Gravatar

#31 HonoDelLoce 17 år siden

Det er vel det samme som at hæve fartbegrænsningerne fordi folk alligevel ikke overholdt de gamle ? :)
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#32 lagoni 17 år siden

#31 - den sammenligning har jeg faktisk tit brugt og de fleste synes bare jeg er underlig, men for mig giver det altså god mening :)
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#33 HonoDelLoce 17 år siden

Jamen, jeg er skam tilbøjelig til at give dig ret..

Jeg synes det er noget fis, at vi opgiver at lære nutidens børn at stave ordentligt og i stedet bare give dem frie tøjler.. Det kommer der så absolut intet godt ud af.. Børn har da godt af at have nogle klare optrukne linier, som de kan forholde sig til - i alle sammenhænge, og dermed også når det gælder stavning.. I øvrigt gør det det jo ikke ligefrem nemmere for udefrakommende at lære at skrive dansk, når ikke engang de kan få klart at vide, hvordan et ord skal staves..

Men det er faktisk ikke så underligt, det med ungerne.. Da jeg var nystartet elev i folkeskolen, lærte vi at skrive og læse ved at lære at stave.. Jeg har en lillebror på 12 år, og de har lært at læse blot ved at skulle genkende ordene.. Jeg forstår det overhovedet ikke.. Det er fuldkomment idiotisk.. Så da han var igang med at lære at læse, sad han og gættede sig til de ord, han ikke lige kunne huske hvordan "så ud"..

Mht. diskussionen om fartgrænserne, som jo er en helt anden, vil jeg blot sige, at jeg er for at hæve dem, men er imod dumme argumenter som "folk bryder jo alligevel loven"..

- Jamen, så kan vi jo lige så godt fjerne skatten helt - for folk arbejder jo alligevel sort..!

Næææh - kom med ordentlige argumenter, så som f.eks. at der egentlig ikke er noget særlig godt argument for at man kun skulle køre 110 på motorvejen :)
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#34 filmz-DocDoom 17 år siden

#30 m.fl.:

Sproget har jo en naturlig udvikling. Grib blot en ubearbejdet H.C. Andersen-samling og se f.eks., hvorledes han flittigt bruger "i", hvor man i dag bruger "j".

Imidletid synes jeg, at der er en udbredt tendens til, at den naturlige udvikling fremskyndes mere end godt er. Der stræbes til enhver tid efter laveste fællesnævner, så selv de største sinker kan begå sig, uden at man formelt kan håne dem.
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#35 Patriarch 17 år siden

Hvad angår sproget der ændre sig synes jeg det er fint med nye ord og stavemåder - men jeg har det svært med at ord og begreber får modsat betyding. Som f.eks at "Bjørnetjeneste" skulle være noget positivt. Det giver anledning til maks forvirring.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#36 HonoDelLoce 17 år siden

Hvis jeg nogensinde kommer ud for, at en person bruger ordet "bjørnetjeneste" i en positiv sammenhæng.. Så slår jeg ham s'gu..!
Gravatar

#37 Yoda 17 år siden

Så gør du ham jo en bjørnetjeneste ;-)
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#38 HonoDelLoce 17 år siden

HAHA, MR FUNNY MAN! I make special won-ton-soup for you.. ! :P
Gravatar

#39 filmz-DocDoom 17 år siden

Hvor mange af jer ved - uden at bruge Google - hvorfra udtrykket bjørnetjeste kommer? :-)
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#40 filmz-Le Samouraï 17 år siden

Jeg gør. Men kun fordi jeg slog det op på "Nye ord på nettet" i forbindelse med min post længere oppe (hey, jeg brugte ikke Google :-)
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5

Skriv ny kommentar: