Ja jeg mener ikke denne har været "oppe". Hvem "lytter" vi til, når der anmeldes film?
Vi har sikkert alle vore favoritter og kunne godt tænke mig at høre om andres.
Roger Ebert - Sun Times Ikke fordi jeg altid er enig med ham, men manden er seriøs med film og hans anmeldelser forfalder aldrig useriøs kritik eller en hurtig omvej. Han ved hvad han taler om og jeg har flere gange fået hints om gode film via ham.
Gary W. Touze - DVDBeaver Det er vel hundreder af film, jeg er blevet opmærksom på pga. DVDBeavers fantastiske sammenligninger og kærlighed til klassiske film, Criterion film etc.
Gary Couzens - DVDTimes Gode anmeldelser om de mindre mainstreamprægede film og om world film. Manden sporede mig ind på Consequences of Love, så han er jo nærmest udødelig.
Kevin O'Reilly - DVDTimes Han leverer gode anmeldelser om de mere mainstreamprægede film.
John J. Puccio - DVDTown Gode anmeldelser af klassiske film
Glen Erickson - DVDSavant Gode anmeldelser af klassiske film
Adam Jahncke - Digitalbits Anmelder lidt af hvert, biograf, DVD og obskure film. Jeg kan helt sikkert stole på den mands smag.
Tim Goodman - San Francisco Chronicle Når en mand finder ind til kernen i Deadwood og går i flæsket på amerikanske senatorer som forsøger at censurere, så er han min mand!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Jeg synes der mangler nogle Filmz anmeldere på den liste, men okay ;)
Selv er jeg 100 % Ebert mand. Jeg synes han (som regel) kan fange essensen af en film og bore ind til kernen. Desuden er han ikke bange for at give dårlige film gode karakterer, hvis han virklig synes der er noget at komme efter. Derudover kan han virkelig være underholdende og spydig at læse, især når han skriver svinere (Jeg kan anbefale hans bog "I Hated, Hated, Hated this Movie!"). Generelt synes jeg dog at han giver lidt for høje karakterer.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Det er absolut ikke fordi, der ikke er nogen gode eller jeg ikke læser jeres :)
Min liste er subjektiv, fordi det først og fremmest er anmeldere og anmeldelser, som påvirker mig og får lyst til at se filmene, men ikke førend jeg ved, at jeg kan stole på deres dømmekraft. Og så er anmeldelserne jo ude typisk 6-8 måneder før på R1 og R3 :)
Joel Siegel og Niels Frid - To misforståede genier! :)
Hehe, nej jeg plejer at bruge de her tre som guide :
Roger Ebert, som altid er seiøs i sine bedømmelser, selvom der ofte dukker nogle syrlige bemærkninger op rundt omkring.
Ebbe Iversen, fra Berlingske Tidende. Hans måde minder mig en del om Ole Michelsens. Altid gode anmeldelser med et glimt i øjet. Er næsten altid enig med ham.
Leonard Maltin, hans Movie & Video Guide bruger jeg ofte når jeg leder efter nye/ikke før sete film. Det er godt nok korte referater, men jeg syntes han/de får sagt det væsenligste alligevel. Igen plejer jeg også, at være enig med hans anmeldelser.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Savner Ole Michelsen. Uanset om jeg var enig med ham eller ej, var det nemt ud fra hans lille 5 minutters gennemgang at finde ud af om filmen ville være noget for mig. Det er tragisk at han ikke anmelder længere :/
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
#6, han havde et lille comeback for et år siden ;-) Han var på EFC mens jeg var elev deroppe, så jeg fik ham til at anmelde en film, jeg havde lavet (jeg havde dog skrevet den 1-hattede anmeldelse på forhånd, som han så skulle læse op :-)), som jeg så smed ind i starten af filmen. Han var en fornøjelse at tale med. Et varmt og intelligent menneske. Savner ham sgu også ofte på TV.
Roger Ebert er blevet bedre med alderen, synes jeg, og jeg har lært at respektere ham og hans synspunkter mere og mere. Ligesom Rasmus (chandler75) vil jeg også mene, at han generelt giver lidt for høje karakterer. Jeg er da ej heller altid enig med ham, og jeg synes måske også hans anmeldelser ofte bliver lidt for lange - ikke fordi en anmeldelse må bestå af en masse tekst, men jeg synes af og til hans anmeldelser bærer præg af, at han skal udfylde en vis mængde rum og skrive om adskillige film hver eneste uge.
Leonard Maltin har jeg vokset op med siden jeg var 8 år gammel. Brugte godt nok mange timer på at kigge hans 1992-guide igennem, og jeg har købt adskillige af hans udførlige guides siden da. Men jeg er faktisk sjældent enig med ham (og hans medforfattere). Især synes han at have et stort problem med film, hvis de varer mere end halvanden time :-) Men han skriver ofte godt, og så er det ofte sjovt at bruge en enkelt time her eller der bare på at slå film op i den brugervenlige bog :-)
Men min absolutte favorit er uden tvivl Peter Travers fra Rolling Stone. Der er simpelthen ingen andre anmeldere, der skriver ligesom ham. Måske er der nogle, der skriver lige så godt (selvom jeg dog er uenig :-) ), men ingen der skriver så levende, friskt og dejligt frakoblet fra journalismens konventioner. Derudover er han også god til - ligesom Ebert, som Rasmus også nævner - at se kvaliteter i film, som de fleste dømmer som værende dårlige på forhånd. Og ingen skamroser eller trasher med lige så meget stil :-)
Og så kan er han meget tilbageholden med sine karakterer. Han giver i gennemsnit 4 stjerner (topkarakter) 3 gange om året (i år har kun United 93 fået den karakter). Jeg er bestemt heller aldrig enig med Travers (4 stjerner til King Kong? WTF?), men jeg respekterer ham uendeligt og kan altid blive fornøjet og imponeret over alle hans imponerende skriverier. Han er nok mit idol indenfor anmeldergrenen, og jeg håber på en dag bare at komme i nærheden af at skrive så livligt og energisk som ham :-)
But it is Brian Cox, as the dandy actor Jack Langrishe, who is the third season's real star. "I am barely speakin' to you!" he kids Swearengen, who himself mutters an exasperated "Oh god" when he spots his old friend's stagecoach.
Åh Gud, stønner jeg!!!
#8: Laver du egentligt andet and at læse film-sites? Personligt bruger jeg stort set ikke andet end filmz.dk, dels pga. tid og dels fordi jeg ofte prøver at undgå anmeldelser, i hvert fald af film som jeg ved, at jeg skal se. Filmz.dk er gode fordi de har minimum af spoilers, og fordi de laver korte og præcise anmeldelser.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
#9 Jeg læser altid anmeldelser på Ebert, DVDTimes, DVDBeaver, DVDTown, DigitallyObsessed, Digitalbits og Slantmagazine. Hvis en film generelt af de anmeldere ikke bliver positivt anmeldt og jeg havde tænkt mig at se den i biografen, ja så ser jeg den ikke. Gør dog f.eks. en undtagelse med Superman, som jeg vil se.
Hvis en film på dvd bliver positivt anmeldt og jeg ikke kender den, så køber jeg den sikkert. Jeg udnytter, at have samme smag som nogle anmeldere og stoler meget på dem. Derfor vil jeg også sige 95% af mine dvdindkøb er "succes'er".
Ved at bruge disse dvdsites, ved jeg også præcis om en dvd er teknisk iorden. Og DVDBeaver sammenligner de forskellige dvd versioner, så jeg køber den rigtige.
#1 filmz-Bruce 19 år siden
Vi har sikkert alle vore favoritter og kunne godt tænke mig at høre om andres.
Roger Ebert - Sun Times
Ikke fordi jeg altid er enig med ham, men manden er seriøs med film og hans anmeldelser forfalder aldrig useriøs kritik eller en hurtig omvej. Han ved hvad han taler om og jeg har flere gange fået hints om gode film via ham.
Gary W. Touze - DVDBeaver
Det er vel hundreder af film, jeg er blevet opmærksom på pga. DVDBeavers fantastiske sammenligninger og kærlighed til klassiske film, Criterion film etc.
Gary Couzens - DVDTimes
Gode anmeldelser om de mindre mainstreamprægede film og om world film. Manden sporede mig ind på Consequences of Love, så han er jo nærmest udødelig.
Kevin O'Reilly - DVDTimes
Han leverer gode anmeldelser om de mere mainstreamprægede film.
John J. Puccio - DVDTown
Gode anmeldelser af klassiske film
Glen Erickson - DVDSavant
Gode anmeldelser af klassiske film
Adam Jahncke - Digitalbits
Anmelder lidt af hvert, biograf, DVD og obskure film. Jeg kan helt sikkert stole på den mands smag.
Tim Goodman - San Francisco Chronicle
Når en mand finder ind til kernen i Deadwood og går i flæsket på amerikanske senatorer som forsøger at censurere, så er han min mand!
#2 chandler75 19 år siden
Selv er jeg 100 % Ebert mand. Jeg synes han (som regel) kan fange essensen af en film og bore ind til kernen. Desuden er han ikke bange for at give dårlige film gode karakterer, hvis han virklig synes der er noget at komme efter. Derudover kan han virkelig være underholdende og spydig at læse, især når han skriver svinere (Jeg kan anbefale hans bog "I Hated, Hated, Hated this Movie!"). Generelt synes jeg dog at han giver lidt for høje karakterer.
#3 filmz-Bruce 19 år siden
Min liste er subjektiv, fordi det først og fremmest er anmeldere og anmeldelser, som påvirker mig og får lyst til at se filmene, men ikke førend jeg ved, at jeg kan stole på deres dømmekraft. Og så er anmeldelserne jo ude typisk 6-8 måneder før på R1 og R3 :)
#4 NightHawk 19 år siden
Hehe, nej jeg plejer at bruge de her tre som guide :
Roger Ebert, som altid er seiøs i sine bedømmelser, selvom der ofte dukker nogle syrlige bemærkninger op rundt omkring.
Ebbe Iversen, fra Berlingske Tidende. Hans måde minder mig en del om Ole Michelsens. Altid gode anmeldelser med et glimt i øjet. Er næsten altid enig med ham.
Leonard Maltin, hans Movie & Video Guide bruger jeg ofte når jeg leder efter nye/ikke før sete film. Det er godt nok korte referater, men jeg syntes han/de får sagt det væsenligste alligevel. Igen plejer jeg også, at være enig med hans anmeldelser.
#5 filmz-Narniabæver 19 år siden
#6 El vez 19 år siden
#7 The Insider 19 år siden
Roger Ebert er blevet bedre med alderen, synes jeg, og jeg har lært at respektere ham og hans synspunkter mere og mere. Ligesom Rasmus (chandler75) vil jeg også mene, at han generelt giver lidt for høje karakterer. Jeg er da ej heller altid enig med ham, og jeg synes måske også hans anmeldelser ofte bliver lidt for lange - ikke fordi en anmeldelse må bestå af en masse tekst, men jeg synes af og til hans anmeldelser bærer præg af, at han skal udfylde en vis mængde rum og skrive om adskillige film hver eneste uge.
Leonard Maltin har jeg vokset op med siden jeg var 8 år gammel. Brugte godt nok mange timer på at kigge hans 1992-guide igennem, og jeg har købt adskillige af hans udførlige guides siden da. Men jeg er faktisk sjældent enig med ham (og hans medforfattere). Især synes han at have et stort problem med film, hvis de varer mere end halvanden time :-) Men han skriver ofte godt, og så er det ofte sjovt at bruge en enkelt time her eller der bare på at slå film op i den brugervenlige bog :-)
Men min absolutte favorit er uden tvivl Peter Travers fra Rolling Stone. Der er simpelthen ingen andre anmeldere, der skriver ligesom ham. Måske er der nogle, der skriver lige så godt (selvom jeg dog er uenig :-) ), men ingen der skriver så levende, friskt og dejligt frakoblet fra journalismens konventioner. Derudover er han også god til - ligesom Ebert, som Rasmus også nævner - at se kvaliteter i film, som de fleste dømmer som værende dårlige på forhånd. Og ingen skamroser eller trasher med lige så meget stil :-)
Og så kan er han meget tilbageholden med sine karakterer. Han giver i gennemsnit 4 stjerner (topkarakter) 3 gange om året (i år har kun United 93 fået den karakter). Jeg er bestemt heller aldrig enig med Travers (4 stjerner til King Kong? WTF?), men jeg respekterer ham uendeligt og kan altid blive fornøjet og imponeret over alle hans imponerende skriverier. Han er nok mit idol indenfor anmeldergrenen, og jeg håber på en dag bare at komme i nærheden af at skrive så livligt og energisk som ham :-)
#8 filmz-Bruce 19 år siden
Deadwood sæson 3 har iøvrigt lige scoret topkarakter.
But it is Brian Cox, as the dandy actor Jack Langrishe, who is the third season's real star. "I am barely speakin' to you!" he kids Swearengen, who himself mutters an exasperated "Oh god" when he spots his old friend's stagecoach.
Åh Gud, stønner jeg!!!
#9 gi-jones 19 år siden
#10 filmz-Bruce 19 år siden
Hvis en film på dvd bliver positivt anmeldt og jeg ikke kender den, så køber jeg den sikkert. Jeg udnytter, at have samme smag som nogle anmeldere og stoler meget på dem. Derfor vil jeg også sige 95% af mine dvdindkøb er "succes'er".
Ved at bruge disse dvdsites, ved jeg også præcis om en dvd er teknisk iorden. Og DVDBeaver sammenligner de forskellige dvd versioner, så jeg køber den rigtige.