Gravatar

#2831 Kruse 15 år siden

#2830: God bedring da :)

Det er altid træls at være syg. Jeg er selv lige kommet ovenpå igen efter influenza, men det var godt nok ikke rart de første par dage med sygdommen.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#2832 Bony 15 år siden

At få tidligt fri fra arbejde, når man i øjeblikket er i en af sin branches mest travle perioder på året: 6/6

At skulle møde tidligere i morgen pga. morgenmøde 3/6 (Det bliver alligevel til et 3-tal, da mødet omhandler en ny diabetes medicin, hvilket nok skal blive super spændende!)

Nedenstående citat fra Erlingúr, set her på Filmz:

Nu skal du høre jeg kan kong fu og alle mulige kampsporte så ikke gør mig sur ellers kommer du på hospitalet med moms

6/6 (det er tæt på kunst, mine damer og herrer!)
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Gravatar

#2833 filmz-Bruce 15 år siden

#2822 Gary Tooze, som ejer 7500 dvd'ere, bestyrer DVDBeaver og filmentusiast sagde da HD kom frem:

Although I never wanted to become one of those guys who focused 'too much' on image and sound quality - I find HD is swiftly pushing me in that direction.

Jeg troede da HD kom frem, at jeg ville udskifte maksimalt 50 film i min DVD samling med en kommende HD udgave. Det skulle være de store og spektakulære film. Technicolor giganterne, LOTR etc. Stor var min overraskelse så, da jeg så Adventures of Robin Hood fra 1938 i HD, som jeg to år tidligere havde fået på DVD i en fremragende udgave. En 70 år gammel film, som pludselig var MARKANT flottere i HD!

Så fulgte Casablanca og den film man havde set ti gange før, så man pludselig på en helt anden måde. Ricks Café var pludselig stor, rummelig, fuld af liv og røgskyerne detaljerede. Humphrey Bogart var ikke mere et sort/hvidt ikon fra fortiden, men fremstod ligeså levende og detaljeret som en model i sort/hvid i Euroman, som reklamerede for smokings. Svedperler, hudporer og glimt i øjne var med et en del af en film, hvor man aldrig tidligere havde set andet end gråtoner, hvor der var hud.

Selve oplevelsen at se film, er for mig blevet umådelig meget større nu, hvor det er en nydelse at se elementer, lokationer, mennesker og baggrunde gå i ét med skuespil og historie.

Det er en oplevelse, som vokser proportionalt med størrelsen af synsfladen. Hvis jeg ser en film på en 40" skærm så betyder det ikke så meget for mig om der er tale om blui-ray eller dvd, med mindre der er stor forskel på transferet på de to udgaver. Men banket op i over 100", så er forskellen enorm. Det sås med Gladiator, hvor blu-ray udgaven var ok at se på, på et mindre fladskærms TV, men på en projektor, lignede billedet lort og forskellen på biograf- og de extendede scener var til at tage og føle på indenfor samme scene. Gladiator var i mine øjne på blu-ray, ikke bedre end DVD udgaven. Den var skarpere, men med DNR og underlegen farvenøgle. Skulle jeg se filmen ville jeg vælge BD udgaven på et fladskærms TV og DVD'en opskaleret på projektor.

Så bottomline er, at jeg nu har ca. 500 BD film og jeg gerne skifter samtlige film ud i min dvd samling, som får en HD behandling, som gør dem er væsentlig bedre at se på i HD. Det morsomme er, at det faktisk er alle de gamle film, som tjener mest på HD. Ihvertfald til dato. Gamle film får nyt liv.

Og ja, mht. lyden, så er denne MARKANT bedre end på dvd. Ikke mht. bulder og brag, men mht. inkorporering af atmosfære, bedre dialog og langt mere detaljerede surround sekvenser. Selv Master & Commander sporet fik en flot opgradering.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#2834 MMB 15 år siden

Du taler godt for din sag, det må man give dig. Men hvis man nu "kun" har et "32 fladskærms TV, er det så virkelig det værd, at forny sin samling? :)

Hvad har du forresten gjort af dine DVD'er efterfølgende?
Gravatar

#2835 filmz-Bruce 15 år siden

#2834 Fuldkommen spild af tid, med mindre du regner med på et andet tidspunkt at "gå over" til en større skærm/projektor eller du sidder meget tæt på din skærm! Hvis du gør det, så er der muligvis god økonomi i at "gå over" hurtigst muligt :)

Tjek disse to diagrammer og læs gerne artiklen, som godt forklarer problematikken med afstand til skærm, skærmstørrelse og opløsning:

Screen size vs. viewing distance
Screen size vs. viewing distance vs. resolution

Jeg har stadig ca. 1000 dvd'ere, men de fleste "dubletter" har jeg taget med på arbejdet og så kunne folk vælge mellem dem.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#2836 MMB 15 år siden

Jeg sidder vel 5 meter fra min skærm, og jeg har ikke ligefrem planer om at gå over til en projektor foreløbig. :P Tak for hjælpen i hvert fald. :)

Sick, at du bare giver dine DVD'er væk. Gid der var en på min skole, der gjorde det... :P Anyway, hvilke dubletter har du liggende pt., og er det noget du sælger til en billig penge?
Gravatar

#2837 tiany 15 år siden

Fodboldtræning 4/6
Forstuvet ankel 0/6

Middag hos mor & far i morgen 5/6
Anledningen til middagen 0/6
Valar morghulis
Gravatar

#2838 wimmie 15 år siden

Noget med din mormor at gøre? :/
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#2839 filmz-Utyske 15 år siden

Foeller (2828) skrev:

Jamen, jeg er da ganske med på, at det er skide irriterende, at de ikke opgraderer udgivelserne ordentligt til blu-ray.

Jeg er bare ikke overbevist om, at udgivelserne er så meget bedre, at det er værd at købe hele din DVD samling ind på blu-ray igen. Om det virkelig er alle de titusindvis af kroner værd at købe nyt anlæg osv. Bliver oplevelsen virkelig SÅ meget bedre? Men okay, hvis man ikke har nogen udgifter, så kan jeg forstå det.

Men kom gerne med link af sammenligning mellem blu-ray og DVD, så I får mig overbevist.

Selvfølgelig er det langtfra alle film der vinder noget på BD, som jeg vist også skrev tidligere. Jeg har set forskellen på Bruce' projektor, hvor vi har sammenlignet en bunke film - nogle ser markant bedre ud, andre er der stort set ingen forskel på.

Eksempler herpå er Criterions udgave af "Robocop", der står næsten ligeså pænt som BD-udgaven, det samme kan man sige om "The Corpse Bride", hvor der næsten heller ingen forskel er og der er bunkevis af andre eksempler.

Til gengæld er der så de film, hvor det gør al forskel i verden - her kan jeg bl.a. nævne "The Fifth Element", der står uhyggeligt godt i forhold til dvd-udgaven, "Dark City" er også fantastisk i forhold til sine tidligere dvd-udgivelser, "Equilibrium" er samme historie o.s.v. Som Bruce er inde på, går det også en kæmpe forskel på gamle film, især sort/hvid, hvor sortniveauet på blu-ray virkelig kan få kontrasterne til at springe frem.

Som Bony er inde på, er lyden også en ret stor del af det. Faktisk er det den største del for mig. Før jeg gik over til HD havde jeg et rigtigt fornuftigt stereoanlæg og var tilfreds med hvad det kunne præstere mht. film, men da jeg pludselig fik adgang til lossless lyd, blev jeg overbevist om at jeg måtte få anskaffet mig noget surround - og jo, jeg mener bestemt at oplevelsen er blevet så meget bedre, at det har været købet værd. Af samme grund bliver jeg også gnaven, når filmselskaberne laver en flot BD-udgivelse på billedsiden, men nøjes med et lydspor der hører til på dvd.

Men når det er sagt, udskifter jeg ikke hele min samling, langtfra. Jeg har masser af tv-serier, jeg ikke mener vil vinde noget på BD. Jerry Seinfeld bliver ikke sjovere af at jeg ser ham i HD, faktisk er det meget få serier jeg har på BD, men dem jeg har, er noget specielt, bl.a. "Mad Men" og "The Prisoner". Til at starte med gik jeg meget op i at udskifte mine film, men som jeg skrev tidligere, fortrækker jeg nu at holde udskiftningerne til et minimum og i stedet købe nye film og har jeg valget mellem at købe filmen på BD, ender det som regel med at det bliver formatet, fordi prisen efterhånden er til at have med at gøre og jeg gerne vil have dét ekstra med, som BD kan give.

Hvis du vil se hvordan forholdet ser ud mellem dvd og BD, kan du checke min samling her: http://www.lxxiv.dk/film/
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#2840 tiany 15 år siden

#2838 Jep, min mor synes det var en god ide lige at se hinanden inden begravelsen på lørdag. Hun har det selvfølgelig ikke super med min mormors død og har da også valgt at holde fri fra arbejde i disse 3 dage op til påske, så hun har lidt tid til at fordøje det.
Valar morghulis

Skriv ny kommentar: