Gravatar

#1 filmz-Bruce 19 år siden

Så den polske film Avalon lavet af den japanske instruktør Mamoro Oshii (Ghost in the shell) igår. Han valgte at lægge produktionen af filmen til Polen, da han her fik de rigtige arbejdsbetingelser og kunne skabe den verden, han ønskede at vise. Den polske regering var ham meget behjælpelig og lånte ham bl.a. russiske T-72 tanks.

Filmen handler om kvinden Ash, hvis liv drejer sig om det forbudte Virtual Reality spil Avalon. I dette spil oparbejder man erfaringspoints ved bl.a. at spille mod animerede super helikoptere, tanks etc. Desto dygtigere man er, desto sværere levels skal man igennem. Man på det øverste level Class A, er der en risiko for at man bliver en grøntsag i den "rigtige verden", hvis man ikke "resetter" i tide og kommer ud af en tabt mission.

SPOILERS
De fleste spillere er i hold, men Ash er solospiller en såkaldt Warrior, efter at hendes uovervindelige "hold" Wizard, engang måtte kalde reset og derved efterlade deres Bishop (strateg) som en grøntsag. Holdet splittedes. Ude i den virkelige verden er Ash fremmedgjort overfor sine omgivelser. Kun hendes hund evner hun at give opmærksomhed og alle hendes tanker drejer sig kun om Avalon.

En dag bliver hun bevidst om, at der er en anden klasse udover Class A en såkaldt Special Class A, som man kun kan komme til ved, at man opdager et såkaldt ghost, når man har klaret en mission og der er en Bishop tilstede. Ash vil videre, selvom prisen for dette er høj, derfor går hun igang med forberedelserne til dette.

SPOILERS SLUT

Kan man ikke li' meget langsomme film og hvor handlingen er åben for fortolkning, så er dette IKKE en film, der skal ses. Filmen er visuelt meget meget flot og lyden er i særklasse. Det meste af filmen er holdt i en brun bronzeagtig farve, som gi'r en meget flot effekt. Farver optræder kun i specielle situationer, hvilket Oshii bruger virkningsfuldt til at sætte fokus på specifikke elementer.

James Cameron har udtalt:
The most artistic, beautiful and stylish film in Science Fiction History

Lidt af en udtalelse om en film til kun 6 mill. $, men efter at have set den nu for anden gang, må jeg gi' ham ret. Det er en film, som vokser med flere gennemsyn, men udbyttet er stort.

Reviews
Movie page
Opuszine
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#2 filmz-rupert giles 19 år siden

#1 Jeg er helt enig i din bedømmelse af Avalon. Den er helt sin egen.

SPOILERS!!

Jeg faldt næsten ned af stolen af fryd, da filmen blev "i farver" til sidst. Sikke et fantastisk brug af farver og kamera filtre. At virkeligheden ser mindre realistisk ud end den kunstige verden (eller gør den? Jeg er ikke helt sikker på, hvilken virkelighed, der er virkelig)er en genistreg.

END SPOILERS

Jeg har altid godt kunne lide film, der leger med virkelighedsbegrebet, så Avalon falder lige i min smag. Ja, den er meget langsom og kræver en vist tålmodighed, men personligt har det aldrig generet mig ved en film. Så er man til god, udfordrende sci-fi kan jeg ligesom #1 anbefale denne film.

Jeg har set den flere gange, og den er på mange måder stadigvæk et mysterie for mig, hvilket jeg ser som en kvalitet.

Bare man dog kunne få lov til at se den på et lærred...
--------------------------
That'll put marzipan in your pie plate, bingo
Gravatar

#3 filmz-Bruce 19 år siden

#2 Ja, det er helt sikkert en film, der ville gøre sig på et stort lærred med god lyd!

Personligt er dette min "foreløbige" konklusion. Jeg er HELT åben for, at dette vil blive ændret henad vejen ;)

SPOILERS

I filmen snakkes der om sagnet om Kong Arthur, hvor Arthur kommer til øen Avalon som bevogtes af The Nine Sisters. På Avalon tager Arthur "the crown of oblivion", glemselens krone på og glemmer verden udenfor. Metaforen er tydelig, når Ash tager sin Virtual Reality hjelm på.

I filmen er der flere Classes (spil levels). Class A - C og så Special Class A også Class Real. Alle er de VR og en del af spillet Avalon. Da Ash skyder Murphy og finder et nyt ghost i Class Real, afslutter filmen med "Welcome to Avalon" og hun returnerer herefter ud i den rigtige verden (tror jeg)!

Eller gør hun? Er Avalon det sidste level? Eller er alt VR?

"Oshii himself, in an interview by Davinci, says it best: "Hollywood films about virtual reality always end with a return to the real world. However, because those real worlds exist inside film, they themselves are lies. Reality is a questionable thing, I didn't want to do a movie where the characters returned to reality. Conclusively, reality doesn't actually exist anywhere. The one we experience is an illusion inside the heart of each individual"

END SPOILERS
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

#4 19 år siden

Kan den købes nogen steder?
Gravatar

#5 filmz-Bruce 19 år siden

Jeg har selv Special Edition, som jeg er meget tilfreds med, med DTS 6.1 ES lyd:

Axelmusic 249,-

Ellers fås den i en DD 5.1 udgave

Axelmusic 169,-
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#6 El vez 19 år siden

DD5.1 udgaven kan også fås hos cd-wow til £8.99 (billigere med sparelinks).
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#7 filmz-Bruce 19 år siden

Aaah det var noget billigere :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: