Jeg har ikke set det, men læst en del om det - dog har jeg ikke gemt nogle links...
Afsnittet blev ikke sendt i USA blandtandet fordi, der var tale om et ekstra afsnit i forhold til det antal Fox havde bestilt (idet de medregner det skrottede pilot-afsnit), men det spiller nok også en (større) rolle, at det gør det nemmere at sælge/markedsføre DVD'en.
Da afsnittet er et ekstra-afsnit, skulle hovedrollerne ikke medvirke i større grad pga. spørgsmål om penge og kontrakter, og Felicia Day (der i hvert fald medvirker) skulle være omdrejningspunktet i stedet.
Afsnittet foregår i en post apocalyptiskverden flere år ude i fremtiden i forhold til seriens almindelige handling og hænger således ikke umiddelbart sammen med denne...
Ja jo, men jeg mente mere hvordan det skal forstås i sammenhæng med resten af serien. Afsnittet forgår i 2019 og, well, alt er kaos.
Troede de (Whedon / Dushku) ikke at serien ville blive fornyet og lavede derfor et slags "det var dette vi havde i tankerne"-afsnit eller er meningen, at resten af serien nu skal dirigeres i retningen af handlingen i afsnit 13? <- Hvilket ville være helt kanon ;)
# 242: Ifølge den anmeldelse af afsnittet, jeg har læst, skulle afsnittet selv afsløre en del detaljer om, hvordan det hele er gået galt osv, så jeg tror ikke det er noget, som serien vil bruge meget tid på foreløbigt...
Og ifølge et nyligt interview med Whedon skulle sæson 2 være meget i stil med sæson 1 rent opbygningsmæssigt, så jeg tror næppe, at vi ser en gradvis opbygning i den retning sæson for sæson (hvis der bliver flere end 2, hvilket synes usandsynligt, hvis sæson 2 ikke får bedre seertal) - sæsonen skulle ifølge Whedon bruge meget tid på at
introducere en ny fjende, samtidigt med at, at Alpha stadig spøger
# 243: Jeg er enig i, at det er rodet, med jeg synes stadig at nummeret fungerer udemærket, og jeg tror at Espenson får ryddet op gradvist nummer for nummer...
Hvis sæsonen skal være klar til en afslutning i # 40, så må det vist efterhånden være nødvendigt at springe let henover nogle detaljer...
Buffy TVS – Season 8 # 29 : Retreat - Part 4 ; Covers :
Written by Jane Espenson, penciled by Georges Jeanty, inked by Andy Owens, colored by Michelle Madsen, covers by Jeanty and Massimo Carnevale.
"Retreat," part 4 of 5. Oz's temple in the Tibetan mountains is no longer a safe retreat for Buffy and her troops. Discovered by Twilight's magical agent, Amy, and bereft of their own magic, the army is preparing for a human war with guns, grenades, missiles . . . and manpads -- it's not a laughing matter. People are about to die. But even without her own magic, Buffy is still a Slayer -- the Slayer -- and she has to lead the way to victory. Or at least . . . live to fight another day.
Selv om jeg har rigeligt merchandise stående, så skal jeg alligevel ha’ fat I denne og Buffy “End of Days” statue til min tegneserie afdeling. Tror det kommer til at se ret cool ud.
Skrevet af Christopher Golden & Tom Sniegoski. Tegnet af Cliff Richards.
”You talk like you know me, missy. But I think, I’d remember meetin’ somebody as purty as you”.
”My feelings are hurt. I think I’m just going to assume resurrection scrambled your brains”.
Ved en Diner i udkanten af Sunnydale, i den sene nattetime, åbnes en portal og ud springer en flok vampyrer fra det vilde vest, der ved synet af caféen straks øjner muligheden for et hurtigt måltid. Inden længe er nyheden nået frem til Buffy, (der mistænker sin gamle fjende Lyle for at stå bag overfaldet), og kort efter dukker hun op i selskab med Xander, Willow og… Spike. Indenfor venter der dem noget af en overraskelse, da Buffy opdager at det ikke kun er Lyle men også hans broder Tector, (som eller sku’ være ædt af et monster tidligere under Buffys første møde med brødrene), plus deres to søstre og gamle mor, der har ryddet hele klientellet af vejen. Da vampyrerne opdager de nye gæster, konfrontere Buffy dem omgående, men Hector aner ikke hvem hun er til hendes store undren. Hector udnytter prompte forvirringen og Buffy, Xander og Willow når kun lige akkurat at undgå en byge af kugler der, uheldigvis for ham, ender i Spike i stedet. Efter en kort slåskamp lykkedes det Gorch familien at slippe væk og Buffy og co. tager tilbage til Giles for at pleje Spikes sår og finde ud af hvad pokker der foregår ang. Gorch, som Giles gir en update på efterfølgende og slår fast enten må være fra fortiden eller fra en alternativ dimension.
”You’re turning out to be a real pain in the ass, slayer. What the hell kinda name is Buffy anyway?”
”It’s the name of the girl who’s gonna send you back to cowboy hell”.
Buffy foreslår de andre tager sig en velfortjent lur, mens hun prøver at opspore de blodsugende cowboys og Giles fortsætter sin research for at finde en måde at sende banden retur på. Hjemme på kollegiet sniger Willow sig op i sengen hos Tara, men her venter der hende noget af et chok, da Tara forvandler sig til en vampyr. Willow reagerer snarrådigt og sender vampyren ud af vinduet med magi, da den rigtige Tara kommer løbende ind på værelset, hvor Willow atter kan ånde lettet op. Tilbage i The Magic Box er Giles faldet i en dyb søvn og opdager ikke, at en dukke finder den rette bog frem og placere den på bordet foran ham. I samme sekund han vågner dukker Willow og Tara op og mens Giles mumler videre om den alternative dimension, finder hun bogen med opskriften på at lukke portalen. Imens tager Buffy forbi en lettere mørbanket Spike, der dog ikke er så træt at han ikke har tid til at hjælpe hende med at eliminere Gorch familien, hvilken Xander har sporet til et usselt motel i udkanten af byen, hvor det endelige opgør vil finde sted.
-------------------------------------------------
Lavet over computerspillet af samme navn fungerer ”Chaos Bleed” mest af alt som et sjovt nostalgisk tilbageblik over tv-serien, der med Gorch brødrenes genopstanden laver referencer tilbage til sæson 2 og Bad Eggs, hvor mødet med Bezoar monstret fandt sted, samt sæson 3's Homecoming hvor Cordelia meget morsomt og på opfindsom vis ryddede Hectors kone af vejen med en paletkniv, for slet ikke at snakke om den mystiske hjælper der viser sig at være bugtalerdukken Sid fra sæson 1’s The Puppet Show. Inden historiens store overraskelse til sidst bydes der først på et vaskeægte bar brawl, hvor Cliff Richards viser sin sædvanligt høje klasse i et ellers ikke synderligt imponerende nummer fra hans side. Hvad der dog er interessant at lægge mærke til her, er valget af farvetoning i billederne, der helt bevidst har fået et, ku’ man vælge at kalde det, down to earth western look, der passer perfekt ind i historiens tema, men som dog ikke er vildt inspirerende at se på.
Modsat er det så til gengæld fascinerende at følge, at Spike nu, efter sin hjælp i forrige nummer, er blevet en del af teamet, selv om det dog fortsat kun er i skikkelse af freelancer, og så berører Christopher Golden og Tom Sniegoski efterfølgende et mere ømtåleligt emne, da de smider et forvarsel ud ang. Willows frygt for at miste Tara, da hendes dobbeltgænger dukker op. Samtidig bliver dette grusomme spejlbillede også symbolsk med de interne problemer Tara har ang. sin homoseksualitet, som jeg tidligere har nævnt blev dæmoniseret af hende egen familie. Hendes vampyr-jeg fører dog opløftende en sjov reference til Willows i sæson 3’ Doppelgangland med sig, og tidligere er det minsandten Xander der viser homofile tendenser, da vi får at vide han har et crush på Star Treks Jean Luc-Picard, (hmm, så var Xander måske også lidt lun på Dracula, hehe).
Da Golden & Sniegoski når frem til finalen, kommer Cliff Richards op i gear igen og fyrer en suveræn battle af i et sandt farveorgie, hvor Buffy viser sig fra en herlig brutal side, imens portalen bliver åbnet og ondskaben suget tilbage til hvor den kom fra, inden det endeligt bliver afsløret af det er ingen ringere end Buffys kommende modstander The First, der har stået bag alt kaosset.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Skrevet af Tom Fassbender, Jim Pascoe & Fabian Nicieza. Tegnet af Cliff Richards.
”Into every generation a slayer is born. One girl in all the world, a chosen one. One born with the strength and skill to hunt the vampires...to stop the spread of their evil. Throughout the ages, she has always been there. Forsaking friends and family. Protecting the innocent. Facing the darkness, wherever she might find it. This is the way it has always been, and always must be. In the face of such evil...the life of one girl is such a small price to pay.”
Selv om vejret i Sunnydale ikke ku’ være bedre og mere positivt er Dawns humør til gengæld det stik modsatte, da hun atter besøger kirkegården hvor synet af Buffys gravsten straks bringer alle de triste minder tilbage fra hendes storesøsters selvopofrende død, og resten af teamets fumlende forsøg på at gøre Dawns hverdag nemmere, hvilket dog kun har gjort det hele endnu værre fordi ingen af dem har kunnet finde ud af at forholde sig til slayerens pludselige bortgang. Den eneste hun kan identificer sig selv med er Spike, hvis smerte og savn er præcis den samme som hun føler og derfor har hun også hængt mere ud med ham end med nogen af de andre, der alle er røget ind i en mindre identitetskrise uden Buffy til at lede dem. Imens Dawn igen får styr på sine tanker og begiver sig hjemad, sker der ting sager på Xanders arbejdsplads, da en gravemaskine pludselig støder på noget, der viser sig at være en mini kiste dækket med mystiske symboler. Xander tager den efterfølgende med til The Magic Box for at undersøge kisten nærmere, men har ikke den store succes og bliver enig med Anya om at vente på Giles der lidt senere dukker op i selskab af Tara, Willow og Dawn.
”Without you, there were too many Indians and not enough chiefs. No one wanted to take charge. It’s like they were just running into the darkness...with their eyes closed...? I should have said something, but they wouldn’t have listened to me. They blame me...for your death...So I din’t say anything.”
Efter lidt research finder Giles ud af, at de er i besiddelse af et slags pengeskab. Tara advarer om at være yderst forsigtige med at forsøge at åbne det og pludselig opstår der forvirring om hvad de skal gøre. Dawn vælger at holde sig helt uden for diskussionen, da hun er sikker på ingen alligevel gider høre på hende. Senere på aftenen kigger en lettere forhutlet Spike forbi The Magic Box for at låne en dims af Giles til at få has på en dæmon. Giles der sagtens kan fornemme Spikes humør forsøger desperat at få ham til at fralægge sig ansvaret over for Buffys pligter, men det gør blot Spike jævnt irriteret inden han forlader butikken. Et stykke tid efter vender Anya tilbage og finde Giles sovende og skælder ham straks ud for ikke at holde øje med pengene, da kisten pludselig eksplodere og en ånd, som Anya synes at kende, farer forbi dem og ud i natten. Da de andre ankommer kort efter fortæller Giles, ud fra hvad Anya har fortalt ham, om dæmonen der viser sig at leve af folks følelser, mere præcist håbløshed. For at finde frem til ånden/dæmonen forklarer Anya, at den søger mod det punkt hvor følelsen er stærkest og efter en hurtig brainstorm er alle nu klar over hvor de skal lede… nemlig hos Spike, der i mellemtiden har besluttet sig for at begå selvmord pga. Buffy.
I “Lost and Found” springer Fassbender & Pascoe, med yderligere assistance fra Fabian Nicieza, (en forfatter specielt importeret til serien af Scott Allie), et stykke frem i tiden til dagene post Buffys opgør med gudinden Glory i The Gift, og tager et nærmere kig på hvordan hendes pludselige og højdramatiske død påvirkede resten af teamet, med speciel fokus på hhv. Dawn og Spike. Først bliver man dog som læser taget med en tur helt tilbage til begyndelsen hos The primitive slayer og videre op igennem tidslinjen mod nederdrægtige slyngler i middelalderen, skruppelløse nazister under anden verdenskrig, The Marsters katastrofale møde med Yuki Makamura, Spikes likvidering af sin første slayer, kinesiske Yin Xing, og endelig Buffys kamikaze spring ud i portalen for at redde verden, i en perlerække af smukt illustrerede billeder der hårdt og brutalt skåret helt ind til benet viser en slayers forpligtelser og hvad det indebære af forskellige personlige tab.
Med Dawn som guide på historien afsløres det så modsat hvilken effekt det har på omgivelserne, hvad der er unikt i forhold til Buffy, da hun modsat tidligere slayers har valgt at bryde reglerne og involvere sine venner i hendes mange kampe mod mørkets kræfter. Tara & Willow der forsøger at genskabe en form for familie, Xander & Anya der fortaber sig i deres hverdagsjob, Giles der ikke aner hvad han skal stille op med sit liv, og Spike der drukner sin sorg i ren selvmedlidenhed og billig sprut. Selvom det bestemt er interessant at følge de forskelliges nedture og måde at tackle Buffys død på, samt det at de har store problemer med at kommunikere med hinanden om det store traume, er det den del ang. Spike og det søsterforhold Dawn har fået til ham, som har størst vægt i ”Lost and Found”. For man kan roligt sige, at havde det ikke været for hendes hjælp, var han højst sandsynligt sunket ned i et uhjælpelig hul og dermed sørger hun for med det yderste af neglene, at holde Spike oppe i omdrejninger selv om han unægtelig ligner en mand, der er ved at falde fra hinanden, hvilket side 136 & 137 og især side 142 & 143 er glimrende eksempler på.
Interessant er det også at lægge mærke til den fine detalje der bliver lavet på side 137, hvor Spike besøger Giles og i et kort øjeblik overvejer at stjæle mini-kisten, indtil han spotter træningslokalet der stadig emmer af Buffys tilstedeværelse og minder ham om at holde sig i skinnet, hvilket trækker spor tilbage til den samtale han havde med Dawn i slutningen af ”Ugly Little Monsters” og det løfte han har givet sig selv i jagten på at vinde Buffys hjerte. Det at Spike nu, trods det at hans udkårne er væk, holder fast i sit løfte siger unægtelig meget om hvor langt han selv er kommet i sit forsøg på at blive et bedre menneske. En vigtig del af løsningen på at bearbejde traumet ang. Buffys død kommer dog fra en noget uventet kant via Anya, som pudsigt nok er den der har færrest følelser på spil, da hun med sit kendskab til deres modstander Veena får trukket teamet hen i samlet flok til netop Spike, hvor Dawn der indtil finalen har været fluen på væggen i forhold til de andre, har opnået den indsigt der skal til for at de kan besejre dæmonen, lære Anya at forstå nuancerne i det menneskelige følelsesregister og afslutningsvis viske tavlen ren hos teamet, så de nu er helt afklaret med deres egen fremtid og tabet af Buffy.
Så absolut en af de bedste short stories der har været i omnibus serien og en fortælling der i den grad styrker karakteren Dawn på en måde, som man kun kan ha’ dyb respekt for.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Skrevet af Jamie S. Rich & Chynna Glugston. Tegnet af Chynna Glugston.
Endnu en spøjs lille anekdote fra Chynna Glugston, (hende der også skrev Punish Me With Kisses i forrige omnibus), hvis tegnestil jeg som nævnt tidligere ikke bryder mig om, men hvis historie dog er hyggelig nok og som lykkedes fint med via et kort flashback til Spikes punkertid i slut 70’erne, der linker nutidens møde med Dawn og en gammel ven nu fjende, hvis sammenstød med Spike fungere som en eliminering af hans badboy fortid.
Hvis man har lyst kan hele historien ses i linket ovenfor.
Næste gang skal vi på skovtur med Willow & Tara, så ha’ picnic kurven klar for det skal skam nok blive underholdende.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
#241 Slettet Bruger [2495802190] 16 år siden
Afsnittet blev ikke sendt i USA blandtandet fordi, der var tale om et ekstra afsnit i forhold til det antal Fox havde bestilt (idet de medregner det skrottede pilot-afsnit), men det spiller nok også en (større) rolle, at det gør det nemmere at sælge/markedsføre DVD'en.
Da afsnittet er et ekstra-afsnit, skulle hovedrollerne ikke medvirke i større grad pga. spørgsmål om penge og kontrakter, og Felicia Day (der i hvert fald medvirker) skulle være omdrejningspunktet i stedet.
Afsnittet foregår i en post apocalyptiskverden flere år ude i fremtiden i forhold til seriens almindelige handling og hænger således ikke umiddelbart sammen med denne...
