Hvis en indskudt sætning er "parentetisk" - hvis den kan udelades, uden at hovedsætningen bliver noget vås af den grund - skal den have komma både før og efter.
"Se her" er hovedsætningen. Selvom det er bydeform, indeholder den skjulte ledsætninger: "(Du skal) se her."
# 10 Ikke i dette tilfælde, hvis man følger de grammatiske kommaregler.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Desværre går det den forkerte vej med journalister også. Jeg skrev til en skribent på Ekstra Bladet forleden, fordi han brugte apostrof ved ejefald i denne artikel:
Ja, det har du da principielt ret i, Bruno, og jeg er helt opmærksom på ´s-manien, der breder dig. Men jeg finder det nu mest praktisk og fremmende for læsbarheden at anvende apostrof i forbindelse med f.eks. navne på bilmærker og modeller. Jeg vil f.eks. ikke skrive Ford Focusserne i bestemt form, men Focus´erne.
Jeg svarede aldrig tilbage til ham, men jeg har meget svært ved at forstå hans argument.
#13 - SVJH er det da principielt i orden, at bruge apostrof ved udenlandske låneord, altså Focus'erne i stedet for Focusserne? Jeg ville aldrig skrive det sidste.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
#16 - Sorry. Var for lad til at slå artiklen op. Det var udelukkende hans svar med "Focus'erne", jeg sigtede til. Man bruger selvfølgelige ikke apostrof-s ved ejefald (andet end ved forkortelser el. apostrof ved s-lignende endelser).
Apropos det, så kom jeg til at tænke på, om apostrof-s nogensinde har været ordentlig dansk? Jeg har en del danske filmplakater fra 1950-60'erne, og her skrives der næsten altid apostrof-s efter instruktørnavnet.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
#11 chandler75 17 år siden
Hvis en indskudt sætning er "parentetisk" - hvis den kan udelades, uden at hovedsætningen bliver noget vås af den grund - skal den have komma både før og efter.
"Se her" er hovedsætningen. Selvom det er bydeform, indeholder den skjulte ledsætninger: "(Du skal) se her."
# 10 Ikke i dette tilfælde, hvis man følger de grammatiske kommaregler.
#12 mr gaijin 17 år siden
Berlingske har ellers nogle ganske gode filmjournalister. Men de sidder selvfølgelig i Kulturredaktionen i stedet for Business-redaktionen.
#13 filmz-Kadann 17 år siden
Desværre går det den forkerte vej med journalister også. Jeg skrev til en skribent på Ekstra Bladet forleden, fordi han brugte apostrof ved ejefald i denne artikel:
http://ekstrabladet.dk/biler/article1014680.ece
Dette var hans svar:
Ja, det har du da principielt ret i, Bruno, og jeg er helt opmærksom på ´s-manien, der breder dig. Men jeg finder det nu mest praktisk og fremmende for læsbarheden at anvende apostrof i forbindelse med f.eks. navne på bilmærker og modeller. Jeg vil f.eks. ikke skrive Ford Focusserne i bestemt form, men Focus´erne.
Jeg svarede aldrig tilbage til ham, men jeg har meget svært ved at forstå hans argument.
#14 El vez 17 år siden
#15 filmz-Le Samouraï 17 år siden
#16 filmz-Kadann 17 år siden
Men det er jo ikke min pointe. Manden skriver Ford's, ikke Fords, som der skal stå. :)
#17 chandler75 17 år siden
Det er da vist endda ikke en apostrof, han har brugt? tegnet ´ bruges så vidt jeg ved primært til bogstaver - é osv.
#18 filmz-Kadann 17 år siden
Jep, til begge punkter. :)
#19 filmz-Le Samouraï 17 år siden
Apropos det, så kom jeg til at tænke på, om apostrof-s nogensinde har været ordentlig dansk? Jeg har en del danske filmplakater fra 1950-60'erne, og her skrives der næsten altid apostrof-s efter instruktørnavnet.
#20 chandler75 17 år siden