Gravatar

#1 Cassipeia14 15 år siden

Jeg Mangler nogle idéer til Samurai-film

Jeg har lige set "The Last Samurai" og synes det var en fantastisk film oplevelse, både af kultur og kampsporten. Men jeg kender ikke til andre samurai-film, Har i nogle idéer??
Gravatar

#2 Bony 15 år siden

Der er én der ligger lige til højrebenet, som enhver fan af genren bør se. Prøv at søg på IMDB efter samurai, så skal du se løjer. :)

http://www.imdb.com/title/tt0047478/
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Gravatar

#3 Thomsen 15 år siden

Hvad med tv-serien SHOGUN? Den kan fås ret billigt rundt omkring.

Af en eller anden grund så tror jeg, den er et bedre bud, hvis ens introduktion til genren er THE LAST SAMURAI, og man er fascineret af kulturen, end forskellige, gamle, japanske s/h-klassikere.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#4 Cassipeia14 15 år siden

Ja, du har nok fat i noget "The last Samurai" er nemlig lavet i 2003, og 2003 er ikke ret gammelt hvis vi snakker inden for den genren, men tror jeg giver Seven Samurai(1954) et skud alligevel og tak for buddet med Shogun.
Gravatar

#5 mr gaijin 15 år siden

Hvis du har mod på de gamle klassikere, så skal du nok starte med Akira Kurosawas "Yojimbo", og derefter se "Den Skjulte Fæstning" og "De Syv Samuraier".

Ellers er "Shogun", som Thomsen foreslår, en god indgangsvinkel, hvis dit udgangspunkt er "The Last Samurai". Der er en lignende situation med en vesterlænding som hovedperson, der lærer om kulturen og kampkunsten.

En anden mulighed er nyere japanske film som "Zatoichi" eller "Azumi". Personligt er jeg ikke en stor fan af de to film, men det er nogle actionfyldte, farverige film, som du nok vil finde underholdende, hvis du kunne lide "The Last Samurai".

Alle ovennævnte film er til at få i Danmark. Hvis du stadig er sulten efter mere, når du har set nogle af de film, så skal du kigge efter Kurosawas "Rødskæg", "Kagemusha" og "Ran". Eller "Harakiri/Seppuku" og "Samurai Rebellion".

Nogle kan også lide de samurai-film, som Sonny Chiba (aka Hattori Hanzo fra "Kill Bill") lavede i 1980erne. Men hvis man er ude efter tjubang-samurai-film af den slags, så vil jeg i stedet anbefale "Lady Snowblood" eller "Lone Wolf and Cub"-filmene. Eller eventuelt de gamle "Zatoichi"-film.

Der findes også mange flere. Men start med "Shogun", "Yojimbo" eller den nye "Zatoichi" afhængigt af smag og behag.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#6 Skeloboy 15 år siden

For lige at udvide lidt fra #5: er helt enig med Zatoichi, den er ikke specielt fed. Men Azumi er ganske cool, synes jeg. Temmelig actionfyldt. Ran og Kagemusha kan man også få i DK.

Af nyere er der også When The Last Sword Is Drawn og Twilight Samurai.

Men ingen af filmene minder specielt meget om Last Samurai. Den er meget mere episk orienteret. Synes selv den er rigtig fed dog, og alle dem, der er nævnt #5 er også seværdige.
Gravatar

#7 Cassipeia14 15 år siden

Har du set The Twilight Samurai? (Skeloboy) i så fald.

Hvad er din mening??

+ Hele idéen og konceptet omkring The Last Samurai, synes jeg var genialt
Gravatar

#8 Skeloboy 15 år siden

#7 - puha, det er lang tid siden jeg har set den. Men jeg synes den var fed. Den handler ikke så meget om krig og store slag, men det er en hverdags-samurai-film...
Gravatar

#9 dyg 15 år siden

Jeg kan også bakke op om både The Twilight Samurai og When The Last Sword Is Drawn. Et par rigtig gode film (det er dog også noget tid siden jeg har set dem).
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#10 mr gaijin 15 år siden

"Twilight Samurai" og "When the Last Sword Is Drawn" er ganske udmærkede melodramaer. Men efter min mening afviger standarden i de film ikke så meget fra søndagsunderholdningen på japansk TV. Det er slet ikke skidt. Bare lidt for sentimentalt efter min smag.
Happiness is not always the best way to be happy.

Skriv ny kommentar: