Superman er et godt eksempel. Jeg vidste, at jeg skulle se den film samme dag som jeg hørte at Brian Singer skulle instruere den, og derfor prøver jeg så vidt muligt at undgå anmeldelser, og trailers, af den fordi jeg ønsker at se den og vide så lidt som muligt på forhånd.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
#11 Der er enkelte film, jeg har det sådan med. Men normalt er jeg ligeglad med spoilers inden jeg ser en film. Vil hellere vide, om filmen er værd at se inden, eller jeg skal sprænge den over :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Jeg læser Pauline Kaels anmeldelser - hun er død og stoppede med at anmelde i 1992-1993. Jeg er langt fra enig med hende, men hun er den der skriver bedst af anmeldere jeg har støt på - det er god litteratur. Før jeg nogensinde havde læst noget akademisk om film havde jeg læst hendes "Raising Kane" og noge af hendes diskutioner med Andrew Sarris fordi auteur begrebet er en af de betegnelser som man som knægt havde set nævnt forskellige steder. Det var og er stadig forfriskende at læse anmeldelser hvor en film kan blive betegnet om virklig dårlig og god på samme tid(f.eks.Night of the Hunter) , "guilty pleasures" i flere af anmeldelserne bringer hun også sit eget liv ind - nogen gange i lidt for generøse mængder, der er en anmeldelse (kan ikke huske hvilken) hvor hun ikke nævner filmen de første 3 sider. Som man kunne læse i "Easy Riders and Raging Bulls" er hun også en af de anmledere der har haft en hvis indflydelse på især Altmans og Scorseses tidlige succeser og til en hvis grad udvalgte eropæiske films succes i amerikanske biografer. For et par måneder siden stødte jeg på en udtalelse af Michael Moore på nettet og brugte et par timer på at sætte mig ind i historien bag hendes slagtning af "Roger and Me" og hvordan hun sørgede for at han ikke fik en pris af New York film Critics fordi der sad en del "Paulettes" i jurien. Jeg læser også nogen gange i Varietys Movie Guide - ikke fordi anmeldelserne er specielt gode men det er ofte interesandt læsning at se hvordan de ældre film blev anmeldt da de kom ud i sin tid og ikke bed bagklogskabens klare syn 40 år efter i en dvd anmeldelse hvor fortidens b-film bliver opgraderet til mesterværker. Det mest berømte citat fra en Variety anmldelse er nok den fra "Harold and Maude" hvor anmelderen skriver: " Harold and Maude has all the fun and gaiety of a burning orphanage." :)
#14 - Spændende, er lige faldet over Raising Kane online, som jeg vil have læst. Du kan vel ikke guide mig i retningen af anmeldelsen af Night of the Hunter? Er denne evt god, eller kan du anbefale andet af hende?
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Jeg har mest læst i bøger hvor anmeldelserne slutter i slutningen af 70'erne. Da de fleste bøger er en samling af essays fra "The New Yorker magazine" er det meget svært at huske hvad jeg har læst i hvilken bog. Hun er kritiker og ikke anmelder så det er ikke altid der er en egentlig vurdeing af filmen - en taktsering om man vil. Kan klart anbefale Raising kane and other essays - især artiklen om Bonnie and Clyde, Movies on Television, Fantasies of the Art-House audiece og selvfølgelig den lange og legendarisk kontroversielle artikel på omkring 100 sider om Citizen Kane, som til Wells store irrtation, prøver at argumentere for at Herman J. Mankiewicz er den virklige auteur bag den bedste film nogenside. Det er ikke så meget en angreb på eller en degradering af Wells evner, som det er et meget lidt subtilt angreb på Andrew Sarris' "auteur teori". Da de fleste essays er af en kortere længde er det fremragende godnat læsning og jeg kan dårligt forestille mig at det er dårlig læsning uanset hvilken bog du køber. Du kan gennem Bibliotek.dk låner flere af hendes bøger fra Cinematekets bibliotek hvis du ikke bor i nærheden og da jeg er til rige hjælp kan du starte her - måske. Det er underholdende f.eks. at læse hendes refleksioner over Serpico med reference til en samtale hun havde med den virklige "Serpico" over en kop kaffe en tid i forvejen. Hun har også skrevet artikler om bogen "From Hitler to Caligari" (kan ikke huske i hvilken artikel samling).
Hvis jeg kommer på noget de næste par dage (noget mere konkret om hvilke andre samlinger af hendes værker som er gode)poster jeg det her i denne tråd.
Jeg kender ikke så mange navne på kritikere, men jeg køber sjovt nok altid Rolling Stone magazine og læser Peter Travers anmeldelser ligesom The Indsider ;) Den mand er virkelig underholdende at læse uanset om man er enig eller ej!
A slavish concern for the composition of words is the sign of a bankrupt intellect. Be gone, odious wasp! You smell of decayed syllables
#11 gi-jones 19 år siden
#12 filmz-Bruce 19 år siden
#13 filmz-Narniabæver 19 år siden
De anmeldeser jeg har set mest efter var for Over Hækken og Ice Age 2 på IMDB.
#14 jessup 19 år siden
Som man kunne læse i "Easy Riders and Raging Bulls" er hun også en af de anmledere der har haft en hvis indflydelse på især Altmans og Scorseses tidlige succeser og til en hvis grad udvalgte eropæiske films succes i amerikanske biografer.
For et par måneder siden stødte jeg på en udtalelse af Michael Moore på nettet og brugte et par timer på at sætte mig ind i historien bag hendes slagtning af "Roger and Me" og hvordan hun sørgede for at han ikke fik en pris af New York film Critics fordi der sad en del "Paulettes" i jurien.
Jeg læser også nogen gange i Varietys Movie Guide - ikke fordi anmeldelserne er specielt gode men det er ofte interesandt læsning at se hvordan de ældre film blev anmeldt da de kom ud i sin tid og ikke bed bagklogskabens klare syn 40 år efter i en dvd anmeldelse hvor fortidens b-film bliver opgraderet til mesterværker. Det mest berømte citat fra en Variety anmldelse er nok den fra "Harold and Maude" hvor anmelderen skriver: " Harold and Maude has all the fun and gaiety of a burning orphanage." :)
#15 elwood 19 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#16 dyg 19 år siden
#17 filmz-Bruce 19 år siden
#18 jessup 19 år siden
I lost it at the movies:
http://www.amazon.com/gp/product/0714529753/sr=8-2...
Kiss kiss bang bang (siger titlen dig noget:)
http://www.amazon.com/gp/product/0714506583/sr=8-3...
Going Steady:
http://www.amazon.com/gp/product/0714529761/sr=8-1...
Har selv Raising Kane and other essays:
http://www.amazon.com/gp/product/071453014X/sr=8-2...
Jeg har mest læst i bøger hvor anmeldelserne slutter i slutningen af 70'erne. Da de fleste bøger er en samling af essays fra "The New Yorker magazine" er det meget svært at huske hvad jeg har læst i hvilken bog. Hun er kritiker og ikke anmelder så det er ikke altid der er en egentlig vurdeing af filmen - en taktsering om man vil. Kan klart anbefale Raising kane and other essays - især artiklen om Bonnie and Clyde, Movies on Television, Fantasies of the Art-House audiece og selvfølgelig den lange og legendarisk kontroversielle artikel på omkring 100 sider om Citizen Kane, som til Wells store irrtation, prøver at argumentere for at Herman J. Mankiewicz er den virklige auteur bag den bedste film nogenside. Det er ikke så meget en angreb på eller en degradering af Wells evner, som det er et meget lidt subtilt angreb på Andrew Sarris' "auteur teori". Da de fleste essays er af en kortere længde er det fremragende godnat læsning og jeg kan dårligt forestille mig at det er dårlig læsning uanset hvilken bog du køber. Du kan gennem Bibliotek.dk låner flere af hendes bøger fra Cinematekets bibliotek hvis du ikke bor i nærheden og da jeg er til rige hjælp kan du starte her - måske.
Det er underholdende f.eks. at læse hendes refleksioner over Serpico med reference til en samtale hun havde med den virklige "Serpico" over en kop kaffe en tid i forvejen. Hun har også skrevet artikler om bogen "From Hitler to Caligari" (kan ikke huske i hvilken artikel samling).
Hvis jeg kommer på noget de næste par dage (noget mere konkret om hvilke andre samlinger af hendes værker som er gode)poster jeg det her i denne tråd.
#19 dyg 19 år siden
#20 filmz-michaell 19 år siden