Det var det, jeg lige kunne huske:o)
#242 loki 16 år siden
Troede de (Whedon / Dushku) ikke at serien ville blive fornyet og lavede derfor et slags "det var dette vi havde i tankerne"-afsnit eller er meningen, at resten af serien nu skal dirigeres i retningen af handlingen i afsnit 13? <- Hvilket ville være helt kanon ;)
#243 loki 16 år siden
#244 Slettet Bruger [2495802190] 16 år siden
Og ifølge et nyligt interview med Whedon skulle sæson 2 være meget i stil med sæson 1 rent opbygningsmæssigt, så jeg tror næppe, at vi ser en gradvis opbygning i den retning sæson for sæson (hvis der bliver flere end 2, hvilket synes usandsynligt, hvis sæson 2 ikke får bedre seertal) - sæsonen skulle ifølge Whedon bruge meget tid på at
# 243: Jeg er enig i, at det er rodet, med jeg synes stadig at nummeret fungerer udemærket, og jeg tror at Espenson får ryddet op gradvist nummer for nummer...
Hvis sæsonen skal være klar til en afslutning i # 40, så må det vist efterhånden være nødvendigt at springe let henover nogle detaljer...
#245 Slettet Bruger [2495802190] 16 år siden
http://io9.com/5322494/dollhouse-brings-the-end-of...
#246 loki 16 år siden
Jeg har haft mine reservationer mht. dollhouse, men hvis de kan bygge lidt frem og tilbage på historien i afsnit 13, så ser det ganske lovende ud.
#247 NightHawk 16 år siden
Lidt Angel, Buffy og DollHouse News! :
Angel # 24 – Covers & Preview :
http://www.fearnet.com/news/b16032_exclusive_5_pag...
Angel # 25 – 3 Nye Covers. Bl.a. en homage til ”Clockwork Orange” :
http://www.whedon.info/Angel-Aftermath-Comic-Book-...
Angel # 28 – Bill Willingham & Brian Denham nyt team på serien :
http://www.comiclist.com/index.php/news/bill-willi...
http://www.briandenham.com/marvel/
---------------------------------------------------------
Buffy TVS – Season 8 # 29 : Retreat - Part 4 ; Covers :
http://www.darkhorse.com/Comics/Previews/15-337
http://www.darkhorse.com/Comics/Previews/16-499
Selv om jeg har rigeligt merchandise stående, så skal jeg alligevel ha’ fat I denne og Buffy “End of Days” statue til min tegneserie afdeling. Tror det kommer til at se ret cool ud.
Buffy TVS – Ny Faith Tooned Up Statue :
http://www.sideshowtoy.com/?page_id=7112
http://www.sideshowtoy.com/?page_id=4489&sku=9...
Buffy TVS – Carley’s 10 bedste afsnit :
http://denofgeek.com/television/291089/top_10_buff...
---------------------------------------------------------
DollHouse : Sæson 1 DVD Reviews :
http://www.dvdtalk.com/reviews/37876/dollhouse-sea...
http://alyssarosenberg.blogspot.com/2009/07/deathw...
http://essays.ajs.com/2009/07/dollhouse-season-1-r...
DollHouse – Unaired Pilot Episode, “Echo” : Review :
http://www.lisasaysonline.com/2009/07/echo-dollhou...
DollHouse – Episode 13, “Epitath One” : Review :
http://spoilertv.blogspot.com/2009/07/review-dollh...
DollHouse – Joss Whedon’s Bonanza :
http://www.meebo.com/share/fox_dollhouse
http://blastmagazine.com/the-magazine/entertainmen...
DollHouse – Feminism & Joss Whedon :
http://meloukhia.net/2009/07/feminism_and_joss_whe...
DollHouse : Season 2 – A Guided Tour :
http://www.tvguidemagazine.com/news/a-guided-tour-...
------------------------------------------------------------
Joss Whedon – Interview om Dr. Horrible’s Emmy nominering, m.m. :
http://scifiwire.com/2009/07/joss-whedon-on-emmys-...
Scott Allie – Interview. The Future of Dark Horse :
http://www.digitalcity.com/2009/07/25/comic-con-sc...
Tjek især de billeder ud med Sarah I den hvide kjole…Mums!
SMG’s “Veronica Decides To Die” – Promotional Photos :
http://spoilertv-movies.blogspot.com/2009/07/veron...
#248 NightHawk 16 år siden
Buffy The Vampire Slayer – Omnibus Vol. 7
Chaos Bleeds : 24 sider.
http://www.darkhorse.com/Comics/Previews/12-632
Skrevet af Christopher Golden & Tom Sniegoski. Tegnet af Cliff Richards.
”You talk like you know me, missy. But I think, I’d remember meetin’ somebody as purty as you”.
”My feelings are hurt. I think I’m just going to assume resurrection scrambled your brains”.
Ved en Diner i udkanten af Sunnydale, i den sene nattetime, åbnes en portal og ud springer en flok vampyrer fra det vilde vest, der ved synet af caféen straks øjner muligheden for et hurtigt måltid. Inden længe er nyheden nået frem til Buffy, (der mistænker sin gamle fjende Lyle for at stå bag overfaldet), og kort efter dukker hun op i selskab med Xander, Willow og… Spike. Indenfor venter der dem noget af en overraskelse, da Buffy opdager at det ikke kun er Lyle men også hans broder Tector, (som eller sku’ være ædt af et monster tidligere under Buffys første møde med brødrene), plus deres to søstre og gamle mor, der har ryddet hele klientellet af vejen. Da vampyrerne opdager de nye gæster, konfrontere Buffy dem omgående, men Hector aner ikke hvem hun er til hendes store undren. Hector udnytter prompte forvirringen og Buffy, Xander og Willow når kun lige akkurat at undgå en byge af kugler der, uheldigvis for ham, ender i Spike i stedet. Efter en kort slåskamp lykkedes det Gorch familien at slippe væk og Buffy og co. tager tilbage til Giles for at pleje Spikes sår og finde ud af hvad pokker der foregår ang. Gorch, som Giles gir en update på efterfølgende og slår fast enten må være fra fortiden eller fra en alternativ dimension.
”You’re turning out to be a real pain in the ass, slayer. What the hell kinda name is Buffy anyway?”
”It’s the name of the girl who’s gonna send you back to cowboy hell”.
Buffy foreslår de andre tager sig en velfortjent lur, mens hun prøver at opspore de blodsugende cowboys og Giles fortsætter sin research for at finde en måde at sende banden retur på. Hjemme på kollegiet sniger Willow sig op i sengen hos Tara, men her venter der hende noget af et chok, da Tara forvandler sig til en vampyr. Willow reagerer snarrådigt og sender vampyren ud af vinduet med magi, da den rigtige Tara kommer løbende ind på værelset, hvor Willow atter kan ånde lettet op. Tilbage i The Magic Box er Giles faldet i en dyb søvn og opdager ikke, at en dukke finder den rette bog frem og placere den på bordet foran ham. I samme sekund han vågner dukker Willow og Tara op og mens Giles mumler videre om den alternative dimension, finder hun bogen med opskriften på at lukke portalen. Imens tager Buffy forbi en lettere mørbanket Spike, der dog ikke er så træt at han ikke har tid til at hjælpe hende med at eliminere Gorch familien, hvilken Xander har sporet til et usselt motel i udkanten af byen, hvor det endelige opgør vil finde sted.
-------------------------------------------------
Lavet over computerspillet af samme navn fungerer ”Chaos Bleed” mest af alt som et sjovt nostalgisk tilbageblik over tv-serien, der med Gorch brødrenes genopstanden laver referencer tilbage til sæson 2 og Bad Eggs, hvor mødet med Bezoar monstret fandt sted, samt sæson 3's Homecoming hvor Cordelia meget morsomt og på opfindsom vis ryddede Hectors kone af vejen med en paletkniv, for slet ikke at snakke om den mystiske hjælper der viser sig at være bugtalerdukken Sid fra sæson 1’s The Puppet Show. Inden historiens store overraskelse til sidst bydes der først på et vaskeægte bar brawl, hvor Cliff Richards viser sin sædvanligt høje klasse i et ellers ikke synderligt imponerende nummer fra hans side. Hvad der dog er interessant at lægge mærke til her, er valget af farvetoning i billederne, der helt bevidst har fået et, ku’ man vælge at kalde det, down to earth western look, der passer perfekt ind i historiens tema, men som dog ikke er vildt inspirerende at se på.
Modsat er det så til gengæld fascinerende at følge, at Spike nu, efter sin hjælp i forrige nummer, er blevet en del af teamet, selv om det dog fortsat kun er i skikkelse af freelancer, og så berører Christopher Golden og Tom Sniegoski efterfølgende et mere ømtåleligt emne, da de smider et forvarsel ud ang. Willows frygt for at miste Tara, da hendes dobbeltgænger dukker op. Samtidig bliver dette grusomme spejlbillede også symbolsk med de interne problemer Tara har ang. sin homoseksualitet, som jeg tidligere har nævnt blev dæmoniseret af hende egen familie. Hendes vampyr-jeg fører dog opløftende en sjov reference til Willows i sæson 3’ Doppelgangland med sig, og tidligere er det minsandten Xander der viser homofile tendenser, da vi får at vide han har et crush på Star Treks Jean Luc-Picard, (hmm, så var Xander måske også lidt lun på Dracula, hehe).
Da Golden & Sniegoski når frem til finalen, kommer Cliff Richards op i gear igen og fyrer en suveræn battle af i et sandt farveorgie, hvor Buffy viser sig fra en herlig brutal side, imens portalen bliver åbnet og ondskaben suget tilbage til hvor den kom fra, inden det endeligt bliver afsløret af det er ingen ringere end Buffys kommende modstander The First, der har stået bag alt kaosset.
#249 NightHawk 16 år siden
Buffy The Vampire Slayer – Omnibus Vol. 7
Lost and Found : 26 sider.
http://www.darkhorse.com/Comics/Previews/11-616
Skrevet af Tom Fassbender, Jim Pascoe & Fabian Nicieza. Tegnet af Cliff Richards.
”Into every generation a slayer is born. One girl in all the world, a chosen one. One born with the strength and skill to hunt the vampires...to stop the spread of their evil. Throughout the ages, she has always been there. Forsaking friends and family. Protecting the innocent. Facing the darkness, wherever she might find it. This is the way it has always been, and always must be. In the face of such evil...the life of one girl is such a small price to pay.”
Selv om vejret i Sunnydale ikke ku’ være bedre og mere positivt er Dawns humør til gengæld det stik modsatte, da hun atter besøger kirkegården hvor synet af Buffys gravsten straks bringer alle de triste minder tilbage fra hendes storesøsters selvopofrende død, og resten af teamets fumlende forsøg på at gøre Dawns hverdag nemmere, hvilket dog kun har gjort det hele endnu værre fordi ingen af dem har kunnet finde ud af at forholde sig til slayerens pludselige bortgang. Den eneste hun kan identificer sig selv med er Spike, hvis smerte og savn er præcis den samme som hun føler og derfor har hun også hængt mere ud med ham end med nogen af de andre, der alle er røget ind i en mindre identitetskrise uden Buffy til at lede dem. Imens Dawn igen får styr på sine tanker og begiver sig hjemad, sker der ting sager på Xanders arbejdsplads, da en gravemaskine pludselig støder på noget, der viser sig at være en mini kiste dækket med mystiske symboler. Xander tager den efterfølgende med til The Magic Box for at undersøge kisten nærmere, men har ikke den store succes og bliver enig med Anya om at vente på Giles der lidt senere dukker op i selskab af Tara, Willow og Dawn.
”Without you, there were too many Indians and not enough chiefs. No one wanted to take charge. It’s like they were just running into the darkness...with their eyes closed...? I should have said something, but they wouldn’t have listened to me. They blame me...for your death...So I din’t say anything.”
Efter lidt research finder Giles ud af, at de er i besiddelse af et slags pengeskab. Tara advarer om at være yderst forsigtige med at forsøge at åbne det og pludselig opstår der forvirring om hvad de skal gøre. Dawn vælger at holde sig helt uden for diskussionen, da hun er sikker på ingen alligevel gider høre på hende. Senere på aftenen kigger en lettere forhutlet Spike forbi The Magic Box for at låne en dims af Giles til at få has på en dæmon. Giles der sagtens kan fornemme Spikes humør forsøger desperat at få ham til at fralægge sig ansvaret over for Buffys pligter, men det gør blot Spike jævnt irriteret inden han forlader butikken. Et stykke tid efter vender Anya tilbage og finde Giles sovende og skælder ham straks ud for ikke at holde øje med pengene, da kisten pludselig eksplodere og en ånd, som Anya synes at kende, farer forbi dem og ud i natten. Da de andre ankommer kort efter fortæller Giles, ud fra hvad Anya har fortalt ham, om dæmonen der viser sig at leve af folks følelser, mere præcist håbløshed. For at finde frem til ånden/dæmonen forklarer Anya, at den søger mod det punkt hvor følelsen er stærkest og efter en hurtig brainstorm er alle nu klar over hvor de skal lede… nemlig hos Spike, der i mellemtiden har besluttet sig for at begå selvmord pga. Buffy.
---------------------------------------------------
I “Lost and Found” springer Fassbender & Pascoe, med yderligere assistance fra Fabian Nicieza, (en forfatter specielt importeret til serien af Scott Allie), et stykke frem i tiden til dagene post Buffys opgør med gudinden Glory i The Gift, og tager et nærmere kig på hvordan hendes pludselige og højdramatiske død påvirkede resten af teamet, med speciel fokus på hhv. Dawn og Spike. Først bliver man dog som læser taget med en tur helt tilbage til begyndelsen hos The primitive slayer og videre op igennem tidslinjen mod nederdrægtige slyngler i middelalderen, skruppelløse nazister under anden verdenskrig, The Marsters katastrofale møde med Yuki Makamura, Spikes likvidering af sin første slayer, kinesiske Yin Xing, og endelig Buffys kamikaze spring ud i portalen for at redde verden, i en perlerække af smukt illustrerede billeder der hårdt og brutalt skåret helt ind til benet viser en slayers forpligtelser og hvad det indebære af forskellige personlige tab.
Med Dawn som guide på historien afsløres det så modsat hvilken effekt det har på omgivelserne, hvad der er unikt i forhold til Buffy, da hun modsat tidligere slayers har valgt at bryde reglerne og involvere sine venner i hendes mange kampe mod mørkets kræfter. Tara & Willow der forsøger at genskabe en form for familie, Xander & Anya der fortaber sig i deres hverdagsjob, Giles der ikke aner hvad han skal stille op med sit liv, og Spike der drukner sin sorg i ren selvmedlidenhed og billig sprut. Selvom det bestemt er interessant at følge de forskelliges nedture og måde at tackle Buffys død på, samt det at de har store problemer med at kommunikere med hinanden om det store traume, er det den del ang. Spike og det søsterforhold Dawn har fået til ham, som har størst vægt i ”Lost and Found”. For man kan roligt sige, at havde det ikke været for hendes hjælp, var han højst sandsynligt sunket ned i et uhjælpelig hul og dermed sørger hun for med det yderste af neglene, at holde Spike oppe i omdrejninger selv om han unægtelig ligner en mand, der er ved at falde fra hinanden, hvilket side 136 & 137 og især side 142 & 143 er glimrende eksempler på.
Interessant er det også at lægge mærke til den fine detalje der bliver lavet på side 137, hvor Spike besøger Giles og i et kort øjeblik overvejer at stjæle mini-kisten, indtil han spotter træningslokalet der stadig emmer af Buffys tilstedeværelse og minder ham om at holde sig i skinnet, hvilket trækker spor tilbage til den samtale han havde med Dawn i slutningen af ”Ugly Little Monsters” og det løfte han har givet sig selv i jagten på at vinde Buffys hjerte. Det at Spike nu, trods det at hans udkårne er væk, holder fast i sit løfte siger unægtelig meget om hvor langt han selv er kommet i sit forsøg på at blive et bedre menneske. En vigtig del af løsningen på at bearbejde traumet ang. Buffys død kommer dog fra en noget uventet kant via Anya, som pudsigt nok er den der har færrest følelser på spil, da hun med sit kendskab til deres modstander Veena får trukket teamet hen i samlet flok til netop Spike, hvor Dawn der indtil finalen har været fluen på væggen i forhold til de andre, har opnået den indsigt der skal til for at de kan besejre dæmonen, lære Anya at forstå nuancerne i det menneskelige følelsesregister og afslutningsvis viske tavlen ren hos teamet, så de nu er helt afklaret med deres egen fremtid og tabet af Buffy.
Så absolut en af de bedste short stories der har været i omnibus serien og en fortælling der i den grad styrker karakteren Dawn på en måde, som man kun kan ha’ dyb respekt for.
#250 NightHawk 16 år siden
Buffy The Vampire Slayer – Omnibus Vol. 7
Rock’N Roll All Night, and Sleep Every Day : 4 sider.
http://www.darkhorse.com/Features/Animations/292/S...
Skrevet af Jamie S. Rich & Chynna Glugston. Tegnet af Chynna Glugston.
Endnu en spøjs lille anekdote fra Chynna Glugston, (hende der også skrev Punish Me With Kisses i forrige omnibus), hvis tegnestil jeg som nævnt tidligere ikke bryder mig om, men hvis historie dog er hyggelig nok og som lykkedes fint med via et kort flashback til Spikes punkertid i slut 70’erne, der linker nutidens møde med Dawn og en gammel ven nu fjende, hvis sammenstød med Spike fungere som en eliminering af hans badboy fortid.
Hvis man har lyst kan hele historien ses i linket ovenfor.
Næste gang skal vi på skovtur med Willow & Tara, så ha’ picnic kurven klar for det skal skam nok blive underholdende.