Gravatar

#17641 tiany 13 år siden

Wangsgaard (17638) skrev:
Faktum er at der bliver færre og færre mennesker på arbejdsmarkedet som skal betale for velfærden. Der er derfor minus på kontoen og der skal derfor reformer til så der kan komme balance i tingene. Jeg kan heller ikke se det rimelige i at unge uden uddannelse får flere penge end mig som tager en uddannelse og bedrager til samfundet. Jeg siger ikke at su'en skal sættes op for vi er så priviligeret i Danmark.

Jeg så en Ekstra Bladets "eksempler" på hvem der mister penge.
De havde så valgt en receptionist elev der ikke kunne finde en elevplads og som nu brokkede sig over at hun i stedet for 10.000 i måneden skulle leve for 5.000.

Der stod jeg fuldstændig af. Jeg levede i 5½ år af 4.100 kr. i måneden mens jeg læste og jeg klarede mig ganske fremragende.

Og jeg har også prøvet at være arbejdsløs og ved udmærket godt at der ikke er job til alle dem som vil arbejde. Men derfra og så bare til at sætte sig ned og forlange 10.000 i måneden uden at rører en finger, der står jeg igen af.
Valar morghulis
Gravatar

#17642 wimmie 13 år siden

tiany (17641) skrev:
Jeg så en Ekstra Bladets "eksempler" på hvem der mister penge.
De havde så valgt en receptionist elev der ikke kunne finde en elevplads og som nu brokkede sig over at hun i stedet for 10.000 i måneden skulle leve for 5.000.

Der stod jeg fuldstændig af. Jeg levede i 5½ år af 4.100 kr. i måneden mens jeg læste og jeg klarede mig ganske fremragende.

Og jeg har også prøvet at være arbejdsløs og ved udmærket godt at der ikke er job til alle dem som vil arbejde. Men derfra og så bare til at sætte sig ned og forlange 10.000 i måneden uden at rører en finger, der står jeg igen af.

Nu kender jeg ikke lige den situation du beskriver men at gå fra 10.000 til 5.000 er da i den grad grad at få tæppet trukket væk under sig hvis man har et budget der er lagt efter de 10.000. Det kan være man er nødt til at flytte (hvilket også er dyrt), det kan være man får problemer med transport osv. og det kan være at man (som mig) har en budgetkonto der trækker langt over 5.000 kr.

Naturligvis kan man leve for mindre, men når man går på SU er det jo frivilligt og man har forhåbentlig lagt budget og valgt bolig derefter.
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#17643 gi-jones 13 år siden

Pécuchet (17640) skrev:
når intet tyder på, at tiltaget vil generere arbejde
Det er så også en fin affejning lige at snige ind i sådan en bisætning. Hele pointen er jo at skabe arbejdspladser - om det så virker skal jeg ikke kunne sige, men jeg er nysgerrig efter hvordan du ved det så meget bedre end alle andre.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#17644 Pécuchet 13 år siden

#17641:

For det første fremlægger du en logisk fejlslutning, idet alle mennesker ikke kan "nøjes" med det samme. Og som wimmie skriver, bliver denne pige nu nødsaget til at flytte og i det hele taget lægge hele sit liv om.
Der burde have været Roser.
Gravatar

#17645 tiany 13 år siden

wimmie (17642) skrev:

Nu kender jeg ikke lige den situation du beskriver men at gå fra 10.000 til 5.000 er da i den grad grad at få tæppet trukket væk under sig hvis man har et budget der er lagt efter de 10.000. Det kan være man er nødt til at flytte (hvilket også er dyrt), det kan være man får problemer med transport osv. og det kan være at man (som mig) har en budgetkonto der trækker langt over 5.000 kr.

Naturligvis kan man leve for mindre, men når man går på SU er det jo frivilligt og man har forhåbentlig lagt budget og valgt bolig derefter.

Pécuchet (17644) skrev:
#17641:

For det første fremlægger du en logisk fejlslutning, idet alle mennesker ikke kan "nøjes" med det samme. Og som wimmie skriver, bliver denne pige nu nødsaget til at flytte og i det hele taget lægge hele sit liv om.

Det er ikke fordi, jeg ikke føler med dem der mister penge og jeg ved at der sidder nogle derude som kommer til at leve på en sten.

Men jeg har til tider svært ved at se hvor vi skal sætte grænsen - hvis jeg skal opstille et helt tosset fiktivt eksempel, så kunne det jo være en med en månedsløn på 40.000 kr. der mister sit job og pludselig skal leve for 10.000kr.
Han har i givet fald lagt et budget efter at han for 40.000, nu skal han få det til at rende rundt for 10.000. Skal vi så give manden nogle ekstra penge i måneden for at han ikke skal ligge sit liv om?

Nu kommer I sikkert og siger at det kan ikke sammenlignes... nej det kan det sikkert ikke, men igen hvor er det vi sætter grænsen - for netop som Pécuchet siger så kan mennesker ikke nøjes med det samme.

Valar morghulis
Gravatar

#17646 Pécuchet 13 år siden

gi-jones (17643) skrev:
Det er så også en fin affejning lige at snige ind i sådan en bisætning. Hele pointen er jo at skabe arbejdspladser - om det så virker skal jeg ikke kunne sige, men jeg er nysgerrig efter hvordan du ved det så meget bedre end alle andre.

Jeg har tidligere skrevet, at jeg ikke vil spilde min tid på økonomiske abstraktioner, men det er politikerne, der skal retfærdiggøre deres "reform", ej undertegnede. Hverken SU- eller kontanthjælpsnedskæringerne har haft logisk incitament, men er udelukkende blevet udarbejdet ud fra processuelle antagelser og ikke mindst fordomme. Det kan aldrig blive ansvarligt at omlægge et system, der sikrer tusindvis af menneskers levestandard, uden kritisk gennemgang.
Gravatar

#17647 Skeloboy 13 år siden

JJAAAAAAAA!!!! Crystal Castles på Roskilde! 6/6
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Skeloboy
Gravatar

#17648 Pécuchet 13 år siden

tiany (17645) skrev:
for netop som Pécuchet siger så kan mennesker ikke nøjes med det samme.

Det er egentlig en helt andet diskussion (om menneskets materielle og prestigebetonede illusion), men jeg kan delvist følge dig, men det er svært at nedlægge et universelt levestandard. Jeg tror, at 5000 kroner i måneden er for lidt. Specielt når lejligheder og stort set alt andet bliver dyrere og dyrere.

Men nu vil jeg skynde mig til undervisning, så jeg kan bevise min samfundsværdi. :)
Gravatar

#17649 Hr. Nielsen 13 år siden

Pécuchet (17648) skrev:
Men nu vil jeg skynde mig til undervisning, så jeg kan bevise min samfundsværdi. :)
Hehe, så må det være passende i disse tider at skrive, 'synes godt om';)
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#17650 Skeloboy 13 år siden

Jeg siger det lige igen:

Det er kun én bestemt gruppe, der for alvor mister noget, nemlig alle de unge, der er arbejds/uddannelses-parate, men ingen uddannelse har, og som er på kontanthjælp...alle andre kontanthjælpsmodtagere får stort set det samme...
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Skeloboy

Skriv ny kommentar: