Gravatar

#1 jessup 19 år siden

Nu er noir vel næppe en genre og alt det der - men så er svarene vel ogå sjovere at skrive og læse.

Et par farvoritter:

Double Indemnity

Night and the City (så den for nyligt - wow)

Sunset Blvd.

Sweet Smell of Succes

This is just until June
Gravatar

#2 elwood 19 år siden

Er film noir ikke en genre ?, vel det er måske mere en kunstart inde for filmbranchen, men jeg kalder det nu lidt en genre aligevel.

Night and the city har jeg vidst ikke lige set, men ellers gode valg.

btw bruce alarm når han ser den her tråd 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#3 JannikAnd 19 år siden

#2 - Noir er defineret som en stilart, ikke en genre. En latterlig tommelfingerregel i filmmiljøet.
Gravatar

#4 elwood 19 år siden

#2 ok så blev man lidt kloger, det da egentlig underlig man ikke siger det er en genre synes jeg.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#5 dyg 19 år siden

Night of the Hunter
The Third Man
Dollface :)
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#6 jessup 19 år siden

Night of the Hunter er en af de aller bedste og The Third ligeså
This is just until June
Gravatar

#7 filmz-Bruce 19 år siden

Sunset Boulevard
Double Indemnity
Notorious
Ace in the Hole
Rififi
Boomerang
Laura
Third Man
Pickup on South Street
Night of the Hunter
The Big Heat
Out of the Past
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#8 jessup 19 år siden

Har aldrig været sindsygt glad for Ace.. synes den er en smule anstrengt. Rififi er en lækker bisken - jeg havde et spørgsmål til den i Trivia tråden - det kunne du sikkert have svaret på. Hvad hedder det alarmsysteme de skal bruge brandslukningsskum for at omgås?
This is just until June
Gravatar

#9 filmz-Bruce 19 år siden

#8 Kommer desværre til kort :) Jeg er ikke den bedste til at huske de små detaljer :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#10 filmz-Le Samouraï 19 år siden

#3 - Det kommer helt an på, hvilken teoretiker, du spørger. Nogle kalder det en genre, andre en subgenre, og nogle en særlig stil eller blot en grundlæggende tone. Nogle begrænser noir tidsmæssigt (typisk fra starten af 1940'erne til slut 50'erne) og kobler alle mulige andre begreber på, som neo-noir, retro-noir m.m. - andre bruger betegnelsen frit både om klassiske og helt nye film. Der er absolut ingen konsensus om begrebet, hvilket spredningen i Silver og Ursinis artikelsamlinger "The Film Noir Reader" (foreløbigt fire bind) ganske godt understreger.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5

Skriv ny kommentar: