Gravatar

#1 Antlion 14 år siden

Jep, endnu en Bedøm-et eller andet-tråd. Modsat eksempelvis "Bedøm Sangen" vil denne naturligvis være mindre omfattende, da det er begrænset, hvor mange kortfilm der kan streames via nettet.

Vi starter med en kortfilm fra "Visions of Europe"-projektet:

[url= (2004, Béla Tarr)
Gravatar

#2 Muldgraver 14 år siden

Jeg vil gerne lige sige et par ord, fordi jeg så godt kan lide filmen, men jeg vil egentlig hellere høre Skeloboys eller en andens bedømmelse, så jeg lader være med at give en karakter og sætter desuden mine tanker om kortfilmen i spoiler. Så må jeg bare vente til en anden god gang med at henvise til en af de få kortfilm jeg kender:

En så herlig lille sag, at jeg har været nødt til at se den flere gange. Den nærmest endeløse række af ansigter, som både individer og flok, med historie i hver lille bid, tilsat den hypnotiserende smukke musik, som både rummer at udtrykke både en vis kummerlighed, men sandelig også optimisme nok til at fornemme at kunne nyde den skønhed hvormed verden trøster de af sit afkom, som samfundene ikke har plads til, eller som ikke magtede at gribe samfundets muligheder.

Og så udgør alle individerne en gruppe, som på trods af deres forskellige sindstilstande alle er drevne mod den hjælp de kan få og tilsyneladende har brug for.

Særligt rørende bliver den sidste bid af filmen, hvor et af tremmevinduerne bliver åbnet og der sker en (dog forholdsvis kortvarig) sammenføring mellem den verden som har (mindst) lidt mere end nok og den sultne strøm. Afspærringen bliver brudt af det menneske som giver noget af sig selv til sit medmenneske. Det er måske en smule sentimentalt, men jeg synes også det har noget smukt over sig, fordi de modtagende synes at være slidte og værdigt trængende og den essentielle menneskelighed får en egen klarhed.

Rulleteksterne er bestemt også værd at se igennem, for her får man en gentagelse af den lange kø, men nu med navn. Og her er en spænding: Før så man en stor flok af anonyme trængende, men som havde et ansigt og en adgang til deres sjæl og historie. I rulleteksterne ser man flokken af individers navne, men denne bliver i sig selv til en afsjælende liste, med mindre man på forhånd kender den enkelte. Som liste er kendskabet dog ikke sikkert, for det kunne jo være et tilfældets sammenfald. Man må altså også se menneskets ansigt, før man give navnet en egentlig, relatérbar forbindelse med virkeligheden.

Det er som at gå på kirkegården og se de mange gravsten og vide at man står på de mange mennesker som udgjorde samfundet man er født af, men det er først når man får kendskab til mennesket bag navnet, at man mærker historien af mennesker under sig og mindet og livet i sig.

Særligt dunkelt nydelig kommer filmen som portræt til at fungere i en kontekst som "Visions of Europe" som både kan hentyde til tingenes tilstand, men også komme til at virke som en profetisk advarsel. EU lyder af mange store løfter, men der findes stadig armod og en politisk maskine som EU betyder ikke at nøden ikke atter kan indhente de mange.
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#3 Antlion 14 år siden

En velargumenteret beskrivelse, som jeg uden tøven må erklære mig enig i. En arketypisk Tarr-stil, hvor kendere blandt andet vil få associationer til den famøse regn-panoreringssekvens fra "Kárhozat". Musikken stammer originalt fra Tarrs enestående farvefilm, "Öszi almanach" (Almanac of Fall). Nummeret hedder "Poland", og er naturligvis komponeret af Mihály Vig.

Har du set alle kortfilmene fra "Visions of Europe"? Jeg overvejede faktisk først at starte ud med Greenaways "European Showerbath", hvilket vil være ligeså forudsigeligt som at starte ud med Tarr. :)

Du må forresten hjertens gerne give en bedømmelse og linke til et ny kortfilm, da tråden ellers muligvis går død. Jeg tror desuden, at Skeloboy er off-line til på mandag.
Gravatar

#4 Muldgraver 14 år siden

Bonus. Og tak for fin bonusinfo på Tarr og hans hold.

Nej desværre, jeg har kun set "Prologue", og nu "European Showerbath". Jeg fik blot læst en lille smule om projektet og selve titlen "Visions of Europe" rummer en del spændende associationer for kunsten at udtrykke.

Fair nok, jeg tror denne tråd kunne gå hen og blive lidt af en guldgrube, så jeg vil hellere end gerne hjælpe til med at holde liv i den. Jeg er dog nødt til at vente lidt med næste bedømmelse til jeg har lidt mere tid.
Gravatar

#5 Muldgraver 14 år siden

European Showerbath

En skøn lille film om det forenede Europa. Symbolikken er ikke synderligt avanceret, men den afdæmpethed og enkelthed hvormed dennes detaljemættethed præsenteres er så besindigt udført og har et så naturligt sus, at det geniale i fremførelsen får lov at forstærkes ved både eftertanke og gensyn, herligt herligt. Så stærk en symbolik gør det næsten ondt på mig at skulle gengive, for jeg vil på ingen måde kunne formulere med samme klarhed eller tyngde. Jeg vil derfor nøjes med at fremhæve det træk ved filmen som har gjort størst indtryk på mig og ellers lade min karakter tale det af mig usagte.

Ikke mindst musikkens (som nærmest fungerer som dominerende karakter, eller fortæller om man vil, i kortfilmen) tilbagetrukne, men sandelig parralelfortællende, udtryk rummer fint den europæiske musiks kulturtradition, sublimt i sit kontrollede overblik og fortælleøkonomi tillige med den subtile passion. Helt umiskendeligt flot fremtræder musikken da den, på det tidspunkt i filmen hvor bruseren har nået sin befolkningstætheds bristepunkt, akkompagneres og næsten endeligt overdøves af en babelsk sprogtumult. Detaljespøjst nok bliver musikken hvor den er mest trængt forvandlet fra klassisk til jazz, kort før den går ud med vandet og generobrer lydscenen med en ildevarslende ro, som er det naturen selv der svæver over vandende og siger, "nok er nok, nu lukker jeg kulturen og jeres tid er forbi."

Og sådan forladende folkene, både de der fik så overflodt og de som måtte stå udenfor i mørket og se på fordi der ikke var plads til dem, farer musikken bort, ligesom det frodige vand forsvinder med nationerne vasket af folket.

Jeg kommer til at tænke på et smuk tekst som netop har sammenfattet den ældgamle konflikt i ordene: "Hvad nytter det at vinde hele verden, hvis man mister sin sjæl derved?" Poetisk retfærdighed, ak heh.

Så meget set, så lidt sagt... (hvorfor jeg så gerne vil høre nogle andre bedømme disse herligheder)

6/6

------------

Til bedømmelse: [url= Hangman[/url]
Gravatar

#6 Skeloboy 14 år siden

Muldgraver (5) skrev:
hvorfor jeg så gerne vil høre nogle andre bedømme disse herligheder

Hehe. Har først lige fundet tråden, men orker slet ikke at skrive så meget til en film :)

Nuvel...

"Prologue" (2004, Béla Tarr)
Rigtig god, og den siger lige umiddelbart mere end man skulle tro. Men dog kun hvis man kender konteksten. Dog synes jeg, den minder om et outtake fra Karhozat. Tænker især på scenen, hvor de står og kigger på regnvejret.

7/10

European Showerbath
Igen: man skal næsten kende konteksten, men ellers er det også en fin lille film omend symbolikken er noget tyk.

6/10

The Hangman orkede jeg ikke lige at se så sent :)

Man kan finde rigtig mange kortfilm, problemt er bare, at man skal vide hvad de hedder.
Gravatar

#7 Antlion 14 år siden

Bump. Kan det virkelig passe, at der ikke er flere kortfilms-glade brugere på Filmz? :)
Gravatar

#8 Skeloboy 14 år siden

#7 - hehe. Jeg elsker kortfilm, men de jo svære at finde. Har set hele filmprogrammet til Odense Internationale Film Festival i 2007-2009. Var også med i 2010, men havde ikke tid til at se noget.

I år er jeg så med til at grovsortere de indsendte film.
Gravatar

#9 Herrguth 14 år siden

Hvis I er interesseret i de Oscar-nominerede kortfilm, så kan kortfilmen "Wish 143" ses gratis på BBC's hjemmeside.

Jeg elsker også selv kortfilm, især animerede, som jeg ser en del af. Det er dog en interesse der først startede for ca. 1 års tid siden.
Gravatar

#10 Antlion 14 år siden

Muldgraver (5) skrev:
Til bedømmelse: [url= Hangman[/url]

Skriv ny kommentar: