Ja absolut, ingen tvivl om at han har en unik stil. Det forresten også et utrolig interessant kommentar spor som ligger på DVD'en, specielt synes jeg at de første knap 45 minutter med en kendt film historiker var utrolig spændende, hvor man får lidt (meget) af vide om Leone's inspiration til filmen. Samtidig fortæller han også om alt fra lys til lyd, kamera vinkler osv. Meget spændende!
Jeg synes, at det er værd at nævne Butch Cassidy and the Sundance Kid. Newman og Redford er fantastisk i den film og den er lækkert fortalt. Så den er nok nummer et på min liste. Nummer to er forudsigeligt nok The Good, the Bad and the Ugly. Men der er jo også tale om to vidt forskellige traditioner inden for westerns: Den ærke-amerikanske og den italienske. Disse to film er meget gode eksempler på de to....
-------------------------- That'll put marzipan in your pie plate, bingo
#37 - OK, I stand corrected (som det vist hedder) - det er selvfølgelig åbningscenen der er tale om. Det er dog også i den scene at inspirationen fra andre film er tydeligst. Havde der været tale om en mindre genial instruktør end Leone, ville man nok have kaldt det rent plagiat, men han formår at lægge sit helt personlige "touch" over scenen, således at den fremstår "ny og frisk", selvom man har set det hele i "High Noon".
____________________________ Stefan - <a href=http://www.silverscreen.dk target=_blank>Silverscreen.dk</a>
Den er så også på sin måde ny og frisk eftersom at de 3, som i Leone's version er "the bad guys", er de gode i High Noon. Og Den ene, som i Leone's version er "the good guy", er "the bad guy" i High Noon. Han har blot vendt billedet.
Det skal også lige siges at Leone jo aldrig prøvede at skjule hans inspirationer, tværtimod. Han lavede Once Upon A Time In The West udelukkede som en hyldest til western genren.
#31 filmz-Kadann 21 år siden
Det er good stuff.. specielt Leones vilde kameravinkler, hvor man kan sidde og få en lille bule i bukserne over det.
Det første jeg tænkte på, da jeg genså den på DVD, var hvor meget folk faktisk var gået glip af, hvis de havde set den i 4:3 på TV.
#32 ks 21 år siden
#33 filmz-psmadsen 21 år siden
#34 MadMartigan 21 år siden
John Tunstall: What do you find funny, Steven? That's no proper table manners.
Charley Bowdre: He's got a way with hogs.
John Tunstall: Congratulations Charles. You and Steven will be doing the dirty crockery alone this evening.
Charley Bowdre: Sorry, John. It just struck me funny.
John Tunstall: And to William, both of you.
Charley Bowdre: Apologies, Billy. We was just hacking on you.
"Dirty Steve" Stephens: Yeah, we was just hacking on you.
Richard Brewer: Rumor has it you killed a man, Billy. You don't seem like the killing sort.
"Dirty Steve" Stephens: Yeah, Billy. What'd you kill him for?
William H. Bonney: He was hacking on me.
SÅ KAN DE LÆRE DET!!!!!!!!!!!!!!!!
#35 filmz-rupert giles 21 år siden
Men der er jo også tale om to vidt forskellige traditioner inden for westerns: Den ærke-amerikanske og den italienske. Disse to film er meget gode eksempler på de to....
That'll put marzipan in your pie plate, bingo
#36 filmz-silverscreen 21 år siden
Stefan - <a href=http://www.silverscreen.dk target=_blank>Silverscreen.dk</a>
#37 ks 21 år siden
#38 filmz-silverscreen 21 år siden
Stefan - <a href=http://www.silverscreen.dk target=_blank>Silverscreen.dk</a>
#39 ks 21 år siden
#40 ks 21 år siden