#1 21 år siden

Denne diskussion kørte for nylig i et andet forum. Dog var det de samme 3-4 instruktørere der blev nævnt igen og igen, og jeg tænkte, at dette ville være et bedre sted for sådan en diskussion.

Lad os definere "nyere tid" som 1980 til nu. Hvem er dine yndlingsinstruktørere, og hvilke af deres film kan du bedst lide ?
Gravatar

#2 dyg 21 år siden

Baz Luhrmann - Min favorit.. nok Moulin Rouge, tæt forfulgt af Strictly Ballroom

Paul Thomas Anderson - Magnolia, mums.

Kevin Smith - min yndling? Den er svær, men nok Clerks

Peter Jackson - Heavenly Creatures, no doubt.

Det var så lige et par af mine favoritter fra nyere tid, der er en del flere, men jeg er lige stået op og ikke helt vågen endnu, så jeg fatter ikke lige at huske så godt.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#3 filmz-female cenobite 21 år siden

David Cronenberg - Spider og Naked Lunch blandt andre

Clive Barker - Men det har også meget at gøre med hans skrivekundskaber

Jonathan Frakes - Rigtig fed "alternativ" instruktør. Ser ihvertfald ting i et lidt andet perspektiv, hvis i spørger mig

John Carpenter - Jeg har dyb respekt for en person, der kan bringe Lovecraft's historie til live på så højt et nivau. Og så er han generelt en fed instruktør.

Takashi Miike - Ja, need I say more?

Kiyoshi Kurosawa - Fænomenal japansk horror instruktør. Man skal bare se hans film (ja i har ikke noget valg, hehe)

Der er selvfølgelig en del flere, men bare lige for at sætte spot på nogen af dem jeg synes bedst om.

Jeg kan dog med sikkerhed sige, at i aldrig - og jeg mener aldrig - vil komme til at se David Lynch på min liste over favoriter. Nej nej, det går bare ikke, gudfrimigvel :P
----------------------------------------
No tears, please. It's a waste of good suffering
Gravatar

#4 dyg 21 år siden

Grunden til jeg ikke skrev Lynch på (udover jeg glemte ham) var, at han også har lavet film før 1980.

David Fincher skal jo også nævnes.

Coen brødrerne også.

Og selvfølgeligt Tarantino.

Men der er jo utallige dygtige som man burde nævne.. Jeg har bare taget nogle af de mest oplagte.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#5 Morbid 21 år siden

Nogle stykker fra hoften. Har udeladt mange af de legendariske (Kubrick, Kurosawa, Bergman osv.), da de ikke har haft deres storhedsperiode efter 80. Yndlingsfilm i alfabetisk rækkefølge. Den bedste først osv nedad.

- Jim Jarmusch - Dead Man, Down by Law, Ghost Dog: The Way of the Samurai, Night on Earth, Stranger than Paradise

- Krzysztof Kieslowski - A Short Film About Killing, Blue, Dekalog, Red, White

- Aki Kaurismäki - Drifting Clouds, Juha, Shadows in Paradise, The Man Without a Past, The Match Factory Girl

- Abbas Kiarostami - A Taste of Cherry, Close Up, The Wind Will Carry Us, Through the Olive Trees

- Zhang Yimou - Happy Times, Raise the Red Lantern, Red Sorghum, The Road Home, To Live,

- David Lynch - Blue Velvet, Lost Highway, Mulholland Dr, The Elephant Man, The Straight Story

- Wong Kar-Wai - Ashes of Time, Chungking Express, Fallen Angels, Happy Together, In the Mood for Love

- Coen Brothers - Barton Fink, Blood Simple, Fargo, Miller's Crossing, The Man Who Wasn't There

- Martin Scorsese - After Hours, Goodfellas, Raging Bull, The Age of Innocence

- David Cronenberg - Crash, Naked Lunch, Spider, Videodrome

- John Sayles - Lone Star, Men With Guns, Sunshine State

- Steven Soderbergh - Full Frontal, Kafka, Schizopolis, Sex Lies & Videotape, Solaris

- Lars von Trier - Breaking the Waves, Dogville, Europa, Forbrydelsens Element, Riget

- Pedro Almodovar - All About My Mother, Dark Habits, Talk to Her, Women on the Verge of a Nervous Breakdown
You need chaos in your soul to give birth to a dancing star.
Gravatar

#6 gi-jones 21 år siden

Nu kommer de:

Steven Spielberg (alle hans film)
Peter Jackson (LOTR)

Og gå så bare amok. Jackson har leveret århundredets største filmeventyr, både rent filmisk set, men også på produktionssiden. Det er vel nok den største satsning nogensinde, og en helt fantastisk historie i sig selv. Spielberg er bare god.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#7 El vez 21 år siden

M. Night Shyamalan
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#8 filmz-Kviksand 21 år siden

I tilfældig rækkefølge:

- Quentin Tarantino

- David Fincher

- Coen Brothers

- Baz Luhrmann

- James Cameron

- Ridley Scott
Gravatar

#9 ks 21 år siden

M. Night Shyamalan: Den Sjette Sans og generelt burde han nævnes for at være en af de nyere instruktører som har sit helt unikke fingeraftryk på alle sine film.

David Fincher: The Game, Fight Club og Se7en. En af nyere tids mere eksperimenterende instruktører, dejligt at se!

Quentin Tarantino: Pulp Fiction, Kill Bill. Aldrig har nogen formået at fange min interesse i en dialog omkring fod massage, en dialogens mester!

Ridley Scott: Generelt bare en utrolig god historie fortæller!

Steven Spielberg: Mange gode film, en af de mest alsidige historie fortællere som jeg tror kan gøre det godt indenfor de fleste genre.

Tim Burton: Edward Scissorhands, en direktør med en meget krøllet hjerne der tit skaber helt igennem originale film.

Baz Luhrmann: Moulin Rouge! Hans visuelle stil er i en klasse for sig selv.
Gravatar

#10 filmz-Daedalos 21 år siden

Ridley Scott

David Fincher

Steven Spielberg

Terry Gilliam

Quintin Tarentino

Martin Scorcese

Mel Gibson

Paul Verhoeven

James Cameroun

George Lucas