Gravatar

#1 filmz-Bruce 19 år siden

Bare lidt om, hvor vi finder vore informationer omkring film og dvd'ere og anmeldelser af samme. Jeg har undladt Filmz, for der er vi ligesom :)

1. DVDBeaver
Mit yndlingssite. Anmelder kun dvd'ere i alle regioner. Kun ca. 10-20% mainstream film, resten independent, udenlandske, gamle restaurerede film. Screenshots af alle film, sammenligninger ifht. andre dvd versioner. Der er lagt vægt på grundig teknisk gennemgang af dvd'ere og meget kortfattede anmeldelser. Lækker opdateret liste med covers over fremtidige udgivelser og over forrige. "100 bedste" lister. Og masser af andre lister, som er dejlige at finde inspiration i. Et site man kan bruge timer på at udforske.

2. DVDTimes
Anmelder dvd'ere, HD-DVD og Blu-Ray og premiere film. Gode velovervejede, detaljerede anmeldelser og ofte med nogle gode overraskelser. Både premiere film, mainstream og mindre kendte film fra hele verden.

3. DVDTalk
Samme som DVDTimes. Stort bagkatalog af filmanmeldelser og gode søgningsmuligheder. Hurtigt at finde frem til topklasse anmeldelser og derved få inspiration til nye film. DVDSavant, som hører under DVDTalk, anmelder kun "gamle" film og er fantastisk for en som mig.

4. DVDTown
Igen stort set samme som 2 og 3. Åbner i nyt format i morgen mandag. Velkomment, da det lige nu er ret uoverskueligt mht. deres sammenblanding af DVD'ere, HD-DVD og Blu-Ray. Gode anmeldere, alle er åbenbart uddannet indenfor film. Deler meget filmsmag med John J. Puccio, ihvertfald mht. ældre film.

5. Ebert
Denne mand er jo et ikon indenfor anmelderser og har et gigantisk bagkatalog af anmeldte film, tilbage fra 60'erne. Giver karakterer efter 4 stjerne systemet. Jeg kan virkelig godt lide den mands måde at anmelde film på. Han er aldrig unødvendig barsk og altid grundig i sine anmeldelser, uanset om der er tale om en næsten allerede bortdømt b-film. Man kan være uenig med ham, men han argumenterer godt for sin sag.

6. Digitalbits
Ja umiddelbart virker det ikke af meget. Der er mest nyheder om nye udgivelser på dvd markedet, men engang om ugen kommer der et læs anmeldelser, ikke så lange men ret gode af både mainstream og klassiske udgivelser. Derudover er der tilknyttet meget kompetente gæsteskribenter, bl.a. Robert A Harris, som restaurerede Lawrence of Arabia og Vertigo i den nye sublime udgivelse. I ved nok, verdens bedste film!!!

7. Twitchfilm
Et site som er særdeles dedikeret til asiastiske film, independent film, gyserfilm, europæiske film, amerikanske film og meget om danske film. Mange opdateringer dagligt og som regel nogle gigantiske anmeldelser af de store asiatiske film, som er næsten af leksikon størrelse.

8. DVDFile
Efter at have været fremme og derefter lidt ude af billedet er DVDFile kommet stærkt igen med et nyt layout og langt flere opdateringer. Nu anmeldes der også HD-DVD'ere og Blu-Ray. Man benytter forskellig ratingsystem for DVD'ere og HD, men til tider virker deres rating ikke som det de har beskrevet i selve anmeldelsen. Tekstmæssigt er det særdeles gode anmeldelser så hold jer til det skrevne ord og ikke grafiksystemet, som eftersigende er ved at blive udskiftet. Derudover gode artikler om HD, teknik og om fremtidens formater.

9. SlantMagazine
Hardcore anmeldelser. Her gives der ikke ved dørene. Det er yderst sjældent man ser film ratede med 4 eller 5 stjerner i 5 stjerneratingen. De ved hvad de snakker om, men indimellem kan man have dem mistænkt for, at køre en indbyrdes "affekteret retorik" krig, hvor man får points for fremmedord. Ingen tvivl om, de er særdeles kompetente, men indimellem lidt for glade for deres egne ord. De er dog altid i stand til at benytte denne teknik korrekt og til fulde, når der er spottet elendige film. Og så er den retorik pludselig ret fed :)

10. DVDActive
Tidligere DVDAnswers. Godt site og layout, men desværre efterhånden kun med tekniske opdateringer omkring fremtidige dvd udgivelser, cover arts etc. Der kommer gode anmeldelser indimellem, men de er desværre ikke så hyppige mere og mest mainstream relaterede.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#2 McPeter 19 år siden

Tak for oversigten. Det var bestemt ikke alle jeg kendte i forvejen.

Bruger selv DVDbeaver, DVDactive og DVDtimes. Dog har de jo sine begrænsninger. Hvis det er noget hvor jeg er mere på bar bund, så benytter jeg mig af
www.mrqe.com
Movie Review Query Engine

Fordelen er at den viser en liste efter en søgning, hvor man kan se en masse links til steder der har anmeldt netop det produkt man leder efter. Ved nogle af dem står der endda domme i form af 4/5 eller lignende. På den måde kan man super nemt få et overblik over den generelle opfattelse af produktet.

Nu ved jeg godt at du måske vil argumentere for at kvalitet er bedre end kvantitet, Bruce, men jeg synes nu alligevel det er en rar mulighed til mere eller mindre ukendte produkter. ;-) Man kan også søge på serier osv hvilket jeg har brugt den mest til.

Og i og med man får så mange forskellige resultater har man også mulighed for bevist at læse nogle af de "gode" og nogle af de "dårlige" anmeldelser - altså rent karaktermæssigt og ikke kvalitetsmæssigt. :-)
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#3 filmz-jonasgr 19 år siden

#1 Jeg bruger de primært de tre første du nævner. Jeg plejer først at søge på filmen under DVD talk for at se om filmen bare er det mindste værd og dernæst søger jeg også på filmen hos DVDtimes, medmindre den har fået DVD Collector prisen hos DVD Talk.
Til sidst bruger jeg DVDbeaver til at finde frem til hvilken udgave af filmen der er den bedste. Nogle gange surfer jeg også bare på DVDbeaver for hyggens skyld.

De andre du nævner bruger jeg sjældent, da de tre første for det meste har ret i deres betragtninger.

I øvrigt en god opsummering af de vigtigste de vigtigste databaser.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#4 McPeter 19 år siden

Havde også helt glemt en anden side jeg nogle gange bruger:
filmz.dk

;-)
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#5 mr gaijin 19 år siden

Jeg bruger som regel NYTimes både til anmeldelser og til anmeldelser af DVDer. Deres anmeldere skriver ofte så godt, at det er en nydelse bare at læse dem for deres evner til at bruge sproget uanset, om det er en film man er interesseret i eller ej.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#6 filmz-Bruce 19 år siden

Kan iøvrigt også anbefale Digitallyobsessed. Igen gode anmeldelser og så har de også deres egen classic sektion.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#7 mr gaijin 19 år siden

#6 Jeg bryder mig ikke så meget om deres layout, men den classic sektion ser god ud.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#8 filmz-maxhh 19 år siden

Har selv et eller andet for über-nørden Harry på aintitcool.com... sjældent jeg er enig med hans anmeldelser, men læses, det skal de... ;o)

mvh

MaxHH
"Anyway, there he was, poor chap. Happy as a lark and without a cent."
Gravatar

#9 duuk74 19 år siden

Udover det store overblik fra Rådne Tomater, bruger jeg mest genresites som f.eks. Uncut, Sleazehound og engang imellem UHM til horror, Sci-fi moviepage til ..ja sci-fi :) osv osv.
100.000 lemmings can't be wrong

Skriv ny kommentar: