han har fået hende op i det røde felt på det sidste. Buffy får hurtigt has på blodsugeren og vrisser efterfølgende til sig selv, at hun nu er klar til at ta’ Angel an, inden hun hjælper Xander der ligger halvt bevidstløs bag en gravsten, på fødderne igen. Efter lidt småsludren bliver de enige om, at de hellere må ta’ hjem så de kan nå at læse til eksamen næste dag, selvom ingen af dem rigtig gider.
Xander : "Oh yeah, finals! Why didn't you let me die?"
Angel smiler for sig selv og glæder sig til det endelige opgør med sin ærkefjende. Imens på Sunnydales museum er inspektøren og et par arkæologer i gang med at undersøge et mystisk fund fra en udgravning i udkanten af byen. Da de er usikre på hvad de har med at gøre, er Giles, som ekspert i bizarre ting, blevet indkaldt til at gi’ sit syn på sagen og han har ikke været der særligt længe, før han opdager en række oldgamle tegn på siden af den enorme stenblok, samt det at stenen viser sig at være hul. Da inspektøren hører det bliver han straks interesseret i at få den åbnet, men Giles maner til ro og anbefaler at de venter til han har oversat teksten. Næste dag i skolens cafeteria viser Xander sine evner som instruktør i sin helt egen udgave af Buffys duel mod Angel i form af kartoffelsnitter.
Oz : "I was a little unclear about some of the themes."
Buffy : "The theme is Angel's too much of a coward to take me on face-to-face."
Xander : "And the other thing was 'buy American', but it, uh, got kind of buried."
Efter benovelsen fra de andre omkring bordet har lagt sig, spørger Willow om Buffy nu også er sikker på om hun kan klare både Angel og eksamen, men det er Buffy nu sikker på ikke bliver noget problem. Mens Willow fortsætter med at snakke om sin begejstring over sine vikar timer og Xander joker med deres fremtidige karriere muligheder, dukker Snyder pludselig op bag dem og sender gruppen et ondt skulende blik, mens han gør Buffy opmærksom på at hun er under opsyn. Alle hader ham bare.
Snyder : "Are we having a chair shortage?"
Willow : "I didn't read anything about...oh, I get it."
Snyder : "This isn't an orgy, people. It's a classroom."
Buffy : "Yeah. Where they teach lunch."
Snyder : "Just give me a reason to kick you out, Summers. Just give me a reason."
Da nazisten har forladt dem, spørger Willow om Buffy kigger forbi computerlokalet for at studerer, men Buffy vil hellere forberede sig mod Angel. - London 1860. - Den stilfærdige Drusilla er taget i kirke for at be’ og få et godt råd fra den lokale præst. Inde i skriftestolen er hun så opsat på at fortælle om sine egne problemer, at hun ikke ænser at præsten lige er blevet dræbt i boksen ved siden af. Mens Angel agere alfaderlig forklarer Drusilla at hun er blevet udstødt af sin egen familie, der tror hun er forbandet pga. sin evne til at se ud i fremtiden. Hun ber derfor om tilgivelse, hvilket Angel er klar med….and then some. - Nutid. Sunnydale. - Drusilla dukker op ved mausoleet efter endnu et drab og valser forbi Spike der skuler irriteret mod hende bag sin avis. Drusilla forklare at hun ved noget stort er ankommet til Sunnydale museum og Angel bliver straks interesseret i at høre hvad det mon kan være. Spike er dog knap så imponeret, da det allerede har stået i avisen. Imens på skolen er Buffy irriteret på sig selv over at hun ikke kan forstå pensummet og er på randen til at opgive. Willow må derfor se sig nødsaget til at gi ’ hende en moralsk opsang, så hun ikke falder igennem. Pludselig taber Buffy sin blyant på gulvet og får en følelse af Deja vu fra en drøm tidligere. Da hun bøjer sig for at samle den op, finder hun en disc på gulvet. Willow er sikker på at det må være en af Jenny Calendars og smider den straks i computeren for at se hvad der er på. Kort efter kan de chokeret konstatere, at det er intet mindre end Angels sjæleformular.
- Rumænien 1898. - I de store skovområder nær sigøjnernes lejer er Angel på vild flugt inden han ender i selv samme lejr, falder om og får via en forbandelse kastet af en gammel magiker sin sjæl tilbage. Angel er i store smerter og helt forvirret over hvad der foregår, indtil sigøjnernes leder dukker op og forklare ham at sjælen og alle de følelser der følger med den, er deres hævn over ham og alle hans utallige drab ikke mindst på lejren, hvor flere kvinder og børn har måtte lade livet. - Nutid. Sunnydale. - Buffy og Willow er taget hen på biblioteket for at fortælle de andre om deres opdagelse. Giles er noget overrasket over at det rent faktisk lykkedes for Jenny at få oversat teksten, men er stærkt i tvivl om de overhoved har magt nok til selv at ku’ udføre det. Willow forklare at hun gerne vil gøre et forsøg, også selv om hun kun er en novice i wickamæssig sammenhæng. Xander derimod kan slet ikke forstå hvorfor de overvejer at hjælpe Angel og mener modsat at de bør rydde ham af vejen, jo før jo bedre, især oven på Jennys mord. Buffy er ikke enig og la’ sit tidligere forhold til Angel spille ind, hvilket Xander, der får opbakning fra Cordelia, straks bemærker og nævner så igen Calendar, hvilket får Giles til at be ham om at holde kæft.
Xander : "So this spell might restore Angel's humanity? Well, here's an interesting angle: who cares?"
Giles : "Let's not lose our perspective here, Xander."
Xander : "I'm Perspective Guy. Angel's a killer."
Buffy : "What happened to Angel wasn't his fault."
Xander : "Yeah, but what happened to Ms. Calendar is. You can paint this any way you want, but the way I see it is that you wanna' forget all about Ms. Calendar's murder so you can get your boyfriend back."
De ender hurtigt i et større skænderi inden Buffy går imellem og bestemmer sig for, at de gir Willow chancen for at udføre ritualet, inden hun forlader dem for at ta’ på patrulje. Xander er irriteret over beslutningen, men bliver nød til at indordne sig under den. Da både Giles og Willow bakker hende op. Imens på museet dukker Angel og Drusilla op for at kapre stenblokken og dræber lige inspektøren samtidig for sjov skyld. Hjemme på værelset snakker Buffy i telefon med Willow, der stadig er overrasket over Xanders vredesudbrud tidligere. Under samtalen finder hun pludselig Claddagh ringen på sin kommode og kan straks mærke i sit hjerte, at selv om hun er sikker på hvad hun bliver nød til at gøre, langtfra bliver nogen walkover følelsesmæssigt. Efter hun har lagt på igen, beslutter Buffy sig for at ta’ på kirkegården og patruljere lidt rundt. Her har hun ikke trådt mange skridt før, hun hører mistænkelige lyde i buskadset. Buffy skuler skummelt ud i natten, men kan intet se og bliver derfor noget overrasket, da Kendra højst uventet dukker op foran hende. Hurtigt finder Buffy dog ud af at hendes vogter Sambuto har sendt hende til Sunnydale for at hjælpe til, da den ondskab der sku’ ankomme til byen mindst kræver to slayers styrke at besejre. Imens i mausoleet samler Angel tropperne og Drusilla samt Spike foran stenblokken der ifølge legende sku’ indeholde intet mindre end dommedagsdæmonen Acatcla, hvis sværd placeret i den forstenede dæmons hjerte skal fjernes for at udløse armagedon. Tilbage på biblioteket er Giles via en telefonopringning blevet klar over Angel og Drusillas røveri og ved nu, fra det der stod i skrifttegnene, hvad de vil bruge Acathla til. Hvis det lykkedes Angel at fjerne sværdet vil alle ikke dæmoner blive suget lige lukt i helvede.
Buffy : "And you're sure this was the tomb of Alfalfa?"
Willow : "Okay, somebody explain the whole 'He will suck the whole world into Hell' thing 'cause that's the part I'm not loving."
Buffy : "So that would be the literal kind of 'sucked into Hell'. Neat."
Willow : "I don't wanna' be our only hope. I crumble under pressure. Let's have another hope."
Buffy der indser at tiden er knap beordrer straks Willow til at forsøge sig med ritualet selv om Xander og Kendra, der har taget et magisk sværd med til netop det formål, hellere så at de slog Angel ihjel. Det har Buffy nu også tænkt sig, men kun hvis Willow fejler. For hun kan komme i gang, må hun først ha’ fat i Orb of thesulah og heldigvis har Giles en på sit kontor, som han plejer at bruge som brevvægt. På mausoleet er Angel i mellemtiden selv i færd med sit ritual til at løsne sværdet i statuen. Et forsøg der kræver blod fra en stakkels uskyldig. Angel smører hans blod på sin hånd og begir sig hen imod Acahtla. - 1996 Manhattan. - Angel vader rundt i de triste gader downtown, forhutlet og møgbeskidt på jagt efter rotter i de små sidegader, for at få stillet sin stadige store trang efter blod. Efter et forgæves forsøg på at fange aftensmaden, læner Angel sig opgivende op ad muren, da han pludselig bliver kontaktet af en mand der kender alt til hans fortid. Angel vælger at gå med ham hen til en nærliggende hotdogbod på den anden side af gaden og får her forklaret af manden der præsenterer sig som dæmonen Whistler, at han er der for at tilbyde ham at ændre sit liv fra ingenting til at ku gøre en forskel. Kort og godt at blive en vaskeægte helt. Men Angel er tøvende og stadig tynget af sin dårlige samvittighed og sin sjæl, der konstant minder ham om hvilket monster han tidligere har været og er ikke meget for det. Whistler beslutter derfor at vise ham noget der måske kan få ham til at ændre mening. Et par dage senere i L.A. kører Whistler og Angel op foran skolen ligesom eleverne får fri og ud vandrer en blond skønhed omgivet af sine veninder. Angel bliver straks småforelsket og mens hen betragter hende fra bilen, bliver Buffy pludselig kontaktet af en bredskuldret ældre mand, der præsenterer sig som hendes vogter Merrick der er udset til at lede hende the chosen one til en større skæbne end fester og tyggegummi.
Merrick : "Your destiny awaits."
Buffy : "I don't have a destiny. I'm destiny free, really."
Merrick : "You are the Chosen One. You alone can stop them."
Buffy : "Who?"
Merrick : "The vampires."
Buffy : "Huh?"
Buffy fatter nada af hans mumleri og tror Merrick er lettere bims. Hun lader sig dog alligevel overtale til at mødes med ham senere på kirkegården, da Merrick detaljeret kan beskrive nogle drømme hun har haft tidligere og beviser hermed at han taler sandt, hvor Buffy kort efter må kæmpe for sit gode liv og sin forstand, da en glubsk vampyr angriber hende. Med Merricks vejledning får hun dog alligevel besejret den og må nu indse, efter at være kommet sig over chokket, at hendes fremtid ser noget anderledes ud end hun havde forestillet sig.
Ikke langt derfra overvåger Angel hele forløbet og kan ikke undgå at være en smule imponeret. Meget senere en lovet vender Buffy hjem og må straks stå skoleret foran sin mor, der er rasende på at hun dukker op midt om natten. Mens Buffy går på toilettet for at vaske sine skrammer, fortsætter hendes forældre med at skændes indbyrdes hvilket Angel, der forsat holder øje med hende fra den anden side af gaden, hurtigt spotter påvirker hende hårdt. Da han lidt senere mødes med Whistler i kloakken, er han sikker i sin sag og er fast besluttet på fremover at kæmpe for det gode og assistere Buffy når hun har brug for ham. Whistler advarer ham om ikke at ta’ for let på det og forbereder Angel på et langt og sejt træk får at komme bare nogenlunde i balance i forhold til sin fortid. - Nutid. Sunnydale. - I mausoleet placere Angel sin blodige hånd på sværdet i Acathla og er sikker på at han nu vil sætte gang i dommedagsprofetien. Problemet er at der bare intet sker, til stor irritation for ham, men stor morskab for Spike, der nyder synet af hans bommert. Næste dag på skolen er Buffy og co. i fuld gang med eksamen, da en af Angels håndlagere dukker op i klassen og ber Buffy om at møde sin Angel senere på kirkegården, inden vampyren brænder op for øjnene af de skræmte elever.
Efterfølgende på biblioteket får Buffy fat på Willow og sætter hende straks til at gå i gang med sjæleritualet og tager derpå af sted til sit rendevouz. På vej ud af døren viser Kendra sin støtte trods deres uoverensstemmelser og gir Buffy hendes yndlings stake Mr. Pointy med som våben og good luck charm. Kort efter står Buffy atter face to face med Angel, der igen som sædvanlig viser sig fra sin værste verbale side. Imens på biblioteket hjælper Giles, Xander og Cordelia til med sjæleritualet, da en gruppe af Angels håndlangere og Drusilla overrumpler dem. Under den hæsblæsende kamp, bliver Willow slået bevidstløs, Xander brækker armen alt imens Giles og Kendra gør hvad de kan for at holde blodsugerne på afstand. Tilbage på kirkegården går det pludselig op for Buffy at mødet med Angel har været en fælde lige fra starten af til at lokke hende væk fra de andre på biblioteket og skynder sig straks af sted tilbage.
Angel : "You are the one thing in this dimension I will miss."
Buffy : "This is a beautiful moment we're having. Can we please fight?"
Angel : "Maybe I'll just go home, destroy the world."
Buffy : "Yeah, I think Mr. Pointy will have something to say about that."
Angel : "You never learn, do you? This wasn't about you. This was never about you. And you fall for it every single time!"
I mellemtiden har Drusilla fået held til at hypnotisere Kendra der intet kan stille op, da hun sekunder senere får skåret halsen over og falder om på gulvet, inden Drusilla og håndlangerne flygter med Giles som gidsel. Få minutter efter kommer Buffy løbende i fuld fart ned af gangen og ind på biblioteket, hvor hun chokeret finder Kendra død og stedet raseret. Men det skal blive værre endnu og øjeblikket efter har Buffy et par pistoler rettet mod sig fra politiet, der tror at hun er den skyldige...
#143 NightHawk 17 år siden
Buffy The Vampire Slayer : Sæson 2, afsnit 22, (season finale)
Becoming – Part 2 :
Buffy er i chok og målløs over at sig selv tilbageholdt af politiet, der viser sig at være der på foranledning af den evigt emsige Snyder, som fryder sig over endelig at ha’ grebet Buffy med fingrene i kagedåsen.
Snyder : "Buffy Summers. If there's trouble, she's behind it."
Buffy : "You stupid little troll. You have no idea."
Snyder : "Attitude problem. Serious."
Lige som betjentene er ved at lægge hende i håndjern, får Buffy dog vristet sig løs, skubbet Snyder af vejen og tar prompte flugten ned af gangen med projektilerne flyvende om ørene, alt imens hun nu bliver efterlyst over hele byen. Lidt senere kigger Buffy forbi hospitalet for at finde de andre og møder Xander der straks må omfavne hende, for at undgå politiet lægger mærke til hende. Da betjentene er ude af syne igen, lister de ind på en stue lidt længere nede hvor Willow ligger stadig bevidstløs efter sit slag tidligere. Buffy har det elendigt over at se sin bedste ven på den måde og midt i den smertelige stund kommer Xander pludselig i tanke om, at han har glemt at ringe til Oz om hvad der er sket og farer ud til telefonen forbi Cordelia, der kigger forbi. Efter lidt mumlen kommer hun pludselig i tanke om, at ingen af dem ved hvad der skete med Giles under angrebet og så bliver Buffy for alvor nervøs. I mellemtiden på mausoleet vågner en forslået og fortumlet Giles op for øjnene af Angel og statuen Acahtla. Angel sender Giles et truende blik og beordre ham til at fortælle løsningen på Acatlas magi, men Giles nægter pure.
Giles : "What do you want?"
Angel : "I want to torture you. I used to love it. It's been a long time. I mean, the last time I tortured somebody, they didn't even have chain saws."
Hjemme hos Buffy bliver Joyce noget overrasket da politiet pludselig dukker op og fortæller at hendes datter er eftersøgt i en skudepisode på skolen og mistænkt for at ha’ overfaldet Willow. Imens tager Buffy forbi Giles lejlighed for at se om han gemmer sig der og render i stedet på en kryptisk fætter ved navn Whistler.
Buffy : "What are you doing here?"
Whistler : "Waiting for you."
Buffy : "Why?"
Whistler : "'Cause I need a date to the prom."
Buffy : "I've had a really bad day, okay? If you have information worth hearing, then I am grateful for it. If you're gonna crack jokes, then I'm gonna pull out your rib cage and wear it as a hat."
Whistler : "Hello to the imagery! Very nice."
Han fortæller hende om sin forbindelse til Angel hvis mission det oprindeligt var selv at stoppe Acahtla. Men pga. Angel og Buffys uventede kærlighed er der nu vendt op og ned på den profeti. Buffy bliver irriteret over at høre hans anklager, selv om hun godt ved han har ret og tager af sted igen. På vej ud af døren når Whistler at minde hende om, at Kendras sværd kan bruges til at stoppe Angel med. Lidt efter da Buffy er på vej hen over kirkegården, bliver hun pludselig omringet af politiet, men så dukker der højst uventet hjælp op fra ingen ringere end ærkefjenden Spike, der hurtigt sender betjentene ud som et lys.
Spike : "Hello, cutie."
Spike : "What, your Mom doesn't know?"
Joyce : "Know what?"
Buffy : "That I'm, uh...in a band. A rock band...with Spike here."
Spike : "Right. She plays the-the triangle..."
Buffy : "...Drums."
Spike : "Drums, yeah. She's hell on the old skins, you know."
Joyce : "Honey, are you sure you're a vampire slayer? I mean, have you tried not being a slayer?"
Buffy : "Do...do you think I chose to be like this? Do you have any idea how lonely it is, how dangerous? I would love to be upstairs watching TV or gossiping about boys or...God, even studying! But I have to save the world...again."
Snyder : "These are moments you want to savor. You wish time would stop so that you could live them over and over again. You're expelled."
Buffy : "You never ever got a single date in high school, did you?"
Snyder : "Your point being?"
Snyder : "It's Snyder. Tell the Mayor...I have good news."
Buffy ku’ ikke være mere ligeglad da hun har langt vigtigere ting at sku’ ta’ sig til og skubber ham bare til side, inden hun forlader skolen. Efterfølgende ringer Snyder til borgmesteren, (som først viser sit ansigt i sæson 3), for at fortælle at første led i deres plan er sat i værk :
Xander : "Cavalry's here. Cavalry's a frightened guy with a rock, but it's here."
Angel : "My boy Acathla here is about to wake up. You're going to Hell."
Buffy : "Save me a seat."
#144 NightHawk 17 år siden
Buffy The Vampire Slayer : Sæson 2
Konklusion :
Efter at ha’ etableret sit univers sæson 1, lægger Joss Whedon ikke blot yderligere lag til sine karakterer og historie men markere allerede fra første afsnit af et stilskifte i serien, som sku’ vise sig at gi’ ”Buffy The Vampire Slayer” det afgørende drive og den intensitet der gjorde sæson 2 og dermed resten af serien til en perlerække af uforglemmelige oplevelser med et samlet niveau sjældent set mage. Whedon lægger ud i vanlig humoristisk stil med Willow og Xander introen til ”When She was Bad”, men viser allerede kort inde i afsnittet at Buffy selv ligesom forrige sæson ikke længere er sit samme muntre jeg, men derimod en traumatiseret og mere følelsesladet størrelse. Hvor sæson 1 gjorde en dyd ud af kontrasten mellem ung og gammel/teenager og voksen, går sæson 2 i stedet ind og bliver personlig således det er figurernes følelsesliv der driver handlingen fremad og udstilles i lyset af det nye hav af fjender the scoobygang bliver introduceret for, efter den forrige hovedskurk The Master meget symbolsk bliver knust til atomer, efterladende Sunnydale til yngre kræfter via Spike & Drusilla, senere Angel. En foryngelseskur der også forgrener sig ud i standalone skurkene, hvis temaer understreger Whedons øgede fokusering på de indre linjer i følelsesregistret for alle involverede. Ved introduktionen af disse skurke udnyttes samtidig muligheden for at kreere en stak af referencer til film og eventyrsverden så som Frankensteins monster i ”Some assembly Requirred!”, Mumien i ”Inca Mummy Girl”, dræberrobotten i ”Ted” der også referer til ”Stepford Wives”. Parasitterne i ”Bad Eggs” er en udgave af ”Invasion of The Body Snatchers”, vi har varulven i ”Phases”, hekse i ”Bewitched, Bothered & Bewildered"”, den Freddy Krueger inspirerede Kindestod i ”Killed By Death”, poltergejsten i ”I Only Have Eyes For You” og endelig fiskemonstret i det ”Creature from The Black Lagoon” inspirerede afsnit ”Go Fish”.
Selv om vi får budskaber om både vold i hjemmet, (Ted) og steroider, (Go Fish) bla., ja så er omdrejningspunktet i sæson 2 ; den store kærlighed, det store svigt og den store sorg, først og fremmest symboliseret i Buffy og Angels spirende kærlighed der når højdepunktet i ”Surprise”, hvor Buffy har sin debut på de bløde lagner, og efterfølgende sit absolutte lavpunkt da Angel, grundet sin forbandelse, mister sin sjæl og forvandler sig til en yderst ubehagelig og kølig stodder, der psykisk sender Buffy i knæ. Episoden er noget Buffy aldrig kommer sig over før sæson 3’s ”Beauty and The Beast” og er et typisk træk fra Whedon om ikke at la’ sine karakterer miste troværdighed ved at problemerne overstås i løbet af et eller to afsnit. Når man bliver såret hård i kærlighedslivet i virkelighed, er det heller ikke noget man bare klarer med en krammer fra vennerne og så er det glemt. Den slags tager tid og det er Whedon så udmærket klar over. Buffy og Angels skæbnesvangre nat sammen går dog ikke kun ud over dem selv, men forgrener sig videre til både Xander og Cordelia som mod alle odds danner par og via konfrontationerne med den nu onde Angel, modsat Buffy, bliver forstærket i deres forhold. Også Willow finder kærligheden i den kryptiske men hyggelige nye figur i serien, Oz, der dog senere viser sig ligesom Angel at ha’ en dyrisk og ondskabsfuld side. Modsat Angel gør Oz dog alt hvad han kan for at holde den side nede og søger Willows hjælp og får på den måde skabt et stærkere bånd imellem de to. Og såmænd om goe gamle Giles ikke også falder i kærlighedens fælde, da han indser at han er forelsket i Jenny Calendar som heldigvis, og man under ham det, gengælder hans følelser. Forholdet får dog aldrig ro til at forplante sig, for først skaber Giles et åbent sår imellem dem, da seriens fjerde nye ansigt Ethan Rayne besøger Sunnydale for at hævne sig på sin gamle ven af to omgange i ”Halloween” og senere og der hvor det får store konsekvenser i ”The Dark Age”, hvor alle inkl. Jenny bliver klar over Giles mildt sagt skumle fortid. En fortid der betyder mistro og senere brud mellem dem i en kort periode.
Går man ind tidligere i sæson 2, finder man desuden et par forvarsler yderligere først i ”Ted”, hvor Buffy tror hun har slået et rigtigt menneske ihjel og hele spørgsmålet om slayers er hævet over loven kommer op at vende. Dette problem kommer til fuldt udtryk i sæson 3’s ”Bad Girls” vdr. Faiths mord på en uskyldig, hvor netop overbevisningen om at hun er bedre en andre træder i kræft efterfølgende for, at hun kan glemme sin udåd. Forskellen mellem Faith og Buffy er at sidstnævnte har en gruppe af loyale folk hun kan støtte sig til og som ku’ ha’ hjulpet hende igennem krisen havde Ted været et rigtigt menneske. I ”Whats my Line – Part 1 & 2” ser man for første gang konsekvenserne af Buffys ændring af sin skæbne, da den nye Slayer Kendra dukker op for at overtage efter hende. Kendra er alt hvad Buffy ikke er, nemlig en slayer der ikke stiller nogle spørgsmål mht. ordrer og som følger watcherkodexet til punkt og prikke. Kort og godt den perfekte soldat, hvilket er i direkte strid med Buffys rebelske natur. Med præsentationen af den følelseskolde Kendra, gir Whedon igen et indblik i hvordan Buffy ville ha’ været uden familie og venner, noget som man senere får at se i sæson 3 afsnittet ”The Wish” med det alternative univers, hvor Buffy dukker op som iskold og militær slayer, der er blevet tilkaldt fra Cleveland. Byen går for øvrigt igen i sæson 7, hvor Giles nævner den og igen i sæson 8, hvor Faith har slået sig ned og lever sit liv. Endeligt er der Willow som i sæson 2 langsomt bliver grebet af det wicka universet hvor Jenny Calendars død, makabert nok, for alvor sætter skub i Willows fascination af magi og udvikling af sig selv. Et forløb der strækker sig med store opture via forholdet til Tara startende i sæson 4 og stor nedtur af to omgange, først med et misbrug af sin magi og siden sammenbruddet efter Taras død. I den mindre afdeling er der referencen fremad til Amys forvandling til rotte, da hun forvandler Buffy til selv samme i ”Bewitched, Bothered & Bewildered”.
Afslutningsvis er Buffys anden sæson set i forhold til sæson 1 klart mere dyster og barsk og byder på op til flere smertelige nederlag på stribe end sjældent set før på tv for et hold af unge rollemodeller. Det vil nogen måske finde for deprimerende, men det er det langtfra og med skiftet til melankoli i sæson 2, får Whedons fremvisning af sine karakterers personlige problemer gjort dem endnu mere troværdige og relaterbare end før. Man føler med disse figurer hele vejen igennem det kulørte scenarie hvis monstre og magi hele tiden kun er med til at understrege deres indre og ydre kamp med de største følelser, kærlighed, sorg, svigt og jalousi, som er sæson 2’s hjerteblod. Modsat sæson 1’s positive finale sætter Whedon en tyk streg under med ”Becoming – Part 2”, at det er mest interessant at følge en karakter når denne er i størst krise og det må man sige Buffy er, da hun for et redde verden mister alt. Smidt ud hjemmefra, bortvist fra skolen og værst af alt må hun slå den person hun elsker allerhøjest ihjel, inden hun desillusioneret ud over alle grænser forlader Sunnydale.
Man sku’ tro at sådan en omgang ville sende de fleste ud af kurs for evigt, men som set så mange gange før er Buffy the comeback kid of all times selv når det ser allersortest ud og man sidder derfor fortrøstningsfuld om, at hun kommer stærkt tilbage. Det gør hun altid. Hun er nemlig ikke bare endnu end helt i rækken, hun er noget unikt, hun er...Buffy The Vampire Slayer.
Musikvideo : Fix You – A Look Back :
#145 NightHawk 17 år siden
En lille intro til det klassiske theme og dernæst helt frisk fra pressen Scouts anmeldelse af # 14. Enjoy :)
Buffy TVS - Season 8 Intro :
Scout's Review : Buffy TVS # 14 - Wolfes At The Gate, Part 3 :
http://www.aboutwomyn.com/buffy/review-buffy-issue...
#146 tiany 17 år siden
Det viser ikke så meget, men kors hvor er jeg spændt ;)
#147 rockysds 17 år siden
Klip fra Dollhouse
Hold kæft, jeg glæder mig - og hvor lækkert, at FOX virkelig se ud til at give serie en seriøs chance.
Og så er det her ret cool: Astonishing X-Men #1
#148 NightHawk 17 år siden
Det ser helt klart cool ud og lader umidelbart til, det er mit førstehåndsindtryk, at ha' potientale til at blive noget stort. Tror dog ikke at Whedon overgår "Buffy" og "Angel", men mindre kan bestemt også gøre det.
Og så glæder det mig at se Dushku igang igen. Hendes forsøg på at skabe sig en filmkarriere efter "Buffy"/"Tru Calling" har jo ikke ligefrem været nogen succes borset fra den glimrende gyser Wrong Turn.
Jeg sidder stadig og skriver på Souhtland Tales The Complete Story og da det er en kompliceret størrelse, så blir den samlede anmeldelse først lagt op i næste weekend. Næste ret på menuen blir Master At Play DVD'en, interview med Joss Whedon og SMG's The Air I Breathe. Og så holder jeg et vågent øje med hendes kommende gyserversion af Alice In Wonderland, der stadigvæk sku' ha' Marcus Nispel, Texas Chainsaw Massacre remaket, som instruktør. Det er jeg ikke så vild med, men han får en chance til og så må man håbe han har forbedret sig siden sidst. :)
#149 rockysds 17 år siden
Venter desuden selv på The Air I Breathe BD i posten.
Og så er den nye trailer her: Dollhouse Trailer 2
#150 Slettet Bruger [1055237247] 17 år siden
Starten af det her nummer slår for alvor fast, hvor forkert jeg var på den, da jeg sad med en følelse af, at Wolfes At The Gate ikke var andet end en lys og sjov fyldhistorie.
Hæren af slayere bliver budt velkommen til Japan med synet af en myrdet Aiko, der er spændt op på en bygning. Buffy bærer Aikos lig hen til slayernes "lejr", hvor Willow på trods af deres uoverensstemmelser er der for hende, når hun har det svært - det er rart at se, at deres forhold stadig er intakt, selvom de har større uoverensstemmelser, som formentlig vil blive behandlet på et tidspunkt.
Xander, Renee og Dracula kommer også frem til Japan, hvor Dracula fortæller Willow, hvordan hun gennem sin magi kan være nøglen til at besejre vampyrene.
Herefter begynder slayerne at skaffe informationer om vampyrerne; Renee leger fortabt lille skolepige, hvorved hun lokker en vampyr ind i et baghold. Til forskel fra anmelderen i Fætter Gufs link mener jeg ikke, at denne scene bliver ødelagt af panelopsætningen; vi ved allerede, at det er en fælde, når Renee, der er helt og aldeles upåvirket af Dracula, render hjælpeløst rundt i en skolepigeuniform. Buffy lokker vampyren til at tale ved at love ham hans frihed som belønning, men hun gør det klart, at der nu er decideret krig, da hun sætter ild til ham i stedet.
Efter et par romatiske pust mellem Xander og Renee samt Buffy og Satsu (mellem hvilke der stadig er en gnist) begynder den store kamp, hvor den gigantiske Dawn fungerer som afledningsmanøvre (hvilket er sjovt, men var der ikke noget med at hendes styrke ikke var vokset proportionelt med hendes størrelse??). Slayerne angriber vampyrernes leder, men overraskes af det faktum, at der blot er tale om et hologram, hvorefter lederen i en mere koporlig form
Denne scene chokerede mig virkelig; Renee virkede som en cool figur, som jeg gerne ville se mere til, ligesom Xander vel nok havde fortjent et lykkeligt, langt forhold.
Jeg ser kun en mulig frelse for Renee; at Dracula blander blod med hende og giver hendes sjæl tilbage til hende ud af respekt for Xander, så ville Xander også være sammen med en "dæmonkvinde" igen:o/
Denne mørke historie klæder virkelig universet, og jeg har efterhånden lige så stor respekt for Goddard, som jeg har for Whedon og Espenson...